Stockholm - Norrtälje (- Grisslehamn)

JymyPaukku

Ny medlem
Jag beslutade att gå till extempore cykelresa till sverige. Jag börjar min tour från Stockholm och ja ska övernatta i Norrtälje då gå jag till Grisslehamn och tar båten till Åland. Det kunde vara fin, om nån kunde råd mej trevligaste rutter på veg. Jag har kanska mycket varor med mej, ock kör inte so snabbt. Jag söker trevligaste rut , so det måste inte vara kortast rut.

Jag har hört (lest) om några möjligherterna som är :
Vartahamnen - Vallentuna - Kårsta (kyrka?) - (Rimbo?) - Norrtälje
eller
Vartahamnen - Vallentuna - Brottby - Bergshamra - Norrtällje (har väg 276 mycket trafiken?)

Vilket ät bättre, eller är det något bettre rut?

från Norrtälje tille Grisslehamn det är kanske bättre att tar några mindre väg till väddö kanal (inte 76?). Är det bättre att cyklä vest eller ost sidan av kanal?

Också om man kan rekommendera sevärdheter eller platser för lunch på veg, kunde det vara bra

tack så mycket.

Lejon

Aktiv medlem
Undvik 276 och väg 76 norr om Norrtälje.

Brottby - Kårsta - Rimbo är fint. Vidare norrut har jag dålig koll på.

Spindelbenen

Aktiv medlem
Någon borde ju ha en gpx från Täbys 30-milare. Den gick på helt ok vägar upp till Grisslehamn vet jag. Jag har hojat den men oklart om det var innan jag hade Strava plus att jag testade att söka i Strava men fann inget.

Der Kaiser

Aktiv medlem
Norrut från Älmsta är det lugnast på västra sidan av sundet, ta Trästa-bron över till östra sidan, detta för trafikens skull, östra sidan är rakast.
Från Trästa-bron och norrut finns inte så mycket att välja på.

mzi

Aktiv medlem
Det finns ju ett ännu östrare spår förbi alla semesterbyar, det var ganska OK för ett par år sedan. Men rent generellt så är allt ut åt Grisslehamn helt åt helvete att cykla på sommaren. Smala vägar med SUVar som stressomkör för att hinna till... vart de nu ska.

Fundera på att ta Vaxholmsbåten till Simpnäs och korta plågan.

Corvid-19

Medlem
Jag har provat östrare också men tyckte nog bättre om cykelspåret. Kan inte heller påstå att jag haft problem med stressomkörningar.

Det är 283an jag misstänker är ganska traffikerad men den blir ju inte kortare för att man börjar i Simpnäs.

mattihp

Aktiv medlem
Jag har provat östrare också men tyckte nog bättre om cykelspåret. Kan inte heller påstå att jag haft problem med stressomkörningar.

Det är 283an jag misstänker är ganska traffikerad men den blir ju inte kortare för att man börjar i Simpnäs.
283an är rätt trafikerad, men ändå det bästa alternativet. De flesta som går norrut har ändå hyfs och ser upp för cyklar. Vägen är också fin på sina ställen och för konspirationsteoretiker så cyklar man förbi en av Sveriges mest mytomspunna (bullcrap) Ufoplatser https://www.ufo.se/index.php/svenska-rapporter/1289-metallbiten-fran-vaddo

I gymnasiet så cyklade jag 283an ganska ofta för att ta mig till Grisslan och köpa billig tobak på färjan till morsan i utbyte mot spelpengar :D

mzi

Aktiv medlem
Jag provade att cykla lite igen och... nja. Jag provade en ny rutt och från Älvkarleby till Hallstavik var det mycket roligt grus, lite skogspromenad och asfaltsvägarna var för det mesta väldigt bra de med. Men fy för vägarna ut mot och på Väddö.

Topp