Stulen Stumpjumper till salu - köp inte

Jonas Fahl

Ny medlem
Jag var med om detta för över 20 år sedan, jag hade en Cykel på "Brother Yo" det blev inbrott och min cykel stals. Jag har ett par Syncros Revolver med en blå Tiso kling, denna dök inom kort upp till försäljning i en butik i Skarpnäck. Jag ringde dit och åkte och hämtade klingan. Cykeln såg jag aldrig mer...

MtbIte

Aktiv medlem
=Åk och hämta cykeln!
fast åker du och bara hämtar saker kan du själv bli åtalad för häleri, det bästa är att ringa farbror blå och berätta hur det ligger till så åker dom oftast med dig till säljaren och fixar så det blir rätt.

var med om exakt samma sak då min brukis cykel vart stulen och 1-2 veckor senare så dök den upp i en butik som säljer begagnade cyklar, ringde polisen och berättade läget och sen så bokade vi in en tid så möttes jag och polisen upp utanför butiken och gjorde upp med butiken.

Kneecap

Aktiv medlem
Problemet med kvitto på cyklar är ju att det inte är så svårt att förfalska. Det gjorde ju någon "liga" här i Malmö till exempel. Inte så svårt att plocka in en logga från en cykelaffär i word och göra sitt eget kvitto att ge vidare till köparen.
Tjena!

Har du ett kvitto i näven och är det minsta misstänksam så är det inte svårt att ringa till affärern och be dom kolla sitt register. Dom flesta cykelbutiken idag har all info sparat i systemet.

moros

Aktiv medlem
Tjena!

Har du ett kvitto i näven och är det minsta misstänksam så är det inte svårt att ringa till affärern och be dom kolla sitt register. Dom flesta cykelbutiken idag har all info sparat i systemet.
Jag menade mer att man inte skall ta för givet att vad som ser ut att vara ett orginalkvitto inte nödvändigtvis behöver vara det. Ser förvånansvärt många "skumma" cyklar på blocket som ofta har "orginalkvitto och två nycklar". Inget som nödvändigtvis behöver garantera ärlighet.

Är man spekulant på en ny cykel som kostar många tiotusenlappar så hade jag i alla fall varit jäkligt försiktig. Dels för att inte råka stötta skurkarna, men även med tanke på risken att man plötsligt står där utan cykel eller pengar.

Senast ändrad:

IM

Aktiv medlem
Ja det hade dom nog ingen aaaaaaning om... 🙄

(men svårt att kontrollera såklart)

Att motverka häleri är antagligen svårare än att leta upp påhittade profiler på dejtingsidor, men det finns uppenbarligen de som försöker ge sig på det.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer