Styrketräning för cyklister?

josik

Aktiv medlem
Styrketräning för cyklister?
Här är en artikel med stöd för tung styrketräning. Det är en review så den nämner inga specifika övningar. Men att köra tungt i tex lårcurl känns bara idiotiskt så det är väl ingen dum gissning att de handlat om övningar som benböj, marklyft, utfall osv. Mattias Reck pushade ju för benböj och marklyft sist han var med i cykelwebbenpodden.

Optimizing strength training for running and cycling endurance performance: A review :
 

Maakus

Aktiv medlem
Styrketräning för cyklister?
Här är en artikel med stöd för tung styrketräning. Det är en review så den nämner inga specifika övningar. Men att köra tungt i tex lårcurl känns bara idiotiskt så det är väl ingen dum gissning att de handlat om övningar som benböj, marklyft, utfall osv. Mattias Reck pushade ju för benböj och marklyft sist han var med i cykelwebbenpodden.

Optimizing strength training for running and cycling endurance performance: A review :
Jag gissar på det med. Bra fynd!
 

skier

Aktiv medlem
Styrketräning för cyklister?
Vilken lyx, det är ju ett riktigt gym! 😀

Ser även de fina mattorna. Har du plats för tyngdlyftning också?
Tackar! Jo, det finns plats så det räcker till att vifta lite med vikterna också (det är 10m2 totalt, typ 3m takhöjd om man håller sig mellan takstolarna), men jag har inte kommit så långt i styrkelyftandet än, blir mest benböj och marklyft till att börja med. Blir det trångt går det att rulla undan monarken.

Golvet är faktiskt ett stallgolv (https://www.stallkompaniet.se/sortiment/gummigolv-boxmattor/) 40mm tjockt och enkelt att lägga, lite billigare än vad gymgolven normalt är.
 

fiskarn

Aktiv medlem
Styrketräning för cyklister?
Använder ni handskar när ni tränar? Eller något annat. Har så klena händer att jag får blåsor av att lyfta en skivstång ett par gånger..
 

Gruva

Medlem
Styrketräning för cyklister?
Använder ni handskar när ni tränar? Eller något annat. Har så klena händer att jag får blåsor av att lyfta en skivstång ett par gånger..
Får du blåsor oavsett övning? Jag fick ofta blåsor/valkar vid marklyft men sedan jag började använda mixat grepp (en hand vänd mot dig och en från dig) är det inga problem längre. Tumlås är väl annars ett alternativ för att få stången att ligga still i handen men det har iallafall jag inte fått till på något bra sätt.
 

fiskarn

Aktiv medlem
Styrketräning för cyklister?
Får du blåsor oavsett övning? Jag fick ofta blåsor/valkar vid marklyft men sedan jag började använda mixat grepp (en hand vänd mot dig och en från dig) är det inga problem längre. Tumlås är väl annars ett alternativ för att få stången att ligga still i handen men det har iallafall jag inte fått till på något bra sätt.
Nu tränar jag ju högst sporadiskt men senast körde jag knäböj, marklyft och styrkevändningar/frivändningar. Misstänker väl vändningarna som ansvariga för blåsor. Tumlås funkar väl oavsett men mixat grepp till vändningar blir nog svårt :) Men ja, kanske ska testa. Använde handskar men vet inte om det egentligen är bra.
 

jonte987

Aktiv medlem
Styrketräning för cyklister?
Ger kalk (eller talk) mindre blåsor? Jag använder handskar och när jag var stark tejpade jag de fingrar med värst valkar också.
 

jonte987

Aktiv medlem
Styrketräning för cyklister?
Jag har börjat köra trainerroad sub low volume. 45 minuters pass följt av 20-30 Min skivstång. Främst mark, knä och bänk.

Jag får resultat men kroppen återhämtar sig dåligt tycker jag. Det blir mycket ben så klart.
Är det det nån som har koll på om det är vettigare att köra kondition andra dagar än styrka? Eller ge det några veckor till?

Volymen totalt är inget. 2ggr styrka + trainer och 2-3h pushbike per vecka.
Men jag är i dålig form och jag har kanske inte blivit yngre.
 

Hälsingland

Aktiv medlem
Styrketräning för cyklister?
Jag har börjat köra trainerroad sub low volume. 45 minuters pass följt av 20-30 Min skivstång. Främst mark, knä och bänk.

Jag får resultat men kroppen återhämtar sig dåligt tycker jag. Det blir mycket ben så klart.
Är det det nån som har koll på om det är vettigare att köra kondition andra dagar än styrka? Eller ge det några veckor till?

Volymen totalt är inget. 2ggr styrka + trainer och 2-3h pushbike per vecka.
Men jag är i dålig form och jag har kanske inte blivit yngre.
Är du ovan på tung styrketräning tar det tid att vänja sig, träningsvärk etc. blir brutal efter ett tungt pass benböj. Att resa sig från skithuset två dagar efteråt är en pina, det lättar dock men generellt så är väl det bra att börja lugnt och låta muskelfästen etc. växa sig starka.

Det brukar dock ge sig själv då (om man nu är ny) inte har tekniken för att köra tungt i böj t.ex. men det ger ju ändå slitna muskler. Jag har aldrig upplevt några problem att köra blandade kondition/styrkepass, men många väljer ju att köra olika dagar. Kanske efter gammal hävd och broscience, frågar du en källarbiff så är ju cardio livsfarligt och musklerna förtvinar i samma takt som du springer..
 

jonte987

Aktiv medlem
Styrketräning för cyklister?
Är du ovan på tung styrketräning tar det tid att vänja sig, träningsvärk etc. blir brutal efter ett tungt pass benböj. Att resa sig från skithuset två dagar efteråt är en pina, det lättar dock men generellt så är väl det bra att börja lugnt och låta muskelfästen etc. växa sig starka.

Det brukar dock ge sig själv då (om man nu är ny) inte har tekniken för att köra tungt i böj t.ex. men det ger ju ändå slitna muskler. Jag har aldrig upplevt några problem att köra blandade kondition/styrkepass, men många väljer ju att köra olika dagar. Kanske efter gammal hävd och broscience, frågar du en källarbiff så är ju cardio livsfarligt och musklerna förtvinar i samma takt som du springer..
Träningsvärk är inte heller problemet utan mest att jag är stum i benen. Orkar knappt cykla upp för backen hemmavid när jag följer flickan till skolan.

Jag ökar inte vikt snabbt nog för att få riktig träningsvärk eftersom jag vill att lederna ska hänga med. Har haft problem med armbågar och lite känningar i ryggen. Jag kör inte heller isolation eller omvänd pyramid som när det var discoträning på programmet.
 

fiskarn

Aktiv medlem
Styrketräning för cyklister?
Angående träningsvärk tycker jag att trots högst sporadisk styrketräning får jag betydligt mindre träningsvärk nu än för några månader sen trots något högre vikter. Tänker främst på knäböj.

Förövrigt tycker jag knäböj funkar bra nu. Har skippat andra benpressmaskiner nu. Känns mer "seriöst" :)
 

jonte987

Aktiv medlem
Styrketräning för cyklister?
Angående träningsvärk tycker jag att trots högst sporadisk styrketräning får jag betydligt mindre träningsvärk nu än för några månader sen trots något högre vikter. Tänker främst på knäböj.

Förövrigt tycker jag knäböj funkar bra nu. Har skippat andra benpressmaskiner nu. Känns mer "seriöst" :)
Ja, det är överlägset. Gäller bara att inte paja ryggen.
 

fiskarn

Aktiv medlem
Styrketräning för cyklister?
Ja, det är överlägset. Gäller bara att inte paja ryggen.
Ja, jag tycker inte det känns farligt för ryggen, tar ju inget så tungt kanske. Marklyft däremot känns sådär så det är jag mer skeptisk till än så länge. Vågar inte riktigt ta i utan att det känns som man ska skada sig.
 

jonte987

Aktiv medlem
Styrketräning för cyklister?
Ja, jag tycker inte det känns farligt för ryggen, tar ju inget så tungt kanske. Marklyft däremot känns sådär så det är jag mer skeptisk till än så länge. Vågar inte riktigt ta i utan att det känns som man ska skada sig.
Ja marklyft är väl lite svårare skulle jag säga men tycker det tar väldigt bra även på låga vikter.
 

Hälsingland

Aktiv medlem
Styrketräning för cyklister?
Bara av ren nyfikenhet, när ni lyfter vad har ni för skor? Löparskor är ju i stort sett det sämsta man kan ha på sig och det är ju inte ovanligt att folk har det på gym. Mark=barfota, eller låga platta skor. Böj= skor som är platta eller lyftarskor, ett par riktigta lyftardojor gör under för stabilitet och vinkel. Dom är lite högre i hälen så det blir mycket enklare att komma ner i bra position.
 

jonte987

Aktiv medlem
Styrketräning för cyklister?
Bara av ren nyfikenhet, när ni lyfter vad har ni för skor? Löparskor är ju i stort sett det sämsta man kan ha på sig och det är ju inte ovanligt att folk har det på gym. Mark=barfota, eller låga platta skor. Böj= skor som är platta eller lyftarskor, ett par riktigta lyftardojor gör under för stabilitet och vinkel. Dom är lite högre i hälen så det blir mycket enklare att komma ner i bra position.
Det låter inte som vi lyfter så tungt att det spelar roll. När jag var stark körde jag inte så mycket marklyft.
Ja, löparskor både då och nu.

Sen vill jag minnas att folk la på nåt under hälen vid vi knäböj. Fast det kanske mest är om man vill se perky ut i bikini?

Edit. Ser nu att du skriver vinkel för knä. Då är det mest mark som är ett problem
 

fiskarn

Aktiv medlem
Styrketräning för cyklister?
Bara av ren nyfikenhet, när ni lyfter vad har ni för skor? Löparskor är ju i stort sett det sämsta man kan ha på sig och det är ju inte ovanligt att folk har det på gym. Mark=barfota, eller låga platta skor. Böj= skor som är platta eller lyftarskor, ett par riktigta lyftardojor gör under för stabilitet och vinkel. Dom är lite högre i hälen så det blir mycket enklare att komma ner i bra position.
Har de skorna jag brukade ha när jag spelade innebandy. Vet inte om det är riktigt löparskor men kanske åt det hållet.
 

Hälsingland

Aktiv medlem
Styrketräning för cyklister?
Det låter inte som vi lyfter så tungt att det spelar roll. När jag var stark körde jag inte så mycket marklyft.
Ja, löparskor både då och nu.

Sen vill jag minnas att folk la på nåt under hälen vid vi knäböj. Fast det kanske mest är om man vill se perky ut i bikini?

Edit. Ser nu att du skriver vinkel för knä. Då är det mest mark som är ett problem
Löparskornas problem är ju att dom är vingliga och speciellt en del som är nya hamnar lätt i väldigt dåliga vinklar för att kunna göra en vettig benböj t.ex. Att man lägger något under hälen är ju för att kompensera för dålig rörlighet, den vinkeln finns i olika utförande i lyftarskor. Skillnaden blir att du i ett par riktiga skor får stabiliteten, pallar du upp ett par löparskor så är dom ju fortfarande lika mjuka. Jag kör alltid marklyft barfota

pga Crossfits intåg i träningsvärlden så har ju efterfrågan på lyftarskor skjutit i höjden, jag säger inte att det är något man behöver men det finns nuförtiden ganska billiga skor från t.ex. Adidas att köpa. https://www.adidas.se/powerlift-4-shoes/BC0343.html?cm_mmc=AdieSEM_PLA_Google-_-GS-OPT-SE-Categories-NonBranded|mid-funnel-_-NONBRANDED - outlet-_-PRODUCT_GROUP&cm_mmca1=SE&cm_mmca2=&ds_agid=58700003074130490&gclid=Cj0KCQjw-_j1BRDkARIsAJcfmTHp-MJjqpJ4nBe-XY9CJRyopp9Bo9B3HPdt8rEtmOPeBUSvRI-dDjQaAr36EALw_wcB&gclsrc=aw.ds Har sett ännu billigare också, annars är väl en gammal klassiker ett par slitna Converse
 

Purchaser

Medlem
Styrketräning för cyklister?
Löparskor är ju ett måste att avråda ifrån då det ger dålig balans och stabilitet vilket är viktigt både i böj och mark. Att vare sig böj eller mark skulle vara farligt för ryggen är bara gamla skrönor alternativt pga väldigt dåligt utförande. Titta på lite korta YT filmer (Alan Thrall ) för båda lyften och börja lätt så får man ganska snart in känsla för en vettig grundteknik, böj är svårare då det har högre krav på rörlighet. Lyftarskor vid böj är mycket trevligt och gör stor skillnad även för en "motionär" faktiskt skulle jag säga att det gör störst nytta för såna.

Vad gäller övningar borde väl rimligen böj, mark och tex rumänska mark vara bra att köra tillsammans med tex stående rodd/chins. Även enbensövningar är nog bra att köra ibland och även kanske lite farmers walk för att ge core en rejäl genomkörare, borde vara gynsamt för cykligen tänker jag.
 

Spacekitty

Aktiv medlem
Styrketräning för cyklister?
Kan man köpa lyftskor på typ Stadium eller Intersport? Skor vill man ju gärna prova ordentligt. Det känns som om jag håller på att åka ut genom sulan på dom löparskor jag har när jag knäböjer, så det är nog dags för nåt bättre.
 

Purchaser

Medlem
Styrketräning för cyklister?
Kan man köpa lyftskor på typ Stadium eller Intersport? Skor vill man ju gärna prova ordentligt. Det känns som om jag håller på att åka ut genom sulan på dom löparskor jag har när jag knäböjer, så det är nog dags för nåt bättre.
Om de har i lager funkar det ju, annars tycker jag det funkar ganska bra att köpa över nätet. Adidas har bra modeller som motsvarar deras vanliga skor i strl tycker jag. har samma i sneakers som i deras lyftarskor i varje fall.
 

Hälsingland

Aktiv medlem
Styrketräning för cyklister?
Kan man köpa lyftskor på typ Stadium eller Intersport? Skor vill man ju gärna prova ordentligt. Det känns som om jag håller på att åka ut genom sulan på dom löparskor jag har när jag knäböjer, så det är nog dags för nåt bättre.
XXL brukar ha inov8 fastlift, kan vara snuskigt dyra men ofta finns dom på sista chansen. Såg ett par i vintras för 250:- i strl 36-37 någonting. Reebok har också en Crossfit-inspirerad variant Reebok lifter tror jag dom heter, vill man inte ha hardcore lyftardojor så kommer man långt i ett par Reebok Nano. Dom går ju även att springa och hoppa i utan problem.
 

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer