Stora kullen i Jordbro industriområde - Ett perfekt tillfälle för Haninge att bygga något som motsvarar en bikepark?

MikeMiz92

Medlem
Stora kullen i Jordbro industriområde - Ett perfekt tillfälle för Haninge att bygga något som motsvarar en bikepark?
DJI_0467.jpg

Några mindre flow trails, hopp och en liten skills park?

Jag är varken en trailbyggare eller ens Haningebo längre, men det känns onekligen som att kullen skulle kunna bjuda på mycket kul för oss som cyklar MTB. Alla andra kommuner i länet har ju någon form av välplanerat område för MTB: Hacksta i Åkersberga, Väsjöbacken i Sollentuna, Ekebyhovsbacken på Ekerö, Sigtuna MTB arena, pumptrack i Nacka, Bruket i Järfälla, dirt parken på Lidingö, Fyrhuset ute i Värmdö och Flottsbro i Huddinge. Vad har Haninge? Den där "pumptracken" i Eskilsparken?

Av ren nyfikenhet tog jag kontakt med företaget som hade verksamhet på kullen tidigare och fick höra att det är kommunen som äger marken, samt att det har varit snack från kommunen om att installera solpaneler där ett längre tag (ingenting som verkar bli av dock). Detta var förra hösten, sen kom andra saker i vägen och visionen fick vänta tills vidare.

För några veckor sedan kom tanken tillbaka och jag drog iväg ett mail till kommunen, berättade om idén och frågade om det fanns andra planer för platsen. De svarade med att jag skulle lämna in det som förslag på deras portal. Sagt och gjort: https://respons.haninge.se/ViewFeedBasic.aspx?FeedId=2&ItemId=55117&sharing=vfb Om förslaget får 50 röster går det vidare till "politisk behandling", vilket betyder att det kommer dröja 5 år innan någon ens kollar på det.

Vad tycker ni? Ska man vänta på kommunen och politikerna som aldrig sett en MTB förut eller låta folket ta saken i egna händer? Likt det man gör i Högdalen till exempel.

Stumpy

Aktiv medlem
Röstat.
Man behöver tydligen inte bo i Haninge för att rösta.
Vi kör CX-träning i Hanveden någon gång per år, så kanske man kunde få in en sådan bana också.

hm

Aktiv medlem
Är ju ganska ny kulle och nyss påbyggd med nytt täcklager jord på . Har också tänkt tanken att det är synd dom inte passar på att göra den mer lämplig för lek med lite olika/naturliga variationer av lutningar raviner branter och annat skoj ..

Är nog att åka dit och gräva med egen spade om man vill få något gjort innan man själv är för gammal att cykla ...
Men själv har jag fullt sjå vid högdalen: )

GoranS

Aktiv medlem
Suspekt att människor utanför kommunen tillåts rösta. Borde vara de som ska betala som får uttala sig kan jag tycka. Annars låter det väl som en rätt ok användning av den där högen.

Senast ändrad:

Rompa

Aktiv medlem
Perfekt i anslutning till de nya spåren i Rudan som Länna Sport CK har gjort iordning med kommunen.
Röret där sörmlandsleden går under Haningeleden är en perfekt passage till denna hög från Rudan.

ooms

Aktiv medlem
Suspekt att människor utanför kommunen tillåts rösta. Borde vara de som ska betala som får uttala sig kan jag tycka. Annars låter det väl som en rätt ok användning av den för högen.
Nej, endast personer folkbokförda i Haninge kommun får rösta enligt reglerna. Sedan hur de kollar att det efterlevs är väl en annan fråga, vill minnas nån annan kommun som skrev att de sorterade bort röster avgivna av utsocknes.

Bengt-re

Aktiv medlem
Perfekt i anslutning till de nya spåren i Rudan som Länna Sport CK har gjort iordning med kommunen.
Röret där sörmlandsleden går under Haningeleden är en perfekt passage till denna hög från Rudan.
Ja. Jag har tittat på den där högen ibland. Bra ide tycker jag!

Lingon

Aktiv medlem
Bra idé. Det cyklas ju på alla andra sopberg i stockholm, så varför inte? Hagakullen, Hammarbybacken, Flottsbro och Hökarängen, för att nämna några. 😁

MikeMiz92

Medlem
Är ju ganska ny kulle och nyss påbyggd med nytt täcklager jord på . Har också tänkt tanken att det är synd dom inte passar på att göra den mer lämplig för lek med lite olika/naturliga variationer av lutningar raviner branter och annat skoj ..

Är nog att åka dit och gräva med egen spade om man vill få något gjort innan man själv är för gammal att cykla ...
Men själv har jag fullt sjå vid högdalen: )
Så vitt jag vet har kullen existerat ganska länge, spelade in en film till ett gymnasiearbete där för typ 15 år sedan. Då fanns det massa högar av grus, singel, sand osv. Vet inte dock inte hur lämpligt detta underlag skulle vara för att bygga trails.

Fullt sjå som i att bygga trails för MTB i Högdalen? :cool: Jag bor bara 15 min bort från topparna så hjälper gärna till om det är något som görs regelbundet. Tog mig en tur där förra veckan men då var alla features borta (antar från allt regn i somras) och trailsen var helt övervuxna.
Suspekt att människor utanför kommunen tillåts rösta. Borde vara de som ska betala som får uttala sig kan jag tycka. Annars låter det väl som en rätt ok användning av den där högen.
Ja, ännu mer suspekt att jag som bor i Enskede kan skapa förslag åt Haninge. :)
Ja verkligen, bara parkera vid Rudan så har man uppvärmningen klar tills man når kullen!
Röstat och börjat sprida till folk i haninge!
Gött, ska skicka det till några bekanta i Haninge också.

hm

Aktiv medlem
Så vitt jag vet har kullen existerat ganska länge, spelade in en film till ett gymnasiearbete där för typ 15 år sedan. Då fanns det massa högar av grus, singel, sand osv. Vet inte dock inte hur lämpligt detta underlag skulle vara för att bygga trails.

Fullt sjå som i att bygga trails för MTB i Högdalen? :cool: Jag bor bara 15 min bort från topparna så hjälper gärna till om det är något som görs regelbundet. Tog mig en tur där förra veckan men då var alla features borta (antar från allt regn i somras) och trailsen var helt övervuxna.

Ja ,ny o ny sopkullen har nog funnits länge . Men det är väl påbyggd och utökad sen närmsta åren och nytt lager matjord över hela...

Har väl legat lite smått i träda vid Hökarängenstoppen sen coronan kom och ställde in alla tävlingar men blev väl iaf lite gjort och klipp för ett race iår ...
Låter oroväckande om futeres saknas ... Jag har inte varit där på ett tag nu och min säsong är över för I år ...

MikeMiz92

Medlem
Ville bara uppdatera och säga att förslaget nådde 50 röster och har nu gått vidare för politisk behandling. Den nämnd som ska ta ställning och fatta beslut om förslaget är Idrotts- och fritidsnämnden.

Har inte några större förväntningar att det ska bli något utav detta, men ändå lite spännande att följa.

nisseson

Aktiv medlem
Hade varit ett mardrömsscenario om kullen hade använts till att anlägga asfaltsvägar. Håll er till vägarna istället 😜
Ah, det är en bisak. Det är 10km MTB-spår och 2km asfalterat. Visst, låt oss skippa asfalteringen. :-)

Bengt-re

Aktiv medlem
Ville bara uppdatera och säga att förslaget nådde 50 röster och har nu gått vidare för politisk behandling. Den nämnd som ska ta ställning och fatta beslut om förslaget är Idrotts- och fritidsnämnden.

Har inte några större förväntningar att det ska bli något utav detta, men ändå lite spännande att följa.
Coolt! Har röstat och lär väl få betala för det eftersom jag är skattskriven i kommunen

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer