Stulen växelöra?

dabac

Aktiv medlem
Stulen växelöra?

classic

Aktiv medlem
Stulen växelöra?
Sjukt lustigt mysterium. Det finns ju en uppsjö av växel öron. Inte är det lättare då merparten är fotade upp och ner, bak o fram. Det är fel på mig. Jag blir besatt av sånt här. Men skall på jobb intervju imorgon, så får hoppa över mer detektiv arbete. Hittade i alla fall den här cykeln med bra bild på hur växel örat skall se ut. https://citiboard.se/stockholm/cykel-spokes-roller-21-hybrid,3609471
Är det värt det dock. Växelöra 150 kr eventuellt ny växel då den inte heller ser komplett ut. Kanske går att fulhacka lite. Begagnad likadan cykel 1200

kais01

Aktiv medlem
Stulen växelöra?
värt?? du köper utan att blinka däck för en femhundring:)

en bra cykel är värd att hållas igång oavsett sitt marknadsvärde.

dabac

Aktiv medlem
Stulen växelöra?
Hur händig är du?
Borde funka att göra ett nytt växelöra av en bit plattjärn. Sen använda en vanlig skruv för att dra fast växeln.(tror den riktiga är ngn slags fingänga).
Eller prova att trä bakväxeln över bakaxeln och klämma fast med axelmuttern. Se vad som händer.

Sarvi

Medlem
Stulen växelöra?
Så här ser växelörat ut när det sitter kvar på cykel iallafall, kan det hjälpa för att hitta rätt växelöra tro? Eller behövs bättre bilder?

Jag har nämligen en likadan (Spokes 21 Roller) inköpt på XXL för kanske sju-åtta år sedan. Alla slitdelar är utbytta och det mesta övriga också förresten, riktiga skitkomponenter. Växelörat dock kvar i orginal. Än så länge.

D846ADE7-30AF-445E-A674-F5F592C1259B.jpeg

Batty

Ny medlem
Stulen växelöra?
Hur händig är du?
Borde funka att göra ett nytt växelöra av en bit plattjärn. Sen använda en vanlig skruv för att dra fast växeln.(tror den riktiga är ngn slags fingänga).
Eller prova att trä bakväxeln över bakaxeln och klämma fast med axelmuttern. Se vad som händer.
Inte tillräckligt för att tillverka ett växelöra tror jag haha. Känns som växeln hamnar lite fel om man fäster den i axelmuttern men känns värt att prova!

Batty

Ny medlem
Stulen växelöra?
Så här ser växelörat ut när det sitter kvar på cykel iallafall, kan det hjälpa för att hitta rätt växelöra tro? Eller behövs bättre bilder?

Jag har nämligen en likadan (Spokes 21 Roller) inköpt på XXL för kanske sju-åtta år sedan. Alla slitdelar är utbytta och det mesta övriga också förresten, riktiga skitkomponenter. Växelörat dock kvar i orginal. Än så länge.

Visa bilaga 419670
Perfekt tack! Nu vet jag lite mer hur växelörat ska se ut iaf. Jo det är ju ingen jätte fin cykel kanske men tycker den funkar bra ändå och känns lite tråkigt att slänga den bara för man saknar en liten del

Sarvi

Medlem
Stulen växelöra?
Perfekt tack! Nu vet jag lite mer hur växelörat ska se ut iaf. Jo det är ju ingen jätte fin cykel kanske men tycker den funkar bra ändå och känns lite tråkigt att slänga den bara för man saknar en liten del
Nä slänga den är ju onödigt, min har fått vara donatormottagare för saker som blivit över vid uppgraderingar av andra cyklar. Så det som är kvar i orginal är ram, gaffel och styrstam. Samt växelöra då... :)

Hm. Detta påminner om han som visade upp farfarsfars gamla yxa, med kommentaren att såväl yxhuvud som skaft hade bytts ut ett par gånger under årens lopp.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer