Styre med fjädring på handtag. Syftet?

Gregorz

Medlem
Styre med fjädring på handtag. Syftet?
Vad är syftet med fjädringen här? Alltså bara fjädring där handtagen ska sittta.

Kan inte detta forum, osäker på hur man placerar tråden.
 

Bilagor

  • IMG_20211208_130731.jpg
    IMG_20211208_130731.jpg
    753.4 KB · Besök: 408

ething

Aktiv medlem
Styre med fjädring på handtag. Syftet?
Är detta på fullaste allvar så är svaret, absolut ingen alls. Det där ser livsfarligt ut. Det enda jag kan tänka mig är att man kan låsa styret i olika längder, vilket ingen någonsin efterfrågat.
 

kais01

Aktiv medlem
Styre med fjädring på handtag. Syftet?
ja, ponerat att det finns ett sas snabbfäste eller dropperfunktion om du vill; är inte iden i sig så dum faktiskt.

med dagens låga gaffelvinklar åtföljer tendens för framhjulet att kasta åt sidan vid snedträff. cykeln går stadigt rakt fram på plant underlag, men styr också hårt åt sidan när det lutar åt sidan. särskilt om man har lite fetare däck.

en huvudorsak till de breda styrena är att kunna mäkta med de ibland farliga kast som kan bli följden. och förstås bra i stökig utfösåkning i svårare terräng.

men strax senare kanske man ska ta sig fram en sträcka i trängre passager i skog. då är breda styren ett jävla aber, och kan man köra en stund med smalare inställning vore det mumma:)
 

H.

Aktiv medlem
Styre med fjädring på handtag. Syftet?
Men på temat fjädrande styre:
1638967611869.png


 

H.

Aktiv medlem
Styre med fjädring på handtag. Syftet?
🤣 inga kast vid den vinkeln jämfört med närmast självstabiliserande 71-73 gr..
Om du inte förstod det så åsyftades alltså en tid och inte en gaffelvinkel med mitt inlägg. Jag kan säga det ännu tydligare: Trenden har gått mot bredare styren sedan minst 20 år tillbaka. Peak styrbredd nåddes redan för 15 år sedan när alla ville vara Sam Hill och köra med 800 mm styre. Sedan dess har inte styrena blivit bredare, utan om något smalare. Det är alltså inte för att hålla mot wheelflop till följd av "modern geometri" som man har breda styren.

Det är ungefär som att säga att man har breda styren för att kompensera för 29"-hjul, användandet av dropper post eller elektroniska växlar.
 

Gregorz

Medlem
Styre med fjädring på handtag. Syftet?
Om du inte förstod det så åsyftades alltså en tid och inte en gaffelvinkel med mitt inlägg. Jag kan säga det ännu tydligare: Trenden har gått mot bredare styren sedan minst 20 år tillbaka. Peak styrbredd nåddes redan för 15 år sedan när alla ville vara Sam Hill och köra med 800 mm styre. Sedan dess har inte styrena blivit bredare, utan om något smalare. Det är alltså inte för att hålla mot wheelflop till följd av "modern geometri" som man har breda styren.

Det är ungefär som att säga att man har breda styren för att kompensera för 29"-hjul, användandet av dropper post eller elektroniska växlar.
Jaja. Men varför fjädring på handtaget som det är på det aktuella styret?
 

kais01

Aktiv medlem
Styre med fjädring på handtag. Syftet?
Om du inte förstod det så åsyftades alltså en tid och inte en gaffelvinkel med mitt inlägg. Jag kan säga det ännu tydligare: Trenden har gått mot bredare styren sedan minst 20 år tillbaka. Peak styrbredd nåddes redan för 15 år sedan när alla ville vara Sam Hill och köra med 800 mm styre. Sedan dess har inte styrena blivit bredare, utan om något smalare. Det är alltså inte för att hålla mot wheelflop till följd av "modern geometri" som man har breda styren.

Det är ungefär som att säga att man har breda styren för att kompensera för 29"-hjul, användandet av dropper post eller elektroniska växlar.
dh är ett kapitel för sig, låga vinklar och breda styren på ffa övergafflade hojar sedan decennier. var inte med där själv, men kan inte tro annat än att ursprunget är att behålla kontrollen över dessa självstyrande bestar.

eftermarknaden med sam hill-wannabies på för tiden normala cyklar är väl en annan sak?

men bredare styren på sas normala cyklar leverade till slutkund har gått hand i hand med lägre gaffelvinkel till samma kundgrupp, och alltmer utbrett senaste fem åren skulle jag säga. och som killgissningsvis i 98 procent av fallen normal mtb behåller det levererade styret.

tycker för min del att det är bra om peaken för detta mode passerats, men min känsla är att det fortfarande fyller på sas underifrån?
 

Makten

Aktiv medlem
Styre med fjädring på handtag. Syftet?
dh är ett kapitel för sig, låga vinklar och breda styren på ffa övergafflade hojar sedan decennier. var inte med där själv, men kan inte tro annat än att ursprunget är att behålla kontrollen över dessa självstyrande bestar.

eftermarknaden med sam hill-wannabies på för tiden normala cyklar är väl en annan sak?

men bredare styren på sas normala cyklar leverade till slutkund har gått hand i hand med lägre gaffelvinkel till samma kundgrupp, och alltmer utbrett senaste fem åren skulle jag säga. och som killgissningsvis i 98 procent av fallen normal mtb behåller det levererade styret.

tycker för min del att det är bra om peaken för detta mode passerats, men min känsla är att det fortfarande fyller på sas underifrån?
Du verkar helt ha missförstått hur generell styrgeometri fungerar. Det som gör cykeln "självstyrande" eller inte är det så kallade trail-måttet samt hjulaxelns offset. Flack gaffel och kortare offset ger större trail, vilket gör cykeln stabilare. Inte tvärtom.

Sen är det synnerligen ologiskt att anta att bara för att styren blivit bredare samtidigt som gaffelvinkeln flackare, så beror det enda på det andra. Det är som att tro att sänkstolpar infördes för att man gick från två drev fram till ett.
 

H.

Aktiv medlem
Styre med fjädring på handtag. Syftet?
Korkade grejer har gjorts i alla tider.

Styret ser gammalt ut, men det är den här också.

s-l400.jpg
 

H.

Aktiv medlem
Styre med fjädring på handtag. Syftet?
Om det är så trångt att 78 cm inte får plats kan man fråga sig om det blir radikalt annorlunda att ha tex 74 cm styre. Det är 2 cm mer frigång...

Går det så snabbt att man inte kan lirka låter det smått farligt att "optimera" genom att ha smalare styre. Det är delvis för högfartsstabilitet som bredden är bra.
 

Makten

Aktiv medlem
Styre med fjädring på handtag. Syftet?
Ibland blir det trångt.
Det brukar sägas det, ja. Och det beror förstås på var man cyklar, men här omkring är det då rakt inte trångt. Kanske händer en gång på fem turer att man måste sakta in och knö sig förbi nåt som är smalare än styret. Skulle aldrig i helskotta såga ner styret för att slippa det. 😁
 

Batavus

Aktiv medlem
Styre med fjädring på handtag. Syftet?
Ser ändå ut som ett hemmabygge: Nån har tänkt till.
I högeränden (på första bilden) syns kalla det svetsfog. En liten person kanske har blivit äldre och större, utan att få längre ben?
 

kais01

Aktiv medlem
Styre med fjädring på handtag. Syftet?
Du verkar helt ha missförstått hur generell styrgeometri fungerar. Det som gör cykeln "självstyrande" eller inte är det så kallade trail-måttet samt hjulaxelns offset. Flack gaffel och kortare offset ger större trail, vilket gör cykeln stabilare. Inte tvärtom.

Sen är det synnerligen ologiskt att anta att bara för att styren blivit bredare samtidigt som gaffelvinkeln flackare, så beror det enda på det andra. Det är som att tro att sänkstolpar infördes för att man gick från två drev fram till ett.
det ökade trailmåttet vid lägre gaffelvinkel ger mycket riktigt stabilare trögare styrning rakt fram, ergo bredare styre för att lättare kunna styra/balansera hjulet dit man önskar.

men lutar ytan framhjulet löper över åt sidan, kommer det att styra allt hårdare åt sidan ju lägre gaffelvinkeln är. ergo bredare styre igen, denna gång för att hindra att cykeln självstyr åt sidan.

för egen del kom dessa insikter några decennier tillbaka när jag gjorde i ordning en äldre tandemcykel med låg gaffelvinkel. närmast modern.

det krävs annars inte många minuters experimenterande med dessa faktorer för att konstatera dessa effekter. det kan räcka med att som ett prov släppa ut en del av trycket i bakdämparen.

i viss mån mildras problemet med styrkrafterna när framändan är lång, och belastningen på framhjulet därmed lägre. men går detta för långt får man som ett brev på posten istället problem med greppet på framhjulet.
 

Makten

Aktiv medlem
Styre med fjädring på handtag. Syftet?
det ökade trailmåttet vid lägre gaffelvinkel ger mycket riktigt stabilare trögare styrning rakt fram, ergo bredare styre för att lättare kunna styra/balansera hjulet dit man önskar.

men lutar ytan framhjulet löper över åt sidan, kommer det att styra allt hårdare åt sidan ju lägre gaffelvinkeln är. ergo bredare styre igen, denna gång för att hindra att cykeln självstyr åt sidan.

för egen del kom dessa insikter några decennier tillbaka när jag gjorde i ordning en äldre tandemcykel med låg gaffelvinkel. närmast modern.

det krävs annars inte många minuters experimenterande med dessa faktorer för att konstatera dessa effekter. det kan räcka med att som ett prov släppa ut en del av trycket i bakdämparen.

i viss mån mildras problemet med styrkrafterna när framändan är lång, och belastningen på framhjulet därmed lägre. men går detta för långt får man som ett brev på posten istället problem med greppet på framhjulet.
Du tror alltså på fullaste allvar att man infört två i grunden dåliga egenskaper som balanserar ut varandra? Jag vet inte om det är nån idé att försöka bemöta det. Särskilt inte när alla som provat en cykel med flack gaffel i skogen vet att det inte fungerar som du beskriver det.
 

Bengt-re

Aktiv medlem
Styre med fjädring på handtag. Syftet?
Det brukar sägas det, ja. Och det beror förstås på var man cyklar, men här omkring är det då rakt inte trångt. Kanske händer en gång på fem turer att man måste sakta in och knö sig förbi nåt som är smalare än styret. Skulle aldrig i helskotta såga ner styret för att slippa det. 😁
Det har iofs jag gjort, meeen mest för att jag är obstinat.....
 

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer