Storlek POC VPD Air (armbågs- och knäskydd)

Jeennney

Ny medlem
Testade att beställa ett par VPD Air armbågsskydd från POC. Enligt deras storlekstabell ska jag vara en klockren storlek S men de känns jäkligt tighta alltså, klämmer nåt överjävligt på biceps och har röda märken efter en minut. Nån mer som upplevt? Töjer de sig eller ska man size up? Vill heller inte att de hasar ner när man åker.. Har avvaktat med knäskydden ifall det är samma visa där, att man lär sizea upp lite. Tar gärna emot lite feedback från er som kör med dem

ShimanoSaint

Aktiv medlem
Testade att beställa ett par VPD Air armbågsskydd från POC. Enligt deras storlekstabell ska jag vara en klockren storlek S men de känns jäkligt tighta alltså, klämmer nåt överjävligt på biceps och har röda märken efter en minut. Nån mer som upplevt? Töjer de sig eller ska man size up? Vill heller inte att de hasar ner när man åker.. Har avvaktat med knäskydden ifall det är samma visa där, att man lär sizea upp lite. Tar gärna emot lite feedback från er som kör med dem

Brukar köra en stl mindre på knäskydden. Precis som du skriver så lär de tänjas ut med tiden, svett o allt det där. Men de är inte sköna i början det håller jag med om🤙

kais01

Aktiv medlem
har gjort samma miss. en produkt som väcker verklig irritation. uruselt.

hur svårt kan det vara för producenten att ge vettiga mått ....?

mina ligger fortfarande oanvända i sina kartonger

yonsson

Aktiv medlem
Jag tycker tvärtom med knäskydden. Trodde jag behövde XL, behövde L. Tycker iofs att det är dåligt rent generellt att köpa skydd på distans eftersom de sitter så olika på olika personer.

Makten

Aktiv medlem
Jag kan inte ha armbågsskydden alls. Stryper blodflödet eller hasar ner. Köpte VPD System istället. På knäna kör jag däremot VPD Air eftersom System inte funkar där.

För min del är sånt här omöjligt att köpa på nätet. Måste prova i butik, då chansen att det passar om man gissar är nära noll.

kais01

Aktiv medlem
det kan ju ändå för fan inte vara så svårt för fabrikanten att mäta till vilken cm-omkrets ovan och nedom respektive led skydden i själva verket passar till.

eller att konstruera skydden så att vidden går att reglera.

poc:s goda rykte när det gäller dessa skydd är för mig obegripligt. en all-time-low när det gäller mina inköp av grejor till cyklar.

i god konkurrens med topeaks tryckmätare d2 som ligger i en skrotlåda eftersom den visar iofs konsekvent 0,5 bar för lite.

jag brukar vara rätt så förlåtande och diplomatisk när det gäller prylar som bara är prylar, men när det finns en omotiverad hype går jag gärna igång:)

Erik O

Aktiv medlem
det kan ju ändå för fan inte vara så svårt för fabrikanten att mäta till vilken cm-omkrets ovan och nedom respektive led skydden i själva verket passar till.

eller att konstruera skydden så att vidden går att reglera.

poc:s goda rykte när det gäller dessa skydd är för mig obegripligt. en all-time-low när det gäller mina inköp av grejor till cyklar.

i god konkurrens med topeaks tryckmätare d2 som ligger i en skrotlåda eftersom den visar iofs konsekvent 0,5 bar för lite.

jag brukar vara rätt så förlåtande och diplomatisk när det gäller prylar som bara är prylar, men när det finns en omotiverad hype går jag gärna igång:)

Ett problem är ju att det blir så stor skillnad om man mäter lite för högt eller lite för lågt. Plus att formen på leder och muskler skiljer sig mycket mellan olika människor. Skydd är helt enkelt en grej som är svår att köpa utan att prova först.

Makten

Aktiv medlem
Problemet är att det är minst tre mått, samt längden mellan dessa omkretser; nedanför knät, på knät och ovanför knät. Du kan ju ha jättesmal knäled och grova lår eller tvärtom.

Plus att det är nästan omöjligt att inte släppa ut luft när man trycker dit den. Helt jävla värdelös.

Ocean

Medlem
Beställ alla storlekar och skicka tillbaka de som inte passar...kan ju vara ett alternativ om man inte har ngn fysisk butik i närheten. Jag själv har L på knäskydden och M på armbågsskydden, så där stämde inte måtten på POC alls. Normalbyggd kropp :)

Berk

Aktiv medlem
Beställ alla storlekar och skicka tillbaka de som inte passar...kan ju vara ett alternativ om man inte har ngn fysisk butik i närheten. Jag själv har L på knäskydden och M på armbågsskydden, så där stämde inte måtten på POC alls. Normalbyggd kropp :)

Det är ett alternativ för att undvika problem med fel storlekstabell, men inte för att förstår om den måste sitta tight eller om dom tänjas ut. Jag har bara köpt Sweet Protection knäskydd till mig själva och min son. Storlekstabellen var spot on. Dom sitter tight, men han läst i reviews att det måste vara så. Man känner dom inte (längre) när man cyklar på stigen.

Ocean

Medlem
Det är ett alternativ för att undvika problem med fel storlekstabell, men inte för att förstår om den måste sitta tight eller om dom tänjas ut. Jag har bara köpt Sweet Protection knäskydd till mig själva och min son. Storlekstabellen var spot on. Dom sitter tight, men han läst i reviews att det måste vara så. Man känner dom inte (längre) när man cyklar på stigen.
Min upplevelse är att (högst personlig) om man är väldigt aktiv i överkroppen när man cyklar så har dessa en tendens att glida ner. När det var som kallast ute så hade jag en kompressionströja och skydden ovanpå, då satt de bättre på plats. Man vänjer sig med att ha skydden på såklart, efter en stund så tänker man inte på dem, förutsatt att de sitter bra. Men jag skulle inte kunna ha stl. S bara för att de ska sitta tight över armarna...

kais01

Aktiv medlem
ja, det finns alltså firmor som utan vidare klarar detta. men mätning är tydligen ingen piece of cake på POC. bättring efterlyses.

BOBCAB

Aktiv medlem
Jag har gjort missen med att beställa skydd på e-handel, vilket resulterat i lite extra utfyllnad i garderoben. Efterföljande köpte jag i fysisk butik där jag kunde prova Poc VPD till knän och VPD Air till armbågar. Båda i storlek medium. Det är egentligen för små till mig enligt tabell. Sitter perfekt, lite tajt, men flyttar sig inte. Mycket nöjd med dem.

Jeennney

Ny medlem
Jag har gjort missen med att beställa skydd på e-handel, vilket resulterat i lite extra utfyllnad i garderoben. Efterföljande köpte jag i fysisk butik där jag kunde prova Poc VPD till knän och VPD Air till armbågar. Båda i storlek medium. Det är egentligen för små till mig enligt tabell. Sitter perfekt, lite tajt, men flyttar sig inte. Mycket nöjd med dem.
Ja det blir nog lösningen, returnera dessa och sedan prova i butik (och då flera olika märken..)

Jeennney

Ny medlem
Har också fått tips från en kollega om Sweet Protection. Ska nog masa mig iväg till butik så fort virushetsen är över och prova järnet

Berk

Aktiv medlem
Har också fått tips från en kollega om Sweet Protection. Ska nog masa mig iväg till butik så fort virushetsen är över och prova järnet

Sweet Protection är dyrt och finnt, nyare modellerna är ofta bäst i test. Jag köpte med 40% rabatt på Bike24. Vet inte om fysiska butik i Stockholm har dom. Dropinbikes har Sweet Protection, men kanske inte skydd.

Makten

Aktiv medlem
Det är ett jäkla resursslöseri dock, att skicka prylar fram och tillbaka helt i onödan. Men visst, finns det verkligen ingen butik i närheten så... För min del är det ofta INGEN av storlekarna som passar, så det är ingen lösning ändå. Antingen har jag knäppt dimensionerad kropp eller så är jag bara betydligt mer kräsen med passform än vad andra är. Gissar på både och. Blir fan tokig på dyra plagg, skydd och +ANNAT som inte sitter som gjutet.

Hej. Tänkte bara kolla hur det gick med dina armbågsskydd. Bytte du till en storlek större eller körde du på S? Och isåfall töjde de sig?
Beställde ett par likadana i storlek M. Sitter rätt tight. Funderar på att skicka tillbaka dem och ta L istället.

Emil777

Aktiv medlem
Ni får bestämma själva såklart.
Men jag vill att skydden sitter när man ramlar, inte glider av när man ramlar.
Hade inte armbågsskyddet glidit upp på biceps så hade det inte blivit så mycket skrapsår alls.
A068593E-4738-4D63-AE28-B73F77BE5866.jpeg

Men skydden i poc-jackan hjälpe armbågen och armbågsskyddet gled upp för att kardborre-låsningen för underarmen gick sönder medans jag gled omkring på en berghäll.
Men cykeldagen kunde fortsätta 😀.

Hursom, jag tror en långärmad tröja hade hållt skyddet på plats bättre för mig. Kanske även är bra med långärmat om man har rena armbågsskydd som inte sitter tok-hårt eller kör med såna där långa som nästan täcker hela underarmen.
Då glider tröjan istf armbågsskyddet om man faller? (min teori)

Jolinwood

Aktiv medlem
Hade inte armbågsskyddet glidit upp på biceps så hade det inte blivit så mycket skrapsår alls.
Visa bilaga 505501

Men skydden i poc-jackan hjälpe armbågen och armbågsskyddet gled upp för att kardborre-låsningen för underarmen gick sönder medans jag gled omkring på en berghäll.

Hursom, jag tror en långärmad tröja hade hållt skyddet på plats bättre för mig. Kanske även är bra med långärmat om man har rena armbågsskydd som inte sitter tok-hårt eller kör med såna där långa som nästan täcker hela underarmen.
ah jobbigt, men brukar tänka att om leden/skelettet håller ihop så har skyddet gjort sitt, skrapsår kan man jobba med:)

Fundadores

Aktiv medlem
Visa bilaga 505501

Den teorin stämmer tyvärr inte har jag empiriskt prövat. Vurpade med min skyddsjacka, inget märke alls på tröjan. Armbågsskydden vred sig och det blev hål på armen på skyddet och jag fick skrapsår. Nu kör jag separata armbågsskydd (Ion E-pact). Tror det är bättre med separata armbågsskydd då de oftast spänns fast och har någon form av silikon ring. Min teori är att om skydden kan vridas eller hasas det minsta kan man lika gärna skita i dem. Bokstavligt talat.

Emil777

Aktiv medlem
Den teorin stämmer tyvärr inte har jag empiriskt prövat. Vurpade med min skyddsjacka, inget märke alls på tröjan. Armbågsskydden vred sig och det blev hål på armen på skyddet och jag fick skrapsår. Nu kör jag separata armbågsskydd (Ion E-pact). Tror det är bättre med separata armbågsskydd då de oftast spänns fast och har någon form av silikon ring. Min teori är att om skydden kan vridas eller hasas det minsta kan man lika gärna skita i dem. Bokstavligt talat.
Bra tips!
Misstänkte att jackan bara tar första smällen. Sen vrider skydden runt.
Men långärmat hjälper inte alltså mot det heller...

Ska kolla in de skydd (Ion E-pact) du kör med !

Jeennney

Ny medlem
Hej. Tänkte bara kolla hur det gick med dina armbågsskydd. Bytte du till en storlek större eller körde du på S? Och isåfall töjde de sig?
Beställde ett par likadana i storlek M. Sitter rätt tight. Funderar på att skicka tillbaka dem och ta L istället.
Körde på S, har nog dels vant mig och dels svettat in dem. Kan dock inte spänna kardborrebandet alltför hårt (knappt öht) eftersom det inte är elastiskt och därför klämmer åt för hårt och statiskt (blir blå/öm). Men i övrigt tycker jag de funkar fint, de har gjort sitt jobb med att rädd armbågarna ett par ggr nu

Jeennney

Ny medlem
Fortsatte köra på S, har nog dels vant mig och dels svettat in dem. Kan dock inte spänna kardborrebandet alltför hårt (knappt öht) eftersom det inte är elastiskt och därför klämmer åt för hårt och statiskt (blir blå/öm). Men i övrigt tycker jag de funkar fint, de har iaf gjort sitt jobb med att rädd armbågarna ett par ggr nu i downhillparken och det är ju det som räknas

Fortsatte köra på S, har nog dels vant mig och dels svettat in dem. Kan dock inte spänna kardborrebandet alltför hårt (knappt öht) eftersom det inte är elastiskt och därför klämmer åt för hårt och statiskt (blir blå/öm). Men i övrigt tycker jag de funkar fint, de har iaf gjort sitt jobb med att rädd armbågarna ett par ggr nu i downhillparken och det är ju det som räknas
Låter bra. Får köra med mina M ett tag och känna efter. Fungerar det inte så får man väl ta en storlek större. Tack för hjälpen

Adhocalias

Aktiv medlem
Det bästa med POC är att de inte uppfyller distansavtalslagens regler på sin webbshop, så man har i praktiken obegränsad och gratis returrätt även om man kört med och svettat ner prylarna.

Så det är bara att köpa, testa och skicka tillbaka om man inte är nöjd efter ett tag.

Fundadores

Aktiv medlem
Bra tips!
Misstänkte att jackan bara tar första smällen. Sen vrider skydden runt.
Men långärmat hjälper inte alltså mot det heller...

Ska kolla in de skydd (Ion E-pact) du kör med !

Beror nog på vad du kör E-pact passar nog bäst för park/DH för, enduro hade jag valt något smidigare typ IXS carve.

Köp & Sälj

Topp