[Stora Yardsaletråden] Cykelprylar skänkes, bytes eller köpes.

Beagleboy

Aktiv medlem
Edit: Bromsbehovet uppfyllt!

Köpes: någon slags trumbromsnav för montering fram. 36 hål, ingen dynamohistoria.
Sachs VT 5000(Orbit), JØS, Gigant eller Sturmey Archer. Oförskämt bra betalt, isht inom tullarna eller på cykelavstånd därifrån.

Senast ändrad:

Gustav S

Medlem
Skänker lite ljus i mörkret i form av ett dynamonav. SRAM i-light D3-series, verkar vara ett hyfsat nav. Finns på Södermalm i Stockholm. Annars hamnar det på återvinningen.

D74199D9-CD52-43F6-BD93-FBC943A41656.jpeg

Senast ändrad:

IM

Aktiv medlem
En City Cross-ram i storlek 24" (61 cm) från Crescent. Jag kan även rota fram gaffeln om intresse finns.

Skänkes om någon är intresserad. Den 100-Ing till Världsnaturfonden är uppskattat men inget krav.

Kan skickas mot att mottagaren betalar frakten. Hämtas annars på Öland eller, efter överenskommelse, i Hammarby Sjöstad.

Bilagor

SweBender

Aktiv medlem
Söker 26" mtb hjul för skivbroms med QR i stockholmsområdet. Inget fint utan skall gå som dubbdäckshjul. Finns lite allt möjligt i bra att ha lådan att byta emot. Finns det ett framhjul med en bättre dynamo kan jag vara intresserad av att köpa.

Hepp!

LarsM

Aktiv medlem
Jag har en välanvänd Bridgestone MB-3 från 1992 som jag tänkte gallra bort. Men det känns fel att slänga en MB-3:a.
Den har haft sprickor på kedjestagen, men de lagades (tunnplåtssvets) av kunnig svetsare och har hållit sen dess.

Någon som vill ha en bra och klassisk ram till pendling mm? Hämta den eller betala för frakten (kan ev lämna den i Göteborg). och ge gärna ett bidrag till Amnesty, Läkare utan gränser e dyl.
Nu är cykeln nedplockad som på bilden, men fler delar finns liggande om något behövs.
MB-3 3.JPG
MB-3 2.JPG

L.and

Aktiv medlem
Någon som sitter på två handtag till v-broms? Ska på en cykel som kommer stå i stan, så ju sämre skick desto bättre! Byter gärna mot sedvanlig happyvaluta eller annat från bra-att-ha-lådan.
En fördel om de finns i en förort norr om Stockholm eller i den riktningen!

SweBender

Aktiv medlem
PM

Någon som sitter på två handtag till v-broms? Ska på en cykel som kommer stå i stan, så ju sämre skick desto bättre! Byter gärna mot sedvanlig happyvaluta eller annat från bra-att-ha-lådan.

IM

Aktiv medlem
Jag kanske har något liggandes. Säg gärna till om du inte får napp på annat håll.

jokamp

Medlem
Söker lite av varje till ett par olika byggen. Lägger upp en önskelista här ifall någon har något lämpligt i gömmorna.

- röd sadelklämma till en gammal USE titan sadelstolpe. Kan byta mot en lila om så önskas.
- en Kona "dog collar" till en 95 Explosif ram. Eventuellt en "Problem Solver"-moj för v-bromsar.
- en M739 växelspak för 8-delat, modellen som inte är kombinerad ned bromshandtag
- 2st M739 framväxel, bottompull, 31,8mm och 28,6mm
- sadelstolps shim 25->27,2mm
- rödanodiserade pryttlar, skruvar etc.
- Marin Lite styrstam och styre från typ 1996

Köpes eller bytes mot 26" hjul (disk eller fälg broms), 26" ram av olika sorter och storlekar, styren, styrstammar modernare växeldelar mm.

h.wallin

Medlem
Hallå! Söker en billig avlagd bakväxel. Ska singelspeedkonvertera min bikeparkhoj (böjde sönder nedre cagen på min nuvarande bakväxel i en vurpa).

mao

Medlem
Hallå! Söker en billig avlagd bakväxel. Ska singelspeedkonvertera min bikeparkhoj (böjde sönder nedre cagen på min nuvarande bakväxel i en vurpa).
Jag har en gammal Acera som inte växlar så bra längre. Misstänker att returfjädern är lite slapp, men som kedjespännare duger den ju. Ska bara få tummen ur och byta ut den. Kostar gratis men gissningsvis några tior att skicka (ifall du inte råkar bo i Östersund) . Du får avgöra om det är värt det.

h.wallin

Medlem
Hallå! Kan ju vara intressant, bor i Åre så inte helt off ändå.. har inte vägarna förbi stan inom närmaste tiden och är inte nån brådis egentligen så hojta till om du hittar fjädern. Tänkte kolla lokalt med om nån sitter på nån gammal växel jag kan överta.

h.wallin

Medlem
Jag har en välanvänd Bridgestone MB-3 från 1992 som jag tänkte gallra bort. Men det känns fel att slänga en MB-3:a.
Den har haft sprickor på kedjestagen, men de lagades (tunnplåtssvets) av kunnig svetsare och har hållit sen dess.

Någon som vill ha en bra och klassisk ram till pendling mm? Hämta den eller betala för frakten (kan ev lämna den i Göteborg). och ge gärna ett bidrag till Amnesty, Läkare utan gränser e dyl.
Nu är cykeln nedplockad som på bilden, men fler delar finns liggande om något behövs.
Visa bilaga 453602Visa bilaga 453598
Antar att denna inte finns kvar?

Wiciman

Aktiv medlem
någon som har en shim/adapter till sadelrör 31.6mm som ska passa sadelstolpe 30.9?

tar tacksamt emot i så fall. jag kan givetvis stå för frakten.

salle

Aktiv medlem
någon som har en shim/adapter till sadelrör 31.6mm som ska passa sadelstolpe 30.9?

tar tacksamt emot i så fall. jag kan givetvis stå för frakten.
Fulmeket involverar förtäring av 1 st öl, sax och glatt humör (det får man av den urdruckna ölen). Klipp sen upp den tomma burken och gör ett tunt shim. :)

Wiciman

Aktiv medlem
Fulmeket involverar förtäring av 1 st öl, sax och glatt humör (det får man av den urdruckna ölen). Klipp sen upp den tomma burken och gör ett tunt shim. :)
Intressant - var du allvarlig och i så fall, har du provat detta själv? Lite mer detaljerad manual tack 🙏

salle

Aktiv medlem
Så lång/hög som möjligt då antar jag, typ 50cl burk? Och kanske en dutt superlim på anliggningsytan mot sadelröret så att den inte glider ner.
Japp, längre är ju bättre. Superlim tror jag inte behövs, det har jag aldrig använt iaf. Har gjort så på flera cyklar, funkar perfekt. Kanske inte ngt man gör på fina kolfiberhojen men på alu- och stålcyklar så funkar det fint!

Salabaladala

Aktiv medlem
Så lång/hög som möjligt då antar jag, typ 50cl burk? Och kanske en dutt superlim på anliggningsytan mot sadelröret så att den inte glider ner.
Du kunde ju. Shimen borde klämmas fast så det inte rör på sig men om den strular vid ditsättning av stolpen så låter en liten dutt superlim vettigt. Lätt att få bort också.

Elblakri

Ny medlem
Har en Fox DHX2 dämpare liggandes i 222x70, den är i fullt fungerande skick, har haft en mystisk läcka i godset som dock är fullagad med epoxy. Har även en Fox SLS 500lbs fjäder till den dämparen som kan följa med beroende på byte.
Jag är på jakt efter någon kul dämpare i 7,25x1,75"

dman

Aktiv medlem
Hej! Finns det någon som kan låna ut eller sälja ett sånt verktyg för att kapa styrrör rakt (vad heter det på svenska, förresten?) runt stockholm?

1606484072736.png

mzi

Aktiv medlem
Slangklämma funkar också. Men mät minst två gånger innan du kapar ändå.

Gamla stålmtb'n som går som pendlare/stadscykel skulle behöva bytas mot något med skivbroms (drar en del cykelvagn)... Söker en gammal, ful mtb-ram med skivbroms. Gärna stel framgaffel. Hjulstorlek irrelevant. Ram eller cykel.
I gbg. Gärna billigt.

Byter gärna med min blåa pitpro 26"..

Barometer

Aktiv medlem
Eller skall använda expander. Rörkapen kallformar ner material (alu) så att innerdiametern vid kapstället blir mindre och det inte går få ner expandern.

Jag sågar alltid numera med gammal styrstam som som styrning.
Det stämmer men det åtgärdas med ett precisionsverktyg kallad halvrund fil. Återfinns ganska ofta på hyllan bredvid rörkapen.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer