Stötdämpare och framgafflar, hur de fungerar, justeras och varför.

nenja

Ny medlem
Stötdämpare och framgafflar, hur de fungerar, justeras och varför.
Hmm det sitter inte kvar mkt av Fysiken nu efter några veckor märker jag. 180cc är iaf 180ml = 1.8dl. ^^

Det borde ju inte vara många droppar som finns kvar om man låter gaffeln ligga i lutning en stund, kan ju mäta nivån först så man vet om den förändras dock. :)

Snyggt JojjeM! Hmm vore skönt att veta hur gaffeln ser ut inuti och kunna ge den lite kärlek. Vet ju inte hur mkt sådant den fått under sina år, den är långt ifrån oanvänd så det kanske är dags med ny olja och nya packningar? Har ändå olja liggandes hemma så det kliar verkligen i mekfingrarna nu när man inte kan trampa ändå. :P

Får vänta på dumma adaptern iaf, om det nu ens är luft i benen. Dumt att chansa.

Edit: Mitt dåliga tålamod löste det, jag kollade och båda benen är tomma på luft. skall man börja skruva då kanske? Hmmm... ^^
 
Senast redigerad av en moderator:

kebarb

Aktiv medlem
Stötdämpare och framgafflar, hur de fungerar, justeras och varför.
Sätt igång, fotografera allting noga mot en enfärgad bakgrund och med
bra belysning från en stark lampa. Sedan postar du en DIY tråd så kommer
jag att länka till den i den första posten på denna tråd.
 

nenja

Ny medlem
Stötdämpare och framgafflar, hur de fungerar, justeras och varför.
Ja det var en bra idé! Om jag har bilder på alla mina misstag så lär det vara lättare att få hjälp att sätta ihop det igen. :P
 

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Stötdämpare och framgafflar, hur de fungerar, justeras och varför.
Sitter o pillar i linkage. Kul men inte direkt klargörande :)

Det mesta utom leverage ratio, som jag inte riktigt vet vad det är, verkar tämligen linjärt. 1,6 mm kedjeförlängning över hela slaget känns OK

Linkage aser att Teocalins länkage är ett 4-bar, känns lite avigt...

Vidare beräknar den min sag till 55% med den 275-fjäder jag har. Lattjo :)

Kan inte säga att jag nu vet hur jag ska ställa in min dämpare :O
 

kebarb

Aktiv medlem
Stötdämpare och framgafflar, hur de fungerar, justeras och varför.
leverage ratio kan jag anta att det är utväxlingen från länkaget i just den
punkten. Det behövs en graf för att beskriva detta då utväxlingen varierar
beroende på hur långt in i slaget du befinner dig.

Om du tänker dig en vanlig hävarm där dubbel längd på en sida mot den andra
ger dig 2x hävkraften. På samma sätt häver länkaget mot dämparen, men armens
längd varierar beroende på vart du är i slaget.

Jag har heller ingen aning om hur du skall justera till din dämpare för
just din ram. men jag kan anta att den inte har en linjär utväxling
eftersom där suttit en luftdämpare från början.

Har du kvar din gamla luftdämpare ;-) ?

Fasicken vad jag skulle vilja labba med detdär programmet, det måste vara
den enda anledningen att köra windows =)
 

nenja

Ny medlem
Stötdämpare och framgafflar, hur de fungerar, justeras och varför.
Oj då, högerbenets olja (rebound) verkar vara mörkare än oljan på min kedja...

Kom på att det blir lurigt att hälla olja hur båda benen samtidigt men väl placerade skålar skall nog fixa det. ^^

Edit: Den oljan ser inte bra ut. När jag vinklar bägaren så att det hamnar olja på väggen så blir det helt svart. :/

Nu tar jag bara och häller i mängden olja som MZ anger, gaffeln har stått upp och ner 10min och runnit av sig nu.

Vilken mängd det var i vardera ben fick jag aldrig ut riktigt då det gick mindre bra att hälla ur oljan, i ena bägaren hamnade det över 2dl och i andra strax över 1. Det skall vara 170/185 i dem. :/
 
Senast redigerad av en moderator:

kebarb

Aktiv medlem
Stötdämpare och framgafflar, hur de fungerar, justeras och varför.
<Kom på att det blir lurigt att hälla olja hur båda benen samtidigt men väl placerade skålar skall nog fixa det. ^^

Eller så kan du lämna locket på ena benet och tömma dem en och en ;-)

Oljan blir svart, ta ett kort och posta bilden i min tråd som heter
"posta din olja" skriv ned oljans ålder och gaffeltyp, ta en titt
på hur andras oljor ser ut!

Länk: http://happymtb.org/forum/read.php/1/661958

Mest troligt kommer du efter oljebytet att uppleva en enorm skillnad
om det varit stor skillnad i oljehöjd.

Om du varit nöjd med dessa höjder kanske det vore bra att försöka återskapa
dem.
 
Senast redigerad av en moderator:

nenja

Ny medlem
Stötdämpare och framgafflar, hur de fungerar, justeras och varför.
Nu blev jag lite orolig. När jag fyllde på det vänstra benet med 180 cc så blev det full upp till toppen, hoppas inte det blivit ngt fel nu. :(

Jag kanske borde plocka ut allt ur benen innan jag häller på ny olja?

Edit: Meknojjan samt rädslan av att inte ha cykel inför morgondagen gjorde detta till ett snabbt oljebyte. Tog iaf ett par bilder.
Jag hällde sammanlagt i 345ml olja och jag tror det rann ut ungefär 250ml så det är inte så konstigt att de blev lite överfyllda. Jag får ge mig ut och kolla om jag kan bottna gaffeln imorgon annars blir det nog hem och tappa ut lite försiktigt.
Tog ju iofs 5ml mindre i varje ben med tanke på att jag väger ganska lite samt att det alltid finns lite kvar i, kanske inte räckte.

Oljemängden var troligen ganska mkt för låg innan och det är inte konstigt att jag bottnar den på ett litet hopp med aningen platt landning. Nu har jag iaf fått mkt mer progressiv dämpning samt mycket renare olja. ^^
 
Senast redigerad av en moderator:

Cuprinol

Aktiv medlem
Stötdämpare och framgafflar, hur de fungerar, justeras och varför.
Om jag rider vidare på frågeställningen "någon som har?..."

Det vore kul om ni som kan det det där med dämpare (trådens skapare t ex) kom med lite input gällande Scotts equilizer -dämpare. Vad jag har läst så verkar det som att den är tänkt att jobba med hög utväxling; kortslagig dämpare men långslagigt länkage. Dessutom ska man om man som jag väger ca 80kg köra med ca 360psi. Vad är att föredra? En avancerad dämpare med en massa plattforms-antigung-tjafs eller ett avancerat länkage. Kanske en kombination?

Det är flera på forumet som sitter på Ransom och som säkert är nyfikna på hur den fungerar. Jag är det åtminstonde. Ingen aning om jag justerar rätt. Lärde mig en hel del under min vecka i Åre.
 

kebarb

Aktiv medlem
Stötdämpare och framgafflar, hur de fungerar, justeras och varför.
Cuprinol, intressant frågeställning.

Jag kan faktiskt inte mycket alls om dämparinställningar mer än erfarenheter
från just de cyklar jag har. Ransom har jag sett några gånger i Åre och på
bild mycket mer än så är det inte.

Försök läsa igenom tråden och förstå varför du har en stötdämpare, och vad
de olika inställningarna gör. Efter att du är på det klara med detta är det
mycket lättare att ställa diagnos på ditt dämparsystem och vad det är som
händer under åktur.

Rent generellt så är jag rädd för att dämpare med högre tryck invändigt också
blir känsligare för slitage, så trycken ökar strävan för läckage. Och dämpare
som har icke standard dimensioner blir svårare att få servade och byta ut när
dagen för detta kommer. Fördelen är ju at designern får fria händer att skapa
någonting helt nytt! De flesta DH cyklar idag tror jag har ett häv omkring ~2.75:1
på länkagen, varför detta skulle vara något ideal vet jag inte. Kanske är det
på grund av hur dämparna vi har idag ser ut.

Min filosofi om dämpar länkage är att det viktiga är inte att använda en
avancerad teknik när man skapar länkaget, utan att man tänker nog och
räknar/testar/simulerar hur det skall fungera.

En välbeprövad singelpivot kan ha många egenskaper som är bättre än en dålig
horst/4bar eller VPP DW osv..

Alla länkage har olika fördelar mot varandra, det säljaren ofta pekar på
är pedalgung eftersom kunden oroar sig för detta. Andra faktorer som kan
påverkas är hur mycket länkaget drar i pedalerna och vilken linje bakaxeln
får vid komprimering. En singelpivot har bara två lager egempelvis, medans
andra ramar kan ha 10talet kullager. Jämför servicekostnaden! Å andra sidan
slits en singelpivot mer eftersom alla krafter verkar i samma punkt..

Det finns inget länkage -vad än säljaren säger- som är "bra på allt". Alla
konstrutioner har fördelar och nackdelar. Det handlar om att konstruktören
skall göra avvägningar för hur relevant varje nackdel är inom respektive
diciplin och anpassa ramen till detta.

Åkare med olika erfarenhet vill också ha ramar som är olika, en nybörjare
vill ha en förlåtande ram medans ett proffs kanske vill ha en lättare ram.

Ja, helt seriöst så skulle jag behöva läsa på en hel del och kanske skriva
en tråd till om olika länkage eftersom det visar sig att en hel del människor
uppskattade tråden om stötdämpare.

Angående Scotts equalizer dämpare råder jag dig att ta tag i saken och göra
en riktigt fin tråd med mycket bilder och fakta, dina erfarenheter av inställningar
osv. så länkar jag till den ifrån min dämpartråd ;-)
 

oggie

Ny medlem
Stötdämpare och framgafflar, hur de fungerar, justeras och varför.
drygaste tråden av dom alla hur orkar du skriva allt :P men bra att någon göre! :D
 

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Stötdämpare och framgafflar, hur de fungerar, justeras och varför.
Sådärja!

Fråga mig inte hur, men jag har hittat rätt inställning för Hellas stigar på min 5th element :D
- Beginning stroke compression är rejält utskruvad så den dämpar bort varje barr :)
- End stroke compression 3/4 inskruvad
- Progressivitetsbulten inskruvad endast ett varv från botten
- SPV ~90 psi

Inga problem att stå upp och bryta mig upp för bergknallar, glida över rotmattor, garva ner för gnarly nerförsbackar eller dunsa ner för iaf 1,5m drops.

Skulle det bli DH-körning får jag väl dokumentera hur många varv jag skruvar på de olika rattarna för att få det linjära slag man vill ha då.

Nu kan jag sova gott ;)
 

JGZ

Ny medlem
Stötdämpare och framgafflar, hur de fungerar, justeras och varför.
X-Fusion Vector DH2.
Lite info från Tony Chang på X-fusion.
* IFP-djup = 14 mm +/- 0.5 mm ( mätt från botten, stor luft-volym)
* Olja = Torco RSF medium / wt 9.57 ( samma som Fox använder under sitt namn . Passar även Öhlins )
 

bjornsu

Medlem
Stötdämpare och framgafflar, hur de fungerar, justeras och varför.
Har precis köpt mig en BOS Stoy och undrar om någon känner till några bra inställningsguider för den? Sitter på en Sunn Radical.
 

ZXNinja

Medlem
Stötdämpare och framgafflar, hur de fungerar, justeras och varför.
Jag har just ställt stötdämparna på min Radon Skeen 6 enligt vad Fox rekommenderar, alltså 15% (18mm) sag på framgaffeln och 25% (12.5mm) på bakdämparen, men jag tycker att den känns aningen mjuk, så frågan är, vad använder ni andra för inställningar på följande dämpare?:

FOX FLOAT 120 RL
http://www.foxracingshox.com/fox_te.../eng/Content/Forks/32MM/FLOAT_RLopenbath.html

FOX FLOAT RP23 (50mm)
http://www.foxracingshox.com/fox_te...s/010/eng/Content/Rear_Shocks/FLOAT_RP23.html

Även tips på bra rebound inställingar mottages! Jag väger ca 75kg och kommer mest att använda cykeln i skog och på stigar.

(detta har säkert diskuterats förr men sökfunktionen hittar inget ifall man skriver in ordet "fox")
 

ostkaka

Aktiv medlem
Stötdämpare och framgafflar, hur de fungerar, justeras och varför.
ZXNinja skrev:
-------------------------------------------------------
> FOX FLOAT RP23 (50mm)

Testa att vrida på lite "pro pedal". Det borde minska gunget på slätten. Ett bra utgångsläge för rebound brukar vara att köra utför en trottoarkant och justera så att dämparen går tillbaka så fort som möjligt utan att du får någon "kick back", dvs att det känns som om bakdämparen försöker kasta dig ur sadeln.
 

ZXNinja

Medlem
Stötdämpare och framgafflar, hur de fungerar, justeras och varför.
Tackar, ska testa detdär med rebound bara jag hittar nån lämplig trottoar. Bakdämparen har ju 3 olika lägen när "pro pedal" är på, men "sag" ska man väl ställa in när "pro pedal" är av. Antar att jag får testa mej fram och se vad som känns bra.
 

kebarb

Aktiv medlem
Stötdämpare och framgafflar, hur de fungerar, justeras och varför.
Jag brukar bara trycka ihop bakdämparen stillastående och sedan lyfta cykeln fort.

Om bakhjulet hänger med sånär som på lika fort som man lyfter cykel men utan att hjälpa till med någon knuff så är returdämpningen ganska lagom.

Därefter kan man finjustera runt den punkten.

//K
 
Stötdämpare och framgafflar, hur de fungerar, justeras och varför.
Hjälp!Framdämparhaveri! På min gamla slitna Nishiki Hybrid 422 sitter (eller satt snarare) en framdämpare av märket RST 801-7. Plötsligt häromdagen n är jag höll på att greja med hojen så släpper hela dämparen ,och det rinner ut olja.Hur får jag ihop den igen ???Ser inga gängor elller liknande som skulle underlätta hopmontering Är den möjligen slut ? Två fjädrar sitter kvar i övre delen. Tacksam för TIPS o RÅD !!!!
 
Topp