Storlek på pannierväskor?

stigmarodören

Aktiv medlem
Total rookie på detta med cykelpendling men är på jakt efter väskor till pakethållaren. Vill kunna få ner en matkasse i varje, mer än så behövs egentligen inte.

Min LBS har inga på lager att klämma på så jag frågar er, Ortlieb verkar poppis även Thule men finns allt från 12.5L till 25-30L stora väskor.

Hur stora behövs för mitt ändamål?

Kupa

Aktiv medlem
Beror väl på hur stora dina matkassar är. Jag cyklar ibland till affären och handlar med Ortlieb-väskor och jag har en modell som jag gissar är 20 liter (minst), verkar vara en äldre variant av denna modell.

Sen köpte jag på nån XXL-rea ett par mindre Thule-väskor, och de rymmer ju inte speciellt mycket i jämförelse. Tror det är den här.

Mina Ortlieb är smidigare och mjukare i materialet än Thule, så det går bra att pressa ut luft och rulla ihop locket så väskan inte blir större än innehållet. Köp ett par "stora" väskor först och främst, är mitt tips. Om du senare skaffar mindre väskor och fäste för dem på framgaffeln också, så kan du alltid hänga småväskorna bak när du inte behöver stor volym.

Spacekitty

Aktiv medlem
Runt 30 liter får du räkna med. Eller så tar du med din tomma väska in i butiken och packar ner i den efterhand, när den är full så går du till kassan och betalar.

Kupa

Aktiv medlem
I synnerhet om man kör med självskanning är det solklart att ta med väskorna in - mina Ortlieb brukar gå att hänga på kanten till kundvagnen, och så packar jag rätt ner i väskorna. Skulle ändå aldrig lämna dyrbara väskor på cykeln utan uppsikt.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer