Sturmey Archer-nav, hur viktig är ordningen på brickorna?
Håller på och går igenom ett gammalt vrak som nog ska bli byggtråd vid tillfälle, men tänkte i min enfald att jag bara skulle dra åt spänningen på bakre navet, det borde ju gå fort. Sen spårade allt förstås och det hela slutar som vanligt med att man dammsuger internet på reparationsmanualer från 50-talet och bildgooglar reservdelar som ingen sett på 20 år.
Till min fråga:
Någon som har en susning om hur viktiga ordningen är på brickorna kring trumbromsen på ett sturmey Archer 3-växlat AB-nav?
Mitt nav saknar vad jag kan se LB159, och hade tidigare två brickor av typen K605 innanför trumbromsen. Brickan K428 snurrar och agerar mothåll när man skruvar fast konan (K105).
Eftersom konan i mitt nav var skadad i toppen behövde jag flytta in brickan K428 för att den ska kunna dra konan.
Nya ordningen blev alltså
K605 > K428 > trumbromsen > K605 > konan
Istället för
K428 > trumbromsen > K605 > K605 > konan
Effekten blir alltså att trumbromsen kommer längre in nu. Varken gamla eller nya ordningen stämmer med sprängskissen.
Borde jag bry mig? Ska jag dammsuga hela internet efter den tunna, fina distansbrickan LB159? Vad är meningen med allting?
Till min fråga:
Någon som har en susning om hur viktiga ordningen är på brickorna kring trumbromsen på ett sturmey Archer 3-växlat AB-nav?
Mitt nav saknar vad jag kan se LB159, och hade tidigare två brickor av typen K605 innanför trumbromsen. Brickan K428 snurrar och agerar mothåll när man skruvar fast konan (K105).
Eftersom konan i mitt nav var skadad i toppen behövde jag flytta in brickan K428 för att den ska kunna dra konan.
Nya ordningen blev alltså
K605 > K428 > trumbromsen > K605 > konan
Istället för
K428 > trumbromsen > K605 > K605 > konan
Effekten blir alltså att trumbromsen kommer längre in nu. Varken gamla eller nya ordningen stämmer med sprängskissen.
Borde jag bry mig? Ska jag dammsuga hela internet efter den tunna, fina distansbrickan LB159? Vad är meningen med allting?