Stora Bromptontråden

Bengt-re

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
Och är "pee line" verkligen ett bra produktnamn?
99th-tour-de-france-2012-stage-5-illustration-illustratie-news-photo-532800714-1557168513.jpg

Det är en pee line....

kais01

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
man har på en nylanserad modell satt fyra drev på ett frihjulsnav, och byggt om den utanpåliggande växeln/kedjespännaren.

varför man på den stannade vid fyra drev är närmast gåtfullt, det får utan vidare plats sex drev på existerande tväväxelhjul, och t ex själv har jag sedan ett antal år tio, detta efter byte till bredare nav.

baktriangeln i titan är sent om sider ny i utformningen, och man slipper hornen till stödhjulen, dömda att gå av vid ovarsam bagagehantering:)

Senast ändrad:

Lodet

Medlem
Stora Bromptontråden
Ni som cykla med dubbdäck maraton winter på era Brompton, hur får ni dom och hålla?
Jag punkade bak ständigt, så tröttnade och la på odubbat bak igen!
Har en känsla att dubbarna kryper inåt och punkar slangen, känner man med fingrarna så känner man inget vasst men det buktar ut på insidan där varenda dubb sitter!

Kan det vara en lösning att köra med tublessvätska i slangen och kanske lite i däcket också? Kanske inte går att få vätskan i slangen Iom att det är bilventil på mina slangar?

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Stora Bromptontråden
Ja, bak höll max en säsong för mig. Upplevde det som viktigt att inte ha för lågt lufttryck.

Nu var det några år sen jag lade om till vinterdäcken. 2019-2020 var det inte mycket till vinter och året efter var jag aldrig inne på jobbet. Men båda vintrarna innan cykade jag ca en mil om dagen, blir uppskattningsvis 80 mil på vintersäsongen, och fick problem med punkteringar på slutet. Lade silvertejp som liner i däcket och hade det som framdäck nästa säsong, funkade faktiskt men det hade nog varit bättre med något annat.

Otroligt drygt att få punka på den cykeln också eftersom den fälg/däck-kombon är vidrig.

.. och de kan ju ha blivit bättre. Fick faktiskt nya däck men de har inte rullat i någon större omfattning.

kais01

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
använder liner av tejp, slipat ned dubbarna till halva höjden med hjälp av diamantklinga på vinkelslipen, och har med tätgucka i form av liten sprayburk från lidl.

och har dubbhjulen på en reservbrommie. används sas bara i nödfall.

hade jag en enda brompton skulle jag köpa ett separat framhjul att förse med dubbdäck, och bara använda vid behov. i övrigt vintertid köra marathon, både vanliga och racer har bra snögrepp.

Lodet

Medlem
Stora Bromptontråden
använder liner av tejp, slipat ned dubbarna till halva höjden med hjälp av diamantklinga på vinkelslipen, och har med tätgucka i form av liten sprayburk från lidl.

och har dubbhjulen på en reservbrommie. används sas bara i nödfall.

hade jag en enda brompton skulle jag köpa ett separat framhjul att förse med dubbdäck, och bara använda vid behov. i övrigt vintertid köra marathon, både vanliga och racer har bra snögrepp.
Jag har dubbat fram nu och kojak bak nu men ska lägga på ett marathon bak som jag har liggande! Hade varit trevligt att få på dubbat bak igen men fram ökar ju säkerheten mkt

Lodet

Medlem
Stora Bromptontråden
Ja, bak höll max en säsong för mig. Upplevde det som viktigt att inte ha för lågt lufttryck.

Nu var det några år sen jag lade om till vinterdäcken. 2019-2020 var det inte mycket till vinter och året efter var jag aldrig inne på jobbet. Men båda vintrarna innan cykade jag ca en mil om dagen, blir uppskattningsvis 80 mil på vintersäsongen, och fick problem med punkteringar på slutet. Lade silvertejp som liner i däcket och hade det som framdäck nästa säsong, funkade faktiskt men det hade nog varit bättre med något annat.

Otroligt drygt att få punka på den cykeln också eftersom den fälg/däck-kombon är vidrig.

.. och de kan ju ha blivit bättre. Fick faktiskt nya däck men de har inte rullat i någon större omfattning.
Kan vara så att jag kört med för lågt tryck bak! Dubbarna ser lite vridna utåt sig säte
Tipset med tejp tar jag, annars kanske vettigt att köpa ett nytt bakdäck, drygt att köpa när man inte ens kört två vintrar på det. Fram är det dock inga problem, tredje vintern som det ska rulla nu

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Stora Bromptontråden
Om det håller hundra mil och kostar 400 kr (listpris) så blir en hygglig milkostnad. Just nu verkar det gå att hitta för nästan halva priset iofs - men det känns ändå som att ett däck borde hålla längre.

kais01

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
den här gamla superlighten väger som den står 9,3 inkl pedaler, och med bojsänken som skärmar, stänkskydd, främre väskfäste, stor klinga med lång kedja, 300g sadel och batterilyse bak. gjorde man sig av med dessa skulle man väl kapa kanske drygt halvkilo till. eller kanske uppåt 1 kg?

killgissar att centralramen på nya lättviktaren är det huvudsakliga i det som sen leder ner till 7,45. och ingen växel?

original vägde min 10 kg. vanliga godiset med diverse titandelar samt lättare hjul med reducerade ekrar

därefter sats med titanbultar överallt, campavev i kolfiber, titan i vevparti, axel i bakhjulet, eftermarknad styrstam och sadelstolpe.
486567B0-01AC-4A83-98EE-DCE794838903.jpeg

kais01

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
har också ett par 12-13 kilos. att cykla med dessa är viss men inte direkt avgörande skillnad gentemot den på 9,3. men bära märks ju. därför sitter det ezee wheels på mina tyngre.

hänger du på en bekväm sadel, pakethållare, lampor, växlar, kablar, reglage, skärmar och så drar det iväg även på en 7,45 kg;)

ett bojsänke på en sas vanlig brommie är växelnavet. och något som folk inte tänker på, är vissa modeller av däck. ett billigt sätt att kapa gram. även en sadelstolpe i titan eller kolfiber är rimliga prismässigt, gör ett par hekto.

n3wton

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
lustigt nog dök denna video upp i mitt flöde :)

Vet inte hur stark presentatören är, men han är väl någorlunda medelmåttig vill jag minnas från något annat jag sett? Isåfall borde skillnaden vara större kan jag tycka, men antar att det var växlar som saknades på slutet för killen på Brompton. Han kunde gott trampat på bättre på slutet tycker jag allt, efter 11 minuter all-out är man inte så pratglad tänker jag.. Säger inte så mycket om cykeln, men riktigt duktiga cyklister är galet snabba i jämförelse med glada amatörer..

n3wton

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
Och som en liten notering gällande Brompton: jag har själv svårt att få upp snittfarten på min treväxlade. Till stora delar tror jag att det är navet som snor energi (ett jäkla psykologiskt jobbigt tickande hela tiden på trean) samt att jag sitter alldeles för högt med händerna (har M-styre). I övrigt är cykeln rapp och pigg, men när det går fort är det hopplöst att få upp farten mer.

Har inte gjort några exakta jämförelser, men på turer jag kört många gånger på flera cyklar kan jag snitta 5 km/h lägre med Brompton än med lvg-hoj. Samma kläder, hjälm osv.

kais01

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
lustigt nog dök denna video upp i mitt flöde :)

tvåväxlad med liten 50t? klinga hindrar vettig toppfart. annars var det ju rätt imponerande.

det är en av några saker att åtgärda om man någonsin skulle bli ägare till den nya heltitanbrommien. 50t utan extra fart i form av planetväxel gör inte cykeln rättvisa.

har 69t på min tvåväxlade, ett tag i början var det 61. men det blev för spinnigt. brompton levererade den med 54t.

n3wton

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
tvåväxlad med liten 50t? klinga hindrar vettig toppfart. annars var det ju rätt imponerande.

det är en av några saker att åtgärda om man någonsin skulle bli ägare till den nya heltitanbrommien. 50t utan extra fart i form av planetväxel gör inte cykeln rättvisa.

har 69t på min tvåväxlade, ett tag i början var det 61. men det blev för spinnigt. brompton levererade den med 54t.
Men du är ju också en extrem lågkadensare. Man kan inte rekommendera saker som inte funkar generellt som om de gjorde det.

Det första jag gjorde på min var att ta av den gigantiska originalklingan och sätta på en mindre. Tror jag kör på 48, men är lite osäker. Jag är inte speciellt långsam för att vara amatör, snarare tvärt om.

Hasse#7

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden

Jag har funderat på det här med din sadelvinkel och undrar om du inte halvstår med låg kadens hela tiden? Det är bara en fråga, i övrigt är jag alltid intresserad av dina alternativa och ibland extra djupdykande tankar och utföranden.

Hasse#7

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
Beträffande backcykelvideon är det väl tiden mot rekordet som är mest indikerande på att Brompton är en bra cykel. +2 minuter utan optimering och Bromptonspecifik träning. Inte helt slut heller efteråt.

kais01

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
Och som en liten notering gällande Brompton: jag har själv svårt att få upp snittfarten på min treväxlade. Till stora delar tror jag att det är navet som snor energi (ett jäkla psykologiskt jobbigt tickande hela tiden på trean) samt att jag sitter alldeles för högt med händerna (har M-styre). I övrigt är cykeln rapp och pigg, men när det går fort är det hopplöst att få upp farten mer.

Har inte gjort några exakta jämförelser, men på turer jag kört många gånger på flera cyklar kan jag snitta 5 km/h lägre med Brompton än med lvg-hoj. Samma kläder, hjälm osv.
kan säkert röra sig om skillnad i den räjongen. ungefär samma skulle jag gissa som någon hybridpendlare. rätt ok med andra ord.

men åtgärdar man på brommien utväxlingen så man kommer över 90 växeltum, särskilt om det finns en arbetshäst kring 75-80 för längre sträckor. ersätter man den mjuka fjädringsklossen med en hårdare är det också ett plus, detta eftersom bakfjädringen helt saknar anti-squat. blir också konstig geometri med komprimerad fjädringskloss.

vidare bättre om man smörjer upp inmätet i växelnavet med syntetmotorolja, eller ännu hellre kör utan växelnav. sedan toppa med en lågt sittande ryggsäck så luftmotståndet minskar. det funkar:)

har aldrig klockat min 2x10 brommie med tajta växlar ungefär som en vanlig landsvägsracer, men den upplevs just inte handikappande alls på klubbrundor. rullet i en klunga helt adekvat.

med min tvåväxlade har jag hojat 90km på strax över tre timmar ensam, och på en kort klubbrunda 34,5 kmh på en sträcka 45 km.

ändå acceptabel framfart, som knappast begränsades av själva cykeln:)

kais01

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
Jag har funderat på det här med din sadelvinkel och undrar om du inte halvstår med låg kadens hela tiden? Det är bara en fråga, i övrigt är jag alltid intresserad av dina alternativa och ibland extra djupdykande tankar och utföranden.
med den tvåväxlade tvingas man variera sig mellan hög och låg kadens. men förstås i backar låg. bra träningseffekt av detta:)

med mina flerväxlade eftersträvar jag normal kadens, eller helst lite mer. men är som nämnts ingen högkadensare.

har ju styret långt fram, ställningen närmast identisk med lvg, utom när man går ner i bocken.

vi får väl ta en runda så får du se och prova:)

Hasse#7

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
man ser ju också hur han trots hög kadensförmågs når en tydlig gräns när det blir planare.
Jag är inte så snabb, men visst händer det att man cyklar om folk på racer med Brompton. Mest kul är när racercyklar kommer ikapp och cyklisten säger "Satan vilken tid det tog att komma ikapp den där lilla cykeln. "

kais01

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
Men du är ju också en extrem lågkadensare. Man kan inte rekommendera saker som inte funkar generellt som om de gjorde det.

Det första jag gjorde på min var att ta av den gigantiska originalklingan och sätta på en mindre. Tror jag kör på 48, men är lite osäker. Jag är inte speciellt långsam för att vara amatör, snarare tvärt om.
när du lägger i trean på växelnavet är det som att din framkrans ökar i storlek med 36 procent. 69t är inte så väldigt mycket jämfört med vad du ligger på då.

tycker 90 växeltum är ett bra minimum att hålla sig till som högsta växel. men en lvg-cykel har ju gärna över 110. inte för att man där använder växlarna över 90 mer än undantagsvis.

på en pendlare har man egentligen större glädje av högre växlar; kortare sträckor gör att man sas orkar använda dem.

nej nu skall jag fixa en dubbpunka jag åkte på igår:(

kais01

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
en sann historia:)

vid rödljus på torsgatan där den korsar karlbergsvägen...

(på väg från solna in mot tokholms centralare delar)

kais01

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
vid tillfället hade jag den här femväxlade nittiotalaren med fetare mindre däck som jag berättat om förut. min vinterpendlare.

ännu mera stealth underdog än en vanlig brompton. trots att den är lite allmänt skavd och skrotig, därmed behandlas något styvmoderligt har den blivit i kraft av braatthalådor blivit sponsrad med kolfiberstolpe och vevar. och ett titan-vevparti slank in i något läge 🤪. inte någon lättviktare därmed, men iaf krypit ned mot 12 kg.

och i somras blev det i kraft av ständigt genomslitna 305-fälgar från watski en uppgradering av dessa till blingigare röda. verkar hittills stå emot bättre. även bromsförmågan förbättrades.

7F9E19BF-F940-4B93-B91D-F8C81FD993F5.jpeg

Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer