Styrka på cykel amatör jmf pro

http://www.sykkeltrening.no/artikler_aepf_juvasshytta_coldesoudet.html

En norrman (!) har jämfört sig själv med Jens Voigt uppför en backe och kommit fram till att han är lika stark, men inte kan trampa lika fort som honom (JV).

Eftersom man ägnar sig åt styrketräning för att bli starkare och länken ovan verkar vilja visa att det INTE är starkare man behöver bli - vad ska man tro?

Är styrketräning bortkastad eller vad missar han?

popeye

Medlem
Vad han missar är just effektutveckling. Låt oss studera ett specialfall, kulstötning. Herrkulan väger 7.123 kg, kan vara lite fel. Det är inget svårt att lyfta den med en arm i en simulerad stöt. Vad som däremot är svårt är att få den att flyga över 20 m. (Klarar man över 10 m i kula så är det ganska bra med herrkulan).
Är kulstötaren stark? Ja han är jättestark, mycket starkare än han behöver vara för att lyfta kulan. Han har alltså en stor överkapacitet.
Huruvida denna överkapacitet är bra att ha i cykel eller ej diskuteras vad jag förstått en del. Personligen så tror jag att om du som cyklist är lätt och uthållig nog så skadar det inte att vara stark.

Niko/Frost

Aktiv medlem
Nu hängde jag inte med på det där diagrammet riktigt. Jon Voigt cyklar med nära dubbelt så hög watt-effekt (445 v.s 270) på betydligt högre kadens. Och det är något konstigt med att han cyklar snabbare? Vad är det jag missar, för så självklart kan det väl ändå inte vara?

geologen

Aktiv medlem
Konstigt sätt att resonera. Vem som helst som kan cykla och stå upp när man cyklar, klarar att trycka pedaler lika hårt som ett proffs gör i en lång uppförsbacke. Det krävs bara att man belastar en pedal och låter kroppsvikten ta hand om resten. Vid 400 W och kadens runt 90 v/min (kanske väl högt) blir belastningen motsvarande ca 27 kg.

Så visst, det är ju hur snabbt man kan trampa som avgör, men märklig jämförelse.

Geologen sa

"Konstigt sätt att resonera. Vem som helst som kan cykla och stå upp när man cyklar, klarar att trycka pedaler lika hårt som ett proffs gör i en lång uppförsbacke. Det krävs bara att man belastar en pedal och låter kroppsvikten ta hand om resten. Vid 400 W och kadens runt 90 v/min (kanske väl högt) blir belastningen motsvarande ca 27 kg."

Jag tror att det är just det han försöker illustrera. Det behövs (enligt hans resonemang) inte större styrka utan man behöver kunna använda samma styrka oftare, dvs det är inte styrkebiten i wattdefinitionen som behöver tränas utan "den andra" hur ofta du kan göra arbetet. Och om diagrammen stämmer så är det ju det som är skillnaden. Norrmannen trycker 30 kg typ 60 ggr/min Voigt gör det typ 80 ggr/min, dvs samma antal kg varje gång "bara" (!) oftare. Så Voigt använder de facto inte en högre styrka.

Brad

Ny medlem
Trissnisse skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag tror att det är just det han försöker
> illustrera. Det behövs (enligt hans resonemang)
> inte större styrka utan man behöver kunna
> använda samma styrka oftare, dvs det är inte
> styrkebiten i wattdefinitionen som behöver
> tränas

Det är just fler Watt som man behöver.

Effekt (W) = pedalkraft (N) * vevarmslängd (m) * kadens (rad s^-1)

samma kraft och högre kadens => mer effekt

Frågan är om ökad styrke leder till att man kan utveckla högre effekt. Svaret är nog ja, t ex om man kan bänka 100kg kan man troligen lyfta 50kg med högre frekvens än någon som kan lyfta max 50kg.

Niko/Frost

Aktiv medlem
geologen skrev:
> Konstigt sätt att resonera. Vem som helst som kan
> cykla och stå upp när man cyklar, klarar att
> trycka pedaler lika hårt som ett proffs gör i en
> lång uppförsbacke. Det krävs bara att man
> belastar en pedal och låter kroppsvikten ta hand
> om resten. Vid 400 W och kadens runt 90 v/min
> (kanske väl högt) blir belastningen motsvarande
> ca 27 kg.
>
> Så visst, det är ju hur snabbt man kan trampa
> som avgör, men märklig jämförelse.

geologen, öhm... med det resonemanget så skulle man alltså kunna ta sig upp för en hyggligt brant backe, i ganska okey fart, helt oavsett hur lång backen är, så länge man orkar resa sig ur sadeln till stående ställning och bara låta kroppsvikten falla ned på pedalen? Baserat på en normal vuxen karl mellan 75-90 kilo då och en cykel omkring 7 kilo...

Nu har jag förstås inte provat, att ta mig upp för en rejäl uppförsbacke genom att bara "släppa" kroppsvikten på pedalen, men det kanske fungerar?

Trissnisse, det ligger väl lite mer bakom det påståendet "bara". Voigt utför ett större arbete på samma tid, man kan vända på det och säga att Voigt egentligen lika gärna skulle kunna trycka fler kilon på färre varv och göra samma arbete, lägre kadens men högre växel alltså. Men olika cyklister väljer att fördela sin styrka v.s uthållighet olika... hade norrmannen varit starkare och tryckt fler kilon per varv men inte ökat varvtalet, så hade han varit snabbare.

Så man kan väl säga att det går att använda antingen styrka eller uthållighet, men det ena utesluter ju inte det andra.

bonbon

Aktiv medlem
Att fundera på hur effekten utvecklas i termer av kraft och kadens är nog fel ställe att titta på.

Voigt kan utveckla mer effekt beror på att han har bättre aerob kapacitet, uthålligare muskler, bättre möljsyratålighet och en skalle av titan .

Kraft och kadens är en produkt av, inte orsaken till det.

JT

Ny medlem
bonbon skrev:
> skalle av titan

Det är kolfiber som gäller nuförtiden.

bigmollo

Aktiv medlem
Vad vill norrmannen visa? Jag fattade inte allt han skrev. Vore bättre om han skrev på engelska så fler än några enstaka krabbfiskare och sillsaltare fattade.

Jag är ingen diagramputte, men om man tittar lite på norrbaggens siffror så ligger de flesta prickarna mellan 20-30 och på en kadens av 40-50.

Jens prickar ligger mellan 30-40 och en kadens på 60-70.

Ja det visar väl att Jens Voight har motor som är nästan dubbelt så stark. Är det lätt att bli dubbelt så stark? Nä. Kommer han bli det om han tränar hårt i ett år? Nä. Kommer han nånsin ha en chans mot Voight? Nä. Vad ville han visa med diagrammet?

Norsk skrivbordscyklist.

bjorre

Aktiv medlem
bigmollo skrev:
> Vad ville han visa med diagrammet?

Han ville visa blå prickar. Tittade du ens på diagrammet?

captain8track

Ny medlem
näh, vad han menar med detta kan man diskutera. Det känns lite som att han vill ha det till att norska cyklister är på samma styrke nivå som spetarna i tour de france, eftersom att han dessutom säger att dessa resultaten var gjorda på en "dålig" dag med 5h i sadeln!

Inte för att vara den som är den men han verkar tro att han heter armstrong i efternamn, eller bara är rent allmänt psykotiskt man skulle kunna säga att Diagnosen idiot skulle räcka långt här.

JT

Ny medlem
En slutsats man kan dra är ju att norrmannen verkar ha väldigt tung utväxling på sin cykel, vilket brukar vara ett tecken på överskattning av sin förmåga.

Poppe

Ny medlem
bigmollo skrev:
> Vad vill norrmannen visa? Jag fattade inte allt
> han skrev. Vore bättre om han skrev på engelska
> så fler än några enstaka krabbfiskare och
> sillsaltare fattade.
>

Är det dags för fiskar igen? :)

Thomas

Ny medlem
Haha, vad skulle Norge vara om de inte hittat oljan? De skulle inte ha råd med de där stygga naven som mäter effekt osv så då hade inte den här tråden funnits. Ljuva tanke...

Annars så har det ju redan skrivits att det handlar inte bara om kraft, det är en tidsenhet inblandat också.

Igen, ljuva tanke...

Tille

Aktiv medlem
Jag har också räknat ut att jag kan cykla långsammare än Voigt uppför en backe. Vad vinner man?

Juvasshytta.gif ht=300

bigmollo

Aktiv medlem
captain8track skrev:

> Han fortsätter med att han "egentligen" vara
> både starkare o snabbare än Gustav Larsson, med
> denne mans kraft går ingen säker...

Ha ha ha ha! Jag tror jag dör.

Norlin

Ny medlem
Alltså, jag fattar inte hälften av vad han menar, inte ens efter att ha läst tråden. Räcker det inte med att påpeka att:

arbete = kraft * väg

...så faller hela resonemanget?

MagnusA

Ny medlem
Jag visste det! Eftersom jag kan trycka på med över 80 kg när jag står stilla med cykeln, så måste det bero på cykeln att jag är så långsam.

dr7

Medlem
Jo, och därmed, som Brad påpekade, att effekt = kraft (vridmoment) x (vinkel)hastighet

Själv kan jag stå på ett ben med 75 kg "kraft". I snitt! Det, ni!

fredrikw

Aktiv medlem
Det är ju lika meningslöst som att jämföra kadensen och stolt konstatera att man höll en högre kadens under 30 minuter än vad till exempel Gustav Larsson gjorde...

Little Stereo

Aktiv medlem
tillmann skrev:
>

Jag har likadan cykel som Jens Voigt fast min är lättare och växlar bättre eftersom den är utrustad med Campagnolo Record... -Känn på det ;-) T

VCN

Medlem
Bang skrev:
> Jag har likadana kläder som Jens Voigt, fast mina
> är...

...tusentals kronor dyrare!
(Om man räknar den negativa kostnad det innebär för honom att cykla runt som levande reklampelare.)

bigmollo

Aktiv medlem
Bang skrev:
> haha :)
> är det inte enklare att han får möta nånon av
> åkarna i typ Joe's v.s. Pro's?

Men hallå, då faller ju hela teorin!!!

captain8track

Ny medlem
voigt är således kass, det har en norsk sagt.

själv är jag sambo med norska, och kanske flyttar dit fyfan vad jag kommer sopa banan med de där fransos/italianos/ klabbet sen när jag varit på träningsläger med team sykkeltrening...

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer