Strava

NLC

Aktiv medlem
Strava
BTW - det är bara "Weekly Intensity" som strular med datumen (och nu när en ny vecka börjat så adderas även dessa pass på förra veckan) medan "Training Log" funkar som förväntat. Har lagt ett supportärende hos Strava.

n3wton

Aktiv medlem
Strava
Jag är redan inne på vecka 2, fast där har jag inte cyklat än. Däremot är veckan innan väldigt lång (dvs nuvarande), för den sträcker sig från 28/12 till 10/1. Har passerat rött för längesedan och värre lär det bli om inte dagarna flyttas om lite..😛

n3wton

Aktiv medlem
Strava
När vi ändå är inne på effort på Strava. Vad baseras detta på egentligen, i grova drag? Följer dig @NLC på Strava och du cyklar ju enormt mycket mer än mig, men när jag ser din Relative effort så är mina siffror inte alls så jämna (eftersom jag har svårt att hålla regelbundenheten), men om jag kör en hård vecka kommer jag någorlunda lätt över 500 i värde på "efforten". Är det för att jag är en slarvig och oregelbunden cyklist men som sen har lite pannben eller hur beräknar egentligen Strava detta?😛

Ursäkta om det avhandlats tidigare i tråden..

Salabaladala

Aktiv medlem
Strava
När vi ändå är inne på effort på Strava. Vad baseras detta på egentligen, i grova drag? Följer dig @NLC på Strava och du cyklar ju enormt mycket mer än mig, men när jag ser din Relative effort så är mina siffror inte alls så jämna (eftersom jag har svårt att hålla regelbundenheten), men om jag kör en hård vecka kommer jag någorlunda lätt över 500 i värde på "efforten". Är det för att jag är en slarvig och oregelbunden cyklist men som sen har lite pannben eller hur beräknar egentligen Strava detta?😛

Ursäkta om det avhandlats tidigare i tråden..

Den kör på puls eller wattmätare, beroende på vad du använder. Siffran baseras på hur länge man ligger i olika zoner, med nån beräkningsmagi iblandat. Vet inte riktigt hur siffran räknas, men när jag kollar på mina egna siffror så om jag går från behagliga 140bpm på en runda till kanske 160bpm så är det nästan en dubblering i relative effort. Om nån nu har jämna siffror så är dom förmodligen duktiga på att hålla zonerna man har planerat på i sitt träningsprogam.

n3wton

Aktiv medlem
Strava
Den kör på puls eller wattmätare, beroende på vad du använder. Siffran baseras på hur länge man ligger i olika zoner, med nån beräkningsmagi iblandat. Vet inte riktigt hur siffran räknas, men när jag kollar på mina egna siffror så om jag går från behagliga 140bpm på en runda till kanske 160bpm så är det nästan en dubblering i relative effort. Om nån nu har jämna siffror så är dom förmodligen duktiga på att hålla zonerna man har planerat på i sitt träningsprogam.
Låter ju rimligt! Man kan säga att Strava kommer anpassa sig och inte dubblera siffrorna bara för att man cyklar dubbelt så mycket säg år 4 jämfört med år 1 kanske?

moros

Aktiv medlem
Strava
Finns beskrivet hos strava i någon artikel. Men det är ju per pass, och går på tid i respektive zon för puls, effekt eller på uppskattad ansträngning (den lilla mätaren man kan sätta manuellt. Prova att maxa den och välj att använda den istället för puls). Som sagt, går man från zon 3 till 4 så är det mycket högre siffror

Relative effort är ett mätvärde som strava bland annat skapat för att kunna jämför en Insats mellan olika sporter. Dvs har du jobbat lika hårt på ditt löppass som polaren på sitt cykelpass. Samt för att kunna jämföra tex ett lättare långpass med ett tyngre kort pass.

Senast ändrad:

NLC

Aktiv medlem
Strava

Jämnheten kommer nog från att jag försöker följa någon slags träningsplan men, som tidigare svarats, så baseras "relative effort" på passets pulsprofil vs ens pulszoner vilket gör att det inte alltid stämmer så bra med hur sliten man blev av det. T.ex. kommer ett pass med hög TSS/h pga kort korta höginstensiva intervaller (NP >> medeleffekt och relativt låg medelpuls) ge ungefär samma "relative effort" som ett pass med motsvarande TSS/h men subtröskel men det senare kan jag oftast köra 4-5 dagar i rad men inte det förra.

n3wton

Aktiv medlem
Strava
Utmärkta svar, tack för det!

Jag har en lite brokig cykelkarriär, och jag kan ju erkänna att jag blivit lite besviken när jag kört några, men mina mått mätt, monsterturer som inte alls gett utdelning som förväntar. Delvis beror det väl som tidigare sagts att jag då inte alls klarar att köra så hårt som på kortare pass, plus att jag också faktiskt klarar det relativt bra pga att jag blir starkare.

Tycker känslan är att siffrorna stämmer ganska bra. När jag får höga siffror är jag också märkbart påverkad.

Tack för alla svar!

A.Nilsson

Aktiv medlem
Strava
Har en fråga. Det har inget med strava att göra men jag behöver ett snabbt svar. Kan man skaffa framdämpare för 27.5 däck och sätta på en 26 ram med 26 däck. Hardtail btw.

Du får nog bättre svar om du postar i en tråd som passar frågan. Sök och du hittar kanske en passande tråd. Om det inte redan finns så kan jag varmt rekommendera att starta en :)

Besv

Aktiv medlem
Strava
Vad ligger ni som tränar på enligt ex en trainerroad plan på för relativt effort per pass/vecka och utslaget på hur många timmar?

Får ni olika siffror med el utan effekt?

Jag kör bara på puls men ligger då på ca 150 per pass på trainern ca 90-120 min pass endast puls baserat.

JesperA

Aktiv medlem
Strava
GDTUMgI.png

Detta går inte fixa på något sätt eller? Attans typiskt att datorn ballar ur sista metrarna när man kämpat upp sitt fläskberg i en backe som man garanterat satte PB på :D

Belse

Aktiv medlem
Strava
Såg på mitt Strava-flöde att aktiviteterna ligger väldigt blandat i datumordning, finns det någon inställning så man får allt att komma upp i ordning så nyaste ligger överst i flödet?

Raggamuffin

Aktiv medlem
Strava
Det här fitness-lvl, är det ett absolut tal där Contador har 750 och jag 75? Eller är det bara baserat mot mig själv? Kan man jämföra det personer i mellan?

mzi

Aktiv medlem
Strava
Jag kan inget om strava.

Fitness score bygger på training load som är effekten på dina pass jämfört med din FTP.

Så i det så är det inte absolut mellan personer, men borde gå att jämföra mellan personer med samma kapacitet.

Der Kaiser

Aktiv medlem
Strava
När man för en gångs skull lyckats få en tid som är topp tio på ett segment så har Strava problem med/"delayed" uppdatering av segment leaderboard. Har det varit så länge eller är det en feature som jag inte brukar stöta på pga att jag är långsam?
Edit: tänkte efter lite. Privacy settings...

Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer