Storlekshjälp LVG

Grusha

Medlem
Storlekshjälp LVG
Hej. Det är nu dags att byta cykel och funderar på vad jag ska satsa på för storlek på en cannondale Supersix evo. Velar lite mellan storlek 54 och 56.
När jag skriver in mina mått på competive cyclist så får jag fram detta:
Top Tube Length 55.2 - 55.6 Cm
Seat Tube Range CC 51.5 - 52 Cm
Seat Tube Range CT 53.1 - 53.6 Cm
Stem Length 11.2 - 11.8 Cm
BB Saddle Position 75.6 - 77.6 Cm
Saddle Handlebar 52.2 - 52.8 Cm
Saddle Setback 2.3 - 2.7 Cm
Seatpost Type Not Setback

Grusha

Medlem
Storlekshjälp LVG
Jag är 176 lång med korta ben 79,5.
Just nu kör jag på en scott speedster med storlek M. Jag tycker att jag sitter väldigt bra på den.
Men ju mer jag har kollat runt så är väl frågan snarare om jag inte borde välja mellan storlek 52 och storlek 54 istället.

nadderf

Aktiv medlem
Storlekshjälp LVG
Alltid lättare att göra en cykel större än mindre. Jag är lika lång som dig och alltid åkt på small hojar på landsväg, medium känns alldeles för stora. Så 52 eller 54 låter lagom.

Jag skulle dock gå till en butik som säljer cannondale tex cykelcity, så mäter dom dig och ger dig cykeln som passar.

Principia

Aktiv medlem
Storlekshjälp LVG
Väldigt lite setback. Har du mätt rätt? Jag är 1.78 och sitter på 76 cm typ men med 7 cm setback. Hyrt Evo i 54 ett par gånger och med den sitthöjden så blir det rätt mkt uppstick och mkt drop på en 54a. Så stämmer det att du ska upp mot 77.6 sitthöjd och inte ha så lite setback som under 3 så kan nog 56 vara bättre än 54.

Grusha

Medlem
Storlekshjälp LVG
Om det stämmer kan jag ärligt säga att jag inte riktigt vet. det är måtten jag fick fram via Competive cyclist.
Här är måtten som jag skrivit in och den har räknat på.

Actual Inseam 79.5 Cm
Trunk 65.5 Cm
Forearm 32 Cm
Arm 67.5 Cm
Thigh 55 Cm
Lower Leg 53.5 Cm
Sternal Notch 145 Cm
Total Height 176 Cm

Lingon

Aktiv medlem
Storlekshjälp LVG
Du bör nog överväga en 52:a.
Snubben som har den här 52:an är 175 och sitter 1,5 cm högre än vad du skall göra med din benlängd:
image.jpg

emmer

Ny medlem
Storlekshjälp LVG
Stumpy sa:
Grusha sa:
Just nu kör jag på en scott speedster med storlek M. Jag tycker att jag sitter väldigt bra på den.
Köp en med samma geometri då.
Typ S/R/ht 38,3/56,5/15,6 kanske då?
I så fall är ju 52 38,4/52,6/12, 54 38,4/54,4/14, och 56 med 39,5/55,8/15,5
Tror nog 54 är bra om man inte tycker det är svårt att klämma några mil i bocken på scotten...
...för det är väl meningen att super6 ska vara lite mer ihopkrupen?
Fast du kanske vill sträcka ut mer än på scotten?

Eftersom man kan cykla någon mil på nästan vad som helst (finns 45, 50 och 54 i hushållet och alla går få till så de funkar en halvtimma, men bara 54:an funkar mer än tio mil) så är nog en (riktig) bikefit bättre om man vill få alla höft, axel, arm, name-it-vinklar rätt.

Grusha

Medlem
Storlekshjälp LVG
Det verkar inte helt lätt det här. Får kolla igenom geometrin på den jag har och jämföra. Sen även försöka ta mig iväg till en butik.
Jag har inga problem med att cykla nere i bocken längre sträckor alls.

Skulle nog säga att jag nog heller blir mer ihopkrupen en sträcka ut mer.

Senast ändrad:

Carl A

Aktiv medlem
Storlekshjälp LVG
189, runt 89 benlängd tror jag. Kör på 56. Kanske gränsfall för liten. _-jag var lite orolig styret skulle bli för högt. Jag har det i princip så lågt det går. Nu skulle jag iofs kunna byta "grunkan" över styrlagret till en med lägre höjd, tror det finns, för den original som följer med bygger ganska mkt.

Men rent spontant, tycker jag absolut inte du bör ha 56, max 54, tror 52 kan bli bra.

Bilagor

• DSC_0100.JPG
    DSC_0100.JPG
    237.4 KB · Besök: 12
Senast ändrad:

Grusha

Medlem
Storlekshjälp LVG
Jag kollade igenom alla måtten jag hade på scott:en och beställde en i storlek 54. Så nu är det bara väntan kvar. Det vart en från Tyskland i den underbara färgen Berserker Green.
Färg valet ligger väl kvar sen man körde cross och vart såld på kawasaki grön.

Senast ändrad:

micro553

Medlem
Storlekshjälp LVG
Ställer samma fråga:

Är 173,5 och sitter på 70,6 cm. Om jag minns rätt har jag 79 cm ben.
Har idag 52,2 cm Sadelspets till mitten styre samt en -17 stam på 110 mm.
Sadelspets har jag 2,7 cm bakom BB

Min nuvarande Diverge har jag storlek 52 med följande mått
Stack 544
Reach 378

Om man skulle köpa SuperSix Evo Hi-mod så velar jag mellan 50 och 52
50
Stack 526
Reach 375

52
536
381

Söker nåt mer aggressiv position i förhållande till det jag har. Känns som skillnaderna är små mellan 50 och 52 men blir en 50 för liten?
Vill gärna ha känslan att jag styr cykeln och inte tvärtom (så kändes Diverge i storlek 54)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer