Stora fjäderbytar tråden! (Regler i första inlägget)

Crue81

Ny medlem

Bilagor

• 20210501_232944.jpg
    20210501_232944.jpg
    469 KB · Besök: 43

FredriCX

Aktiv medlem
En RS röd 450 lb x 151 mm (57,5-65 mm) bytes mot dito 500 lb.

Finns i Gbg, men kan ju skickas lätt.

Valhalla_

Aktiv medlem
Finnes : Svart Rockshox 500 lb x 151 mm (57,5-65 mm)
Bytes mot: likadan (Svart eller röd), 550 lb, alternativt 600 lb

Rattnalle

Aktiv medlem
Har en Fox 300*3,65 som jag skulle vilja byta mot motsvarande 350-fjäder.

Finns i Göteborg.

Senast ändrad:

manneblask

Aktiv medlem
Någon som sitter på en 350-400lbsx2.25" (57ish mm) fjäder och vill sälja/byta?

Har en 400lbsx2.0" om någon vill byta annat kan jag pröjsa :)

Magnus C

Ny medlem
Någon som har en Fox SLS 500lbs 2,65" i fint skick?
Jag har en Fox SLS 550lbs 2,4" (61mm) att byta med
Har även en SLS 450lbs 2,4” (61mm) att byta med
Finns i Göteborg med omnejd, går att skicka

Bilagor

• 20211108_160822780_iOS.jpg
    20211108_160822780_iOS.jpg
    547.7 KB · Besök: 23
  • 62162074-0C11-4035-A504-8B2F8A7C5871.jpeg
    62162074-0C11-4035-A504-8B2F8A7C5871.jpeg
    424.1 KB · Besök: 20
Senast ändrad:

pontakoj

Aktiv medlem
Någon som sitter på en Rockshox 450 lb fjäder? 151mm (57.5-65). Har en svart 500 att byta med, gärna i Stockholm 😄

pontakoj

Aktiv medlem
Någon som sitter på en 400 fjäder till Rockshox 57.5-65mm? Har en 500 att byta med eller sälja

Healons

Aktiv medlem
Har en 500x2.8 fox stål och byter gärna till en 475 eller 450 som passar min Bomber CR (+cash om det är dyrare variant såklart)

kebarb

Aktiv medlem
För den som bryr sig, så var jag ute i garaget och mätte upp fjäderdimensioner på de fjädrarna jag hittade. Kan tjäna som orientering för den som tänkte försöka kastbyta mellan olika märken.

Måtten är ID/OD(mm) - dämparkroppens diameter (avrundat upp til närmaste heltal).
Ytterdiemetern vill nog variera med fjäderns vikt, jag har mätt på fjädrar som har ca 300-450lbs/in.
Innerdiametern vill nog vara det som är mest kritiskt, och dämparkroppens diameter.

FOX SLS DHX2: 36/50 - 32
FOX vanlig stålfjäder DHX/RC4: 35/54 - 32
BOS Stoy (röda): 37/50 - 32
CCDB: 37/53 - 34
Marzocchi Moto C2R: 37/53 - 34

Hämtat från tråden ID/OD (mm).
Nukeproof 38/XX
Marzocchi 35/XX

Längderna är uppmärkta lite olika, FOX har använt den fria längden där för exempel Manitou har använt talet för vilken stroke dämparen har.

Om någon har DVO, ELKA, Marzocchi, RS eller någon av de andra exotiska producenterna får ni gärna fylla på.

Kanske man kan göra en likadan post med fjädrar för gafflar, men där är det förmodligen långt mycket större variation?

//K

Senast ändrad:

manneblask

Aktiv medlem
Jag har två RS-fjädrar 47,5-55mm i 350 och 400lbs hårdhet som ligger ute på k&s men kan också tänka mig byta om någon sitter på DVO-fjädrar i samma storlek.
rsfjädrar.jpg

JakobGawlik

Aktiv medlem
har en 2.5/450 LS-fjäder till en dvo jade x. Behöver 350. Någon som har och vill byta? Sälja?
Jakob

Senast ändrad:

Velocipeden

Aktiv medlem
har en 2.5/400 LS-fjäder till en dvo jade x. Behöver 350. Någon som har och vill byta? Sälja?
Jakob
Vet inte om denna passar 38mm diameter?
Jag kan vara intresserad av din 400, pm om du vill sälja den, har 450 tror jag.

JakobGawlik

Aktiv medlem
Vet inte om denna passar 38mm diameter?
Jag kan vara intresserad av din 400, pm om du vill sälja den, har 450 tror jag.

Är det bara diametern man tittar på ? Är det inte längden med?
Tror min jade x på ripmon är 210x55/50.
Måste läsa på ordentligt..

kebarb

Aktiv medlem
Slaglängden är central 2,5" ger ju max ca.63mm slag. Sen är det ju bra om totallängden också passar.

Jag har upplevt att längden på fjädern kan variera med fjädervikten. Så en 3" 350 fjäder kan vara kortare än en 3" 600 fjäder. Jag är inte 100% säker men den som labbar med fjädrarna kan ha detta i åtanke.

På FOX badkämpare (tänk RC4 och DHX) så kan man ofta använda en längre fjäder på en dämparkropp med kortare slag. Det går iallafall över en storlek, dvs från 2,8" stroke till 3" stroke. Det blir en onödigt stor och tung fjäder, och det blir väldigt lite kvar att jobba med förspänningsmuttern men det fungerar i nödfall.

Om man har flera hojar med olika dämpare och gillar att ha flera fjädrar liggandes så kan man då lagerhålla 3" fjädern och köra även på sin 2.8" dämpare. Man bör inte göra tvärtom, dvs ha en för kort fjäder på en längre dämpare. Det kan ge problem.

//K

Velocipeden

Aktiv medlem
Jag har upplevt att längden på fjädern kan variera med fjädervikten. Så en 3" 350 fjäder kan vara kortare än en 3" 600 fjäder. Jag är inte 100% säker men den som labbar med fjädrarna kan ha detta i åtanke.

På FOX badkämpare (tänk RC4 och DHX) så kan man ofta använda en längre fjäder på en dämparkropp med kortare slag. Det går iallafall över en storlek, dvs från 2,8" stroke till 3" stroke. Det blir en onödigt stor och tung fjäder, och det blir väldigt lite kvar att jobba med förspänningsmuttern men det fungerar i nödfall.

Om man har flera hojar med olika dämpare och gillar att ha flera fjädrar liggandes så kan man då lagerhålla 3" fjädern och köra även på sin 2.8" dämpare. Man bör inte göra tvärtom, dvs ha en för kort fjäder på en längre dämpare. Det kan ge problem.

//K
Det låter logiskt, en 600 ska ju "hålla emot" mer och mer material även på längden bör ju hålla emot mer.

Men då blir väl vikten fel? Om det krävs 300 lbs för att komprimera en fjäder 3" så måste det ju krävas mindre att komprimera den 2,5"? Eller är det konstant hela vägen? Tar det 300 lbs att komprimera även 1"? Svårt det där...

kebarb

Aktiv medlem
Det låter logiskt, en 600 ska ju "hålla emot" mer och mer material även på längden bör ju hålla emot mer.

Men då blir väl vikten fel? Om det krävs 300 lbs för att komprimera en fjäder 3" så måste det ju krävas mindre att komprimera den 2,5"? Eller är det konstant hela vägen? Tar det 300 lbs att komprimera även 1"? Svårt det där...
Fjäderkonstanten mäts i lbs/in. Alltså hur många pounds som behövs per inch.

fjäderkonstant

Det är viktigt att förstå att fjäderkonstanten (i de flesta fall) är just konstant genom hela slaget. Så att laborera med förspänningen ändrar inte konstanten (K) utan bara initialvärdet (M).

K * X + M

Nerdafton. Men ja. Talet på fjädern indikerar alltså inte hur många pound man behöver för att pressa ihop hela fjädern, utan bara en tum av dess längd. Eftersom materialtjockleken ökar med fjädervikten så ökar förmodligen längden med motsvarande, det är min gissning. Jag har säkert 20 fjädrar liggande men har inte orkat nerda ned mig helt så djupt annat än att jag observerat att de är olika långa även om de hör till samma dämpare.

//K

EmiAlf

Ny medlem
Är lite ny inom ämnet. Men vad för fjäder är passande på en RS super deluxe coil om man väger ca 90kg?

MtbIte

Aktiv medlem
Tack!
Men vad menas med
Shock StrokeWheel Travel
Står det på dämparen?
Wheel travel?

För att förtydliga så den hemsidan jag länkade är bara för att du ska få ut vilken hårdhet på fjäder du behöver för din vikt och inte vilken fjäder som passar, för att veta vilken fjäder som passar kan du antingen kolla på fjädern du har nu så borde det stå mått på den eller så googlar du bara.

om du scrollar ner lite på sidan så förklarar dom hur man mäter ut tex Shock Stroke och wheel travel.

kebarb

Aktiv medlem
Tack!
Men vad menas med
Shock StrokeWheel Travel
Står det på dämparen?
Wheel travel?

Shock stroke är hur långt en stötdämpare kan komprimeras, om du mäter shaften och bumperstopen där så ser du hur lång stroke du har. Det finns normala standardlängder, antingen i tum eller mm. Lättast är att googla din ram och årsmodell, annars om du skall mäta noga kan du ta av dämparen. Om man känner till de typiska längderna så kan man ganska fort se längden eftersom de under en lång tid producerades i några få speciella längder. På nyare cyklar vet jag dock inte, eftersom jag aldrig ägt någon. Märk väl att de kan vara både imperial = tum och metric = mm. Längderna är inte helt samma.

Vissa tillverkare som specialized brukar hitta på egna dämparlängder. (typ 8,5 x 2,5") och andra liknande irriterande saker, som gör att det är extra svårt att hitta lämpliga ersättare.

En lång dämpare är för exempel 10,5 x 3,5" , eller 9 x 3" , eller 8,75 x 2,75". Dessa är vanliga på DH cyklar.
De kortare modellerna sitter på vanliga AM/XC/Enduro hojar och brukar ha något runt 2" stroke och upp.

Det brukar inte stå på dämparen hur lång stroke det är.

Rear-Shock-Diagram-Coil-copy.jpg

Wheel travel är hur långt hjulet kan röra sig när hojen trycks ned och baksvingen komprimerar dämparen. Bilden visar 60mm stroke, 180mm rear wheel travel, ratio är då 3.

rear-overlay2.jpg

Det uppges oftast av tillverkaren och är typiskt 8-10" på en DH cykel och 5-7" på AM/FR/Enduro hojar. Säkert kortare på en XC eller på 29" cyklar. Man brukar även skriva det i mm, då är det 100/120/140/150/170/180mm på lite mer civilicerade hojar eller 200-250mm på DH cyklar.

Anledningen att de frågar efter stroke + wheel travel är för att wheel travel / stroke = ratio. Alltså hävarmen/utväxlingen mellan svingarmens rörelse och dämparens komprimering. Om du har en stor hävstång så behöver du en hårdare fjäder för att uppnå samma "SAG". Omvänt om du har liten hävstång.

SAG är hur mycket hojen sjunker ned under din egen vikt, och det mäts normalt i %. Jag tror att tanken är att man skall mäta SAG som hjulaxelns rörelse, men det är lättare att mäta direkt på stötdämparen. Normal SAG för DH är 30-40%, men för AM/XC/FR/Enduro kanske det är mer normalt med 20-30%. Det är en smaksak, men ramarna är ofta designade för en viss SAG, och vissa ramar har en markering på ramen eller på gaffelbenen på framgaffeln som visar SAG. Det kan finnas på bakdämparen också.

Utväxlingen är inte linjär, vilket betyder att den första 1" på dämparens stroke kanske har en helt annan utväxling än den sista 1". Detta för att länkagen kan vara progressiva, regressiva eller linjära.

Det finns ett program som du kan ladda ned, som är gratis, som heter linkage.
linkage från bikecheck

Om du laddar ned programmet så kanske du hittar din ram, och kan se hur ditt länkage fungerar och vad som händer med vilken fjäder och vid vilken vikt. Inte säker att alla funktionerna finns i gratisprogrammet men du kan pröva. På bilden ser du sag calculator / spring calculator i det lilla fönstret.

screenshot_linkagex3.jpg

För att göra det extra jävla svårt för dig att hitta rätt fjäder så har alla tillverkare sina egna standards för både hur de mäter fjädrarna och för hur stora de är. Det är viktigt att ha en fjäder med rätt innerdiameter, annars sitter den antingen löst, eller så skrapar den emot dämparkroppen. Detsamma gäller med fjädrarna i framgaffeln som är ännu mer kritiska att de är rätt storlek. Bakdämparen kan man ibland byta mellan olika producenter/modeller/dämpare och dämparlängder om man använder huvudet först. En lite för lång fjäder går ofta bra, men använd aldrig en för kort. Om den är lite för lång kan man kompensera på förspänningen.

I denna post har jag listat några olika storlekar som jag mätt upp själv. De andra kan man googla. Posta gärna här om du hittar något som saknas så kan jag uppdatera min post så att alla storlekar finns på ett ställe.

https://happyride.se/forum/threads/...foersta-inlaegget.1155997/page-4#post-4197619

Måtten är ID/OD(mm) - dämparkroppens diameter (avrundat upp til närmaste heltal).
Ytterdiemetern vill nog variera med fjäderns vikt, jag har mätt på fjädrar som har ca 300-450lbs/in.
Innerdiametern vill nog vara det som är mest kritiskt, och dämparkroppens diameter.

FOX SLS DHX2 (orange): 36/50 - 32
FOX vanlig stålfjäder DHX/RC4: 35/54 - 32
BOS Stoy (röda): 37/50 - 32
CCDB: 37/53 - 34
Marzocchi Moto C2R: 37/53 - 34

Hämtat från tråden ID/OD (mm).
Nukeproof 38/XX
Marzocchi 35/XX

Senast ändrad:

Der Kaiser

Aktiv medlem
Rockshox deluxe (och super Deluxe) är en såkallad metrisk dämpare vars mått mäts i mm, inte tum, så en (super) deluxe-dämparw har mått som exempelvis 230*65 där 230 står för avståndet mellan centrum av axeltapparna och 65 för slaglängden, i millimeter.
Olika tillverkare har olika sätt att mäta sina fjädrar, antingen hur mycket fjädern kan komprimeras, eller hur mycket dämparen som fjädern passar till komprimeras, vilket skulle bli en något mindre siffra för samma fjäder som i första sättet att räkna.
Fjädrar för olika dämpare har dessutom olika inre diameter, som exempel, Rockshox har, om jag minns rätt, 40 mm, medan Fox har, om jag minns rätt, 36 mm, så en RS-fjäder passar på en Fox-dämpare, fast den kan vobbla och bör monteras med en adapter, men en Fox-fjäder får inte plats på en RS-dämpare. Andra tillverkare kan ha andra mått.
Glasklart, eller hur 🙂

kebarb

Aktiv medlem
Rockshox deluxe (och super Deluxe) är en såkallad metrisk dämpare vars mått mäts i mm, inte tum, så en (super) deluxe-dämparw har mått som exempelvis 230*65 där 230 står för avståndet mellan centrum av axeltapparna och 65 för slaglängden, i millimeter.
Olika tillverkare har olika sätt att mäta sina fjädrar, antingen hur mycket fjädern kan komprimeras, eller hur mycket dämparen som fjädern passar till komprimeras, vilket skulle bli en något mindre siffra för samma fjäder som i första sättet att räkna.
Fjädrar för olika dämpare har dessutom olika inre diameter, som exempel, Rockshox har, om jag minns rätt, 40 mm, medan Fox har, om jag minns rätt, 36 mm, så en RS-fjäder passar på en Fox-dämpare, fast den kan vobbla och bör monteras med en adapter, men en Fox-fjäder får inte plats på en RS-dämpare. Andra tillverkare kan ha andra mått.
Glasklart, eller hur 🙂

Ja precis, det är märkningen på fjädern också.
Fox uppgav alltid den fria längden (max komprimeringen) men Manitou uppgav vilken stroke den passar till. Hur de andra gör vet jag inte faktiskt. Mest logiskt är ju att hålla sig till stroken på dämparen.

Så en fox fjäder hade då märkningen 450 / 3,25 när en manitou fjäder som var egentligen precis samma hade märkningen 450 / 3.

Det är egentligen ganska märkligt hur en så enkel sak som en fjäder kan ställa till med så mycket oreda för att branchen inte kan enas om en standard. Ligger säkert miljoner med fjädrar och skräpar hemma hos folk på grund av detta.

Jag inbillar mig att även fox och kanske fler tillverkare gått över till metric nu på dämparna? På de gamla hojarna som jag kör är allting i tum.

Något som var minst lika irriterande var att de inte kunde enas som samma storlek på monteringhålen heller (eyelet) så någon av tillverkarna hade inte samma mått som de andra, vilket kunde ge en del problem med mounting hardware som då måste tillpassas vid ett dämparbyte... Säkert även det en metric/imperial grej. De försökte finna en standard nyligen, som egentligen bara gav än mer alternativ på kort sikt..

Finns en artikel här om rationaliseringen runt dämparstorlekarna. <-- klicka
(artikeln berör även mounting hardware)

"RockShox, along with Cane Creek, Manitou, DVO, SR Suntour and X-Fusion have agreed on the above metric sizes.

Fox says it will be supplying metric shocks to frame manufacturers too. Their official line on the subject is this: “Fox will continue to work with its customers to provide specific rear shock applications that best suit their frame designs. This support includes imperial, as well as, metric based applications.”

Senast ändrad:
Topp