Strl fråga landsvägscykel

Putteman

Medlem
Hej vänner

Som halvfet hobbycyklist så trampar jag gärna runt på både MTB och landsväg för motion. Jag drömmer om att någon i familjen ska dela mitt intresse, t.ex. fruns MTB rullar nog i snitt 1,5 rundor per år.

Då jag tycker vi har fantastiska landsvägar där vi bor så tänker jag att både hon och min son skulle ju kunna få prova lite landsvägscykling och se om dom trivs med det. Har därför tittat lite efter små begagnade billiga lvg cyklar, då risken är stor att den inte nyttjas så hårt. Men är ju liksom svårt att testa en lvg hoj om man inte har någon tänker jag.

Hittade en Wilier Montegrappa Sora här på happy som ev. kan vara rätt. Frågan är just nu då strl. Jag tänker att jag skulle köpa den som någon överraskning hemma isf, så vill inte gärna blanda in dom som skulle sitta på den. Framförallt så är det ju svårt om man aldrig har suttit på en racer att känna om man sitter rätt.

Den jag hittat är en XS.

41WisiaADFL.jpg

https://happyride.se/annonser/ad.php?id=70061

Enligt Wilier själva så är den avsedd för längden 145-165 cm, och som jag förstått det så är det väl en herrmodell. Det är väl kanske mest det jag funderar på ifall det kan vara ett problem ifall ev. reach är åt helskotta för långt för min fru? Kvinnor har väl generellt lite kortare överkropp? Men jag är inget bra på geometrier. Gissar att hon har "normala" proportioner för sin längd. Går ju även byta styrhuvud såklart.

Som ni förstår så vill jag inte handla flera cyklar, utan detta är bara tänkt som ett test för att dom ska kunna få prova. Min fru är 152 cm, och min 9-åriga son är för stunden 144 cm, men växer sjukt snabbt, så är väl något längre till sommaren såklart.

Nå, vad tror ni? Värt att prova? Om sonen tycker det verkar spännande så kanske vi testar i någon klubb också. Är detta då ett lämpligt reskap för det?

Tack på förhand

/Putteman

jonja

Aktiv medlem
Små ovetande fruar är ofta ett knepigt kapitel. Reach framgår inte av skissen men toppröret (50) verkar ju vara ungefär så kort det går att göra. Styrtappen ser också kort ut och skulle inte det räcka så bör det gå att byta styre till ett med kortare reach. Jag tror den ramen skulle kunna funka för din beskrivna användning. Glöm inte att pruta när du är på plats ;) mkt fantasipriser på beg marknaden.

Trinovid

Ny medlem
Jämfört med Canyon storlek 3XS (dam modell) som är avsedd för 152-160 cm så skiljer det inte jättemycket i sadelrör/överrör måtten.
En lite kortare styrstam kan kanske lösa ev. problem med reach. Spacers under styrstam eller vinkla upp grepp/styre är väl annat man kan experimentera lite med om det inte passar perfekt. Även sadeln kan man ju justera lite framåt/bakåt.
Jag är inte dam så jag kan inte uttala mig om vinsterna med en specifik dammodell.
Notera att Canyons minsta modeller (3XS, 2XS) använder sig av 27,5 tums hjul istället för 28 tums.
Men nog ligger cykeln du förslår i rätt härad för att kunna fungera skapligt för din fru.

https://www.canyon.com/sv/road/endurace/endurace-wmn-cf-sl-disc-8-0-ltd.html

Mått: Canyon 3XS (152-160 cm) vs Willier XS (145-165 cm)
Sadelrörets längd 40,2 vs 38 cm (C/C*)
Överrörets längd (virtuell) 49,2 vs 50 cm (L*)

*Beteckning i Villiers "size chart"

Senast ändrad:

Putteman

Medlem
Tack för snabba svar!

Läser mellan raderna att den är lite dyr, tycker iaf jag. Nu kan såklart även annonsören läsa här, men jag är helt öppen med att jag tycker begärda 4000:- är mycket. Samma modell finns på rea på ett par ställen ny för 6000:-, och denna ser rätt använd ut och är från 2015.

Vad är rätt pris? Jag tänker ca 2000:-. Kommer ju sannolikt behöva läggas ner litegrand direkt på kanske däck, kedja eller så.

/Putteman

NickPick

Aktiv medlem
Putteman sa:
Tack för snabba svar!

Läser mellan raderna att den är lite dyr, tycker iaf jag. Nu kan såklart även annonsören läsa här, men jag är helt öppen med att jag tycker begärda 4000:- är mycket. Samma modell finns på rea på ett par ställen ny för 6000:-, och denna ser rätt använd ut och är från 2015.

Vad är rätt pris? Jag tänker ca 2000:-. Kommer ju sannolikt behöva läggas ner litegrand direkt på kanske däck, kedja eller så.

/Putteman
Du tänkte köra en bästapriskompis och pruta 50% på begärt pris alltså...?

Putteman

Medlem
NickPick sa:
Putteman sa:
Tack för snabba svar!

/Putteman
Du tänkte köra en bästapriskompis och pruta 50% på begärt pris alltså...?
Detta var ju inte tänkt att bli en tråd om prutning. Men det är ju vanligt att en säljare relaterar till vad ord. nypris var en gång, och kanske inte är medveten om att det t.ex. kan vara möjligt att hitta utförsäljning osv. Ett ord. pris kan ju innehålla en massa mervärden, såsom närhet till handlare, kunna påverka utförandet, få senaste årsmodell osv. En begagnad produkt saknar ju allt detta, och då är plötsligt även en rea cykel på postorder ett fullgott alternativ. I detta specifika fallet så får jag känslan genom bilder och annons att cykeln behöver en del omsorg, och därmed lägga ner lite pengar. Väntar dock på svar om det, kan ju vara så att det är en massa nya slitdelar också.

Men OM det slutar med att jag tycker att 2000:- är rätt pris, så tänker jag såklart berätta det för säljaren på ett vänligt och trevligt sätt. Ser inget konstigt med det. Sen så är det upp till en säljare att förhålla sig till det. Ett scenario är ju att något som inte har blivit sålt på ett antal veckor kan ju ha ett för högt begärt pris, och säljaren kanske blir glad över att få ett bud överhuvudtaget. Eller så får jag som köpare ett motbud som jag får förhålla mig till. Procentsats utav begärt pris känns som en högst ointressant faktor tycker jag så länge man är seriös och schyst i affärer. Men jag lämnar öppet för andra att tycka annorlunda.

/Putteman

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer