Strava

nieves

Aktiv medlem
Strava
Screenshot_20200714-161043_Chrome.jpg

Nu har man ju latat sig ett par år...

InlineOla

Aktiv medlem
Strava
Strava har gjort om sitt communityforum och utlovar nu lite bättre attention på saker som tas upp i forumet.

Det har länge efterfrågats möjlighet att kontakta segmentskaparen. Finns den möjligheten kan man bli av med dubletter, obsoleta segment, be om att ta bort segment med GPS-fel, be skaparen flytta start eller mål istället för att skapa ett dublettsegment med 20m flyttad startpunkt osv osv. In o rösta uppåtpil på Jasons inlägg här, ju fler uppåtröster desto större chans att Strava implementerar detta.

ejma

Aktiv medlem
Strava
I den senaste Strava-appen för ios (170.0.0) finns en sektion per segment som kallas för "Community Report" där användare kan rapportera hastighetsbegränsning, typ av beläggning samt om segmentnamnet upplevs kränkande.
Öppna ett segment du har åkt och skrolla längst ner på sidan.

Någon som tycker att detta är en bra funktion?

NLC

Aktiv medlem
Strava
Det är väl ett steg i riktning mot att bli en "community" på riktigt. Om man kan kommunicera och skapa en konstruktiv diskussion isf att anonymt flagga segment kanske hjälper och förbättrar framtida skapande av nya segment.

InlineOla

Aktiv medlem
Strava
I den senaste Strava-appen för ios (170.0.0) finns en sektion per segment som kallas för "Community Report" där användare kan rapportera hastighetsbegränsning, typ av beläggning samt om segmentnamnet upplevs kränkande.
Öppna ett segment du har åkt och skrolla längst ner på sidan.

Någon som tycker att detta är en bra funktion?

Relativt fattigt imo. Skapa isåfall hellre en fri kommentarsfunktion till segmenten, röstfunktion samt möjlighet att kontakta segmentskaparen. Jag är ganska säker på att communityn kan städa upp nuvarande röran om de ges chansen, nötterna som skapar usla segment är förhoppningsvis i klar minoritet.

.A.

Aktiv medlem
Strava
Relativt fattigt imo. Skapa isåfall hellre en fri kommentarsfunktion till segmenten, röstfunktion samt möjlighet att kontakta segmentskaparen. Jag är ganska säker på att communityn kan städa upp nuvarande röran om de ges chansen, nötterna som skapar usla segment är förhoppningsvis i klar minoritet.
Vad är problemet med usla segment?

erolwi

Aktiv medlem
Strava
Nu finns ”statmaps”. Tagga i rubrik eller beskrivning och spåret får färg.
3487309F-704E-459A-A443-E398E7694EB4.jpeg

· Pace #PaceMap – Darker colors are faster paces
· Speed #SpeedMap – Darker colors are faster speeds
· Heart Rate #HeartrateMap – Darker colors are higher heart rates
· Elevation (Absolute) #ElevationMap – Darker colors are higher elevation/altitudes
· Elevation (Gradient) #GradientMap – Red is climbing, Green is descending
· Power #PowerMap – Darker colors are higher power outputs
· Time #TimeMap – Darker colors appear later in the activity
· Temperature #TemperatureMap – Red is hotter

InlineOla

Aktiv medlem
Strava

Tja, jag kan väl ta dom mest uppenbara.

1. Flera varianter på exakt samma segment, gärna där segmentet också är splittat i 20 delsegment. Får boxningsvärlden att framstå som lättbegriplig med sina 10 världsmästare i olika organisationer. På en liten vägstump kan det finnas 10 olika KOM-innehavare. Detta gör det väldigt svåröverblickat o folk tappar intresse att rejsa på segmentet.

2. Många segment uppmuntrar till rejsing på olämplig sträcka. Man kan flagga men det bästa vore ju om skaparen helt tog bort dom.

3. Om man kommer till ex ett trailcenter och är lite Strava-rejssugen, öppnar kartan och det ser ut som hopklibbad överkokt spagetti kan det va rätt trixigt att lista ut vilka segment som är aktuella eller ens förstå hur banorna går. Vissa segment kan visa en utdaterad bansträckning, andra ha GPS fel osv. Localsen vet oftast vad man kör efter men för sällanbesökare är det en djungel.

InlineOla

Aktiv medlem
Strava
...för att inte bara ordbajsa kan jag väl ta ett exempel. Skrylleslingan, en ganska välbesökt officiell mtb-bana strax utanför Lund. Den är ca 1 mil lång och har dragits om lite emellanåt. Slingan är Strava-uppdelad i ca 10 specialsträckor samt hopslagna varianter på dessa. Ex SS1, SS2, SS3.... men då också SS1-SS3, SS5-SS8 osv och till på det lite egenpåhittade segment, typ västra sidan, östra sidan osv. Som krydda lägger vi till lite olika bansträckningar, gamla SS1, SS1 2019, nya SS1.

Hela slingan har ju också varianter, gamla, nya, 2020, 2019, inklusive parkeringen (där man inte får cykla snabbt), exklusive parkeringen, start vid badet, start vid Skryllegården. Får tyvärr inte med ens häften av segmenten på en skärmdump, det är fan sida upp o sida ner med segment när man kört den där stackars milbanan, tex 4 varianter på hela banan (ca 40 min i bilden).

För en ny besökare (och kanske även de som kört där många gånger) som vill va med o rejsa lite är det stört omöjligt att reda ut denna soppa.

I mina ögon hade denna bana mått bra av en rejäl uppstädning (typ radera allt) och sen ha max 5-6 segment, ett på hela samt kanske 5 uppdelade där man korsar vägar etc.

skrylle.PNG

Senast ändrad:

ejma

Aktiv medlem
Strava
Det märks att Strava utvecklar mer nu när de drar in mer pengar. Jag tror dock att väldigt många vill kunna se sammanlagd sträcka och tid för andra aktiviteter än triathlongrenarna.
Ett steg fram är att i min träningslog kan sortera ut andra grenar och få en veckosammanställning. Hur svårt kan det vara att även sammanställa per månad och år? Jag har lite svårt att se prioriteringarna i deras utveckling.

.A.

Aktiv medlem
Strava
...för att inte bara ordbajsa kan jag väl ta ett exempel. Skrylleslingan, en ganska välbesökt officiell mtb-bana strax utanför Lund. Den är ca 1 mil lång och har dragits om lite emellanåt. Slingan är Strava-uppdelad i ca 10 specialsträckor samt hopslagna varianter på dessa. Ex SS1, SS2, SS3.... men då också SS1-SS3, SS5-SS8 osv och till på det lite egenpåhittade segment, typ västra sidan, östra sidan osv. Som krydda lägger vi till lite olika bansträckningar, gamla SS1, SS1 2019, nya SS1.

Hela slingan har ju också varianter, gamla, nya, 2020, 2019, inklusive parkeringen (där man inte får cykla snabbt), exklusive parkeringen, start vid badet, start vid Skryllegården. Får tyvärr inte med ens häften av segmenten på en skärmdump, det är fan sida upp o sida ner med segment när man kört den där stackars milbanan, tex 4 varianter på hela banan (ca 40 min i bilden).

För en ny besökare (och kanske även de som kört där många gånger) som vill va med o rejsa lite är det stört omöjligt att reda ut denna soppa.

I mina ögon hade denna bana mått bra av en rejäl uppstädning (typ radera allt) och sen ha max 5-6 segment, ett på hela samt kanske 5 uppdelade där man korsar vägar etc.

Visa bilaga 446661
På vilket sätt är det ett problem? Du vet att det går att gömma segment?

InlineOla

Aktiv medlem
Strava
På vilket sätt är det ett problem? Du vet att det går att gömma segment?

Läs inlägget jag skrev innan det du citerade. Eller följande citerat från mitt eget inlägg: "För en ny besökare (och kanske även de som kört där många gånger) som vill va med o rejsa lite är det stört omöjligt att reda ut denna soppa."

Förstår du inte problemet efter det kan jag tyvärr inte hjälpa dig.

Senast ändrad:

.A.

Aktiv medlem
Strava
Läs inlägget jag skrev innan det du citerade. Eller följande citerat från mitt eget inlägg: "För en ny besökare (och kanske även de som kört där många gånger) som vill va med o rejsa lite är det stört omöjligt att reda ut denna soppa."

Förstår du inte problemet efter det kan jag tyvärr inte hjälpa dig.
Tack för din omtanke men känner inte att jag är i behov av hjälp med detta.
Ja, jag förstår att du tycker att det är ett problem. För att hjälpa dig med att minska ditt missnöje föreslog jag att du kan gömma de segment du inte är intresserad av. Uppenbarligen har andra sett andra behov av sträckor. Visst är det rörigt, men problem är väl ändå att ta i. Vem ska bestämma vilka segment som är "de rätta"?

InlineOla

Aktiv medlem
Strava
Tack för din omtanke men känner inte att jag är i behov av hjälp med detta.
Ja, jag förstår att du tycker att det är ett problem. För att hjälpa dig med att minska ditt missnöje föreslog jag att du kan gömma de segment du inte är intresserad av. Uppenbarligen har andra sett andra behov av sträckor. Visst är det rörigt, men problem är väl ändå att ta i. Vem ska bestämma vilka segment som är "de rätta"?

Ok. Jag antar att du aldrig kör race på segment som en krydda i träningen? Hade du gjort det hade du förstått vad andra (inklusive jag) anser vara ett problem. Även utan raceinslaget kan du väl inte på allvar mena att 4 olika varianter av samma segment är till någon fördel. Ja man kan gömma segment, hur vet man att man gömt dom tre som är fel?. Om jag gömmer tre av dom och någon annan raceintresserad gömmer tre andra så har raceinslaget havererat på den sträckan. Samma sak om ingen gömmer något av dom. Otroligt det ska va så svårt att inse problemet....

Folk ska få skapa segment som nu, men man ska också enklare kunna få bort out of date eller dublettsegment eller segment som en övergripande majoritet anser vara dåliga. Vad som är "rätta" segment? Det där kommer lösa sig om Strava låter folk kommunicera. I exemplet ovan med Skrylle kan jag inte tänka mig en enda person som anser att segmentet som inbegriper barnerns grillplats samt parkeringen är det "rätta". Sitter stora skyltar där det uppmanas att cykla långsamt förbi här.

Segmentet där banan gick 2018 och sen dess dragits om två gånger känns inte heller helt "rätt". Snarare förvirrar det förstagångsbesökare.

Om jag får ge mig på en gissning så bor du på landet dit segmentinflationen kanske inte hunnit på samma sätt än.

Senast ändrad:

.A.

Aktiv medlem
Strava
Ok. Jag antar att du aldrig kör race på segment som en krydda i träningen? Hade du gjort det hade du förstått vad andra (inklusive jag) anser vara ett problem. Även utan raceinslaget kan du väl inte på allvar mena att 4 olika varianter av samma segment är till någon fördel. Ja man kan gömma segment, hur vet man att man gömt dom tre som är fel?. Om jag gömmer tre av dom och någon annan raceintresserad gömmer tre andra så har raceinslaget havererat på den sträckan. Samma sak om ingen gömmer något av dom. Otroligt det ska va så svårt att inse problemet....

Folk ska få skapa segment som nu, men man ska också enklare kunna få bort out of date eller dublettsegment eller segment som en övergripande majoritet anser vara dåliga. Vad som är "rätta" segment? Det där kommer lösa sig om Strava låter folk kommunicera. I exemplet ovan med Skrylle kan jag inte tänka mig en enda person som anser att segmentet som inbegriper barnerns grillplats samt parkeringen är det "rätta". Sitter stora skyltar där det uppmanas att cykla långsamt förbi här.

Segmentet där banan gick 2018 och sen dess dragits om två gånger känns inte heller helt "rätt". Snarare förvirrar det förstagångsbesökare.

Om jag får ge mig på en gissning så bor du på landet dit segmentinflationen kanske inte hunnit på samma sätt än.
Whatever. Om du kollar min signatur kan du kanske se att jag cyklat nära 2400 segment, och använder Strava för motivationens skull. Och jag bor inte på landet, så din killgissning var just det.

Styrkan med Strava är att segmenten är så att säga crowd funded. Det finns såklart en del nackdelar och alla segment är inte lysande, men det finns betydligt större och värre problem att bekymra sig över.

InlineOla

Aktiv medlem
Strava
Whatever. Om du kollar min signatur kan du kanske se att jag cyklat nära 2400 segment, och använder Strava för motivationens skull. Och jag bor inte på landet, så din killgissning var just det.

Styrkan med Strava är att segmenten är så att säga crowd funded. Det finns såklart en del nackdelar och alla segment är inte lysande, men det finns betydligt större och värre problem att bekymra sig över.

Ett segment är ju det motsatta, single person funded, jag argumenterar för att dom ska bli crowd funded och att communityn ska kunna vara med o påverka dom.

Håller dock med om att det finns värre problem att oroa sig för.

P.s. Signaturer har jag avstängda, står aldrig nåt av värde där ändå o dom bara sölar ner läshastigheten. Har aldrig själv haft nåt intresse av att beta av så många segment som möjligt. Hade jag haft det hade jag nog också uppskattat alla dubletter, tripplar o quadrupplar.

Senast ändrad:

.A.

Aktiv medlem
Strava
Ett segment är ju det motsatta, single person funded, jag argumenterar för att dom ska bli crowd funded och att communityn ska kunna vara med o påverka dom.

Håller dock med om att det finns värre problem att oroa sig för.

P.s. Signaturer har jag avstängda, står aldrig nåt av värde där ändå o dom bara sölar ner läshastigheten.
Med crowd funded menade jag att Strava är uppbyggt och helt beroende av användarnas skapade segment.
Skrylleskogen förresten? Då är det ju du som bor på landet :-)

stralle

Medlem
Strava

Det finns så mycket men här tre punkter.
  1. De saknar i regel beskrivande namn. "Kom igen Robban den här har du!"-segmentet dök upp i listan på min senaste runda:censored:
  2. Oftast är det irrelevant att skapa delsegment av redan befintliga. Trots att Strava frågar om man verkligen vill skapa det och visar på befintliga liknande. Det här är mest påtagligt i områden där det finns många användare. Framförallt Zwift är helt oanvändbart vad gäller segment då det finns hundratals snarlika överlappande så man inte vet vad som är vad. Att ständigt behöva gå in och gömma nytillkomna är inte hållbart.:cautious:
  3. Det finns möjlighet att skapa privata segment och skulle behöva nyttjas mycket mer. Det här skulle personen som raderade det segment jag tog över KOM på, för att sedan skapa om det med startpunkt förlagd på mer fördelaktigt sätt för just denna person för att han åter skulle ligga högst upp, kryssat i från början (det är förvalt).:sneaky:

.A.

Aktiv medlem
Strava
Det finns så mycket men här tre punkter.
  1. De saknar i regel beskrivande namn. "Kom igen Robban den här har du!"-segmentet dök upp i listan på min senaste runda:censored:
  2. Oftast är det irrelevant att skapa delsegment av redan befintliga. Trots att Strava frågar om man verkligen vill skapa det och visar på befintliga liknande. Det här är mest påtagligt i områden där det finns många användare. Framförallt Zwift är helt oanvändbart vad gäller segment då det finns hundratals snarlika överlappande så man inte vet vad som är vad. Att ständigt behöva gå in och gömma nytillkomna är inte hållbart.:cautious:
  3. Det finns möjlighet att skapa privata segment och skulle behöva nyttjas mycket mer. Det här skulle personen som raderade det segment jag tog över KOM på, för att sedan skapa om det med startpunkt förlagd på mer fördelaktigt sätt för just denna person för att han åter skulle ligga högst upp, kryssat i från början (det är förvalt).:sneaky:
1: Vem ska lösa det och hur? Språk? Det är enklare i ett vägnät men i skogen...
2: För vem är det irrelevant med delsegment? Är det ok att skapa ett längre segment när ett kortare redan finns och upplevs som irrelevant? Om Zwift är oanvändbart kan jag inte uttala mig om, det är mer träning än cykling. Det är faktiskt möjligt att träna/cykla utan Strava.
3: Tja, det visar på både styrkan och svagheten med Strava. Den som skapar segment och därmed tillför nytta till Strava som produkt har i och med det möjlighet att förändra segment. Du kan också skapa segment som du gillar. Om du enbart vill jämföra dig med dig själv gör du segmentet privat. Om du i stället vill jämföra dig med andra gör du det publikt. Du kanske gillar segmentet medan andra tycker det är skit. Vem har rätt?

NickPick

Aktiv medlem
Strava
Sällan strava blir sandlåda. Största problemet är nog de som var 40 år när appen började användas. Man måste växa upp med teknik för att förstå den.

InlineOla

Aktiv medlem
Strava
Du kanske gillar segmentet medan andra tycker det är skit. Vem har rätt?

Majoriteten. Hade det funnits någon form av tumme upp/tumme ner system på segment hade inget av segmenten nedan överlevt. 5 olika varianter i två stackars viaduktpassager jag passerar ganska frekvent, skymd sikt genom båda tunnlarna. Minst fyra av de fem segmenten går (gick) på en preliminär byggstaketutstakad sträcka som bara fanns när de byggde om bron och som inte ens går att köra längre. Dubletter från båda håll givetvis. Samtliga segment är så korta att GPS-felet slår mer än vilken hastighet man håller. Tror minst 99% skulle trycka tumme ner på alla segment i detta område o skiten skulle försvinna.

Men du menar att eftersom ingen kan utse "rätt" segment så ska allt sånt här finnas kvar o bara göra spagettin värre o värre för varje säsong?

Capture.PNG

Senast ändrad:

InlineOla

Aktiv medlem
Strava
Har du provat att kontakta Stravasupporten och förklarat varför de obsolita segmenten skall avlägsnas?

Nä. Skulle jag hålla på att leka Stravapolis hade jag nog fått säga upp mig från arbetet...det jag efterfrågar är möjligheter för användarna att själv hålla ordning genom lite enkla knapptryckningar. Om allt ska gå genom supporten blir det sjukt tungrott o kommer aldrig fungera.

.A.

Aktiv medlem
Strava
Majoriteten. Hade det funnits någon form av tumme upp/tumme ner system på segment hade inget av segmenten nedan överlevt. 5 olika varianter i två stackars viaduktpassager jag passerar ganska frekvent, skymd sikt genom båda tunnlarna. Minst fyra av de fem segmenten går (gick) på en preliminär byggstaketutstakad sträcka som bara fanns när de byggde om bron och som inte ens går att köra längre. Dubletter från båda håll givetvis. Samtliga segment är så korta att GPS-felet slår mer än vilken hastighet man håller. Tror minst 99% skulle trycka tumme ner på alla segment i detta område o skiten skulle försvinna.

Men du menar att eftersom ingen kan utse "rätt" segment så ska allt sånt här finnas kvar o bara göra spagettin värre o värre för varje säsong?

Visa bilaga 446881
Jag kan tyvärr inte hjälpa dig detta stora problem. Förmodligen är det bättre att vända sig till Strava med önskemål om förändringar. Tyvärr kan jag inte se bilden då jag stängt av det. Bilder drar ner läsbarheten.
"Det är inte hur man har det, utan hur man tar det."

InlineOla

Aktiv medlem
Strava
Jag kan tyvärr inte hjälpa dig detta stora problem. Förmodligen är det bättre att vända sig till Strava med önskemål om förändringar. Tyvärr kan jag inte se bilden då jag stängt av det. Bilder drar ner läsbarheten.
"Det är inte hur man har det, utan hur man tar det."

Jag har inte så stort problem med detta. Det stora problemet visade sig när jag skulle förklara för dig varför usla segment skapar problem....tror dom flesta Stravaanvändarna enkelt inser fördelen med att kartan är hyfsat up to date och städad, jag får nöja mig med det.

NLC

Aktiv medlem
Strava
Ha, jag har 6071 segment på cykel + 300 med skor. Tycker ändå det skapas för många skräpsegment och håller med om att segment som inte går att cykla pga omdragningar av spår och slingor inte borde synas i sökningar etc (även om leaderboards kan få vara kvar).

.A.

Aktiv medlem
Strava
Ha, jag har 6071 segment på cykel + 300 med skor. Tycker ändå det skapas för många skräpsegment och håller med om att segment som inte går att cykla pga omdragningar av spår och slingor inte borde synas i sökningar etc (även om leaderboards kan få vara kvar).
Du vinner :-)
Visst skapas det skräpsegment och det kan naturligtvis vara störande, men personligen tycker jag inte att det är något att lägga någon tid på.

InlineOla

Aktiv medlem
Strava
Själv har jag lagt ganska många minuter ikväll på att instruera besökarna på lokala banan hur de hittar den rätta sträckningen i sin logg då den gamla med gps-fel flaggats bort o den nya hamnar bland deras hidden segments. Hade lösts lätt som en plätt med ett meddelande till segmentskaparen om att flytta slutpunkten på orginalsegmentet 15m...men nu fick istället ett nytt segment skapas då användarna inte tillåts kommunicera vilket va precis vad mitt orginalinlägg handlade om. Slut på argument, end of discussion.

Senast ändrad:

Salabaladala

Aktiv medlem
Strava
Bumpar lite. Såg att min telefoni-leverantör har bra erbjudande på "Samsung Galaxy Watch 46mm" som verkade bra i recensioner. Nån som använt den till Strava? Tankar och åsikter?

stigfinnare

Aktiv medlem
Strava
Datum är svårt. I USA var det vecka 53 fram till nyår, sen blev det ny vecka vid nyår, om jag förstår det rätt. Så när din telefon säger till amerikanska Strava att en aktivitet ska ligga i vecka 53 blir den kanske förvirrad?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer