stor klinga på mtb vevparti

jomaba

Ny medlem
Jag håller på att plocka ihop en cykel av delar jag har liggande. finns det ett sätt få en stor klinga (1x10, ca 48T) på en MTB-vevparti (slx mtb fc-m7000)? Vevpartier till landsvägscyklar passar inte. Ett vevparti med kvadratis/fyrkants-fäste och passande vevlager är kanske en alternativ, men jag hittar ingen som passar 1x10, än mindre 1x11 som jag hade föredragit. Någon som har smarta ideer?
Tack på förhand
jb

Pepperazzi

Aktiv medlem
White Eno har jag på väg hem, men med en något mindre klinga på 40t till min Gorilla Monsoon med 73mm bsa. Det finns däremot upp till 48t till det vevpartiet, kolla bara att det passar i ramen först bara.
Återstår lite mätning innan jag kommer fram till axellängd på vevlagret själv, är något av en nybörjare på square taper lager.

DarthVidar

Aktiv medlem
Vad är det för ram du skall använda! Om det är en mtb ram så skulle jag bli förvånad om du får plats med en 48t-klinga utan att få en urusel kedjelinje.

Som en fingervisning så får jag max plats med en 36t-klinga på min 29a. På min pendelhoj (en gammal 26” mtb) så fick jag plats med en 38t NW-klinga, eventuellt skulle jag kunnat få plats med en större klinga men inte så värst mycket större.

kais01

Aktiv medlem
på min 29a får det plats 36-38 t med centrerad singelklinga, 44t med tvådelad driver och 48t med tredelad.

ungefär samma på min gamla 26a. där finns 48t att få som standard.

kedjelinjen funkar bättre så länge man inte överdriver största drevet på kassetten, typ håller sig under 40t. och antydningsvis var det inte i skogen ts' cykel skulle gå?

från gebhardt kan du beställa custom framkransar för hanterbara pengar till vilken vev du än skulle önska, upp till 75t:)

jomaba

Ny medlem
ah, tack för svaren. ramen skulle bli en INTEC M1 (stål) så jag dubbelkollar med tillverkarn om storleken på klingan. Och nä och cykeln ska inte gå så mycket i skogen.

DarthVidar

Aktiv medlem
ah, tack för svaren. ramen skulle bli en INTEC M1 (stål) så jag dubbelkollar med tillverkarn om storleken på klingan. Och nä och cykeln ska inte gå så mycket i skogen.
Det är nog lika bra att höra med tillverkaren! Jag skulle dock bli förvånad om du kunde klämma in en 48t singelklinga och ändå ha en vettig kedjelinje som sagt!

Varför just singelklinga?

kais01

Aktiv medlem
ett jasåsvar är att förvänta från tillverkare eller för den delen en lbs. testa själv:)

men en lbs kan tänkas ha ett utsliten klinga i en skrotlåda. för teständamål.

Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer