Stumpjumper ST Alloy 29 2020 framdämparhaveri?

Vurten

Medlem
Hej,

Har en Stumpjumper ST Alloy från i år med en original gaffel RockShox Recon RL 130mm.

Körde en tur idag och gick ner i ett hål i en mindre utförslöpa. Blev ganska mycket tryck på gaffeln men inget extremt. Efteråt märker jag att all returdämpning är borta och att lockouten vare sig gör till eller från. Avbryter turen och cyklar hem.

Hemma mäter jag gaffeltrycket till 75 psi och hade 80 när jag åkte ut. Testar att pumpa upp till 180 men då är gaffeln bara väldigt hård och det är ingen skillnad med eller utan lockout. (Gaffeln tål 205 psi)

När jag pumpar till 80 psi har den fortfarande noll returdämpning och lockouten gör ingen skillnad.

Är detta normalt och kräver något knep för att få till gaffeln igen eller är det ett reklamationsärende?

Jag tycker verkligen att en gaffel ska klara betydligt mycket mer än den utsattes för idag.

Senast ändrad:

aribr

Aktiv medlem
Du kör valdigt högt lufttryck, men jag tror att lufttrycket är ok givet att recon trycktabbelen går upp till 200-265 beroende på modell. Låter som det är dags för service (om det är garantiärande eller inte vågar jag inte uttala mig om).

rix

Aktiv medlem
Du kör valdigt högt lufttryck, men jag tror att lufttrycket är ok givet att recon trycktabbelen går upp till 200-265 beroende på modell. Låter som det är dags för service (om det är garantiärande eller inte vågar jag inte uttala mig om).
ReconRL upp till 200 psi i den konfigurationen. 120+ psi är 90+ kg,väger TS typ 140+ kg? Annars är nog trycket alldeles för högt från början.

aribr

Aktiv medlem
Yes håller med att det är högt (dock vet vi inte vad TS väger) men inom ramarna för det som ska vara ok (dvs inte orsaka gaffel haveri).

Vurten

Medlem
Haha, sorry. Lite trött i huvudet när jag skrev inlägget. Uppdaterade med rätt data men skriver här också.

Hade 80 psi när jag åkte ut, 75 psi när jag kom hem. Jag väger ca 73 kg med utrustning. Testade dels att pumpa upp till 180 psi (gaffeln är specad upp till 205 psi) och sen med 80 psi. Oavsett tryck så är det noll returdämpning och lockouten gör vare sig till eller från.

Utifrån era svar så är nog min slutsats att det är dags att uppsöka Sportsson...

rix

Aktiv medlem
Haha, sorry. Lite trött i huvudet när jag skrev inlägget. Uppdaterade med rätt data men skriver här också.

Hade 80 psi när jag åkte ut, 75 psi när jag kom hem. Jag väger ca 73 kg med utrustning. Testade dels att pumpa upp till 180 psi (gaffeln är specad upp till 205 psi) och sen med 80 psi. Oavsett tryck så är det noll returdämpning och lockouten gör vare sig till eller från.

Utifrån era svar så är nog min slutsats att det är dags att uppsöka Sportsson...
Hur vet du trycket när du åkte hem? Har du typ en ShockWiz? Annars så kommer trycket alltid vara lite lägre när du kopplar på pumpen, eftersom du då fyller upp pumpens slang. Så den delen är nog normal. Men angående det andra, har en vän som har lite samma problem med sin lockout, han har dock en annan RockShox gaffel, men tror det är samma dämpare. Det hände honom efter han kört med lockouten på i skogen. Så de kanske är lite känsliga.

Makten

Aktiv medlem
Trycket i luftfjädern påverkar visserligen hur mycket dämpning man behöver, men rent mekaniskt har de ingenting med varandra att göra. Så om din dämpning och returdämpning är borta så har du blåst nåt i dämparen och det beror inte på trycket. Antagligen är det nån packning som gett upp, eller den så kallade "blåsan" som trycksätter dämparoljan med gas på andra sidan ett gummimembran (kan vara en kolv också, har ingen större koll på din gaffelmodell).

Ergo, helservice!

Edit: Och som rix skriver här ovanför så är risken att blåsa packningar större om man av nån anledning cyklar med låst dämpare i skogen. Varje stöt blir en stor tryckökning som vill ta sig förbi alla packningar. Låsningen är liksom inte gjord för det, utan för att dämpa långsamma rörelser när man till exempel ståcyklar på slätt underlag.

Crossmax

Aktiv medlem
Vad du kör för lufttryck är ointressant om det är dämparen som är problemet, och den verkar behöva servas.

Vurten

Medlem
Vad du kör för lufttryck är ointressant om det är dämparen som är problemet, och den verkar behöva servas.
Ja, det var liksom grundfrågan om det var fel eller inte. Alltså om sånt här kan hända och är ok men kräver något knep för att bli återställt eller om det är haveri. Det var därför jag skrev om trycket också så att det inte är något jag missat med den biten som kunde ha varit problemet.

Men jag känner att av ditt och flera andra svar är det givet att något är fel och att jag ska reklamera dämparen. Cykeln är ca 2 månader gammal. Tack!

Vurten

Medlem
Trycket i luftfjädern påverkar visserligen hur mycket dämpning man behöver, men rent mekaniskt har de ingenting med varandra att göra. Så om din dämpning och returdämpning är borta så har du blåst nåt i dämparen och det beror inte på trycket. Antagligen är det nån packning som gett upp, eller den så kallade "blåsan" som trycksätter dämparoljan med gas på andra sidan ett gummimembran (kan vara en kolv också, har ingen större koll på din gaffelmodell).

Ergo, helservice!

Edit: Och som rix skriver här ovanför så är risken att blåsa packningar större om man av nån anledning cyklar med låst dämpare i skogen. Varje stöt blir en stor tryckökning som vill ta sig förbi alla packningar. Låsningen är liksom inte gjord för det, utan för att dämpa långsamma rörelser när man till exempel ståcyklar på slätt underlag.
Körde inte med lockouten i skogen utan testade skillnad med/utan lockout som en del i min felsökning. Dämpningen finns men returen är helt borta och lockout eller inte gör ingen skillnad på dämpningen. Tack för svar!

martinmalmberg

Aktiv medlem
Låter som ett haveri, garanti?
Sådär blev min gamla rockshox gaffel av billligare modell, då behövdes reparation.

Makten

Aktiv medlem
Körde inte med lockouten i skogen utan testade skillnad med/utan lockout som en del i min felsökning. Dämpningen finns men returen är helt borta och lockout eller inte gör ingen skillnad på dämpningen. Tack för svar!
Har du provat låsningen tidigare? På en del dämpare är den tämligen ickefunktionell även när gaffeln är okej. Och hur märker du att "returen är borta"? Normalt har man såpass snabb retur att det inte direkt är tydligt om man skulle ta bort all returdämpning. Har du kanske kört med superlångsam retur tidigare?

Vurten

Medlem
Tack alla för input och förlåt för de förvirrande tryckangivelserna i början!

Men då lockoutens läge inte spelar roll för dämpningen och då returdämpningen är helt borta oavsett vilken inställning har har så är slutsatsen, tillsammans med era svar, att det är något som är fel på dämparen. Så det blir en tur till Sportson!
Har du provat låsningen tidigare? På en del dämpare är den tämligen ickefunktionell även när gaffeln är okej. Och hur märker du att "returen är borta"? Normalt har man såpass snabb retur att det inte direkt är tydligt om man skulle ta bort all returdämpning. Har du kanske kört med superlångsam retur tidigare?
Haha, jadå det är stor skillnad med och utan lockout i vanliga fall. Vad gäller returdämpningen så var den helt borta och inställningen spelade ingen roll. Då problemet inträffade helt plötsligt i spåret så var inte inställningarna boven.

Vurten

Medlem
Sportson rev gaffelm idag och konstaterade dels att en pryl i benet gått sönder (mekaren sa inget namn på den så han visste nog inte vadd en heter) och så hade en låsring till lockouten gått sönder.

Nu ska de kolla med den verkstad de skickar garantier till om de ska skicka hela gaffeln eller om de bara ska få delar. Jag hoppas hela dämparen för om det rasslar runt en låsring där inne kan vad som helst ha blivit skadat, även fast jag avbröt turen och åkte hem! 😬

Vurten

Medlem
Gick det på garanti?
De har aldrig ifrågasatt att det skulle vara något annat än garanti. Cykeln är uthämtad i slutet av maj och en trailcykel ska ju verkligen tåla att köras i gupp!

Nu är gaffeln skickad till Danmark (den nya svenska RockShoxverkstaden hade haft inbrott och blivit av med alla verktyg!).

Vurten

Medlem
Hur vet du trycket när du åkte hem? Har du typ en ShockWiz? Annars så kommer trycket alltid vara lite lägre när du kopplar på pumpen, eftersom du då fyller upp pumpens slang. Så den delen är nog normal. Men angående det andra, har en vän som har lite samma problem med sin lockout, han har dock en annan RockShox gaffel, men tror det är samma dämpare. Det hände honom efter han kört med lockouten på i skogen. Så de kanske är lite känsliga.
Hej,

Jag kollade trycket när jag kommit hem. I vanliga fall tappar jag bara 1-2 psi när jag kopplar på pumpen. Men då både lockout och retur sitter i andra benet så är det inte relaterat till felet utan säkert att det kom ut lite mer än vanligt när jag kopplade på pumpen. Men jag ville ge så mycket info jag kunde för att få bra hjälp.

Hade inte lockouten på i skogen så det var inte heller bidragande.

Vurten

Medlem
Idag fick jag sms av Sportson att cykeln var klar! Så jag har hämtat den. 9 dagar är ok då de behövde skicka iväg gaffeln. De var proffsiga och hade koll på att det var ett garantiärende. (Inte som XXL som tyckte jag skulle betala för en garantireparation och jag fick stå och argumentera för att slippa pröjsa)

Har inte hunnit testa men räknar med att det ska funka då det var Rockshox som reparerade och även gjorde en full service på gaffeln.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer