Styrketräning för cyklister?

miklax

Medlem
I torsdags provade jag på knäböjar och marklyft för första gången, det gick bra.

I går var jag öm i låren och vaggade fram som en anka. Idag är det än värre och det står hård cyklingträning på schemat. Ska jag försöka mig på trainern enligt plan eller kanske vänta tills i morgon?
Lite sent svar, men man/jag brukar få en sjuk träningsvärk när man inte knäböjt på länge. Jag kan trösta dig med att efter några gånger brukar det inte vara så farligt. Kan vara bra att cykla lite lugnt för att få igång blodcirkulationen.

fiskarn

Aktiv medlem
Lite sent svar, men man/jag brukar få en sjuk träningsvärk när man inte knäböjt på länge. Jag kan trösta dig med att efter några gånger brukar det inte vara så farligt. Kan vara bra att cykla lite lugnt för att få igång blodcirkulationen.
Jag har knäböjt några gånger nu. Efter första gången fick jag rätt ordentlig träningsvärk. Nu blir det inte så farligt, men känns ändå lite även om jag inte direkt har maxat. Tycker knäböj känns som det verkligen tar och är ganska "träningsvärksdrivande" jämfört med annat jag testat på gymmet.

Jag tror inte det är någon direkt fara att träna med träningsvärk öht? Sen kan man ju knappast få ut lika mycket på cykeln dagen efter man har knäböjt mycket antar jag.

Spacekitty

Aktiv medlem
Jag väntade tills igår kväll innan jag satte mig på cykeln igen, kunde knappt ta mig upp från toaletten efter att jag satt mig. Dom jävla böjarna tog rejält.

miklax

Medlem
Jag har knäböjt några gånger nu. Efter första gången fick jag rätt ordentlig träningsvärk. Nu blir det inte så farligt, men känns ändå lite även om jag inte direkt har maxat. Tycker knäböj känns som det verkligen tar och är ganska "träningsvärksdrivande" jämfört med annat jag testat på gymmet.

Jag tror inte det är någon direkt fara att träna med träningsvärk öht? Sen kan man ju knappast få ut lika mycket på cykeln dagen efter man har knäböjt mycket antar jag.
Så länge man kan cykla är det såklart ok. Det enda man bör tänka på är att man bygger på tröttheten i kroppen och att man måste lägga in lite vila någon gång. Läs gärna denna artikel på ämnet:
Träningsanpassning

Spacekitty

Aktiv medlem
Så länge man kan cykla är det såklart ok. Det enda man bör tänka på är att man bygger på tröttheten i kroppen och att man måste lägga in lite vila någon gång. Läs gärna denna artikel på ämnet:
Träningsanpassning
Jag tänkte faktiskt på det innan jag började med knäböjarna, och planerade in dom i sista hårda veckan på Trainerroads bas-träning, så det blir vila denna vecka.

fiskarn

Aktiv medlem
Träningsanpassning
Ja absolut. Skumma den artikeln lite, låter ju vettigt. Man måste ju inte vara helt återhämtad till alla pass, bara man vilar nån gång som sagt. För min del kommer ju vilan ofta "naturligt" i ens veckoschema. För min del känns det ju som att styrketräning kan ge väldigt mycket behov för återhämtning jämfört med cykling då tex, speciellt om man är lite ovan. Cykla kan man ju kanske göra i 3 h utan att det känns så mycket dagen efter medan en halvtimme på gymmet kan göra att man inte kan gå i trappor.

Funderar på att börja styrketräna igen
Mina vid korta prestationer börjar bli löjligt kassa och hade betydligt bättre när jag styrketränade.

Fimms det något gym nuförtiden som inte tar flera hundra?

Hälsingland

Aktiv medlem
Funderar på att börja styrketräna igen
Mina vid korta prestationer börjar bli löjligt kassa och hade betydligt bättre när jag styrketränade.

Fimms det något gym nuförtiden som inte tar flera hundra?
Som inte tar flera hundra per månad i avgift antar jag du menar? Bor du på en liten ort kanske det finns någon förening som drivs ideellt och billigt, annars är det inte enkelt att få ett gym att gå runt.

Utrustningen är dyr och hanteras allt annat än varsamt, ju billigare det är ju sämre klientel brukar det dra till sig. Billigast är väl typ fitness24 och liknande kedjor.

Transwave

Medlem
Vad har ni för favorit övningar för att träna rygg & core? Känner att jag inte orkar sitta i en aerodynamisk position, blir trött i korsryggen och benen tappar all kraft...

Maakus

Aktiv medlem
Vad har ni för favorit övningar för att träna rygg & core? Känner att jag inte orkar sitta i en aerodynamisk position, blir trött i korsryggen och benen tappar all kraft...
Pullups?

Båldelen i mitt rehabprogram för diskbråcket består 3 rundor med det här.
1a.
Mountain climbers med en pilatesboll, 16 st totalt.

1b.
Dead bug med boll, 10 totalt.

1c.
Stiring the pot, 5 åt varje håll,

Känns bra för mig.
Men stick till en sjukgymnast? Kostar ju bara typ 100:- per besök.

Senast ändrad:

Hälsingland

Aktiv medlem
Diverse skivstångsövningar, frivändningar både power och squat, marklyft, pullups, GHD-bänk (typ som brutalbänk) och toes to bar, den är tuff i början så hängande knee raises kan vara nog så jobbiga.

Fördelen med att köra diverse skrivstångskomplex är ju att man tränar hela kroppen, det gillar jag. Typ: 1 marklyft->1 powerclean->1 fronstquat->1 pushpress sen kör man det med stegrande vikt kanske 8 varv eller vad man nu vill. Sen brukar jag byta till någon kombo av pullups, kettlebells, boxjump, rodd eller ja vad det nu kan vara. Detta gör man då med stången på golvet ej i rack och i en följd är tanken.

Typiskt Crossfit-upplägg

Maakus

Aktiv medlem
Diverse skivstångsövningar, frivändningar både power och squat, marklyft, pullups, GHD-bänk (typ som brutalbänk) och toes to bar, den är tuff i början så hängande knee raises kan vara nog så jobbiga.

Fördelen med att köra diverse skrivstångskomplex är ju att man tränar hela kroppen, det gillar jag. Typ: 1 marklyft->1 powerclean->1 fronstquat->1 pushpress sen kör man det med stegrande vikt kanske 8 varv eller vad man nu vill. Sen brukar jag byta till någon kombo av pullups, kettlebells, boxjump, rodd eller ja vad det nu kan vara. Detta gör man då med stången på golvet ej i rack och i en följd är tanken.

Typiskt Crossfit-upplägg
Varför bara 1 rep per övning? Vad är tanken med det upplägget?

Johge

Aktiv medlem
Som Hälsingland skriver så är pullups och toes to bar väldigt bra för att bygga upp en stark bål. Jag har i många år haft återkommande ryggbesvär och bestämde mig för tre år sen att ta tag i det vilket har resulterat i väldigt mycket coreträning..
Det ÄR sjukt jobbigt i början och kan värka rejält i ryggslutet men i mitt fall krigade jag mig igenom det och nu är core involverad i varenda träningspass jag gör. En bonus du får av alla toes to bar och pullups är bättre greppstyrka om du cyklar mycket enduro tex😀

Hälsingland

Aktiv medlem
Varför bara 1 rep per övning? Vad är tanken med det upplägget?
Det varierar såklart, det kan vara 3marklyft+1 clean+3 frontsquat etc. Att bli stark som all styrketräning, men framförallt blir det ju väldigt enkelt och imo roligt upplägg att träna hela kroppen.

Lägger du till exempel in en stöt så blir ju den övningen begränsande för hela komplexet iaf för mig.

Jag följer oftast crossfitinvictus.coms upplägg och det kan se ut så här.

A.
Every 90 seconds, for 6 minutes (4 sets):
Hang Snatch x 2 reps @ 65-70% of 1-RM Snatch

Rest 60 seconds, and then…

Every 90 seconds, for 9 minutes (6 sets):
Hang Snatch + Snatch @ 75-85% of 1-RM Snatch

B.
Three rounds for time of:
10 Snatches (135/95 lbs)
15 Toes to Bar

Dagen med en övning i taget och bicepscurl+bänk är sedan länge ett minne blott för mig.

Transwave

Medlem
Maakus: Mountain climbers & stiring the pot ser ut som en mer avancerad version av plankan, som även får med lite axelträning, ska pröva dessa. Dead bug ser ut att vara en lätt version av situps där armarna får vara lite mer aktiva, känns inte riktigt lika övertygande men kan pröva den. Har inte funderat på sjukgymnast då jag inga fel på ryggen, annat än att vissa muskler inte är särskilt utvecklade i och med att jag blir trött fort i ryggen av att sitta på en racer och tappar kraft.

Typiskt Crossfit-upplägg
Låter som ett helkroppsprogram, fast jag är inte särskilt bekant med gym-terminologin så jag får ingen bild av det du beskriver.. kanske finns en video som visar övningarna?

Maakus

Aktiv medlem
"Dead bug ser ut att vara en lätt version av situps där armarna får vara lite mer aktiva, känns inte riktigt lika övertygande men kan pröva den."
Bold words :)
Ha en boll mellan armarna och knäna så blir det lättare med koordinationen.
Se till att alltid ha ryggen i kontakt med golvet. Så fort du tappar det så är settet över.

Senast ändrad:

Hälsingland

Aktiv medlem
Maakus: Mountain climbers & stiring the pot ser ut som en mer avancerad version av plankan, som även får med lite axelträning, ska pröva dessa. Dead bug ser ut att vara en lätt version av situps där armarna får vara lite mer aktiva, känns inte riktigt lika övertygande men kan pröva den. Har inte funderat på sjukgymnast då jag inga fel på ryggen, annat än att vissa muskler inte är särskilt utvecklade i och med att jag blir trött fort i ryggen av att sitta på en racer och tappar kraft.

Låter som ett helkroppsprogram, fast jag är inte särskilt bekant med gym-terminologin så jag får ingen bild av det du beskriver.. kanske finns en video som visar övningarna?
Typiskt så här, fast jag kör sällan med så låg tid som 60 sek per varv

Men är du grön kan det vara lite väl avancerat.

SGS

Aktiv medlem
Efterlyser ett styrketräningsprogram faktiskt ämnat för cyklister. Finns sådant?

Vad jag sett i tråden hittills är det mesta baserat på egna erfarenheter och gissningar kring vad som borde fungera. Eller prat kring styrketräning överhuvudtaget. (Och jag är inget undantag).

Inget direkt fel i det, men hade varit intressant att läsa ett sådant program och kanske, kanske t.o.m kunna få ta del av motiveringar kring övningsval, intensitet och volym.

tod

Medlem
Efterlyser ett styrketräningsprogram faktiskt ämnat för cyklister. Finns sådant?

Vad jag sett i tråden hittills är det mesta baserat på egna erfarenheter och gissningar kring vad som borde fungera. Eller prat kring styrketräning överhuvudtaget. (Och jag är inget undantag).

Inget direkt fel i det, men hade varit intressant att läsa ett sådant program och kanske, kanske t.o.m kunna få ta del av motiveringar kring övningsval, intensitet och volym.
https://fascatcoaching.com/training-plans/weight-lifting-for-cycling/ om du vill följa något. Men det är ju generellt samma idé som i det stora hela (vilket inte behöver vara så svårt) när du periodiserar träning och volym. Tre faser + specificitetsprinciper: förberedelse, hypertrofi, styrka + snabbhet/explosivitet/specificitet. Sedan handlar det mer om vilka övningar som gör vad och med vilket syfte: generell må-bra, prehab, styrka i olika moment. Moment kan vara push–press för MTB, core + triceps för uthållighet i bocken, explosiva enbensutfall och olika former av hopp. Att gå in på att diskutera “intensitet” utan att tänka i specifika block är att missa syftet med vad du gör på gymmet enligt mig. Kort: är du ny eller det var ett tag sedan – vänj musklerna för tyngre lyft och få tillräckligt bra teknik. När du kan börja lyfta tungt gör det och bygg muskler. När du har större muskler lär dig rekrytera dem.

När man ser proffsen träna så är det ju en blandning av kropps- och flerledsövningar för generell hållbarhet och andra specifika övningar ofta för maxstyrka eller stabilitet typ gummiband. Nino Schurter och DH/EWS-folket gillar ju också att träna fokus under stressiga utmanande förhållanden typ jonglera på balansbrädor eller någon som puttar/drar i ens stabilitet när de redan är trötta. Förare inom F1 likaså.

Kanske verkar som om jag anser mig ha svaren ovan men så är det inte. Dock så tycker jag inte att det borde vara så svårt på individnivå – styrketräning är inte speciellt besvärligt att mäta egen utveckling inom, såvida du inte likt andra grenar vill träna som en elit och leta max. Inom cykling så får man väl ha överlappande kurvor mellan gymmets resultat och hr/watt på 5s,1min, 5min och 10/20/60/90 och kroppsvikt för att se vad och om det tycks vara värt det. Men det är svårt att vara cyklist samtidigt som du ’satsar’ i t.ex. styrkelyft. För de allra flesta fungerar de fem baslyften, enbensvarianter och splits, dips + chins/pull-ups och självklart generell plyo, dynamik och rörelseövningar.

Trainerroads Chad listar några generella nivåer i länk nedan:

Det finns ju lite avsnitt i t.ex. Tyngre med olika coacher som tränar hockeyspelare och liknande där de pratar om olika former av ’testbatterier’ för att utvärdera och tycker sig se att t.ex. 2 1/2 * kroppsvikt i knäböj (typ) är ett krav för bra acceleration på isen. Så hela mitt ovan dravel handlar väl egentligen om att det inte finns något bra universellt testbatteri för cyklister vad jag vet och därmed är det ju svårt att tycka ”kör detta och detta så länge och volym så blir du som cyklist den bästa versionen av dig själv”.

Kan hända att jag tappade bort mig i min egen text och tanke så ber om ursäkt. Det mest träningsspecifika, och uppdaterade, för styrketräning och cyklister har jag läst i Fredrik Ericsson senaste bok som är att rekommendera. Men i sammanhanget av att ”styrketräna för att bli bättre cyklist” handlar det ju till stora delar om vad du vill ha ut av träningen och varför, och hur du då mäter om du faktiskt når ditt mål.

edit: många stavfel. Lade också till ”och kroppsvikt” i meningen om kurvor vilket såklart är viktigt.

Senast ändrad:

SGS

Aktiv medlem
Tack tod, nu börjar det likna något.

Gör man en snabbgoogling på ämnet hittade åtminstone jag mest floskler och självutnämnda s.k experter med, säkerligen välmenande, men såpass allmängiltiga råd att man kunnat stryka cykling ur ekvationen överhuvudtaget. Å andra sidan inser jag fullt ut att i stort sett vilket någorlunda väl sammansatt basprogram som helst duger till de flestas behov. För skojs skull skulle det däremot vara intressant att ta del av lite djupare kunskap inom ämnet.

Fredrik Ericsson har nämnts tidigare i tråden. Tyvärr fungerade ej länkarna. Blir nog till att kolla in boken.

Maakus

Aktiv medlem

Cykel-specifika gratisprogram finns (jag vet inte bara vart) och dom kommer hjälpa dig till en viss nivå.
Gratisprogram är ju bra för att dom just är gratis, men de är ju dock ganska generella och är inte anpassade efter dina mål, styrkor eller svagheter. Har man koll på sin träning och träningslära så går det ju att justera dem efter behov.

Det ju online-coachning (här har jag ingen koll på cykel-relaterade tränare heller) eller om man bor i stan, t.ex. Aktivitus eller liknande.

Är man helt färsk i gymmet skulle man i princip kunna köra ett tränings-programs-tombola och bara välja ett program slumpmässigt och följa det till punkt och pricka i ett år. Under sitt första gym-år kommer man får resultat, sen är ju frågan på hur bra resultatet blir :p

Men som @tod skriver, ett styrkeprogram basövningar kan sällan gå fel.
Är man inte helt hundra på tekniken finns det tränare som man kan ta lektioner av.
Det finns bra instruktioner på youtube, man får dock forska lite på hur tillförlitliga dessa källor är.

Edit. Felstavningar och annat.

Senast ändrad:

kroem

Medlem
Jag vill ha ett schema för endast "gyllende regnbågen", dvs typ överkroppen. Resten tränar man ju när man cyklar.

Maakus

Aktiv medlem
Jag vill ha ett schema för endast "gyllende regnbågen", dvs typ överkroppen. Resten tränar man ju när man cyklar.
Nja. Men visst.
Man kan ju ta ett över/underkropps-program och bara köra överkropp.
Typ.

Sen om det är bra tvivlar jag på.

fiskarn

Aktiv medlem
Det finns ju lite avsnitt i t.ex. Tyngre med olika coacher som tränar hockeyspelare och liknande där de pratar om olika former av ’testbatterier’ för att utvärdera och tycker sig se att t.ex. 2 1/2 * kroppsvikt i knäböj (typ) är ett krav för bra acceleration på isen. Så hela mitt ovan dravel handlar väl egentligen om att det inte finns något bra universellt testbatteri för cyklister vad jag vet och därmed är det ju svårt att tycka ”kör detta och detta så länge och volym så blir du som cyklist den bästa versionen av dig själv”.
Lyssnade också på det på tyngre. Tänker mig att just knäböj eller nån typ benpress borde kunna säga en del om vilka watt man kan trycka på cykeln. Hade varit intressant om man kunde säga något sådant som du nämnde ovan. Typ: har du detta höga syreupptag men inte tar mer i knäböj är du lite svag. Kör mer tungt på cykeln och kör knäböj så bör du kunna trycka fler watt. Tar du detta i knäböj men inte har högre vo2max. Kör mer högintensiva intervaller på cykeln. Eller nåt. Kanske inte alls funkar så. För att fortsätta svamla borde det ju vara så att benen ska tränas på ett sätt för att kunna producera watt. Överkroppen på ett eventuellt helt annat sätt för träna stabilitet osv.

Gruva

Medlem
Skulle först vilja tipsa om typ 1c ovan (stiring the pot) men istället för att rulla runt med armbågarna så rullar du armbågarna fram och tillbaka. Vill man gör övningen tuffare lägger du upp fötterna på en pall/bänk eller i trx-band/hängande ringar.
Sen har vi också denna
som dock inte är en renodlad rygg/coreövning. I min träningsdagbok heter den "Olsson special" :)
Lycka till med träningen!

tod

Medlem
Lyssnade också på det på tyngre. Tänker mig att just knäböj eller nån typ benpress borde kunna säga en del om vilka watt man kan trycka på cykeln. Hade varit intressant om man kunde säga något sådant som du nämnde ovan. Typ: har du detta höga syreupptag men inte tar mer i knäböj är du lite svag. Kör mer tungt på cykeln och kör knäböj så bör du kunna trycka fler watt. Tar du detta i knäböj men inte har högre vo2max. Kör mer högintensiva intervaller på cykeln. Eller nåt. Kanske inte alls funkar så. För att fortsätta svamla borde det ju vara så att benen ska tränas på ett sätt för att kunna producera watt. Överkroppen på ett eventuellt helt annat sätt för träna stabilitet osv.
Jag förstår vad du menar – men eftersom vi har kraftmätare på cyklarna som också är specifika så är dessa nog egentligen ett bättre test. Eller nej, jag förstår att det handlar om att hitta den där svårfångade relationen, men har inget som liknar en hypotes ens, kanske finns det andra som förstår fysiologi på den nivån här men inte jag. Det är ju så svåra parametrar där t.ex. att mer muskler inklusive helkropp kan bearbeta mer mjölksyra kanske spelar mer roll än maxstyrka eller kraft över tid. Kanske finns det något från bancyklisterna som är värt att kolla på? Vet inte.

Miss Lycka 2.0

Aktiv medlem
Tur att de flesta som kör på lite högre nivå kör mest cykel och får sin mesta träning den vägen. Det finns givetvis utrymme efter de 10-15 milen daglig dags att krypa ner på gymmet också.
Eddy sa Train Lots. Det gäller fortfarande.

tod

Medlem
Tur att de flesta som kör på lite högre nivå kör mest cykel och får sin mesta träning den vägen. Det finns givetvis utrymme efter de 10-15 milen daglig dags att krypa ner på gymmet också.
Finns väl sanning i det om man kan cykla och träna halvtid till heltid. Sedan så är ju styrketräning för uthållighetssporter ett väldigt aktuellt ämne på elitnivå under senare år. Eddy skulle troligen ha varit ännu bättre med tunga lyft. En blandning av större muskelaktivering av typ2a+b vilket sparar på uthållighetsmusklerna samt att kunna träna ännu mer antar jag.

Mo Farah gick ju från att inte orka sin kroppsvikt i böj (dvs inte träna böj) till att inför senaste OS kunna ta 1 1/2 * bw och spendera tid på gymmet. Inte speciellt insatt men värt att nämna.

För egen del handlar det om välbefinnande (kul, känslan av stark kropp) och skademinskning (vilket ibland också är som att börja ”cykelpendla för att spara pengar”… beror på nivån), men också för att motverka försämrad bendensitet och kroppens ledfunktioner över tid som jag inte tycker låter speciellt lockande.

fiskarn

Aktiv medlem
För mig är det helt självklart att de mesta träningen sker på cykeln. Det är liksom inte det vi diskuterar. Och jag är absolut inte på någon hög nivå. Är väl ingen som sagt att man inte ska cykla mycket om man vill bli bra?

fiskarn

Aktiv medlem
Jag förstår vad du menar – men eftersom vi har kraftmätare på cyklarna som också är specifika så är dessa nog egentligen ett bättre test. Eller nej, jag förstår att det handlar om att hitta den där svårfångade relationen, men har inget som liknar en hypotes ens, kanske finns det andra som förstår fysiologi på den nivån här men inte jag. Det är ju så svåra parametrar där t.ex. att mer muskler inklusive helkropp kan bearbeta mer mjölksyra kanske spelar mer roll än maxstyrka eller kraft över tid. Kanske finns det något från bancyklisterna som är värt att kolla på? Vet inte.
Lyssnade på vem det nu var. Flockhart tror jag. Han sa att man egentligen inte behöver så mycket kraft för att trycka höga watt. Men han rekommenderade ändå styrketräning så sett. Jag kan ändå tro att man skulle kunna säga något om vad man "bör" ta i någon slags övning men jag vet inte.

tod

Medlem
Lyssnade på vem det nu var. Flockhart tror jag. Han sa att man egentligen inte behöver så mycket kraft för att trycka höga watt. Men han rekommenderade ändå styrketräning så sett. Jag kan ändå tro att man skulle kunna säga något om vad man "bör" ta i någon slags övning men jag vet inte.
Tack, bra svar. Ja, det är väl det där om att på cykel så är kadensen hög 90+, speciellt i spurter, medan i t.ex. de snabbaste reps av knäböj sällan över 20. Vi har också växlar – medan på gymmet lastar vi inte på och av under set för att fortsätta trycka. Hade bancyklar haft växlar hade deras fokus också sett annorlunda ut.

fiskarn

Aktiv medlem
Tack, bra svar. Ja, det är väl det där om att på cykel så är kadensen hög 90+, speciellt i spurter, medan i t.ex. de snabbaste reps av knäböj sällan över 20. Vi har också växlar – medan på gymmet lastar vi inte på och av under set för att fortsätta trycka. Hade bancyklar haft växlar hade deras fokus också sett annorlunda ut.
Ja. Jag tycker det är intressant iaf. Handlar väl kanske om att ha överkapacitet styrkemässigt eller vad man ska säga. Rent anekdotiskt har ändå cyklister rätt kraftiga ben jämfört med otränade människor.

Clark

Medlem
Joe Friel tar upp en del vikter i sin 'Training bible'. Har för mig att t.ex. minst 1.5 ggr kroppsvikt gäller för knäböj, men mer än 2 ggr kroppsvikt är bara onödigt.
Finns dessutom en hel del träningsprogram för de olika faserna, även tillgängligt via TrainingPeaks. https://help.trainingpeaks.com/hc/en-us/articles/204072094-ATP-Strength-Phase-Workouts

Miss Lycka 2.0

Aktiv medlem
Jag tror att det blir en massa dötid i onödan på gymmet som kan lika väl tränas på cykeln. Tunga växlar uppför är en klassiker som kan göras på många sätt med tempoväxlingar.

fiskarn

Aktiv medlem
Joe Friel tar upp en del vikter i sin 'Training bible'. Har för mig att t.ex. minst 1.5 ggr kroppsvikt gäller för knäböj, men mer än 2 ggr kroppsvikt är bara onödigt.
Finns dessutom en hel del träningsprogram för de olika faserna, även tillgängligt via TrainingPeaks. https://help.trainingpeaks.com/hc/en-us/articles/204072094-ATP-Strength-Phase-Workouts
Ja men typ så. Jag har knäböjt några gånger. Tycker det låter som rätt rimliga värden.

fiskarn

Aktiv medlem
Jag tror att det blir en massa dötid i onödan på gymmet som kan lika väl tränas på cykeln. Tunga växlar uppför är en klassiker som kan göras på många sätt med tempoväxlingar.
Ja kan det väl bli. Man får gjort rätt mycket på en halvtimme på ett gym tycker jag. Säg en timme hinner man ju verkligen mycket. Sen det är klart att styrketränar man hyfsat tungt blir det mycket dötid. Göra några reps knäböj tar väl en minut? Man kan ju inte riktigt jämföra träningstid så kanske.

Maakus

Aktiv medlem
Ja kan det väl bli. Man får gjort rätt mycket på en halvtimme på ett gym tycker jag. Säg en timme hinner man ju verkligen mycket. Sen det är klart att styrketränar man hyfsat tungt blir det mycket dötid. Göra några reps knäböj tar väl en minut? Man kan ju inte riktigt jämföra träningstid så kanske.
Ska du dessutom vara noga med att få ut det mestaur styrke-träningen så ska man ju vila 3-5 minuter mellan setten. Samt värma upp, jag tar ju typ 15 minuter att värma upp på t.ex.cross-trainern, sen några stegrande uppvärmings-set, sen är ju de där 30 minuterna borta innan man ens har nosat på första arbetssettet :P

fiskarn

Aktiv medlem
Ska du dessutom vara noga med att få ut det mestaur styrke-träningen så ska man ju vila 3-5 minuter mellan setten. Samt värma upp, jag tar ju typ 15 minuter att värma upp på t.ex.cross-trainern, sen några stegrande uppvärmings-set, sen är ju de där 30 minuterna borta innan man ens har nosat på första arbetssettet :p
Ja så är det kanske. Jag kan tycka folk värmer upp välan länge.. jag tycker inte jag har det behovet riktigt men nej jag är inte speciellt seriös heller. Sen blandar jag lite oftast. Typ stakmaskin sen knäböj och då är man lite uppvärmd även om det är olika muskler. Sen vet jag inte om det är "förbjudet" att växla mellan över- och underkropp? Då kan man ju korta vilan tänker jag. Men visst, ska man verkligen köra tungt är det säkert bra att verkligen vila och samla kraft mellan seten. Men jag har inte alls mycket erfarenhet av detta.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer