MikeeSouth
Medlem
Strul vid kassettbyte, nybörjarfel gissar jag :)
Hej,
Ursäkta felaktiga termer och nybörjarfrågan men vi alla måste börja någonstans :)
Jag bytte kassett för första gången i helgen. Har Shimano Alivio bakväxel och 9 växlar. Gick bra att få bort kassetten och även att sätta dit den nya (Shimano och för 9-växlar). Men i ett försök att få bort bromsskivan så skruvade jag lite på de skruvar som håller själva axeln på plats - det var dumt. Bromsskivan sitter fast med en sån center-låsring och kräver specialverktyg som jag inte har (elände). Så jag fick strunta i bromsskivan men då hade jag ändå börjat pilla på skruvarna på själva axeln. Så jag skruvade fast dem igen men tyckte att skruven i själva frihjulet gick in längre in i frihjulet än vad jag mindes tidigare. Men så gjorde jag iaf och axeln satt "fast" (den glappade inte). När jag skruvade fast däcket på cykeln igen så tar låsringen (längst ut på kassetten) i ramen, kassetten skrapar alltså mot ramen. Elände. Jag skruvade bort hjulet, bort med kassetten och sen skruvade jag upp den där skruven vid frihjulet igen. Nu kunde axeln "glappa lite" i sidled men jag tänkte att det löser sig när jag sätter däcket i ramen - det gjorde det inte. Nu snurrar kassetten dock fritt men hjulet "glappar lite" fast det är ordentligt fastskruvat i ramen. Så kan det ju såklart inte vara.
Jag mätte aldrig kassetternas bredd men börjar fundera på om den förra kassetten var lite smalare än den nya även om båda är Shimano och båda är 9 växlar. Behöver jag i så fall en distans på hjulaxeln mellan ram och frihjul/kassett?
Har tyvärr inga bilder att delge förrän tidigast ikväll.
Ursäkta felaktiga termer och nybörjarfrågan men vi alla måste börja någonstans :)
Jag bytte kassett för första gången i helgen. Har Shimano Alivio bakväxel och 9 växlar. Gick bra att få bort kassetten och även att sätta dit den nya (Shimano och för 9-växlar). Men i ett försök att få bort bromsskivan så skruvade jag lite på de skruvar som håller själva axeln på plats - det var dumt. Bromsskivan sitter fast med en sån center-låsring och kräver specialverktyg som jag inte har (elände). Så jag fick strunta i bromsskivan men då hade jag ändå börjat pilla på skruvarna på själva axeln. Så jag skruvade fast dem igen men tyckte att skruven i själva frihjulet gick in längre in i frihjulet än vad jag mindes tidigare. Men så gjorde jag iaf och axeln satt "fast" (den glappade inte). När jag skruvade fast däcket på cykeln igen så tar låsringen (längst ut på kassetten) i ramen, kassetten skrapar alltså mot ramen. Elände. Jag skruvade bort hjulet, bort med kassetten och sen skruvade jag upp den där skruven vid frihjulet igen. Nu kunde axeln "glappa lite" i sidled men jag tänkte att det löser sig när jag sätter däcket i ramen - det gjorde det inte. Nu snurrar kassetten dock fritt men hjulet "glappar lite" fast det är ordentligt fastskruvat i ramen. Så kan det ju såklart inte vara.
Jag mätte aldrig kassetternas bredd men börjar fundera på om den förra kassetten var lite smalare än den nya även om båda är Shimano och båda är 9 växlar. Behöver jag i så fall en distans på hjulaxeln mellan ram och frihjul/kassett?
Har tyvärr inga bilder att delge förrän tidigast ikväll.