Stretcha ländryggen efter cykling? Hur?

Putteman

Medlem
Stretcha ländryggen efter cykling? Hur?
Jag har en massa bekymmer med att jag ofta blir väldigt stel och öm i ländryggen när jag använt den. Kör lite styrka och så för ryggen ibland.

Framförallt så om jag cyklar så dagen efter så är jag extra stel och får värk. Förstår självklart att stretch är nog en bra grej för att lösa problemet. Men hur stretchar ni?

Jag har försökt många olika övningar men tycker liksom det är svårt att komma åt och få någon vidare effekt utav det.

Är det vanligt med ryggont i samband med cykling? Hur löser ni det? Om stretch, vilka övningar är favoriterna?
 

Rattnalle

Aktiv medlem
Stretcha ländryggen efter cykling? Hur?
Jag blir trött och kan få ont i ländryggen om jag är otränad men det brukar ge sig efter några pass.

Sitta på knän och fötter på golvet och lägga mig platt framåt tycker jag funkar.
 

Randigeralf

Aktiv medlem
Stretcha ländryggen efter cykling? Hur?
Sitta på huk brukar kunna va bra för bla ryggen. Tycker jag själv i alla fall. Prova sitt på huk en längre stund (15 min typ) så slappnar kroppen av till slut.
Som kompletterande stretch tycker jag det funkar med yoga positionen som heter typ "sälen" eller "uppåtgående hunden" . Det sträcker då åt andra hållet.
 
Senast ändrad:

Rosenberg

Medlem
Stretcha ländryggen efter cykling? Hur?
Att ländryggen blir stel efter ett landsvägspass är inte så konstigt om du funderar på vad det är som händer när du cyklar. Extrem aktivering av lårmuskulatur och höftböjare. Som någon har varit inne på är bålmuskulaturen en bra nyckel för att få bättre hållning och muskulär uthållighet på cykeln, men det handlar så ofta om just lårmuskulatur och höftböjare som nästan alltid är förkortad och nästan helt förbisedd bland cyklister.

Testa att lägg 15 minuter på att sträcka ut lår (både insida, framsida och utsida) samt minst 10 minuter på att ge stretcha ut höftböjarna.

Innan cykelpassen kan du rulla igenom låren snabbt på formroller (10ggr per ben) för att få lite bättre cirkulation.
 

Sputnik

Aktiv medlem
Stretcha ländryggen efter cykling? Hur?
Jag har själv problem med ländryggen i tid och otid, men det har blivit mycket bättre sen jag började använda vanliga skor med sk zero drop. Men om jag kör fys eller mer krävande cykling så känner jag fortfarande av det. Jag tror att en del av det, i mitt fall, har att göra med (o)rörligheten i höftböjaren och en del har att göra med att jag inte stretchar lårens bak- och framsida tillräcklig. Detta borde jag (läs alla) ägna mig år på daglig basis. Sist men inte minst är nog, som konstaterats ovan, bålstabiliteten viktig.
 

landen

Aktiv medlem
Stretcha ländryggen efter cykling? Hur?
I sann "det funkade för mig andra" så säger jag styrketräning. Testade allt i form av rullar, stretching, olika kuddar bakom ryggen på jobbet och diverse. I princip alla skador/krämpor har gått åt rätt håll sedan jag började styrketräna regelbundet. Kör inget speciellt utan, marklyft, benböj, utfall och lite chins om jag får feeling. Mina knäproblem försvann i samma veva..

Har även helt slutat stretcha...
 

Carl A

Aktiv medlem
Stretcha ländryggen efter cykling? Hur?
lättare växlar, samt stretcha stretcha stretcha; höftböjare, ljumskar o sätesmuskler.
 

bearthefear

Aktiv medlem
Stretcha ländryggen efter cykling? Hur?
Kan också avlasta genom att sätta en kortare styrstam. Min rygg mådde betydligt bättre av bara 10 mm kortare stam.

Jag har också blivit hjälpt av intensiv stretching av sätesmuskulatur och höftböjare.
 
Senast ändrad:

landen

Aktiv medlem
Stretcha ländryggen efter cykling? Hur?
Andreas.e30 sa:
Fuskar jag med att stretcha baksida lår.
Då får jag ont i ryggen.
Man kan symptombehandla saker med stretching livet ut, min tes är att man inte ska behöva stretcha för att inte ha ont.
Jag såg till att bli jämnstark i baksida/framsida och har som sagt inte stretchat en sekund sedan dess.
 

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Stretcha ländryggen efter cykling? Hur?
Jag brukar ibland lägga mig på mage, ha armarna typ över/framför huvudet och lyfta överkroppen uppåt, typ som en omvänd situp. Det känns rätt bra. :) Det är iofs inte stretching lika mycket som det är någon slags styrkeövning, men prova det i förebyggande framigenom.
 
Senast ändrad:

landen

Aktiv medlem
Stretcha ländryggen efter cykling? Hur?
jingleyschmidt sa:
Jag brukar ibland lägga mig på mage, ha armarna typ över/framför huvudet och lyfta överkroppen uppåt, typ som en omvänd situp. Det känns rätt bra. :) Det är iofs inte stretching lika mycket som det är någon slags styrkeövning, men prova det i förebyggande framigenom.
Klassisk övning som sjukgymnaster ordinerar vid akut ländryggsmärta / ryggskott, ingen man ska behöva hålla på med i "förebyggande".
 

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Stretcha ländryggen efter cykling? Hur?
landen sa:
jingleyschmidt sa:
Jag brukar ibland lägga mig på mage, ha armarna typ över/framför huvudet och lyfta överkroppen uppåt, typ som en omvänd situp. Det känns rätt bra. :) Det är iofs inte stretching lika mycket som det är någon slags styrkeövning, men prova det i förebyggande framigenom.
Klassisk övning som sjukgymnaster ordinerar vid akut ländryggsmärta / ryggskott, ingen man ska behöva hålla på med i "förebyggande".
Inget man ska "behöva" hålla på med? All styrketräning är väl i någon mån förebyggande, för att stärka sin kropp att klara av fysiska aktiviteter bättre. :)
 

landen

Aktiv medlem
Stretcha ländryggen efter cykling? Hur?
jingleyschmidt sa:
landen sa:
jingleyschmidt sa:
Jag brukar ibland lägga mig på mage, ha armarna typ över/framför huvudet och lyfta överkroppen uppåt, typ som en omvänd situp. Det känns rätt bra. :) Det är iofs inte stretching lika mycket som det är någon slags styrkeövning, men prova det i förebyggande framigenom.
Klassisk övning som sjukgymnaster ordinerar vid akut ländryggsmärta / ryggskott, ingen man ska behöva hålla på med i "förebyggande".
Inget man ska "behöva" hålla på med? All styrketräning är väl i någon mån förebyggande, för att stärka sin kropp att klara av fysiska aktiviteter bättre. :)
Styrkeövning är för mig något man gör för att bli starkare, tänk 1-8 reps max med tyngd du precis orkar för att bli just starkare. Det du beskriver ovan är rehab...
 

Jekman

Medlem
Stretcha ländryggen efter cykling? Hur?
bearthefear sa:
Kan också avlasta genom att sätta en kortare styrstam. Min rygg mådde betydligt bättre av bara 10 mm kortare stam.
Som en glad motionär hade stora problem förra året och till i år har jag justerat sadel (fram 1 cm) och kortare styrstam. Kontentan är att jag sitter lite närmare styret (utan att knä har protesterat) och det var sista pusselbiten för att slippa få ont i ländryggen. Nu klarar jag 5tim utan något problem.

Som bas är dock bra och regenbunden styrketräning nödvändigt vilket jag såg klar effekt av förra året. Strechar enbart Fram och Baksida lår samt höftböj.
 

Manurhin2

Aktiv medlem
Stretcha ländryggen efter cykling? Hur?
Om det verkligen är att stretcha ländryggen du behöver så finns det rejält bra övningar .
Är för närvarande som en vandrande kastanjett när kotorna lever runt i ryggraden efter all prehab .
Tror inte att det är isolerad ländryggsstretch du behöver .

M
 

Sputnik

Aktiv medlem
Stretcha ländryggen efter cykling? Hur?
landen sa:
Andreas.e30 sa:
Fuskar jag med att stretcha baksida lår.
Då får jag ont i ryggen.
Man kan symptombehandla saker med stretching livet ut, min tes är att man inte ska behöva stretcha för att inte ha ont.
Jag såg till att bli jämnstark i baksida/framsida och har som sagt inte stretchat en sekund sedan dess.
Jag håller i princip med dig, men ibland kan stretching vara en (nödvändig?) del på vägen till balanserad styrka.
 

AX3L

Aktiv medlem
Stretcha ländryggen efter cykling? Hur?
Rent generellt ser man ingen större effekt på lång sikt av stretching. Med detta sagt har jag med gott resultat stretchat höftböjare (tänk ett utfallssteg där du trycker fram höften maximalt, ev med knäet nere i marken) för akut lindring när jag haft problem med ländryggen. Det går också att göra enkelt under en lång tid framför skrivbord/tv etc.
 

Konsensus

Aktiv medlem
Stretcha ländryggen efter cykling? Hur?
Rosenberg sa:
Att ländryggen blir stel efter ett landsvägspass är inte så konstigt om du funderar på vad det är som händer när du cyklar. Extrem aktivering av lårmuskulatur och höftböjare. Som någon har varit inne på är bålmuskulaturen en bra nyckel för att få bättre hållning och muskulär uthållighet på cykeln, men det handlar så ofta om just lårmuskulatur och höftböjare som nästan alltid är förkortad och nästan helt förbisedd bland cyklister.

Testa att lägg 15 minuter på att sträcka ut lår (både insida, framsida och utsida) samt minst 10 minuter på att ge stretcha ut höftböjarna.

Innan cykelpassen kan du rulla igenom låren snabbt på formroller (10ggr per ben) för att få lite bättre cirkulation.
Helt rätt. Stor del av ländryggsdilemma är höftböjaren, men något som också kan påverka är sätesmuskeln (gluteus maximus) , då kommer du även åt höftböjaren. Bara söka på nätet ... stretching för cyklister, du kommer få mängder av goda exempel.
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer