Storlek till racer/gravel S/M 168cm

Jesperlun

Medlem
Tänkte införskaffa min första racer/gravel och är lite fundersam på vilken storlek jag ska välja. Jag har kollat runt på olika hemsidor och det står mellan S och M. Jag är 168cm och enligt min undersökning så är det kortaste längden för en M-cykel.
Tror ni att en M-cykel kommer vara för stor?

Eftersom varken bokstaven S eller M anger storleken på cykeln blir det svårt att svara. Det är ju också en smaksak. Men jag är lika lång (kort) som dig och jag tror inte jag skulle välja en racer eller gravel som beskrivs med M.

Ganska mycket för stort också. Men bara sadelrörslängden säger väldigt lite om storleken på en cykel idag.
Jag vill inte vara till allt för stort besvär men skulle du kunna rekommendera någon cykel för 10-15tusen? Har som du säkert märkt inte jättebra koll när det kommer till pendel/träningscyklar. Begagnat/Ny.

Eftersom cyklar som säljs som S och M skiljer så mycket i storlek nu går det inte att säga. Dessutom beror det väldigt mycket på hur man vill sitta på cykeln. Du behöver prova cykeln om du inte vet vad du vill ha. Och om det är första cykeln kommer det vara svårt att veta, bara att satsa på att lära sig något till nästa...

Som referens är jag 175 och tittar just nu på en pendlargravel i storlek "S". Men som andra sagt säger det absolut ingenting.

(Dessutom velar jag mellan S och M, och då har jag ändå två bikefits och tre befintliga cyklar att jämföra med. De har storlekarna "S/53", "52" respektive "54". Så helt enkelt är det inte.).

Tillbaka
Topp