STULEN Scott Spark 910 heldämpad MTB

Janszoon

Ny medlem
Man skulle inte tro att man blir av med sin MTB när den är fastlåst med 3 tjocka lås i en låst och kameraövervakad cykelförråd... Dock blev min 16 månaders heldämpade Scott spark 910 stulen häromdagen i Norra Djurgårdsstaden i Stockholm :cry:.

Eftersom den kanske dyker upp någonstans när tjuvarna försöker sälja den utlovar jag 2500 i hittelön.

Ser ni en grå/blå carbon 29er Scott Spark med oranga detaljer, 2x11 XT drivlina, gaffel, dämpare och dropperpost från Fox och vänster vevarm med effektmätare från Stages, skriv gärna till mig tack!

Tveka inte dela inlägg/bilder.
20200719_190920.jpg

Collage 2020-11-22 11_15_56.jpg

s780_Spark_910.jpg

Bilagor

__jp

Aktiv medlem
Man skulle inte tro att man blir av med sin MTB när den är fastlåst med 3 tjocka lås i en låst och kameraövervakad cykelförråd... Dock blev min 16 månaders heldämpade Scott spark 910 stulen häromdagen i Norra Djurgårdsstaden i Stockholm :cry:.

Eftersom den kanske dyker upp någonstans när tjuvarna försöker sälja den utlovar jag 2500 i hittelön.

Ser ni en grå/blå carbon 29er Scott Spark med oranga detaljer, 2x11 XT drivlina, gaffel, dämpare och dropperpost från Fox och vänster vevarm med effektmätare från Stages, skriv gärna till mig tack!

Visa bilaga 454588
Visa bilaga 454589
Visa bilaga 454590
Råkade nyligen ut för liknande. Man ja ju tycka att dubbla lås ska räcka - och definitivt trippla. Men icke. Använde dom kap? Kan man se på videon?

Sjukt trist alltså. Jag lider med dig.

WSMC

Aktiv medlem
Supertrist som flera redan har skrivit.
Du har/hade ingen möjlighet att ha den i lägenheten?
Efter min första stulna cykel i ett liknade utrymme med dubbla lås får cyklarna alltid stå i lägenheten.
Jag håller ögonen öppna på nätet och i city.

OldBones

Aktiv medlem
Ser ut som bultsax klipp 🧐
Bygellås hade inte hjälpt, de hade bestämt sig för att knycka din hoj och då kan inget lås hindra tyvärr. Casha in försäkringspengarna och ha hojjen i lägenheten i fortsättningen.

RDFG

Medlem
En dum fråga kanske, och jag menar inte att vara dryg.

Varför skulle två eller tre lås vara säkrare än ett? Har man verktyg för att kunna forcera ett lås gör det ju ingen skillnad om det är ett eller 12 st. Enbart en (försumbar) tidsskillnad.

Eller tänker jag fel?

Janszoon

Ny medlem
Råkade nyligen ut för liknande. Man ja ju tycka att dubbla lås ska räcka - och definitivt trippla. Men icke. Använde dom kap? Kan man se på videon?

Sjukt trist alltså. Jag lider med dig.
Tråkigt att du också blev av med din cykel! Utifrån märken på lås tror jag de har använd vinkelslip.

Janszoon

Ny medlem

Varför skulle två eller tre lås vara säkrare än ett? Har man verktyg för att kunna forcera ett lås gör det ju ingen skillnad om det är ett eller 12 st. Enbart en (försumbar) tidsskillnad.

Eller tänker jag fel?
Precis som du säger utifrån tidsskillnaden och förhoppningen att de ger sig på cyklar som är lättare att ta.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Vinkelkap låter ju avsevärt mycket mer också. Men ändå vågat, det tar en stund att klippa upp lås och ligger de inte mot golvet är det svårt att få ett bra tag. En av kedjorna ser ut att vara en riktig Klass 3-kedja?

Janszoon

Ny medlem
Låsen är klippta med bultsax. Vinkelslip gör ett mycket mer rakt samt exakt snitt. Bultsax "spränger" sista biten varav snitten blir lite si så där.
Tack för att du uppmärksamma mig om detta! Trodde nämligen att låsen jag hade inte kunde klippas upp med bultsax (enligt säljare) så jag får se över detta.

OldBones

Aktiv medlem
Dom klipper man inte av.
Det gör man utan större ansträngning, en 60cm bultsax klarar 10mm länkar utan problem. En 80 cm tar grövre länkar upp till 14mm och en 100cm klipper härdade bygellås med hävstångsprincipen. En bultsax av bra kvalité har alla cykel tjuvar tillgång till.

Folk är inte medvetna om hur lätt det är att klippa lås egentligen utan går bara efter vad någon har visat på Youtube.

Senna81

Aktiv medlem

Eller tänker jag fel?
Själv tänker jag att fler lås tar bort en del av tjuvarna. Alla går inte in i förråd med kap eller tillräckligt grov bultsax. Många ger sig på enklare byten också. Men det är så som andra skriver, vill dem ta den så tar dem den :)

MtbIte

Aktiv medlem
Som flera redan påpekat så är detta med 90% säkert att dom har användigt en bultsax, och det här med att ett klass 3 lås inte går att få av är inte sant , har själv blivit av med 2 cyklar som varit låsta med abus klass 3 lås som jag låst fast runt ramen på cykeln.

gustavgo

Ny medlem
Finns
Det gör man utan större ansträngning, en 60cm bultsax klarar 10mm länkar utan problem. En 80 cm tar grövre länkar upp till 14mm och en 100cm klipper härdade bygellås med hävstångsprincipen. En bultsax av bra kvalité har alla cykel tjuvar tillgång till.

Folk är inte medvetna om hur lätt det är att klippa lås egentligen utan går bara efter vad någon har visat på Youtube.
Finns numera även hydrauliska bultsaxar som lätt går ner i en ryggsäck och som utan kan problem kan klippa de flesta bygellås:

Berk

Aktiv medlem
Själv tänker jag att fler lås tar bort en del av tjuvarna. Alla går inte in i förråd med kap eller tillräckligt grov bultsax. Många ger sig på enklare byten också. Men det är så som andra skriver, vill dem ta den så tar dem den :)
Jag tror att fler lås tar bort flesta tjuvarna när det finns andra liknande cyklar i närheten som har färre lås. Om du har en fin cykel hjälper fler lås inte mot proffsiga tjuvar.

OldBones

Aktiv medlem
Finns

Finns numera även hydrauliska bultsaxar som lätt går ner i en ryggsäck och som utan kan problem kan klippa de flesta bygellås:
Det stämmer, dock brukar de vara minst två personer vid sofiskerade klipp med hydraulisk bultsax då kompressorn är lite otymplig. Att någon liga kör hydraulisk bultsax utomhus ser jag dock som osannolikt då det krävs en ganska rejält strömförsörjning men det finns säkert ligor från balkan/etc som har tillgång till portabla installationer i tex mindre skåpbilar.

Orlodoffa

Medlem
Så vad gör man då?

Om förvaring i lägenheten är uteslutet av olika anledningar..
Då får du leva med osäkerheten. Cykelförråd med nycklar för enbart hyresgäster är rätt ok, men efter ett tag kommer nycklar på drift eller någon mindre ärlig granne med tjyvkompisar släpper in dessa. Enskilt garage är säkrare men inte 100% - över huvud taget alla utrymmen som man inte bor i är utsatta. Hyrförråd med kamerabevakning kanske kan funka men blir dyrt och meckigt om man inte bor nästgårds (och de har väl inte 24/7 öppet.....
Näe, flytta till villa med garage. Installera larm + kamera. Lås alltid. Då är man någorlunda säker

__jp

Aktiv medlem
Då får du leva med osäkerheten. Cykelförråd med nycklar för enbart hyresgäster är rätt ok, men efter ett tag kommer nycklar på drift eller någon mindre ärlig granne med tjyvkompisar släpper in dessa. Enskilt garage är säkrare men inte 100% - över huvud taget alla utrymmen som man inte bor i är utsatta. Hyrförråd med kamerabevakning kanske kan funka men blir dyrt och meckigt om man inte bor nästgårds (och de har väl inte 24/7 öppet.....
Näe, flytta till villa med garage. Installera larm + kamera. Lås alltid. Då är man någorlunda säker
Flyttar jag till villa kommer jag inte hinna cykla 😆

gustavgo

Ny medlem
Det stämmer, dock brukar de vara minst två personer vid sofiskerade klipp med hydraulisk bultsax då kompressorn är lite otymplig. Att någon liga kör hydraulisk bultsax utomhus ser jag dock som osannolikt då det krävs en ganska rejält strömförsörjning men det finns säkert ligor från balkan/etc som har tillgång till portabla installationer i tex mindre skåpbilar.
Den i videon är är en manuell du pumpar med handkraft. Finns elektriska med som används tex. för att klippa armeringsjärn. Oavsett metod brukar tjuvarna veta vad de gör och cykeln på väg ut ur landet innan man hunnit anmäla det till polisen.

Senast ändrad:

OldBones

Aktiv medlem
Den i videon är är en manuell du pumpar med handkraft.
Och han klipper ett ganska klent "Walmart" lås med härdat yttre samt mjuk kärna. Skall det klippas genomhärdade bygellås av bästa kvalité, vilket brukar sitta på lite dyrare hojjar, så går det enormt mycket snabbare med en kompressor assisterad. De professionella cykeltjuvarna vet vikten av att göra klippet snabbt och utan felmarginaler.

cubefritzz

Aktiv medlem

Visa bilaga 454588
Visa bilaga 454589
Visa bilaga 454590
sådan fin cykel skall aldrig förvaras i cykelföråd eller i garage. Endast i lägenhet i mikrobitar avställd under vintertid med baseball trä bredvid så att man kan skydda den från banditer. Räkna med ca 40-60% värdeminskning från ditt försäkringsbolag. ca 1500 i självrisk beroende på vilket försäkringsbolag du har osv mm.

__jp

Aktiv medlem
Ledsen att den här tråden blev en låsdiskussionstråd.. kanske läge att flytta? Men tänker att TS ändå är intresserad (precis som jag som också blivit av med cykeln på likande sätt).

Vad tror ni om det här? Är ju skrattretande vid första anblick men ändå intressant när man tittar närmare på det?

Senast ändrad:

Berk

Aktiv medlem
Ledsen att den här tråden blev en låsdiskussionstråd.. kanske läge att flytta? Men tänker att TS ändå är intresserad (precis som jag som också blivit av med cykeln på likande sätt).

Vad tror ni om det här? Är ju skrattretande vid första anblick men ändå intressant när man tittar närmare på det?

Det är kanske första låset hsom håller lite längre, men den väger 6,2 kg!

Lång innan batteridriven vinkelslip var uppfunnit fanns tester i Nederländerna som visade upp att alla lås, inklusive tynga motorcykellås, går att öppna innan 30 sekunder av proffsen med rätt verktyg. Så det är tyvärr helt hopplös.

rouster

Aktiv medlem

Om du tittar på fler videos av lock LockPickingLawyer som första klippet var ifrån så inser man att i princip alla lås går att dyrka upp om man är flink. Så även om man i teorin skulle kunna göra en bygel/kätting som är för jobbig att få upp så är man ändå inte säker. Skall nog till ett vansinnigt kraftigt lås för att det skulle vara värt att lära sig att dyrka massa olika sorters lås dock.

Janszoon

Ny medlem

Nice! Utmaningen jag har är att cykelstället är lite för långt bort från ramen för att använda bygellås men det är ett riktigt bra lås :D

Berk

Aktiv medlem
Det är kanske första låset hsom håller lite längre, men den väger 6,2 kg!
Men det hjälper inte mycket att har en så tyngt och dyr lås när det är mycket enklare att kapa rören man fastnar låset på! Och den är så tjock att den inte går genom hjulen förutom om du har karbån hjul med få karbån ekrar.

Kevin

Medlem
Om du tittar på fler videos av lock LockPickingLawyer som första klippet var ifrån så inser man att i princip alla lås går att dyrka upp om man är flink. Så även om man i teorin skulle kunna göra en bygel/kätting som är för jobbig att få upp så är man ändå inte säker. Skall nog till ett vansinnigt kraftigt lås för att det skulle vara värt att lära sig att dyrka massa olika sorters lås dock.
Utöver att Lockpicking Lawyer dyrkar sina lås under väldigt gynsamma förhållanden och inte ute på ett cykelställ så är han också betydligt duktigare än vad man skulle kalla "flink", han tillhör toppskiktet i låsdyrkar-comunityn. Tjuvar har inte tiden eller viljan att träna timtals för att nå upp till den kunskapsnivån och inte låssmeder heller.

__jp

Aktiv medlem
Men det hjälper inte mycket att har en så tyngt och dyr lås när det är mycket enklare att kapa rören man fastnar låset på! Och den är så tjock att den inte går genom hjulen förutom om du har karbån hjul med få karbån ekrar.
Haha, ja jag tänkte på det också. Varför inte kapa själva stället bara?

Men jag antar att man vill göra det så jobbigt och avskräckande som möjligt.

Och som många redan har konkluderat - vill en dedikerad tjuv ta en specifik cykel så gör den det oavsett lås.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer