Stulen Stumpjumper till salu - köp inte

Marcus Söder

Aktiv medlem
Min Specialized Stumpjumper 29 2019 som blev stulen för 1.5 år sedan ligger nu ute till salu på Blocket och Facebook Stigcyklist Köp och Sälj. Köp den inte. Självklart innebär inte detta att säljaren är tjuven. Men då polisanmälan är gjord och eventuell nya köpare riskerar att bli fråntagen cykel utan ersättning (god tro gäller inte längre på samma sätt som förut) kan det vara klokt att tänka två gånger.
länk till annons: https://www.blocket.se/vi/94848681.htm

C88A72FD-DB6D-464F-B3EA-D6BD01D12716.jpeg
4F307204-7825-4CD9-9DB6-EBC4C09AD9C9.jpeg

Marcus Söder

Aktiv medlem
Japp jag har varit i kontakt med säljaren och fått bild på ramnumret. Samt informerat att cykeln är min. Även pratat med polisen som upprättar en anmälan. Men då säljaren är sugen att sälja nu (skulle komma en spekulant Kl 15) så tänkte jag att jag postar det här så ingen Happyride-kompis köper en stulen cykel och sedan behöver lämna ifrån sig den.

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Japp jag har varit i kontakt med säljaren och fått bild på ramnumret. Samt informerat att cykeln är min. Även pratat med polisen som upprättar en anmälan. Men då säljaren är sugen att sälja nu (skulle komma en spekulant Kl 15) så tänkte jag att jag postar det här så ingen Happyride-kompis köper en stulen cykel och sedan behöver lämna ifrån sig den.
Fan vilket skevt läge för säljaren som råkat köpa en stulen cykel (får vi anta). Vad har han för rättigheter? Skyldigheter? Försäkring? Känns ju segt för honom om han måste lämna tillbaka cykeln och inte få tillbaka sina pengar på något sätt.

marr

Moderator
Forumvärd
Fan vilket skevt läge för säljaren som råkat köpa en stulen cykel (får vi anta). Vad har han för rättigheter? Skyldigheter? Försäkring? Känns ju segt för honom om han måste lämna tillbaka cykeln och inte få tillbaka sina pengar på något sätt.
Om säljaren var sugen på att sälja den direkt, även när denne fick reda på att den var stulen så har man nog förbrukat alla rättigheter iallafall.

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Ja, lite märkligt agerat från säljarens sida faktiskt. :D Men jag vet inte hur det där fungerar och det gör kanske inte säljaren heller.

jingleyschmidt

Aktiv medlem
"Sedan 2003 gäller nya bestämmelser när det gäller att handla i ”god tro”.
I korthet innebär det att den som medvetet eller omedveten köper en vara som visar sig vara stulen blir tvungen att lämna tillbaka varan till den ursprunglige ägaren utan att få några pengar tillbaka. Inte heller försäkringar täcker den här typen av förluster. Borde man misstänkt eller rent av känner till att varan var stulen så kan man dessutom själv bli åtalad för häleri och få böter eller i grova fall upp till sex års fängelse."

Fundadores

Aktiv medlem
"Sedan 2003 gäller nya bestämmelser när det gäller att handla i ”god tro”.
I korthet innebär det att den som medvetet eller omedveten köper en vara som visar sig vara stulen blir tvungen att lämna tillbaka varan till den ursprunglige ägaren utan att få några pengar tillbaka. Inte heller försäkringar täcker den här typen av förluster. Borde man misstänkt eller rent av känner till att varan var stulen så kan man dessutom själv bli åtalad för häleri och få böter eller i grova fall upp till sex års fängelse."
Hoppas säljaren åker dit på det. Jävligt fult att inte dra tillbaka en vara som är stulen. Kontakta också blocket. Jag tror de gärna vill veta att det är stöldgods i omlopp på deras sida.

cubefritzz

Aktiv medlem
Ännu ett skäl att alltid ha cykeln inomhus bredvid sängen samt bredvid en baseballklubba, samt i så många delar det bara går under icke cykel sässong, september till juni. :-)

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Fast om jag har snott en cykel och ska sälja den, och så skriver någon till mig "Hej kan jag få se ramnumret på din cykel?" så hade jag nog slutat svara eller ljugit ihop någon historia, inte fan hade jag sagt "Javisst kan du få det!". :D Däremot verkar ju säljaren ändå lite puckad som ändå vill sälja cykeln trots vetskapen om att den är stulen.

Men det är väl bara att ge honom den här länken: https://www.stoldskyddsforeningen.se/privat/sakerhetsguider/bedrageri/haleri/ så får du se om han fortfarande är lika sugen på att sälja den. :D

Marcus Söder

Aktiv medlem
Fast cykeln borde väl tillhöra ditt försäkringsbolag? Förutsatt att du redan fått ut pengar/ny cykel för längesen
Ja absolut, jag har fått ersättning och cykeln tillhör försäkringsbolaget. Så jag har ingen vinning i det hela. Min tråd var för att varna er andra. Visst är det bra att cykeln kommer tillbaka, även om den inte kommer till mig. Men man hade ju blivit ännu gladare om man lyckades ta fast tjuven. Är rätt övertygad om att säljaren inte är densamme som tog den, utan han har bara gjort dålig research vid sitt köp. Han har nu kontaktat den han köpte av för att kräva tillbaka sina pengar.

Rassemouse

Aktiv medlem
Ja absolut, jag har fått ersättning och cykeln tillhör försäkringsbolaget. Så jag har ingen vinning i det hela. Min tråd var för att varna er andra. Visst är det bra att cykeln kommer tillbaka, även om den inte kommer till mig. Men man hade ju blivit ännu gladare om man lyckades ta fast tjuven. Är rätt övertygad om att säljaren inte är densamme som tog den, utan han har bara gjort dålig research vid sitt köp. Han har nu kontaktat den han köpte av för att kräva tillbaka sina pengar.
Men om du har fått ut pengar redan varför hålla på och bry sig då? Är det inte bättre att en cykel till finns i omlopp och nån mer kan börja cykla?

ooms

Aktiv medlem
Men om du har fått ut pengar redan varför hålla på och bry sig då? Är det inte bättre att en cykel till finns i omlopp och nån mer kan börja cykla?
För att ge polisen ett uppslag att utreda och sätta åt buset? För att försäkringskollektivet ska få tillbaka en del av sina pengar? För att marknaden inte ska vara överflödad av stöldgods?
Vill du ha fler anledningar?

Rassemouse

Aktiv medlem
För att ge polisen ett uppslag att utreda och sätta åt buset? För att försäkringskollektivet ska få tillbaka en del av sina pengar? För att marknaden inte ska vara överflödad av stöldgods?
Vill du ha fler anledningar?
Jag tänker bla på att det kan sabba väldigt mycket för säljaren. Speciellt om hen inte viste att det var stöldgods den hade köpt.
Självklart är det tråkigt att bli av med något, men i det här fallet hade det gått ett och ett halvt år och Ts hade fått pengar från försäkringsbolaget och har ingen vinning av att säljaren blir av med både cykeln och inkomst från försäljningen.

ooms

Aktiv medlem
Jag tänker bla på att det kan sabba väldigt mycket för säljaren. Speciellt om hen inte viste att det var stöldgods den hade köpt.
Självklart är det tråkigt att bli av med något, men i det här fallet hade det gått ett och ett halvt år och Ts hade fått pengar från försäkringsbolaget och har ingen vinning av att säljaren blir av med både cykeln och inkomst från försäljningen.
Man får ju tänka lite större än så. I grund och botten är det buset som vinner på ditt resonemang, och alla vi andra som får betala (i form av högre försäkringspremier och fler tjuvar).
Ja, han som sitter på cykeln nu gör en förlust (i bästa fall lyckas polisen gräva bakåt och han får igen en del pengar), men förhoppningsvis har han lärt sig en läxa att göra bättre research och inte köpa stöldgods nästa gång.

Rassemouse

Aktiv medlem
Man får ju tänka lite större än så. I grund och botten är det buset som vinner på ditt resonemang, och alla vi andra som får betala (i form av högre försäkringspremier och fler tjuvar).
Ja, han som sitter på cykeln nu gör en förlust (i bästa fall lyckas polisen gräva bakåt och han får igen en del pengar), men förhoppningsvis har han lärt sig en läxa att göra bättre research och inte köpa stöldgods nästa gång.
Jag håller inte helt med, men ska vi diskutera vidare så kommer vi komma in på politik och det får vi ju inte göra här.

Lejfi

Medlem
Jag hade ute en annons och blev erbjuden att köpa en Kona till vrakpris med bara ett handskrivet kvitto. Cykeln var från 2020. En Kona hei hei cr
Förmodligen stulen

Jacke89

Aktiv medlem
Vad händer härnäst? Du ska hämta den och lämna in på försäkringsbolaget eller är det polisen som plockar upp den.

AX3L

Aktiv medlem
Jag håller inte helt med, men ska vi diskutera vidare så kommer vi komma in på politik och det får vi ju inte göra här.
Det gjorde nog inte jag heller när jag var 13 år, men de flesta blir klokare med åren.

Väldigt bra i alla fall om det blir uppenbart att Svenssons mentalitet att "bara det är billigt skiter jag i vilket" får lite konsekvenser. Vid köp efterfrågar man kvitto/kollar ramnummer osv eller skyller sig själv.

wukkaN

Aktiv medlem
objektet är stulet och ska således inte säljas vidare. Om TS tycker synd om säljaren så kan han väl ge bort cykeln till säljaren igen när den tvättats (bildligt talat). Så får hen sälj vidare en ren och ärlig hoj. Omständigt såklart men så kanske det får vara? Annars är det ju ännu mer fritt fram att tjuva och häla.

Kneecap

Aktiv medlem
Tjena!

Jag skulle aldrig köpa ett föremål av större värd utan att få med originalkvitto. Undantaget är vintagemöbler och vintageklockor. Men i båda fallen så undersöker jag så mycket som möjligt om säljaren. Är det en riktigt dyr klocka så köper jag inte utan referenser ifrån andra kända personer som sysslar med klockor.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Inga köpare av stulna saker = ingen marknad. Bara ID räcker inte, småpundare (ursäkta språket) är redan dömda för massa småbrott och verkar skita i vilket. Så gör research, än mer på säljaren än på objektet skulle jag säga. Och köp inte sånt som känns skumt och har för lågt pris, berätta gärna för säljaren att du misstänker att den är stulen och att du därför avstår så att det känns lite obekvämt.

moros

Aktiv medlem
Det här med ramnummer? I Sverige finns ju inte detta sökbart som till exempel i Danmark. Ringer man bara till polisen och tar upp deras resurser och så svarar de glatt med huruvida ett ramnummer är registrerat som stulet eller inte?

moros

Aktiv medlem
Tjena!

Jag skulle aldrig köpa ett föremål av större värd utan att få med originalkvitto. Undantaget är vintagemöbler och vintageklockor. Men i båda fallen så undersöker jag så mycket som möjligt om säljaren. Är det en riktigt dyr klocka så köper jag inte utan referenser ifrån andra kända personer som sysslar med klockor.
Problemet med kvitto på cyklar är ju att det inte är så svårt att förfalska. Det gjorde ju någon "liga" här i Malmö till exempel. Inte så svårt att plocka in en logga från en cykelaffär i word och göra sitt eget kvitto att ge vidare till köparen.

Marcus Söder

Aktiv medlem
Ja så kan man ju resonera också. Tjuven går ju fortfarande fri och säljaren riskerar att bli utan ersättning, även om han i detta fall fått kontakt med den han köpte den av. Som det diskuteras ovan så är väl försäkringsbolaget vinnare, eller mindre förlorare då de nu får tillbaka en del av den ersättning de betalde ut till mig. Det man ska ta med sig är att efter jag kontaktade polisen agerade de direkt och skickade en bil till säljaren för att hämta upp cykeln, självklart finns det mkt mkt värre brott i samhället som kanske ska prioriteras (låt oss inte gå in på den diskussionen) men igår hade de tid för detta. Sen är ju budskapet, som också lyfts här, ta alltid kvitto, även om det inte är orginal så har du kontaktuppgifter/personnummer till säljaren och kan följa upp ditt köp om något är galet. Tycker det är klokt att "god tro" konceptet inte gäller som förut och vi köpare har större ansvar, även om det som i detta fall drabbar en till synes oskyldig säljare (men som försatte sig själv i den sitsen pga dålig reasearch, är ju bara att ringa polisen och kolla om ramnumret är anmält stulet).

Marcus Söder

Aktiv medlem
Det här med ramnummer? I Sverige finns ju inte detta sökbart som till exempel i Danmark. Ringer man bara till polisen och tar upp deras resurser och så svarar de glatt med huruvida ett ramnummer är registrerat som stulet eller inte?
Ja så är det i nuläget. Osmidigt kan man tycka. Men du ringer då inte till 112 förstås utan till 11414 så du tar inte tid ifrån någon som försöker anmäla ett pågående brott.

moros

Aktiv medlem
Inga köpare av stulna saker = ingen marknad. Bara ID räcker inte, småpundare (ursäkta språket) är redan dömda för massa småbrott och verkar skita i vilket. Så gör research, än mer på säljaren än på objektet skulle jag säga. Och köp inte sånt som känns skumt och har för lågt pris, berätta gärna för säljaren att du misstänker att den är stulen och att du därför avstår så att det känns lite obekvämt.
Håller med, säljaren är i regel där man kan skapa sina misstankar. Men det är kanske lättare om det är en trailhoj i 40' klassen, då kan man kanske få en liten feeling om "Jan Banan" verkligen är cyklist. Men en Monark Karin som han säljer åt sin gamla mamma? Men visst, nu använder många Facebook Markets och där tycker jag det är rätt tydligt vem som är hederlig och inte. Då får mina fördomar väl göra att jag missar en bra deal från vad som kanske är en ärlig säljare (oavsett om det gäller cykel eller annat)

moros

Aktiv medlem
Ja så är det i nuläget. Osmidigt kan man tycka. Men du ringer då inte till 112 förstås utan till 11414 så du tar inte tid ifrån någon som försöker anmäla ett pågående brott.
Haha. Inte om det är jätteviktigt och man verkligen verkligen måste göra ett klipp innan någon annan kommer före, då får det bli 112 ;)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer