Stor gaffelservice?

Aron

Moderator
Stor gaffelservice?
Jag har en RS Pike RLC3 från 2015 som behöver en större översyn inför sommaren. Jag har servat gaffeln kontinuerligt och bytt slitdelar, men fick inte riktigt till luftningen av dämparblåsan sist och tänker att det nog är hög tid att ett proffs ser över den. Vem är riktigt vass på gaffelservice av Rock Shox numera? Finns det till och med någon i Stockholm? Vad kostar en stor gaffelservice på ett ungefär?

Jag har också en gnagande misstanke om att det börjat knaka från kronan, eventuellt kan den behöva ett nytt styrrör. Kan en duktig mekaniker avgöra detta i verkstaden? Och vad kostar det att byta?

Plan C är att köpa en ny, men kvalitetsgafflar är ju löjligt dyra numera.

Berk

Aktiv medlem
Stor gaffelservice?
Jag har en RS Pike RLC3 från 2015 som behöver en större översyn inför sommaren. Jag har servat gaffeln kontinuerligt och bytt slitdelar, men fick inte riktigt till luftningen av dämparblåsan sist och tänker att det nog är hög tid att ett proffs ser över den. Vem är riktigt vass på gaffelservice av Rock Shox numera? Finns det till och med någon i Stockholm? Vad kostar en stor gaffelservice på ett ungefär?

Jag har ingen erfarenheter själva, men jag överväger mkcykling.se som verkat vara bra och finns i Järfälla.

Jag har också en gnagande misstanke om att det börjat knaka från kronan, eventuellt kan den behöva ett nytt styrrör. Kan en duktig mekaniker avgöra detta i verkstaden? Och vad kostar det att byta?

Man kan väl inte bara byta styrrör? Då blir det nya ovanben.

glitch

Aktiv medlem
Stor gaffelservice?
Om vi bortser från att ljudet är irriterande, har någon någonsin drabbats av något värre än knak?

MK Cycling brukar dyka upp, annars skicka till JBP kanske. Men du kommer snart bli varse om att du nästan lika gärna kan köpa en ny gaffel och sälja den där till någon som gärna servar själv.

Du hittar en Yari för runt dryga 400 € och jag har svårt att tro att den är sämre än en 2015 Pike. T.ex:

Helservice de gånger jag hört mig för har landat på runt 2-2500 kr.

jonte987

Aktiv medlem
Stor gaffelservice?
ja, runt 2000 + eventuellt knas här också. Yarin ser bra ut. Nu har jag redan bränt hela 2022 års budget men hade behövt en sån. Kostar väl 2300-3000 nåt att slänga i en charger senare när man sparat kaffepengarna ett tag.

Valhalla_

Aktiv medlem
Stor gaffelservice?
Man kan väl inte bara byta styrrör? Då blir det nya ovanben.
Preacher fixar byte av styrrör, och/eller gaffelben, eller gör "de-creak" där han pressar ur alltihopa, putsar av ytorna och pressar tillbaka med nån gucka/loctite.

Om vi bortser från att ljudet är irriterande, har någon någonsin drabbats av något värre än knak?
Jag har haft flera knakande gafflar, allt från något enstaka knak ibland till knak jämt och ständigt. Kört på som vanligt längre perioder. Kan bara dra slutsatsen att det är ett kosmetiskt problem.

Valhalla_

Aktiv medlem
Stor gaffelservice?
Man kan ta loss CSU:n, sätta störröret i ett skruvstäd, och bända och böja lite i innerbenen. Ofta knakar det då, om den är benägen att knaka dvs.
Vill minnas att det är ca tusingen för en "de-creak" men hör med Preacher för säkerhets skull om det blir aktuellt.
Annars kan du bara köra vidare, det är i min erfarenhet ett kosmetiskt problem.

Berk

Aktiv medlem
Stor gaffelservice?
Om du kan leva med knakan är det billigare att köpa en ny Charger 2.1 dämpare. Då har du också en fin uppgradering.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer