Strul vid kassettbyte, nybörjarfel gissar jag :)

Strul vid kassettbyte, nybörjarfel gissar jag :)
Hej,

Ursäkta felaktiga termer och nybörjarfrågan men vi alla måste börja någonstans :)

Jag bytte kassett för första gången i helgen. Har Shimano Alivio bakväxel och 9 växlar. Gick bra att få bort kassetten och även att sätta dit den nya (Shimano och för 9-växlar). Men i ett försök att få bort bromsskivan så skruvade jag lite på de skruvar som håller själva axeln på plats - det var dumt. Bromsskivan sitter fast med en sån center-låsring och kräver specialverktyg som jag inte har (elände). Så jag fick strunta i bromsskivan men då hade jag ändå börjat pilla på skruvarna på själva axeln. Så jag skruvade fast dem igen men tyckte att skruven i själva frihjulet gick in längre in i frihjulet än vad jag mindes tidigare. Men så gjorde jag iaf och axeln satt "fast" (den glappade inte). När jag skruvade fast däcket på cykeln igen så tar låsringen (längst ut på kassetten) i ramen, kassetten skrapar alltså mot ramen. Elände. Jag skruvade bort hjulet, bort med kassetten och sen skruvade jag upp den där skruven vid frihjulet igen. Nu kunde axeln "glappa lite" i sidled men jag tänkte att det löser sig när jag sätter däcket i ramen - det gjorde det inte. Nu snurrar kassetten dock fritt men hjulet "glappar lite" fast det är ordentligt fastskruvat i ramen. Så kan det ju såklart inte vara.

Jag mätte aldrig kassetternas bredd men börjar fundera på om den förra kassetten var lite smalare än den nya även om båda är Shimano och båda är 9 växlar. Behöver jag i så fall en distans på hjulaxeln mellan ram och frihjul/kassett?

Har tyvärr inga bilder att delge förrän tidigast ikväll.
 

mzi

Aktiv medlem
Strul vid kassettbyte, nybörjarfel gissar jag :)
Bromskivan sitter med en låsring som du kan öppna med samma verktyg som till kassetten. Jag vet inte riktigt vilken skruv som håller fast axeln? Lite bilder vore bra!
 

Ragnvald

Aktiv medlem
Strul vid kassettbyte, nybörjarfel gissar jag :)
Har du haft riktig otur så har du lyckats släppa på lagerspänningen på högersidan (kassettsidan) när du lossade kassetten. Ska inte bli så med med löst monterad påsmuget och trångt kassettverktyg och extra ögon mycket oflyt så har du lyckats ändå.
sen drog du åt lagerspänningen på andra sidan, vilket flyttar axeln mot vänstersidan cykeln och hjulet i övrigt inklusive kassett, fälg och allt mot högersidan och nu tar det i. Kanske. :-)

som ovanstående säger, en bild vore bra!

edit:om det är som ovan så har du tur i oturen, för det är ju mycket lätt att fixa genom attförskjuta axeln på andra hållet. Fast när jag tänkerefter så kan det inte alls bli som jag hade tänkt om man spänner åt lagren och har QR iaf. Axeln kan förskjutas men inte ändcapsen. Ursäkta svengelskan...
 
Strul vid kassettbyte, nybörjarfel gissar jag :)
Har du haft riktig otur så har du lyckats släppa på lagerspänningen på högersidan (kassettsidan) när du lossade kassetten. Ska inte bli så med med löst monterad påsmuget och trångt kassettverktyg och extra ögon mycket oflyt så har du lyckats ändå.
sen drog du åt lagerspänningen på andra sidan, vilket flyttar axeln mot vänstersidan cykeln och hjulet i övrigt inklusive kassett, fälg och allt mot högersidan och nu tar det i. Kanske. :-)

som ovanstående säger, en bild vore bra!

edit:om det är som ovan så har du tur i oturen, för det är ju mycket lätt att fixa genom attförskjuta axeln på andra hållet. Fast när jag tänkerefter så kan det inte alls bli som jag hade tänkt om man spänner åt lagren och har QR iaf. Axeln kan förskjutas men inte ändcapsen. Ursäkta svengelskan...
Ok, hänger inte helt med men jag kanske förstår detta senare när jag grävt och felsökt detta mer :)
 
Strul vid kassettbyte, nybörjarfel gissar jag :)
Kort om bromsskivan, jag tror inte den går att lossa med kassetverktyget utan att det behövs nåt sånt här? Vevlagerverktyg Men jag kan såklart ha helt fel :) Jag behöver ha bort bromsskivan för att skruva dit en ny eker (som jag har köpt och har hemma). Men jag får inte bort bromsskivan. Det är dock lite struntsamma nu, jag kan cykla utan en eker ett tag i alla fall (antar jag) :) Här är en bild på den låsringen som jag tror jag måste lossa.
bromsskiva.jpg

Gällande axeln så har jag nog kommit på mitt problem, jag har distanser mellan alla drev på den nya kassetten, tror inte dessa fanns på den förra. Antar att jag ska jämföra och ta bort de distanser jag inte behöver? Eller så kanske alla ska tas bort och att det bara är transportsskydd? :D I så fall kan jag nog få den nya kassetten betydligt smalare och då kommer axeln sticka ut längre ur kassetten och då är mina problem lösta.
kassett-distanser.jpg

På ovan bild sticker axeln knappt ut och nästan så illa är det, den är nog ett par millimeter längre ut när jag fäster den i cykeln men det är inte så bra :) Här ser ni att "muttern" sticker ut lite utanför kasetten men den åker alltså in så att jag bara ser axeln (den gängade staven) om muttern är iskruvad.

Så här ser det ut på bromsskivesidan:
mutter-bromssida.jpg
 

Ragnvald

Aktiv medlem
Strul vid kassettbyte, nybörjarfel gissar jag :)
Ok, hänger inte helt med men jag kanske förstår detta senare när jag grävt och felsökt detta mer :)

Som jag skrev i min edit: Har du QR ska det inte spela någon roll. Har du bultar på hjulaxeln är det en annan femma. Det var en rätt usel beskrivning från min sida men kan kanske utveckla bättre om det behövs senare ikväll.
 

Ragnvald

Aktiv medlem
Strul vid kassettbyte, nybörjarfel gissar jag :)
Kort om bromsskivan, jag tror inte den går att lossa med kassetverktyget utan att det behövs nåt sånt här? Vevlagerverktyg Men jag kan såklart ha helt fel :) Jag behöver ha bort bromsskivan för att skruva dit en ny eker (som jag har köpt och har hemma). Men jag får inte bort bromsskivan. Det är dock lite struntsamma nu, jag kan cykla utan en eker ett tag i alla fall (antar jag) :) Här är en bild på den låsringen som jag tror jag måste lossa.
Visa bilaga 445091

Gällande axeln så har jag nog kommit på mitt problem, jag har distanser mellan alla drev på den nya kassetten, tror inte dessa fanns på den förra. Antar att jag ska jämföra och ta bort de distanser jag inte behöver? Eller så kanske alla ska tas bort och att det bara är transportsskydd? :D I så fall kan jag nog få den nya kassetten betydligt smalare och då kommer axeln sticka ut längre ur kassetten och då är mina problem lösta.
Visa bilaga 445092

På ovan bild sticker axeln knappt ut och nästan så illa är det, den är nog ett par millimeter längre ut när jag fäster den i cykeln men det är inte så bra :) Här ser ni att "muttern" sticker ut lite utanför kasetten men den åker alltså in så att jag bara ser axeln (den gängade staven) om muttern är iskruvad.

Så här ser det ut på bromsskivesidan:
Visa bilaga 445093

Yes, du ska nog ha ett vevlagerverktyg för hollowtech eller dylikt. Fås på biltema, Jula eller lämplig cykelbutik i din närhet eller online.

Du ska definitivt ha distanser mellan alla drev. Ligger de dikt an mot varandra så är det inte möjligt att få in kedjan emellan kuggen på ena drevet och det nästa. Prova så ska du se. Shimano 9-delat är lika för både MTB och landsväg vad jag vet, men här kan säkert någon annan korrigera mig.

Jag tror du ska skilje lite bättre på axel och kassett och body. Se sprängskissen på det här navet från shimano som jag tror kan likna ditt: https://si.shimano.com/#/en/EV/FH-M590
Komponentgruppe 2 är axelsammanställningen. Man spänner lagren genom att dra åt rödmarkerade konmuttrar i position 3 och 6 nedan. Då kläms kulorna mellan konan på muttrarna och lagerbanan (cup) på navkroppen (gulmärkt). Konmuttrarna låsas i position med grönmarkerade muttrar i pos 3 och 6. Ta en sida i taget.
Position 11 är en frihjulkropp (body), och på den sitter kasetten, och där ska den passa, punkt slut. Den sticker inte ut mer eller mindre. utan har du gjort rätt så passar det. :-)

1601311562257.png


MEN; Du kanske har massa skit på frihjulskroppen (11) som hindrar kassetten att glida på plats ordentligt? Har du dragit åt låsmuttern för kassetten ordentligt? (30-40 Nm vill jag minnas? Som 4 mjölkpaket (4kg) på en 1m lång horisontell pinne, alt 20 kg på 20 cm långt spärrskaft. Rätt mycket kraft med andra ord.

Har du samma antal kuggar på minsta drevet på nya som på gamla? Går man från 11 till 14 kan det bli tight mot ramen. :-)
 
Strul vid kassettbyte, nybörjarfel gissar jag :)
Yes, du ska nog ha ett vevlagerverktyg för hollowtech eller dylikt. Fås på biltema, Jula eller lämplig cykelbutik i din närhet eller online.
Mm, verkar dock inte finnas på biltema och på Jula fanns det med i deras "kit" som jag köpte men verktyget var ett par mm bredare än min låsring så det gick inte - får lämna tillbaka på Jula. Antar att jag får beställa på nätet även om det vore skönt att få det fixat direkt.

Du ska definitivt ha distanser mellan alla drev. Ligger de dikt an mot varandra så är det inte möjligt att få in kedjan emellan kuggen på ena drevet och det nästa. Prova så ska du se. Shimano 9-delat är lika för både MTB och landsväg vad jag vet, men här kan säkert någon annan korrigera mig.
Ok, tack - då ska jag inte försöka mig på att ta bort dem :)

Komponentgruppe 2 är axelsammanställningen. Man spänner lagren genom att dra åt rödmarkerade konmuttrar i position 3 och 6 nedan. Då kläms kulorna mellan konan på muttrarna och lagerbanan (cup) på navkroppen (gulmärkt). Konmuttrarna låsas i position med grönmarkerade muttrar i pos 3 och 6. Ta en sida i taget.
Position 11 är en frihjulkropp (body), och på den sitter kasetten, och där ska den passa, punkt slut. Den sticker inte ut mer eller mindre. utan har du gjort rätt så passar det. :-)
Perfekt skiss, tydlig och bra. Jag tror aldrig jag lyckats lossa på den gröna muttern vid 6. Jag lossade dessa genom att hålla på både grön vid 6 och 3 och skruvade. Då lossnade den gröna vid 3. Sen när jag satte tillbaka den gröna och skruvade åt så vill jag påstå att den åkte in för långt på kassetten.

MEN; Du kanske har massa skit på frihjulskroppen (11) som hindrar kassetten att glida på plats ordentligt? Har du dragit åt låsmuttern för kassetten ordentligt? (30-40 Nm vill jag minnas? Som 4 mjölkpaket (4kg) på en 1m lång horisontell pinne, alt 20 kg på 20 cm långt spärrskaft. Rätt mycket kraft med andra ord.
Jodå, har ingen momentnyckel men jag har nog tagit i en del.

Har du samma antal kuggar på minsta drevet på nya som på gamla? Går man från 11 till 14 kan det bli tight mot ramen. :-)
Går från 11-36 till 12-34 så lite diff men borde inte vara det som gör skillnaden.

Jag tror att frihjulskroppen är relativt ren från smuts så att kassetten sjunker hela vägen in men kolla dessabilder , ser det inte ut som att mutter 3 är för långt in i frihjulet? Har jag tappat nån distans som ska sitta här? Kan inte för mitt liv hitta någon sån eller minnas att jag tappat något alls. Jag lyckas inte heller lossa mutter 6 för att skjuta hela axeln åt kassett-hållet, när jag tar i med både mutter 3 och 6 är det alltid mutter 3 som lossar.
mutter-3-inne-i-frihjulet.jpg mutter-3-inne-i-frihjulet-igen.jpg axel-ovanifrån.jpg
 

Peter.S.

Ny medlem
Strul vid kassettbyte, nybörjarfel gissar jag :)
Mm, verkar dock inte finnas på biltema och på Jula fanns det med i deras "kit" som jag köpte men verktyget var ett par mm bredare än min låsring så det gick inte - får lämna tillbaka på Jula. Antar att jag får beställa på nätet även om det vore skönt att få det fixat direkt.


Ok, tack - då ska jag inte försöka mig på att ta bort dem :)


Perfekt skiss, tydlig och bra. Jag tror aldrig jag lyckats lossa på den gröna muttern vid 6. Jag lossade dessa genom att hålla på både grön vid 6 och 3 och skruvade. Då lossnade den gröna vid 3. Sen när jag satte tillbaka den gröna och skruvade åt så vill jag påstå att den åkte in för långt på kassetten.


Jodå, har ingen momentnyckel men jag har nog tagit i en del.


Går från 11-36 till 12-34 så lite diff men borde inte vara det som gör skillnaden.

Jag tror att frihjulskroppen är relativt ren från smuts så att kassetten sjunker hela vägen in men kolla dessabilder , ser det inte ut som att mutter 3 är för långt in i frihjulet? Har jag tappat nån distans som ska sitta här? Kan inte för mitt liv hitta någon sån eller minnas att jag tappat något alls. Jag lyckas inte heller lossa mutter 6 för att skjuta hela axeln åt kassett-hållet, när jag tar i med både mutter 3 och 6 är det alltid mutter 3 som lossar.
Visa bilaga 445100 Visa bilaga 445101 Visa bilaga 445103
Hej är det inte så att det i axeln där qr går igenom är sexkantigt så en insexnyckel kan spärra axeln så du kan lossa låsmuttern? Peter.
 

Ragnvald

Aktiv medlem
Strul vid kassettbyte, nybörjarfel gissar jag :)
Men du saknar låsmutter (grön 3) utanför bodyn. Utan den är det klart att det blir för smalt. Den ska bygga ut så du inte trycker mot frihjulsbodyn och låsa lakerkonan (röd 3) som inte verkar vara åtdragen på din bild.
 

Ragnvald

Aktiv medlem
Strul vid kassettbyte, nybörjarfel gissar jag :)
I övrigt; Jula i Malmö har iaf en vevlageravdragare av den här typen hängande; https://www.jula.se/catalog/fritid/cykel/reservdelar-och-underhall/verktyg/vevlageravdragare-639457/

Sen om det är rätt sort för bromsskivan vet jag inte, men de (Shimano) har inte många olika interface som ser likadana ut som jag känner till utan det finns ett. Om det är bredare än låsringen (tjockare borde inte vara något problem, men Julas ser ut att vara lite fasad så man inte får grepp. Den måste nog vara nästintill plan på tänderna för att få fäste på den där ringen. Har inte letat då jag inte har problemet själv.

Happysvaret är väl egentligen; Äsch, bara släng skiten och bygg nytt med <slumpmässigt, apdyrt, aplätt nav> och <slumpmässig jättebred, jättelätt kolfiberfälg>.. Så slipper du böka.
 

jonte987

Aktiv medlem
Strul vid kassettbyte, nybörjarfel gissar jag :)
Jag brukar annars vara glad för billiga verktyg men mitt Jula vevlagerverktyg passar riktigt illa. Inte samma som på bilden dock.
Köpte x tool istället
 
Strul vid kassettbyte, nybörjarfel gissar jag :)
Men du saknar låsmutter (grön 3) utanför bodyn. Utan den är det klart att det blir för smalt. Den ska bygga ut så du inte trycker mot frihjulsbodyn och låsa lakerkonan (röd 3) som inte verkar vara åtdragen på din bild.
Tack för detta. Det stämmer. Den muttern hittar jag inte. Har inget minne av att den ramlat. Elände. Antar att det inte är en vanlig m10a? 😊
 
Strul vid kassettbyte, nybörjarfel gissar jag :)

Ragnvald

Aktiv medlem
Strul vid kassettbyte, nybörjarfel gissar jag :)
M10 fingänga lär det vara. Håller du hus i Stockholmstrakten borde Sifverts Skruv i Västberga kunna hjälpa dig. De har det mesta med gängor...
men kolla först vad ditt nav heter. FH-something-or-other.. Står på navkroppen inne i hjulet där det står "Deore" på bilden jag klistrade in. (Du ska alltså inte hitta "Deore" utan just FH-XXXX eller dylik kodbeteckning). Så kan man söka upp exakt vad reservdelarna du saknar heter.

Men ja, den du har hittat hos cykelkraft skulle kunna funka men jag lämnar inga garantier.
 
Strul vid kassettbyte, nybörjarfel gissar jag :)
Tack återigen för svar. Jag hittade muttern, inne i 17-hylsan på spärrskaftet :sleep:

Kassetten satte sig fint och distanserna mot ramen blir nu bra när låsmuttern sticker ut längre än kassetten. Jag monterar dit hjulet men det blir ändå inte bra. Det går rejält trögt att trampa. Jag tog bort hjulet igen. Frihjulet fungerar bra gissar jag då kassetten löper fritt åt ena hållet ("bakåttramp") och åt andra hållet biter det tag och driver hjulet framåt. Fint. Men när hjulet rullar framåt så rullar även axeln framåt. Hjulet snurrar med axeln - så ska det väl inte vara? Har jag dragit åt låsmuttrarna (3 och 6) för hårt? Har jag förstört nåt? Ursäkta alla dumma frågor men jag blir tokig på detta :) Har en MTB också men där är det SRAM och den bakaxeln ser annorlunda ut och jag kände inte för att börja demontera den också 😂
 

jonte987

Aktiv medlem
Strul vid kassettbyte, nybörjarfel gissar jag :)
Om det är ett sånt typ av nav så är det väl för hårt spänt. Jag höll på med det i helgen och hade ett helvete. Kanske finns några bra tips.
 

radarminnet

Aktiv medlem
Strul vid kassettbyte, nybörjarfel gissar jag :)
Tack återigen för svar. Jag hittade muttern, inne i 17-hylsan på spärrskaftet :sleep:

Kassetten satte sig fint och distanserna mot ramen blir nu bra när låsmuttern sticker ut längre än kassetten. Jag monterar dit hjulet men det blir ändå inte bra. Det går rejält trögt att trampa. Jag tog bort hjulet igen. Frihjulet fungerar bra gissar jag då kassetten löper fritt åt ena hållet ("bakåttramp") och åt andra hållet biter det tag och driver hjulet framåt. Fint. Men när hjulet rullar framåt så rullar även axeln framåt. Hjulet snurrar med axeln - så ska det väl inte vara? Har jag dragit åt låsmuttrarna (3 och 6) för hårt? Har jag förstört nåt? Ursäkta alla dumma frågor men jag blir tokig på detta :) Har en MTB också men där är det SRAM och den bakaxeln ser annorlunda ut och jag kände inte för att börja demontera den också 😂
Hur känns lagerspänningen? När du spände åt låsmuttrarna och konorna (3 och 6) mot varandra, kontrollerade du efteråt att axeln snurrade lätt och fint?
 
Strul vid kassettbyte, nybörjarfel gissar jag :)
Jag skruvade fast konorna mot varandra ganska hårt med fast nyckel. Borde jag skruva respektive kona med typ handkraft och sen låsa med muttrarna? Jag kände inte på axeln alls och nu när jag känner på den verkar den sitta fast så jag antar att jag skruvat kronorna för hårt mot varandra?
 

Stumpy

Aktiv medlem
Strul vid kassettbyte, nybörjarfel gissar jag :)
På nav med lösa kulor skall lagerspänningen vara så att det är ett minimalt glapp när snabbkopplingen börjar gripa men glappet är borta när snabbkopplingen är helt stängd. Då är det varken för hårt eller för löst.
 
Topp