Stumpjumper bakdämpare

Hanko

Ny medlem
Stumpjumper bakdämpare
Hej.
Jag cyklar på en stumpjumper st 2019 alloy. Som det verkar så tar det tydligen lång tid att få fram delar till bakdämparen som sitter orginal. (X-fusion) Tanken är att jag ska serva den och om det är så att nya delar behövs kan jag bli stående utan dämpare en längre tid. Då måste jag ju ha en ersättare såklart. Jag är helt ny på vad som passar så jag tänkte ni i detta forum skulle kunna hjälpa mig.
Tack på förhand.

Spindelbenen

Aktiv medlem
Stumpjumper bakdämpare
Oj, bra fråga... Det kanske någon verkligen har koll på. Men jag är rätt säker på att 190 är totallängden och 42.5 är slaglängden. Du får säkert dit en som är lite kortare/längre men jag antar att risken är att något kanske händer som inte skall hända när den börja komprimeras.Om 42.5 blir lite mer så borde den i teorin få lite mer slaglängd och tvärtom om du hittar någon som är kortare. Det funkar säkert om du kör försiktigt men kolla genom lite artiklar om du inte får svar här. Jag googlade lite och fann denna (har dock inte läst den) https://www.mtbr.com/threads/using-shorter-stroke-shock-than-was-intended-for-bike.1131971/

Hanko

Ny medlem
Stumpjumper bakdämpare
Oj, bra fråga... Det kanske någon verkligen har koll på. Men jag är rätt säker på att 190 är totallängden och 42.5 är slaglängden. Du får säkert dit en som är lite kortare/längre men jag antar att risken är att något kanske händer som inte skall hända när den börja komprimeras.Om 42.5 blir lite mer så borde den i teorin få lite mer slaglängd och tvärtom om du hittar någon som är kortare. Det funkar säkert om du kör försiktigt men kolla genom lite artiklar om du inte får svar här. Jag googlade lite och fann denna (har dock inte läst den) https://www.mtbr.com/threads/using-shorter-stroke-shock-than-was-intended-for-bike.1131971/
Det jag funderar på är at just 42,5 är ett mått som inte verkar finnas på så många, om ens några dämpare. Hittar ingen med just de måtten. Om tex skulle köpa någon med 45 skulle detta alltså inte fungera? Skulle slaglängden bli för lång? Svårt för dig att svara på förstår jag men jag har googlat och hittar inget. Kanske får kontakta specialized.

Mini_me

Aktiv medlem
Stumpjumper bakdämpare
Lätt att kolla:

*Ut med luften i orignaldämp - fortfarande monterad
*Komprimera ihop så du bottnar dämpen
*Mär hur mycket frigång du har mellan klykan/svingen och ramen. Är det mer än 2,5mm så passar en 45á troligen.

Jag har kört en 210x55 på min LT som ska ha 210x52,5 utan problem.
Dock byggde TF tuned om den till 52,5 vid service :)

Är det optimalt? Troligen inte pga annars hade dom byggt hojen med en 45 (I ditt fall) direkt.

Johge

Aktiv medlem
Stumpjumper bakdämpare

Hanko

Ny medlem
Stumpjumper bakdämpare
Lätt att kolla:

*Mär hur mycket frigång du har mellan klykan/svingen och ramen. Är det mer än 2,5mm så passar en 45á troligen.

Är det optimalt? Troligen inte pga annars hade dom byggt hojen med en 45 (I ditt fall) direkt.
Tackar för tips!

Hanko

Ny medlem
Stumpjumper bakdämpare

Tackar! 👍👍

Hanko

Ny medlem
Stumpjumper bakdämpare
Lätt att kolla:

Gjort! Där hade jag massor av plats. Nån centimeter kvar till ramen lätt.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer