Styrketräning för cyklister?

fiskarn

Aktiv medlem
Testade lite knäböj barfota igår. Kan inte påstå jag märkte att det var sämre eller bättre än med mina gympaskor.

Hälsingland

Aktiv medlem
Testade lite knäböj barfota igår. Kan inte påstå jag märkte att det var sämre eller bättre än med mina gympaskor.
Nej det kan jag tänka mig, jag har aldrig stött på någon som tyckt barfota var en fördel vid knäböj. Annars är ju skillnaden minst lika stor som att cykla med löparskor/cykelskor om du jämför löparskor/lyftarspecifika skor. Men cyklar du bara till Ica så blir ju inte skillnaden särksilt märkbar där heller.

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Marklyft sa du ja. Man jag tror också att man ska upp i lite vikt för att det ska spelar super mycket roll med sladdriga skor. och även om youtube och 5x5 gubben säger annorlunda så kan det vara bra att inte öka jättefort. Leder och teknik ska med också.
Även för oss som tränat mycket förr kan det vara frestande att lägga på för mycket. Jag kör nu på det som brukade vara uppvärmningvisvikt och det är ju inte så roligt.....

Hälsingland

Aktiv medlem
Marklyft sa du ja. Man jag tror också att man ska upp i lite vikt för att det ska spelar super mycket roll med sladdriga skor. och även om youtube och 5x5 gubben säger annorlunda så kan det vara bra att inte öka jättefort. Leder och teknik ska med också.
Även för oss som tränat mycket förr kan det vara frestande att lägga på för mycket. Jag kör nu på det som brukade vara uppvärmningvisvikt och det är ju inte så roligt.....
Absolut, man ska skynda långsamt (y) Jag tillhör snart föredettingarna själv, blir det fler snöfattiga vintrar så jag inte parkerar cykeln någon gång under året är det nog snart kört. Jag kan inte längre förmå att gå in i gymmet när det är så mycket roligare att cykla, även fast jag vet att jag borde för att bli en starkare cyklist..

Senast ändrad:

fiskarn

Aktiv medlem
Nej det kan jag tänka mig, jag har aldrig stött på någon som tyckt barfota var en fördel vid knäböj. Annars är ju skillnaden minst lika stor som att cykla med löparskor/cykelskor om du jämför löparskor/lyftarspecifika skor. Men cyklar du bara till Ica så blir ju inte skillnaden särksilt märkbar där heller.
Jo precis. Min styrketräning är ju lite på nivån cykla till ICA haha.

fiskarn

Aktiv medlem
Inte riktigt så jag menade såklart, men jag ville bara påpeka min poäng att det kanske inte märks så stor skillnad beroende på hur mycket man utmanar sig själv, och då passade en jämförelse med att cykla till Ica bra :giggle:
Nä jag tog inte illa upp :) . Körde stakmaskin på gymmet och insåg att jag nog klarar mig utan skor, sen körde jag lite knäböj i förbifarten. Vet att du skrev att det var vid mark det kunde vara bra utan skor?

Hälsingland

Aktiv medlem
Nä jag tog inte illa upp :) . Körde stakmaskin på gymmet och insåg att jag nog klarar mig utan skor, sen körde jag lite knäböj i förbifarten. Vet att du skrev att det var vid mark det kunde vara bra utan skor?
Bra det, ja jag tycker jag lätt kommer för långt fram med skor när jag kör mark så jag kör gärna i strumplästen. Det blir ju överkroppen som hamnar för långt fram, jag har rätt korta ben men lång överkropp. Speciellt om jag markar i lyftarskorna då blir det en riktig tilt framåt.

Purchaser

Medlem
Bra det, ja jag tycker jag lätt kommer för långt fram med skor när jag kör mark så jag kör gärna i strumplästen. Det blir ju överkroppen som hamnar för långt fram, jag har rätt korta ben men lång överkropp. Speciellt om jag markar i lyftarskorna då blir det en riktig tilt framåt.
Föredrar att alltid marka i strumpor tycker det ger bäst känsla alternativt ett par tunna hårdsulade skor typ boxar/brottarskor eller "barfota skor" (what's the definition of a barefootshoe...it's a sock). Att marka med böjskor finner jag oftast olämpligt och även uppfattat att det så görs även av insatta. Precis hemkommen från ett markpass i strumpor och lätta set böj i lyfarskor :)

fiskarn

Aktiv medlem
Hur många ben och cykelpass är det lämpligt att köra på en vecka?
Första gångerna jag körde knäböj t.ex fick jag vääldigt mycket träningsvärk.
Annars ingen aning men tror att styrketräning kan förstöra möjligheterna att få ut max på cykeln en eller ett par dagar eller kanske mer om man är ovan/eller kör hårt.

Är nog omöjligt att svara på generellt.

Första gångerna jag körde knäböj t.ex fick jag vääldigt mycket träningsvärk.
Annars ingen aning men tror att styrketräning kan förstöra möjligheterna att få ut max på cykeln en eller ett par dagar eller kanske mer om man är ovan/eller kör hårt.

Är nog omöjligt att svara på generellt.
Det har ju så mycket att göra med så många variabler om man kan pusha på cykeln. Kost, sömn, träningsvana, allmän hälsa. Första veckorna i gymmet är brutala!

Senast ändrad:

fiskarn

Aktiv medlem
Det har ju så mycket att göra med så många variabler om man kan pusha på cykeln. Kost, sömn, träningsvana, allmän hälsa. Första veckorna i gymmet är brutala!
Jo precis. Både gym och för mig också löpning brukar göra mig rätt trött och sliten så brukar köra sådant lite mer när jag inte har tid att träna så mycket.

Jo precis. Både gym och för mig också löpning brukar göra mig rätt trött och sliten så brukar köra sådant lite mer när jag inte har tid att träna så mycket.
Köpte ett gäng kettlebells(12,16,20,26kg) som jag svingade mycket(100 svingar/dag) på dagar jag inte gymmade, höjde min arbetskapacitet ganska mycket och jag kände mig klart mindre sliten från tunga bendagar än innan! Fick idéen från Richter på styrkelabbet

Leffe

Aktiv medlem
Det enkla svaret är väl att, så länge man ökar så är det ju på den positiva sidan. Kör ganska mycket ben på olika sätt nu och det känns som man går med träningsvärk hela veckan nästan. Dock har jag nog aldrig varit så här stark och uthållig i benen.

Spacekitty

Aktiv medlem
Fungerar det i styrketräning så att man kan gå iväg och myslyfta lite lätt på det som skulle vara en vilodag? Alltså ungefär som man kör en lätt TSS-filler i cykelträningen mellan dom hårda dagarna.

Leffe

Aktiv medlem
För att det ska göra någon nytta ska man lyfta tungt och få reps. Räcker med tre set och fem reps. Utöver uppvärmning då.
Lyssna på avsnittet ovan och andra avsnitt av tyngre Träningssnack. Kan rekommendera att följa Gudiol på Instagram också.

fiskarn

Aktiv medlem
Mycket cyklistfokus i senaste avsnittet:

//j
Nördigt det där alltså :) Att man ska köra få tunga reps verkade de överens om.. Sen var det mycket hit och dit :) Något de verkade gilla var 5 sekunders maxning på cykeln med.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer