[Strava] Är det skillnad på mobil vs. dedikerad gps?

MCM_team

Aktiv medlem
Vet inte om detta har avhandlats förut men jag har fått höra att det mer eller mindre är "fusk" att logga segment med Stravas mobilapp eftersom telefonernas gps är "glädjemätare". Man hävdar att riktiga gpser typ Garmin är mer exakta.

Jag har inga faktakunskaper i ämnet och har därför ingen egen åsikt. Vad tycker Happy? Skriv gärna åsikter, fakta, tekniska förklaringar etc!

Bengt-re

Aktiv medlem
Ja. Telefonappen är klart sämre och KOM på korta segment loggade med telefon räknas inte.

Telefonen har sämre timing, sämre gps och loggar oftast mer sällan.

Höjdmeter från telefon brukar också bli rejält fel då telefonen oftast saknar bra bareometisk höjdmätare.

hm

Aktiv medlem
Sitter samma gps chip i moderna mobiler som i gpserna.
Om det nu blir någon skillnad på loggade segment är det helt slumpmässigt vilken av dom som ger bättre eller sämre tid.

På sm iaf för h40 förra veckan drog det in ett åskregn under tävling så dom som körde med barometrisk höjdmätning fick keff höjdmätning under dom sista varven...
Och det är inte första gången jag ser orimlig höjdmätning ..

NLC

Aktiv medlem
hm sa:
Sitter samma gps chip i moderna mobiler som i gpserna.
Om det nu blir någon skillnad på loggade segment är det helt slumpmässigt vilken av dom som ger bättre eller sämre tid.

Sanning med modifikation skulle jag säga, beror lika mycket på vilken mobil och GPS-modell dom används.

hm sa:
På sm iaf för h40 förra veckan drog det in ett åskregn under tävling så dom som körde med barometrisk höjdmätning fick keff höjdmätning under dom sista varven...
Och det är inte första gången jag ser orimlig höjdmätning ..

Det är ju känt faktum och inte konstigare än att man korrigerar i efterhand inte en brist eller nackdel med att använda en dedicerad GPS-enhet.

geologen

Aktiv medlem
Det är inte noggrannheten som brister, utan uppdateringsfrekvensen. Säkert bättre på nyare mobiler, men det var åtminstone tidigare ett stort problem. 3-5 sekunder mellan positionerna var inte ovanligt. Gissa hur bra det blir i en backe som tar 12 sekunder...
Strava verkade inte inter/extrapolera heller, utan räknade bara de punkter som föll inom segmentet.

jansson99

Moderator
Forumvärd
En GPS behöver en antenn för att fungera och i mobilerna får det inte plats mycket till antenn. Det behövs också fri sikt mot satelliterna. Vart har ni GPSen eller mobilen när ni loggar?

Jag använder den här GPS-pucken med inbyggd antenn på jobbet för enklare inmätning. Med korrektion från Lantmäteriet ska den ge sub-meternoggrannhet.

R1-6.ashx

Trimble R1

Hängandes på höften i det lilla fräsiga fodralet med bältesclip får jag 1,5 - 2 meters noggrannhet men med en extern antenn från Kjelle för några hundringar som jag monterar på en 2 meter hög stakkäpp får jag utan problem 80-90 cm noggrannhet när jag mäter.

Senast ändrad:

xyklisten

Aktiv medlem
Mätning med mobilen brukar ge nästan dubbla antalet höjdmeter för mig. Har också varit med om att höjdmätningen varit helt åt skogen med min garmin vid dåligt väder.

jansson99

Moderator
Forumvärd
xyklisten sa:
Mätning med mobilen brukar ge nästan dubbla antalet höjdmeter för mig. Har också varit med om att höjdmätningen varit helt åt skogen med min garmin vid dåligt väder.

Medelfel i plan x 2 ger medelfel i höjd grovt räknat vid triangulering, dvs trigonometrisk höjdbestämning.

Jeppe_E

Aktiv medlem
AX3L sa:
Hasse#7 sa:
Två timmars kajakturer på Mälaren kan ge 50 höjdmeter....

Höga vågor?

Förresten, står det någonstans vad man använt för utrustning på Strava?

Står i summeringsrutan på aktiviteten

Skarmavbild2016-07-19kl.09.19.49.png

Angående barometrisk höjdmätning, så var VR tydligen 1959 höjdmeter i år.... Vädret var väldigt växlande med både hög- och lågtryck.
Angående hur strava mäter på segment, så har jag läst på stravs FAQ att den mäter från punkten som ligger närmst segmentets start och slut. Detta kan innebära att mätningen ibland blir längre än segmentet och ibland kortare.

GustafH

Aktiv medlem
Sen ska väl pratas om att Strava väl inte tillåter barometrisk höjdmätning med mobiler? iPhone 6 och framåt (och ett gäng Androidtelefoner men jag vet inte vilka) har ju barometrisk höjdmätare men Strava använder ändå sin taskiga höjdkarta (de tar punkten du är på och använder nån typ av höjdkarta med taskig upplösning) för att räkna ut höjdkurvan. Det går även att korrigera till den här typen av mätning när man har loggat med extern GPS.

e120guru

Ny medlem
Om Strava använder punkterna närmast början och slut så är det ju inte utrustningen som är set stora problemet utan ett systemfel i Strava.
Även när man loggar varje sekund så hinner man ju flytta sig 11 meter mellan två loggpunkter om man trampar på i låt säga 40km/h.
Punkten som är närmast bör ju i snitt då ligga dryga 5 meter ifrån starten, och det samma med slutet. Det är ju ett systematiskt fel på ca 10 meter, på ett kort segment, låt säga 100meter, så kan ju loggade längden variera med 10%... Det är ju helt galet. (Och då har vi ännu inte ens blandat in onogrannheten i GPS-mottagaren)

Hr F

Medlem
Jag har en Iphone och har märkt att olika appar ger olika resultat. En kan följa en väg hur fint som helst medan en annan ger ett rejält vingligt spår.

Stervelo

Aktiv medlem
Ett vinligt spår ger ju högre hastighet, längre sträcka, samma tid.

Jag tänker smälla på en magnet med mätare på framhjulet. Gpsn i garmin edge 520 är helt kass.

När jag är ute och cyklar så fryser hastigheten ibland, den är uppenbart fel, för långsam, typ 10 knyck, i fem sekunder, sen hoppar den till och loggar igen.

Jag har också sett jämförelser mellan "outdoor gps" garmin gps 62, mot mobil. inne i stan, och mobilen visade galet fel, spåret hoppad mer än 50 m i sida på vissa ställen.

Jag har fin gps i båten, uppdaterar 10 ggr i sekunden. Den kan visa 50 m fel när jag åker i en farled. Plötsligt så får jag ett "hack" som är stort i spåret, fast jag åker rakt fram.

Strava blir ett skämt, men det är inte stravas fel. Alla konsumentgpser går inte att lita på.

Fulkinesen

Aktiv medlem
Jag har ett antal gånger loggat samma pass på både mobil (Samsung Galaxy Note 4) och Garmin Edge 810. Mobilens GPS verkar ge data med sämre noggrannhet än med än Garmin. Så det är lättare att med mobilen få en bättre tid på en Strava-sträcka, med lite tur då, det kan ju diffa åt båda håll. I praktiken tog jag flera Strava KOMs med mobilen är med min Garmin. Speciellt kortare Strava-segment så kan några få sekunders diff ge ganska stort utslag i resultattabellen. Men det finns även dedikerade GPS:er som har den här sortens problem, Suuntos gps-klockor t.ex. är notoriskt bra för att slå Strava-rekord med... tyvärr :(

Senast ändrad:

Jeppe_E

Aktiv medlem
Stervelo sa:
Jag tänker smälla på en magnet med mätare på framhjulet. Gpsn i garmin edge 520 är helt kass.

När jag är ute och cyklar så fryser hastigheten ibland, den är uppenbart fel, för långsam, typ 10 knyck, i fem sekunder, sen hoppar den till och loggar igen.

Kör du inte med Garmins kadens/fartmätare?

Om hastighet är något man vill mäta så ger en magnet på hjulet betydligt högre tillförlitlighet än ren GPS data.

CW

Aktiv medlem
Ett KOM som är loggat från en telefon får mig att skaka på huvudet och säga "maaeee, jag är skeptisk".

Bengt-re

Aktiv medlem
Jeppe_E sa:
Stervelo sa:

Om hastighet är något man vill mäta så ger en magnet på hjulet betydligt högre tillförlitlighet än ren GPS data.

Och fungerar i tunnlar! ?

Stervelo

Aktiv medlem
Jeppe_E sa:
Stervelo sa:

Eh, jag skrev ju precis det du frågar om och påstår.
Garmins kombo åker inte på, den är så ful så det gör ont i mig. Kadens behöver jag inte heller.

skier

Aktiv medlem
Stervelo sa:
Garmins kombo åker inte på, den är så ful så det gör ont i mig. Kadens behöver jag inte heller.

Tycker du? Jag tycker de ser helt ok ut.
Jag har haft mycket sämre upplösning med telefon (samsung s5) än med garmin 810, men jag gissar att det även kan ha att göra med placeringen, datorn sitter ju på styret med fri sikt istf i bakfickan som telefonen är.

garmin.jpg

mikipedia_

Aktiv medlem
CW sa:
Ett KOM som är loggat från en telefon får mig att skaka på huvudet och säga "maaeee, jag är skeptisk".

Både och, helt beroende på längden av segmentet och avståndet till nr2. Kort segmen med överlägsen tid skakar jag oxå på huvudet.

Konkret

Ny medlem
mikipedia_ sa:
CW sa:

Både och, helt beroende på längden av segmentet och avståndet till nr2. Kort segmen med överlägsen tid skakar jag oxå på huvudet.

Medvind, draghjälp och solsken anses också som fusk?

NLC

Aktiv medlem
Konkret sa:
mikipedia_ sa:
CW sa:

Medvind, draghjälp och solsken anses också som fusk?

Har sett ett antal (skogs)segment där matchningsalgoritmen uppenbarligen brister och antingen hittar en träff trots uppenbar genväg eller trots att man har cyklat en annan, längre slinga.

niklaws

Aktiv medlem
Lite knasigt med strava.. Cyklade med polaren. Cyklade ifrån han två gånger av två på segment. Hade kanske ett par sekunders lucka, samma tid enligt strava på segmentet. Dessutom låg jag bakom honom i start och före i mål. Båda hade klockor som GPS

Hasse#7

Aktiv medlem
Jag håller inte på med strava och sånt men undrar lite nyfiket om man inte kan se ett antal rundor på samma sträcka för en viss cyklist? Har cyklisten usel mätutrustning borde väl något värde variera kraftigt? Sen borde det väl gå att mäta upp en sträcka IRL och utifrån det se att om man stoppar in känd sträcka plus tid eller hastighet så får man antingen ett rimligt överrensstämmande värde eller en diff? Dessutom borde jämna bra cyklister med dålig mätutrustning drabbas av både förvånande snabba resultat när det känts sådär och förvånande besvikelser när det känts otroligt bra. Endast de resultat som verifierats och certifierats av vitamininstitutet i Schweiz borde få vara kvar. Resten är fel, fel, fel och skall bort, bort boooort!

Makten

Aktiv medlem
ScreenShot2016-07-19at20.13.28.png
Hasse#7 sa:
Jag håller inte på med strava och sånt men undrar lite nyfiket om man inte kan se ett antal rundor på samma sträcka för en viss cyklist? Har cyklisten usel mätutrustning borde väl något värde variera kraftigt?

Jag har kikat på några korta utförssegment där mobilens GPS verkligen inte borde träffa rätt, men tiderna är förvånansvärt jämna från gång till gång, och då tror jag verkligen att det gått ungefär lika fort eftersom jag vet ungefär var min gräns (modet) går. De lite söligare tiderna är när det har varit blött eller när jag inte varit ute efter att det ska gå fort. Typ om jag cyklar själv och inte vill bli liggande om jag vurpar.

Exempel från "Börsras på Dow Jones" i Hellas:

ScreenShot2016-07-19at20.13.28.png

Edit: Luren är för övrigt en billig Huawei och borde inte ha nån fräsig GPS.

Senast ändrad:

NLC

Aktiv medlem
Makten sa:
Hasse#7 sa:
Jag håller inte på med strava och sånt men undrar lite nyfiket om man inte kan se ett antal rundor på samma sträcka för en viss cyklist? Har cyklisten usel mätutrustning borde väl något värde variera kraftigt?

Jag har kikat på några korta utförssegment där mobilens GPS verkligen inte borde träffa rätt, men tiderna är förvånansvärt jämna från gång till gång, och då tror jag verkligen att det gått ungefär lika fort eftersom jag vet ungefär var min gräns (modet) går. De lite söligare tiderna är när det har varit blött eller när jag inte varit ute efter att det ska gå fort. Typ om jag cyklar själv och inte vill bli liggande om jag vurpar.

Exempel från "Börsras på Dow Jones" i Hellas:

Edit: Luren är för övrigt en billig Huawei och borde inte ha nån fräsig GPS.

18 sek nedförs... Pröva att kasta mobilen nästa gång ;-)

Makten

Aktiv medlem
NLC sa:

Jag har inget annat att mäta med och eftersom jag bara använder Strava för att det är kul, så ser jag ingen större anledning att byta till nåt annat. Skulle tro att de flesta som hojar i skogen häromkring använder mobiler för att logga. Att sätta en GPS på styret är inte så lämpligt för den typen av cykling.

NLC

Aktiv medlem
Min poäng var snarare att korta (och långsamma) nedförssegment inte riktigt fyller någon större funktion som jag ser det. Då kan man lika gärna kasta mobilen/GPSen och ser vem som kom "först".

NickPick

Aktiv medlem
Makten sa:
NLC sa:

Jag har inget annat att mäta med och eftersom jag bara använder Strava för att det är kul, så ser jag ingen större anledning att byta till nåt annat. Skulle tro att de flesta som hojar i skogen häromkring använder mobiler för att logga. Att sätta en GPS på styret är inte så lämpligt för den typen av cykling.

Så nu måste man ha den på styret också?

Jeppe_E

Aktiv medlem
NickPick sa:
Makten sa:
NLC sa:

Ja, eller på huvudet (hjälmen). Då kommer den ju närmre satelliterna :p

Hasse#7

Aktiv medlem
Jeppe_E sa:
NickPick sa:
Makten sa:
NLC sa:

Funkar GPS under foliehatt?

Jeppe_E

Aktiv medlem
Hasse#7 sa:
Jeppe_E sa:
NickPick sa:
Makten sa:
NLC sa:

Ja, sätter man fast den i den övre delen, så funkar den som antenn

image.jpeg

Hasse#7

Aktiv medlem
Jeppe_E sa:
Hasse#7 sa:
Jeppe_E sa:
NickPick sa:
Makten sa:
NLC sa:

Ja, sätter man fast den i den övre delen, så funkar den som antenn

Foliekatt?

Makten

Aktiv medlem
NLC sa:
Min poäng var snarare att korta (och långsamma) nedförssegment inte riktigt fyller någon större funktion som jag ser det. Då kan man lika gärna kasta mobilen/GPSen och ser vem som kom "först".

Du har uppenbarligen aldrig cyklat i skogen.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Jag håller min garmin så långt bak jag kan i början på segmenten sen sätter jag den på styret halvvägs.

durietz

Medlem
Nu är det ju inte riktigt som ni beskriver med hur Strava beräknar tider på segment. Dom gör på bästa sätt med den data de får in. Dvs att för start och slut på segment så interpolerar den punkten för när man passerade genom att beräkna trolig tid mellan gps-punkterna som finns loggade. Felmarginalen ligger i att du inte nödvändigtvis haft konstant hastighet mellan gps-punkterna och att gps-punkterna inte är exakta, vilket också gör att Strava måste tillåta visst "område" för vad som är start och stopp på segment. Det är absolut inte pålitligt, men det är det bästa Strava kan åstadkomma med datan som finns att tillgå. Men som Makten säger så är det ändå förvånansvärt konsekvent i mätningar trots alla felmarginaler.

MCM_team

Aktiv medlem
Ok, förstår att korta segment inte är helt pålitliga. Vad räknas som korta segment? Upp till 200m? Hur mycket tror ni det diffar på lite längre segment som typ 1-1.5 km?

Raggamuffin

Aktiv medlem
"For best results:

Ensure your segment is at least a few hundred meters in length. Due to a number of GPS intricacies, short segments (such as those that will generally result in efforts that are less than 60 seconds) are unreliable."

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer