Sturmey Archer-nav, hur viktig är ordningen på brickorna?

Quell

Medlem
Håller på och går igenom ett gammalt vrak som nog ska bli byggtråd vid tillfälle, men tänkte i min enfald att jag bara skulle dra åt spänningen på bakre navet, det borde ju gå fort. Sen spårade allt förstås och det hela slutar som vanligt med att man dammsuger internet på reparationsmanualer från 50-talet och bildgooglar reservdelar som ingen sett på 20 år.

Till min fråga:
Någon som har en susning om hur viktiga ordningen är på brickorna kring trumbromsen på ett sturmey Archer 3-växlat AB-nav?
Screenshot_2023-03-14-21-07-08-20_e2d5b3f32b79de1d45acd1fad96fbb0f.jpg

Mitt nav saknar vad jag kan se LB159, och hade tidigare två brickor av typen K605 innanför trumbromsen. Brickan K428 snurrar och agerar mothåll när man skruvar fast konan (K105).
Eftersom konan i mitt nav var skadad i toppen behövde jag flytta in brickan K428 för att den ska kunna dra konan.
Nya ordningen blev alltså
K605 > K428 > trumbromsen > K605 > konan
Istället för
K428 > trumbromsen > K605 > K605 > konan

Effekten blir alltså att trumbromsen kommer längre in nu. Varken gamla eller nya ordningen stämmer med sprängskissen.

Borde jag bry mig? Ska jag dammsuga hela internet efter den tunna, fina distansbrickan LB159? Vad är meningen med allting?

Der Kaiser

Aktiv medlem
Jag kan tyvärr ingenting om interna nav, men jag kan iallafall bumpa tråden för att gottgöra min dåliga humor.

RolleW

Medlem
Jag har ägt två cyklar med likadant nav. Kanske jag kan hjälpa dig lite på traven.
Brickorna mellan bromssköld och kona har som du säkert redan förstått till uppgift att förhindra att bromsskölden och bromsbelägg kommer för långt in i navhylsan och därmed skapar onödigt motstånd.

Om din åtgärd med att enbart ha K605 innanför skölden fungerar, så kör på det! Jag skulle dock råda dig att ersätta den defekta konan för att kunna sätta tillbaka brickan efter K428.

Under 60-talet ändrade SA om sina reservdelsnummer. Det kan underlätta för dig att leta reservdelar genom de "nya" numren istället
Tunn bricka: HMW154
Kona, bromssida: HSA150

Quell

Medlem
Jag har ägt två cyklar med likadant nav. Kanske jag kan hjälpa dig lite på traven.
Brickorna mellan bromssköld och kona har som du säkert redan förstått till uppgift att förhindra att bromsskölden och bromsbelägg kommer för långt in i navhylsan och därmed skapar onödigt motstånd.

Om din åtgärd med att enbart ha K605 innanför skölden fungerar, så kör på det! Jag skulle dock råda dig att ersätta den defekta konan för att kunna sätta tillbaka brickan efter K428.

Under 60-talet ändrade SA om sina reservdelsnummer. Det kan underlätta för dig att leta reservdelar genom de "nya" numren istället
Tunn bricka: HMW154
Kona, bromssida: HSA150
Vilket fantastiskt svar! Tusen tack!

Tack för infon om reservdelar, får hålla utkik efter konan.

Tror du det kommer märkas om skölden ligger för nära navet, känns som det borde kunna låta en del? Eller är det bromsverkan som blir sämre?

RolleW

Medlem
Du kommer i sådana fall garanterat höra ett skrapande ljud, när du snurrar bromsskölden monterad.

Beroende på hur gammalt navet är kan det vara läge att byta ut bromsbeläggen. En bidragande orsak till sämre bromsverkan kan också vara oljeläckage från lagerskålen vid bromstrumman. Den var dåförtiden gängad i navhylsan och tätad med lämplig tätningsmassa.

Quell

Medlem
Du kommer i sådana fall garanterat höra ett skrapande ljud, när du snurrar bromsskölden monterad.

Beroende på hur gammalt navet är kan det vara läge att byta ut bromsbeläggen. En bidragande orsak till sämre bromsverkan kan också vara oljeläckage från lagerskålen vid bromstrumman. Den var dåförtiden gängad i navhylsan och tätad med lämplig tätningsmassa.
Ja, mycket möjligt att jag har problem med oljeläckage. Har en känsla av att det inte är helt lätt att få tätt igen, så hoppas slippa laga det.

RolleW

Medlem
De naven jag hade var från 50-talet. Jag tog tjuren vid hornen och lämnade in bromsbackarna för omlindning. Därefter lyckades jag gänga loss lagerskålen, tvättade rent den och navhylsan från gammal tätningsmassa. Jag minns inte exakt vilken tätningsmassa jag använde på nytt, men bensin- och oljebeständig var den i alla fall. Bromsarnas verkan efter den åtgärden var som dag och natt.

Som en liten notis i det hela vill jag påpeka att det kanske inte är så lämpligt att börja slipa på bromsytorna. De kan nämligen innehålla asbest.

Topp