Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare.
Är lite inne på att köpa en Orbea Terra och är lite osäker på storleken. Mäter 174 cm så ska enligt tabellen köra på en M. Kör en Orca i strl. 53 som jag tycker känns bra. (De har båda längdspannet 173-179 cm.)
Du kan ju jämföra lite på bike insights. Där ser du att Terran är lite längre i både reach och top tube (7/10 mm). Men inte omöjligt att den levereras med kortare stam? Å andra sidan lite högre stack vilket väl är rimligt för en gravel. Så marginell skillnad. Strl s I Terra är lika lång som Orca men lägre.
Jag har en Terra H30 och är 173.
Sitter på 70 cm från centrum vevparti upp till sadel.
Jag valde en S då en M kändes alldeles för lång för min smak.
De kommer med relativt korta styrstammar så inte mycket man kan göra med det heller.
Jag är 173 cm i strumplästen och jag slog till på en Terra i strl S ifjol. Den hade nästan samma reach och stack som min racer (strl 54) har. Den trivs jag bra med. En Orca strl 53 är närmare en Terra strl S känns det som. Jag föredrar hellre lite mindre än lite för stor ram, men det är högst personligt.
På min Orca har jag satt en kortare stam, vilket gjorde stor skillnad. Terran är ca 10 mm längre än Orca, men har 10 mm kortare stam. Egentligen är det ju inte stor skillnad om man skulle sätta en 10 mm kortare stam på en M.