Storlek cannondale Habit 3 till kort tjej

rouster

Aktiv medlem
Min syster skall handla MTB och jag har fått uppdrag att leta.
Hon är 158cm lång och den cykel jag spontant hittade till hyggligt pris var en Cannondale Habit 3 2019 i storlek XS.
Är det vettigt att köpa en cykel i den storleken med 29" hjul? Är vi förbi tiderna med tå-överlapp? Någon som kan vittna?

Bilagor

• HABIT.jpg
    HABIT.jpg
    119.2 KB · Besök: 72
Tå-överlapp är ingen problem.
Men 36.6 cm reach är för kort. Till en normal proportionerad person av 158 cm skulle jag rekommendera 40 cm reach (edit: kanske är 41 eller 42 ännu bättre), så storlek S.

PS Konstigt med Habit geo här är att XS har mindre bottom bracket drop men också mindre bottom bracket height än andra storleker som går inte ihop. Tyckte att den könne har 27.5 hjul, med det går inte ihop med stack.

Senast ändrad:
En faktor att ta hänsyn till med en cyklist i den storleken är standover-height.
När min sambo (167 cm lång) började cykla testade hon alla mina cyklar och alla var för höga, inkl min cannondale trigger i medium, den vi hittade som kändes bäst var Bird aeris one20.
Jag skulle hålla mig till 27,5 o leta efter så låg standover som möjligt med i övrigt modern geo. Nämnda Bird är vettig.
(För oss/henne blev det en beg Trek remedy i medium).

Standover kan vara problematiskt. Glömde det in min svar. Med 167 skulle jag tror att 72 cm standover på Trigger är ok. Min sambo som är 156 cm lång har 706 mm standover (lägsta jag hittade) som funkar. MiaF här på happy är ännu kortare och kör mycket högre standover, men då behöver man lite mer erfarenhet med stigcykling.

Edit: Viktig aspekt där en benlängd, 158 men (relativt) långa ben är inte så problematiskt, 156 med korta ben, som min sambo, är problematiskt.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp