Styret vrider sig

Edarion

Aktiv medlem
Styret vrider sig
När jag var ute och cyklade idag ved sig styret på cykeln...
Jag har testat lossa så styrstammen är helt av. Längden på "gaffeln" är kort nog för att det ska låsa och det glappar inte.
När jag skruvat åt styrstammen känns det verkligen som att den tar också.
Även om jag tar i en aning så är det fortfarande ganska lätt att vrida styret i förhållande till hjulet. (Men det går så trögt att när jag lätt kan cykla på cykeln när det inte är brötig stig)

Någon som kan hjälpa mig med vad detta beror på?

Begagnade cykel med gaffel förra ägaren satt dit, men som gått fint minst 50 mil med en hel del krävande stig.

Edarion

Aktiv medlem
Styret vrider sig
Kanske är då enkelt... Spänner med insektsnyckel, men hårt (tycker jag). Kanske får för litet moment.
Gaffel i kolfiber, gaffelrör vet jag inte. Sturstam i alu tror jag.

Valhalla_

Aktiv medlem
Styret vrider sig
Hmm..
8423381066_182d822c49_z.jpg

Edarion

Aktiv medlem
Styret vrider sig
Får testa rengöring och momentnyckel.

Låter min fina stavning av insexnyckel stå kvar. Kanske någon mer som aldrig reflekterat över det märkliga i att sexkantsnyckel är synonym till insektsnyckel 😂

Elektro_71

Aktiv medlem
Styret vrider sig
Har det snurrat så överväg goda råden ovan och kanske även en ny stam. Det försvinner lite friktionsskapande grovhet om det rört sig under belastning.

Classe75

Aktiv medlem
Styret vrider sig
När jag var ute och cyklade idag ved sig styret på cykeln...
Jag har testat lossa så styrstammen är helt av. Längden på "gaffeln" är kort nog för att det ska låsa och det glappar inte.
När jag skruvat åt styrstammen känns det verkligen som att den tar också.
Även om jag tar i en aning så är det fortfarande ganska lätt att vrida styret i förhållande till hjulet. (Men det går så trögt att när jag lätt kan cykla på cykeln när det inte är brötig stig)

Någon som kan hjälpa mig med vad detta beror på?

Begagnade cykel med gaffel förra ägaren satt dit, men som gått fint minst 50 mil med en hel del krävande stig.
Bara för att vara på den säkra sidan; du har väl också dragit åt skruvarna vid röda pilen, inte bara vid blå?
Screenshot_20200621-101433_Chrome.jpg

Valhalla_

Aktiv medlem
Styret vrider sig
Har det snurrat så överväg goda råden ovan och kanske även en ny stam. Det försvinner lite friktionsskapande grovhet om det rört sig under belastning.
Bör inte behövas. Om TS avfettar ordentligt och drar korrekt moment ska det sitta ändå.

Om TS har kolfiberstyrrör:
Smörj ett tunt lager greppasta på kontaktytorna
Om det sitter en starnut i röret- slå ur den och sätt i expander istället.

Om TS har alustyrrör:
bara torrt, rent och fettfritt. Dra korrekt moment. Klart.

Edarion

Aktiv medlem
Styret vrider sig
Nu har jag rengjort och rengjort... Får det inte är funka.
Skickar två bilder. Gissar att det är kolfiber i gaffel och alu i stam? Några råd?
IMG_20200627_172823975_HDR.jpg
IMG_20200627_172951275_HDR.jpg

Freddie L

Aktiv medlem
Styret vrider sig
Det där ser ju nästan ut som någon skarvat ett för kort gaffelrör på något vis. 😉

Jag antar att man får veta sånt när man köper begagnat?

emilh

Aktiv medlem
Styret vrider sig
Oj! Var glad att du inte behövt uppsöka tandläkare under dina 50 mil med den där gaffeln.
Ta ett snack med säljaren om nån sorts kompensation för sådär ska det absolut inte se ut - gaffeln är oanvändbar på din cykel om inte stammen går att fästa ordentligt nedanför där den kapats.

Edarion

Aktiv medlem
Styret vrider sig
Som jag tolkar det har han tillsammans med kompis förlängt gaffel... Men nu glappar det, så måste ju börjat röra sig... Men tack för alla svar här

jonte987

Aktiv medlem
Styret vrider sig
Jo, det rör sig men det är också ett gapp på 1cm under det jag antar var skarven. Jag tänker att det är mer intressant än att det glappar.

jonte987

Aktiv medlem
Styret vrider sig
Jag kan inte bestämma mig om det ser ut som en köpt förlängare med expander eller om det är några mm epoxy som syns där den är av. Eller båda?

n3wton

Aktiv medlem
Styret vrider sig
Jag skrev i en annan tråd häromdagen att det är otrevligt med oväntat kedjebrott, men det är ju rena rama spabehandlingen i jämförelse med att bryta loss styret! Fullständigt livsfarligt, cykla inte mer med den gaffeln!

jonte987

Aktiv medlem
Styret vrider sig
Jag skrev i en annan tråd häromdagen att det är otrevligt med oväntat kedjebrott, men det är ju rena rama spabehandlingen i jämförelse med att bryta loss styret! Fullständigt livsfarligt, cykla inte mer med den gaffeln!
Äh, hen verkar inte så orolig så det är nog bara att flytta spacers till över stammen så att den greppar över skarven. Sen spänna om expendern och montera så lär det inte snurra och håller till det lossnar.
🥶

Edarion

Aktiv medlem
Styret vrider sig
Alltså... Ska inte kritisera säljaren. Han har vart helt öppen med att det mesta är bytt på cykeln och att han tagit hjälp av en kunnig kompis. När jag hörde av mig svarade han direkt och är engagerad. Fick detta angående förlängningen.
"Det är bra gjort, han har gjort det tidigare vet jag. Det löper ett rör invändigt som både är nitat och limmat. Lim är ju lim men har nitarna släppt borde kolfibern spruckit tänker jag."
Sedan slutar väl detta ändå med att kassera gaffel och köpa ny, men som sagt... Säljaren har agerat snyggt och ärligt!

Edarion

Aktiv medlem
Styret vrider sig
Kan man tycka... Har jag bett kompis om hjälp och han sagt att det är helt säkert hade jag också litat på det. Jag vet ju att det inte är proffsmekat. Han svarar dessutom direkt och vill att det ska bli bra

Topp