Stora Bromptontråden

LarsM

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
Kör också med S-styret, med har kompletterat med styrstamsförlängare (Aberhallo) riktad framåt och barends.
Ger längre reach, mer som att hålla i hoodsen på bockstyre.
 

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
Kör också med S-styret, med har kompletterat med styrstamsförlängare (Aberhallo) riktad framåt och barends.
Ger längre reach, mer som att hålla i hoodsen på bockstyre.
yes, har också S-styre med barends (eller de är "inbyggda" i Ergon-handtagen). Riktigt skönt måste jag säga.
 

luribb

Ny medlem
Stora Bromptontråden
Okej! Tack så mycket för inputen so far :)

Försökte ta några bilder när jag provade igår men ser nu att min ben-poisiton inte är samma så svårt att jämföra kanske xD
Försöker googla runt på vilken lutning på ryggen man borde ha och vilken sadel/styre relation som är optimal för mer "all purpose" cykling.

1663826459477.png
 

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Stora Bromptontråden
Vet inte om det är någon skillnad mellan mot gamla som min (den är säkert 15 år?) och nyare men jag är 195 cm med lång överkropp och kör med M-styre och den extra långa (ej teleskop) sadelstolpen maximalt utdragen. Tycker jag sitter utmärkt och har cyklat flera mil i sträck några gånger, kör regelbundet runt milen.

Brukar snitta runt 20 km/h på min pendlingssträcka från Gärdet till Enskede, dvs rakt genom stan och en del rödljus. Tvåväxlade gör att man har bra fart upp för backarna bara man orkar ligga på höga växeln, få kör om mig på Skanstullsbron söderut kan jag meddela :-)
 

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Stora Bromptontråden
Sant. På den Tern jag hade tidigare var det en snabbkoppling så man kunde "fälla upp" styrstammen, fungerade bra. Men det blev ytterligare ett handgrepp och smidigheten med att fälla ihop är ju en av de sakerna som är så bra med Brompton.
 

kais01

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
Fast lutar man för mycket fram så går det inte att fälla ihop sen.
man kan luta rätt mycket, så man uppnår samma position som s, vilken har lutningen sas inbyggd i stammen.

på en av mina har jag snabbkoppling, då kan man luta än mer.

föredrar denna flexibilitet framför s, men kör de facto nära den positionen. är 175 cm och kör 60 och 70 mm risers på gamla m-stammen, lutade framåt cirka 45 gr. inga problem med hopfällningen då.
 

Storklas

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
Kör S och är nöjd. är 183 cm och inte speciellt vältränad eller smidig. Kör förlängd sadelstolpe fullt utdragen med en Brooks på och det blir perfekt sadelhöjd för mig. Har ett 58 cm brett titanstyre så lite bredare än orginal vilket jag misstänker påverkar lite.
 

n3wton

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
med den här vinkeln och 60 mm rise på gamla lägre m-stammen, är fällning problemfri..

Visa bilaga 582876
Det ska nog också påtalas att man med M-stam och riserstyre sitter lägre än med S-styre (som har längre stam men lågt styre). Är det inte så?

Försökte hitta en bild på min cykel med M-stam + riserstyre för att visa hur raceigt det blir, men hittade bara denna:

EA380A6B-73A0-4294-978A-6B63BD31A219.jpeg


Jag är 184. Bilden illustrerar ganska väl att det är en kort cykel.. Ska nog prova fälla styret framåt enligt @kais01-metoden, men jag får lite besvär när handtagen då vrids uppåt/framåt varpå handlederna får en onaturlig vinkel. Tror det finns utrymme att vrida framåt men ändå kunna fälla styret åtminstone.

Edit: tänk den lösning som hade gett Brompton ett bockstyre så man kunde sitta som på en racer. Säkert fult, men ack så mycket snabbare. Mvh Vindfånget.
 

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
Hittade en bild på hur de olika kombinationerna ser ut. Tror den är från 2017 så kanske inte riktigt up to date, vet inte vad som skiljer mot de som finns just nu.

image_7916f3af7cfbe5c5e442e048530060d63cdabda5.png
 

kais01

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
här ett sortiment av familjens brommies. 1 standard m gamla modellen. 2. 90-tals m med snabbfäste (numer sitter ett 70 mm på samma hoj). 3. standard m med 60 mm riser. 4 s med riser.

man ser att gamla m med 60 mm riser ger helt liknande position som s med rakt styre.
DE2C0084-1972-4079-A6DB-9C82540F7B0C.jpeg
F89DCBA8-2E01-4402-A26F-16CF8B1F1BF2.jpeg
 

DE

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
Hej alla Brompton fölk! Kul att ha hittat till denna tråden!

Är i jakt på min första Brompton och tror jag har klurar ut vilken konfiguration jag vill ha, allt förutom vilket styre.

Tänker använda det som daglig pendlingscykel men ser även fram emot att åka lite på längre äventyr då och då.

Är 186 cm lång, har provat både m och h styre i butik och båda kändes bra... Tycker det är lite svårt att säga när man inte cyklat en längre distans. Inte säker vilken som är den mest ergonomiska positionen så att säga...

Hade uppskattat att höra vad ni experter tycker, hur hade ni resonerat? :)
Har ungefär samma längd som du har och tycker M är tillräckligt upprätt även för längre turer.
 

luribb

Ny medlem
Stora Bromptontråden
Tack så mycket för alla svar! :D

Känns det blir ett M styre men ska ta en sista provcykling innan jag bestämmer mig ! Just nu väntar jag på att black edition delarna ska gå att beställa hem men verkar som det kan ta ett tag...
 

DH

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
Planerar köpa Brompton, men är osäker om stål- vs kolfiberram. Tänker mig turer upp till 100km.
Kolfiber är lättare & påstås ha bättre komfort.
Stål är klart lägre pris.

Så, vad är att föredra?
 

Lodet

Medlem
Stora Bromptontråden
Planerar köpa Brompton, men är osäker om stål- vs kolfiberram. Tänker mig turer upp till 100km.
Kolfiber är lättare & påstås ha bättre komfort.
Stål är klart lägre pris.

Så, vad är att föredra?
Brompton finns ej i kolfiber.
Endast i stål eller titan eller en kombination av dessa.

Det finns en version som heter P-Line som är den gamla superlighten, den har bakram i titan och gaffel i titan.

Det finns även en som heter T- line där hela ramen är i titan, vet dock inte om någon handlare i Sverige fått tilldelning på denna?

Ska man köra längre sträckor skulle jag rekommendera en 6 växlad brompton, den nya 4 växlade versionen kan jag inte uttala mig om efter som jag inte cyklat på den.
 

DH

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
Brompton finns ej i kolfiber.
Endast i stål eller titan eller en kombination av dessa.

Det finns en version som heter P-Line som är den gamla superlighten, den har bakram i titan och gaffel i titan.

Det finns även en som heter T- line där hela ramen är i titan, vet dock inte om någon handlare i Sverige fått tilldelning på denna?

Ska man köra längre sträckor skulle jag rekommendera en 6 växlad brompton, den nya 4 växlade versionen kan jag inte uttala mig om efter som jag inte cyklat på den.
Tack för info!
Ok, så vad är för- och nackdelar med Titan vs Stål?
Ngn som vet?
 

n3wton

Aktiv medlem
Stora Bromptontråden
Brompton finns ej i kolfiber.
Endast i stål eller titan eller en kombination av dessa.

Det finns en version som heter P-Line som är den gamla superlighten, den har bakram i titan och gaffel i titan.

Det finns även en som heter T- line där hela ramen är i titan, vet dock inte om någon handlare i Sverige fått tilldelning på denna?

Ska man köra längre sträckor skulle jag rekommendera en 6 växlad brompton, den nya 4 växlade versionen kan jag inte uttala mig om efter som jag inte cyklat på den.
Gällande växlar:

Jag upplever navet på den 3-växlade som enormt segt, och har förstått det som att det är samma som sitter på den 6-växlade (den är ju 2x3-växlad kan man säga) om inte något förändrats på senaste tiden. Jag cyklar sällan längre än 3-6 mil på Brompton, ofta kortare, och det är verkligen på gränsen till vad jag pallar med psykiskt (på andra cyklar cyklar jag 15-45 mil ganska oberörd). Utan medvind eller svag nedförsbacke tappar man fart när man går från 2:an till 3:an. Hopplöst.

Idag hade jag köpt en 2-växlad eller ännu hellre den nya 4-växlade (där väl alla växlar är externa?) för att slippa det där baknavet.
 

Lodet

Medlem
Stora Bromptontråden
Gällande växlar:

Jag upplever navet på den 3-växlade som enormt segt, och har förstått det som att det är samma som sitter på den 6-växlade (den är ju 2x3-växlad kan man säga) om inte något förändrats på senaste tiden. Jag cyklar sällan längre än 3-6 mil på Brompton, ofta kortare, och det är verkligen på gränsen till vad jag pallar med psykiskt (på andra cyklar cyklar jag 15-45 mil ganska oberörd). Utan medvind eller svag nedförsbacke tappar man fart när man går från 2:an till 3:an. Hopplöst.

Idag hade jag köpt en 2-växlad eller ännu hellre den nya 4-växlade (där väl alla växlar är externa?) för att slippa det där baknavet.
Navet på de 6 växlade har ett större omfång (gear ratio) än navet på de 3 växlade. Jag kan faktiskt inte redogöra för om det är andra skillnader internt i navet.

Jag upplever min 6 växlade brompton som mer lättrullad än min 3 växlade men det kan vara någon slags placeboeffekt :)

Att endast har 2 växlar för rundor på 10 mil tror jag också kan vara drygt med tanke på omständigheter ständigt förändras med backar och vinden.

Kanske är den nya 4 växlade rätt väg att gå! Dock verkar den endast finnas i P-line och T-line nu! Kanske kommer den även på C-line i framtiden!
 
Topp