Styrketräning för cyklister?

miklax

Medlem
fiskarn sa:
Hälsingland sa:
fiskarn sa:
Hälsingland sa:
fiskarn sa:
McOla sa:
fiskarn sa:
Nya "pers" igår. 70 kg i vändning, 110 i mark.

Körde några reps med 80 kg i knäböj med. Hur långt "ska" man gå i knäböj. Är ju rätt stor skillnad vad man klarar känns det som.

Ass to the grass!

Så långt ner du kan är svaret. det finns rätt mycket studier på att styrkan ökar mer om du gör djupa knäböj.
Ok! mina var nog knappast fulldjupa. Men jag kan tycka att går man ordentligt djupt blir det ju mest jobbigt i början? Har man kommit över det är det ju mest att resa sig.
https://tyngre.se/artikel/alla-kan-inte-lyfta-likadant/

Gudiol är en stjärna i en värld full av influencers och annat mög.
Ja det är han verkligen. Så.. håll ryggen neutral, resten blir som det blir ungefär med vinklar hit och dit tolkar jag det han skriver.
Japp, sen kan man jobba med rörligheten succesivt för det går att förbättra. Att lägga 1-2cm under hälarna t.ex. gör det mycket enklare för många att komma ner och hålla ryggen. Titta på hur lyftarskor är byggda, dom är ju som en ramp från hälen fram till tån.
Ja, jag kan nog bara bli bättre.

Tycker förövrigt knäböj "tar" mycket mer i benen än vad jag upplever marklyft gör?
Knäböj tar mer i benen, men det tar olika. Knäböj tar mer på framsidan och marklyft tar mer på baksidan av benen.
Jag tycker att marklyft är ett bra komplement till cykling för att det är lätt att höftböjarna blir lite korta av cykling (och knäböj) och bäckenet dras framåt som följ av detta. Vilket i sin tur kan ge ryggproblem. Marklyft kompenserar/balanserar lite för detta.

Vad gäller djup så får du känna efter lite. Ett "godkänt" knäböj kan man säga att höften ska vara lägre än knäet eller låret parallellt mot golvet. Alla klarar inte detta och det kan tyckas vara dumt att tvinga sig ned med skador som följd för ett tävlingsgodkänt lyft. Vissa (undertecknad inkluderad) kan köra djupa knäböj vilket främjar muskelbyggnad (inte för att det syns på mig).

Ett bra tips är att prova med bara stången och gå ned, känner du att du antingen får bakvikt eller hälarna släpper från golvet så har du gått förbi den gräns du klarar av. Då kan det hjälpa med lyftarskor eller någon upphöjning att sätta hälarna på. (Knäböj inte i skor med dämpning heller)

Vad gäller tidigare kommentarer om att träna hela kroppen så tycker jag att fiskarn täcker in en ganska stor del med knäböj, marklyft och stötar. Det skulle nog inte skada att lägga in någon drag- och någon pressövning.

Vad gäller buktryck som jag har nämnt tidigare kom jag att tänka på ett tips som jag hört någonstans som var ganska roligt. Du ska ta i som när du skiter, fast utan att skita... :)

Senast ändrad:

Normalden

Ny medlem
Det bästa för mig är att sträcka och lätta belastningar på benen utan att överdriva det! Förresten, jag ville dela: Hej på alla!! Jag håller min cykel på balkongen om sommaren. Enligt tidigare års erfarenhet sprack däcken från solen. Jag vill ta bort hetta och den direkta solljus. Som ett alternativ tänker jag på att köpa solfilmer. Vilken är andras upplevelse? Jag tänker att köpa solfilmen och göra det själv https://www.solfilm.online/ . jag är Inte säker att jag ska lyckas med att göra alt själv.

Senast ändrad:

Hälsingland

Aktiv medlem
miklax sa:
fiskarn sa:
Hälsingland sa:
fiskarn sa:
Hälsingland sa:
fiskarn sa:
McOla sa:
fiskarn sa:

Körde några reps med 80 kg i knäböj med. Hur långt "ska" man gå i knäböj. Är ju rätt stor skillnad vad man klarar känns det som.

Ass to the grass!

Så långt ner du kan är svaret. det finns rätt mycket studier på att styrkan ökar mer om du gör djupa knäböj.
Ok! mina var nog knappast fulldjupa. Men jag kan tycka att går man ordentligt djupt blir det ju mest jobbigt i början? Har man kommit över det är det ju mest att resa sig.

Ja det är han verkligen. Så.. håll ryggen neutral, resten blir som det blir ungefär med vinklar hit och dit tolkar jag det han skriver.
Japp, sen kan man jobba med rörligheten succesivt för det går att förbättra. Att lägga 1-2cm under hälarna t.ex. gör det mycket enklare för många att komma ner och hålla ryggen. Titta på hur lyftarskor är byggda, dom är ju som en ramp från hälen fram till tån.

Tycker förövrigt knäböj "tar" mycket mer i benen än vad jag upplever marklyft gör?
Knäböj tar mer i benen, men det tar olika. Knäböj tar mer på framsidan och marklyft tar mer på baksidan av benen.
Jag tycker att marklyft är ett bra komplement till cykling för att det är lätt att höftböjarna blir lite korta av cykling (och knäböj) och bäckenet dras framåt som följ av detta. Vilket i sin tur kan ge ryggproblem. Marklyft kompenserar/balanserar lite för detta.

Vad gäller djup så får du känna efter lite. Ett "godkänt" knäböj kan man säga att höften ska vara lägre än knäet eller låret parallellt mot golvet. Alla klarar inte detta och det kan tyckas vara dumt att tvinga sig ned med skador som följd för ett tävlingsgodkänt lyft. Vissa (undertecknad inkluderad) kan köra djupa knäböj vilket främjar muskelbyggnad (inte för att det syns på mig).

Ett bra tips är att prova med bara stången och gå ned, känner du att du antingen får bakvikt eller hälarna släpper från golvet så har du gått förbi den gräns du klarar av. Då kan det hjälpa med lyftarskor eller någon upphöjning att sätta hälarna på. (Knäböj inte i skor med dämpning heller)

Vad gäller tidigare kommentarer om att träna hela kroppen så tycker jag att fiskarn täcker in en ganska stor del med knäböj, marklyft och stötar. Det skulle nog inte skada att lägga in någon drag- och någon pressövning.

Vad gäller buktryck som jag har nämnt tidigare kom jag att tänka på ett tips som jag hört någonstans som var ganska roligt. Du ska ta i som när du skiter, fast utan att skita... :)
Finns ju fler än en som skitit på sig i en tung böj :D

Hälsingland

Aktiv medlem
Tomcaten sa:
Det är nog ont om de jobben men arbeta mindre istället då? Inkomsten blir lägre så man får justera mot ens utgifter/månad men det kan innebära mycket mera ork och fritid så det kan ändå vara värt det.
Ja det skulle ju också vara ett alternativ såklart, men i dagsläget har jag fel tjänst och att gå ner i tid skulle bara generera mindre lön för samma jobb och att jag får stressa de dagar jag jobbar. Jobbade 80% tidigare när jag var konsult det funkade skitbra, kan säkert bli aktuellt det också igen, men jag trivs bra ändå idag. Sambon gör det inte så det får vara prio på att hon får lösa sin arbetssituation först, kan ju ta något år då hon förmodligen behöver byta bransch och kanske skola om sig så vi får se hur det landar.

Men helt klart är ju tid värt väldigt mycket mer än att arbeta ihjäl sig, jag har en pappa som fick avtalspension vid 57 och han har ju haft en grym ålderdom medans han är pigg.

fiskarn

Aktiv medlem
miklax sa:
fiskarn sa:
Hälsingland sa:
fiskarn sa:
Hälsingland sa:
fiskarn sa:
McOla sa:
fiskarn sa:

Ass to the grass!

Ja det låter ju bra. Brukar, läs tänker att jag ska, också köra dips och chins.

miklax

Medlem
fiskarn sa:
Gör så, du är ny på gymmet, ta det lugnt i börja och testa dig fram vad som funkar.
Chins kan vara tugnt för många, då kan du ju köra latsdrag.
Dips har aldrig funkat för mig, jag är stark i det men det känns inte bra i mina armbågar och axlar, säkert en teknikgrejj jag har aldrig gått in för att lära mig rätt.

fiskarn

Aktiv medlem
miklax sa:
fiskarn sa:
Gör så, du är ny på gymmet, ta det lugnt i börja och testa dig fram vad som funkar.
Chins kan vara tugnt för många, då kan du ju köra latsdrag.
Dips har aldrig funkat för mig, jag är stark i det men det känns inte bra i mina armbågar och axlar, säkert en teknikgrejj jag har aldrig gått in för att lära mig rätt.
Chins har jag gjort hemma av och till nåt år kanske. Är ju väldigt enkelt om man har en stång ute. Tycker det är/har varit ganska lagom tungt, klara(de) väl 7-8 kanske. Bröt nyckelbenet i slutet på sommaren så tappat lite. Dips är väl som knäböj lite att det spelar stor roll hur djupt man går?

miklax

Medlem
fiskarn sa:
Chins har jag gjort hemma av och till nåt år kanske. Är ju väldigt enkelt om man har en stång ute. Tycker det är/har varit ganska lagom tungt, klara(de) väl 7-8 kanske. Bröt nyckelbenet i slutet på sommaren så tappat lite. Dips är väl som knäböj lite att det spelar stor roll hur djupt man går?
Det låter kanon! Du är ju redan stark! :)

fiskarn

Aktiv medlem
miklax sa:
fiskarn sa:
Kanske är "omvända" chins (handflator mot mig) jag kan göra såpass. Men jag har inte upplevt mig som alarmerande svag nej :)

Tomcaten

Aktiv medlem
"Men helt klart är ju tid värt väldigt mycket mer än att arbeta ihjäl sig, jag har en pappa som fick avtalspension vid 57 och han har ju haft en grym ålderdom medans han är pigg."

Sicket föredöme!

Jag är helt klart för att man ser sig om mitt i livet ca 30-40 efter att ha något som kan förtidspensionera en, kan vara en affärside, egen utvecklad app, ett helrenoverat barn-find.

Innan jag slutade arbeta såg jag bara sämre löne-avtal med pension för mig som anställd och hörde från flera att trenden är vikande.

Som sagt, man får mycket mera power om morgnarna när man vaknar och vet med sig att idag kan jag göra vad fan jag vill och så har det varit den senaste tiden.

miklax

Medlem
fiskarn sa:
miklax sa:
fiskarn sa:
Kanske är "omvända" chins (handflator mot mig) jag kan göra såpass. Men jag har inte upplevt mig som alarmerande svag nej :)
Det är bra det också! :)
Testa att göra någon med pronerat grepp först för att sedan byta så reppar du snart där med...

Maakus

Aktiv medlem
miklax sa:
fiskarn sa:
miklax sa:
fiskarn sa:
Testa att göra någon med pronerat grepp först för att sedan byta så reppar du snart där med...
Chins används som ett samlingsnamn gör pullups (handflator från dig) och chins (handflator mot dig) här i Svea rike.
Jobbar själv på att göra 10 000 pullups under 2020.

miklax

Medlem
Maakus sa:
miklax sa:
fiskarn sa:
miklax sa:
fiskarn sa:
Chins används som ett samlingsnamn gör pullups (handflator från dig) och chins (handflator mot dig) här i Svea rike.
I Svea rike så brukar chins vara handflator från dig (pronerat) och pullups mot dig (supinerat). D.v.s. tvärsemot andra sidan pölen. Inte för att jag bryr mig, men om du skall rätta mig är det bra om du har rätt! :)
Snitta nästan 30 om dagen är jättebra. Jag hade en period då jag gjorde 50/pass det tyckte jag var riktigt jobbigt...

Maakus

Aktiv medlem
miklax sa:
Maakus sa:
miklax sa:
fiskarn sa:
miklax sa:
fiskarn sa:
I Svea rike så brukar chins vara handflator från dig (pronerat) och pullups mot dig (supinerat). D.v.s. tvärsemot andra sidan pölen. Inte för att jag bryr mig, men om du skall rätta mig är det bra om du har rätt! :)
Snitta nästan 30 om dagen är jättebra. Jag hade en period då jag gjorde 50/pass det tyckte jag var riktigt jobbigt...
Ska man vara petig heter det Räckhäv :P
Man får se till att bygga upp en flexbank, har dagar då jag ska göra tyngre pullups, 5x5 eller 3x3 med extravikt. Höll på med samma projekt för två år sedan innan jag bröt benet. Maxade 47.5kg extra när det begav sig.
Räckhävs-stång strategiskt placerad in till kök eller toa är bra, så gör man någon eller några på vågen till eller ifrån.

fiskarn

Aktiv medlem
För mig är chins handflator från mig :) Mot mig skulle jag kalla pullups eller omvända chins.

Tycker det är rätt gött att köra en av varje.

Masjevel

Aktiv medlem
Maakus sa:
miklax sa:
Maakus sa:
miklax sa:
fiskarn sa:
miklax sa:
fiskarn sa:
Ska man vara petig heter det Räckhäv :P
Man får se till att bygga upp en flexbank, har dagar då jag ska göra tyngre pullups, 5x5 eller 3x3 med extravikt. Höll på med samma projekt för två år sedan innan jag bröt benet. Maxade 47.5kg extra när det begav sig.
Räckhävs-stång strategiskt placerad in till kök eller toa är bra, så gör man någon eller några på vågen till eller ifrån.
Märkte du någon skillnad i jobbighet på väg till och från toan?

roller

Medlem
Maakus sa:
miklax sa:
fiskarn sa:
miklax sa:
fiskarn sa:
Var försiktig bara. Jag själv hade ett liknande upplägg ett år sedan som slutade i tennisarmbåge deluxe. Fortfarande nästan ett år efter går jag på sjukgymnastik och har ett bra tag kvar tills jag kan belasta armen ordentligt.

Tomcaten

Aktiv medlem
Borde inte den bästa övningen för enduro vara att stå rakt med bena, böja sig fram och ha stången rakt under bröstet som man drar upp och ned. Stående rodd?

Så säg att man kör den, benböj och bål-stärkande övningar så är man sedan hemma.

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
Im man vill ha en skivstång i garaget för knäböj och marklyft, lite vikter och en ställning och inte vill pröjsa premium, vad ska man satsa på?

jonte987

Aktiv medlem
Jag köpte ett set här

Om jag skulle göra om det hade jag köpt "riktiga" vikter. De på bilden luktade plast i 5 år. Fast det spelar kanske ingen roll garaget.
Jag köpte billigaste ställningen men du kanske kan bygga en cage i trä och rör.

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
Jag köpte ett set här

Om jag skulle göra om det hade jag köpt "riktiga" vikter. De på bilden luktade plast i 5 år. Fast det spelar kanske ingen roll garaget.
Jag köpte billigaste ställningen men du kanske kan bygga en cage i trä och rör.
Ser ju OK ut, är det ”gym-diameter” på vikterna?

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
Eller tvärtom. Detta och sen köpa till några 1.25 - 5kg och en curlstång.

Ett sånt här kit kanske kunde vara något, lite chins på det så borde man komma rätt långt: https://traningsprodukter.se/produkt/small-paket/

jonte987

Aktiv medlem

Hälsingland

Aktiv medlem
Im man vill ha en skivstång i garaget för knäböj och marklyft, lite vikter och en ställning och inte vill pröjsa premium, vad ska man satsa på?
Jag skulle köpa av nordic fighter, vi har en av deras stänger på boxen och den funkar bra. Billiga bumpers finns det hos dom, hör du av dig dit ordnar dom säkert ett bra paketpris.

En ställning kan du snickra av 2x3" det gjorde jag funkade kanon. Googla powercage diy för olika lösningar. Jag gjorde en ställning för bänk och böj, och snickrade ihop en egen bänk att ligga på.

Hälsingland

Aktiv medlem
Skärmavbild 2020-01-23 kl. 21.12.31.png

Så här gjorde jag, en hög 2x3", sen en till snekapad limmad och skruvad i den höga i höjd för böj, sen en till snekapad för min höjd för bänk. Förstärkte med spikplåtar för att inte reglarna skulle gå sönder när man stöter i stången.

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
Jag skulle köpa av nordic fighter, vi har en av deras stänger på boxen och den funkar bra. Billiga bumpers finns det hos dom, hör du av dig dit ordnar dom säkert ett bra paketpris.

En ställning kan du snickra av 2x3" det gjorde jag funkade kanon. Googla powercage diy för olika lösningar. Jag gjorde en ställning för bänk och böj, och snickrade ihop en egen bänk att ligga på.
Snickra egen cage låter lockande, då jag på så vis kan få chinsstången på lagom höjd, är lite för lång för att ha den på strax över två meter. Hur har du löst upphängningen av stängerna i cagen?

Hälsingland

Aktiv medlem
Snickra egen cage låter lockande, då jag på så vis kan få chinsstången på lagom höjd, är lite för lång för att ha den på strax över två meter. Hur har du löst upphängningen av stängerna i cagen?
Jag hade väl ingen riktig cage men kolla bilden ovanför, jag kapade reglarna 45 grader. Jag kunde inte ha chinsräcke i mitt hemgym då jag hade för lågt i tak. Men jag gjorde ett ute, körde med ställning 45x145 skruvade i väggen och en meter blårör från järnhandeln. Köper man vkr fyrkantsprofiler och har en svets så blir det ju betydligt snyggare.

Gano

Medlem
Själv har jag letat fram min gamla cykel med astungt Nexus 7-växelnav och breda tungrullande däck på en cykel som säkert väger 17 kg. Cykelpendlar på högsta växeln och i den förb****de motvinden på Hammaröleden med en löjligt låg kadens. Blir fråncyklad och ser ut som ett nyårslöfte. Men det bygger.

rödblå

Medlem
Kör någon annan kettlebells som komplement till cyklingen? Känns lagom för min del, märker skillnad i cykling/löpning av 30-45 min 1-2ggr vecka framför TVn. Kör lite svingar, goblet squat, pressar och rodd.

fiskarn

Aktiv medlem
Var och körde bara styrketräning igår faktiskt. Hann med både knäböj, mark, vändningar, chins, dips och lite halvliggande situps. Styrketräning är ju rätt snabbt avklarat.

Spacekitty

Aktiv medlem
I torsdags provade jag på knäböjar och marklyft för första gången, det gick bra.

I går var jag öm i låren och vaggade fram som en anka. Idag är det än värre och det står hård cyklingträning på schemat. Ska jag försöka mig på trainern enligt plan eller kanske vänta tills i morgon?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer