Stopp och belägg! Operation frambroms.nu

Beagleboy

Aktiv medlem
Har sökt ett användbart, främre trumbromsnav men det har gått skralt hittills. Har en hög sönderskruvade, okompletta och smådefekta av olika slag.
Hittade ett passande, NOS Sturmey Archer på ebay men det landar på 2K hemma. Utan mothåll, nipplar och wire, som finns någon annanstans för ingenting. Men var?

Fast även om jag får ihop helt nya delar är cykeltrumbroms en ganska tveksam konstruktion.
Alternativet rullbroms går bort om den är av Shimanos fabrikat. Fälgbroms är uteslutet.

Återstår skivhub och öron för oket på gaffeln. Offseten, försprånget(castern) är bra mkt större på gamla hojar och det blir inte hellyckat även om jag lyckas centrera öronen för oket på gamla gaffeln. Blir närmast en hjälp- triangel, konsoll för oket.

Finns det ens nya gafflar som klarar de gamla 635- hjulen? Infästningen i styrhuvudet får jag till. Kostnaden är inget jag skyr, inte arbetet heller. Men det måste bli en väl fungerande lösning. Det här med autencitet, original och tidstypiskt nyser jag på. Undermåliga konstruktioner är till för att skrotas. Tacksam för tips. Det måste finnas minst några bra lösningar jag förbisett, men det finns så mkt prylar och sylar idag att jag inte har överblick.

LWB

Aktiv medlem
Är dåligt insatt i trumbromsar men är du hjälpt av hjul och framgaffel från en saligen insomnad Skeppshult Z?

Edit: Shimano Nexave.

Senast ändrad:

Pfaff

Aktiv medlem
Blev lite konfunderat över skillnaden mellan rull- och trumbroms men Happy levererar...
förlåt att jag lånade tråden.

Beagleboy

Aktiv medlem
Är dåligt insatt i trumbromsar men är du hjälpt av hjul och framgaffel från en saligen insomnad Skeppshult Z?

Edit: Shimano Nexave.
Har helt förbisett Skeppshult när jag rotat i minnet. De hade/ har också 1 1/8- stam med utanpåliggande styrlagring. Din edit skvallrar om att den haft en rullbroms eftersom Nexave är Shimanos rullbromshub. Fälgbana har jag flång ny i 635. Några hubbar som Spezialized Stout och Hope Pro IS4 för skiva finns.
Hopen kräver i sin tur 20- axel...

Din gaffel skulle åtminstone tillfälligt kunna tjäna som pilotmall. Man vinner infästningsöra för rullbromsskölden men
det finns nog inga öron för ett ok?

Var finns du och Skeppshult- gaffeln?

Kneecap

Aktiv medlem
Tjena!

Alltså en 29" stel gaffel som är corrected borde verkligen få plats med ett 635 hjul. Det är 6,5mm som skiljer i diameter och jag antar att du inte ska få plats med ett 2,6" däck?

Kneecap

Aktiv medlem
Tjena!

Som tillägg till mitt förra inlägg så skulle jag nog säga nån av dessa två. Båda har plats för 635 med 42mm däck, kanske tight på Straggler men tror inte det. Slut i lager båda men kanske finns i nån annat butik.

Kneecap

Aktiv medlem
Tjena!

Billig och finns i lager!

LWB

Aktiv medlem
Har helt förbisett Skeppshult när jag rotat i minnet. De hade/ har också 1 1/8- stam med utanpåliggande styrlagring. Din edit skvallrar om att den haft en rullbroms eftersom Nexave är Shimanos rullbromshub. Fälgbana har jag flång ny i 635. Några hubbar som Spezialized Stout och Hope Pro IS4 för skiva finns.
Hopen kräver i sin tur 20- axel...

Din gaffel skulle åtminstone tillfälligt kunna tjäna som pilotmall. Man vinner infästningsöra för rullbromsskölden men
det finns nog inga öron för ett ok?

Var finns du och Skeppshult- gaffeln?
Hmm, jag har inte förärat cykeln så mycket uppmärksamhet men jag undrar om det inte är gammal hederlig 1” styrlager? Fast jag vet verkligen inte, om du har koll på dem så har du säkert rätt.
Grejerna finns i närheten av Jönköping. Leveransvillkor fritt vår lagårdsbacke. :)

Helt rätt ang. rullbroms!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer