Styrlager, uppgradera?

Helleman

Medlem
Styrlager, uppgradera?
Hej

Behöver ganska snart byta det övre styrlagret på min Canyon Neuron CF.
Ett nytt ”original” från Canyon (Acros AZX-214) kostar inklusive lagerkopp (semi-integrerat) ca 80kr.
Vad är vinsten med att köpa något annat märke för 200kr eller till och med 900kr? Finns lite varianter på bikeshop.se tex.
Ska man välja lager i Aluminium eller stål? Hittade två varianter där Aluminium-varianten väger hälften mot stål, men finns det några särskilda nackdelar att ta hänsyn till?
Mitt nuvarande lager har blivit dåligt på bara ett år, så frågan är ju om man kan bättra på kvaliten märkbart genom att lägga på ett par hundra? Eller ska man bara se till att byta varje år?

Bengt-re

Aktiv medlem
Styrlager, uppgradera?
Styrlager, även billiga håller länge om man håller dem rena, fettade och lagom förspända. I grunden tycker jag att även billiga lager fungerar bra - det gäller bara att vara lite nogrannare med underhållet eftersom de nästan alltid är sämre tätade.

Så dyra fina lager är ofta:
Lättare
Bättre tätade (kräver mindre underhåll)
Snyggare (tänk chris king)

Helleman

Medlem
Styrlager, uppgradera?
Hur ofta underhåller du dina styrlager? Brukar du då göra rent och fetta in eller något mer?
Jag gjorde detta nu när jag gjorde en ytterbenservice, men innan dess har jag aldrig gjort något kring lagret. Cykeln fick jag ny i Maj.

Ok, inget tydligt att ”billiga lager pajjar direkt och att dyra lager håller hur länge som helst” alltså. 😊 Sunt förnuft helt enkelt.
Då tror jag att jag satsar på rimligt dyra lager, kanske en 200:ing max, och kollar över dom lite oftare.

En ytterligare fråga: om jag har ett 1 1/8” lager, är det standarddimensioner då? Kommer vilket sådant semi-integrerat lager som helst att funka i min ram? Eller finns det särskilda parametrar jag behöver ha koll på?
Vill gärna ha lagret hemma innan jag monterar ut det gamla så cykeln inte blir ståendes. Gamla lagret sitter fast i lagerkoppen så när jag får ur det så måste jag räkna med att lagret och dess kopp blir skadat och inte går att återmontera.

Drosa

Aktiv medlem
Styrlager, uppgradera?
Märkligt att ett styrlager har gett sig på ett år. Har du kört med glapp i lagret en längre tid? Min erfarenhet av styrlager på alla mina cyklar billiga som dyra så har styrlagret aldrig varit något problem. Måndagsex och eller tillverkat i mjukost?

Helleman

Medlem
Styrlager, uppgradera?
Haha, mjukost... 👍

Har inte haft glapp och inte för hårt förspänt. Jag har varit väldig noga när jag spänt åt precis så att det inte glappar.
Ska förtydliga att lagret inte är helt slut ännu utan känns lite som att det är grus i det när jag rör direkt på lagret. Känns absolut inget när jag vrider på styret. Det undre lagret är dock som nytt.
Bytte ett likadant lager på frugans cykel i fjol och det var i princip helt slut och den cykeln var 2 år gammal. Dock märktes det inte på den cykeln heller när man vred på styret. Även på den cykeln var det undre lagret som nytt.
Gemensamt för lagren på båda cyklarna är att det inte finns något fett kvar att prata om (på lagret så att säga, inte inuti) och det är rostigt och en del skit. Känns som dammskyddet funkar så där och att tätheten på lagret kanske inte håller högsta kvalité...
Bifogar en bild...
876F11E9-3FA9-410F-A355-3ACEEE8B1EAC.jpeg

Helleman

Medlem
Styrlager, uppgradera?
Någon som har tips på styrlagerpress till vettigt pris?
Jag har 1 1/8” konisk styrstång och utan att ha mätt misstänker jag att nedre lagret är 1,5” vilket verkar vara standard.
Har hittat rimliga lagerpressar för 1 1/8” lager, men ingen som passar upp till 1,5”...

Valhalla_

Aktiv medlem
Styrlager, uppgradera?
Ser ut som att skit letat sig in där. Tror det kvittar vad du har fär lager. Skit=lagerdöd. Tätningarna klarar inte värst mycket oavsett fabrikat. Hur kom smutsen in där? Högtryckstvättar du hojen? Tätar hylsan dåligt mot lagerkoppen/ramen?

Helleman

Medlem
Styrlager, uppgradera?
Ser ut som att skit letat sig in där. Tror det kvittar vad du har fär lager. Skit=lagerdöd. Tätningarna klarar inte värst mycket oavsett fabrikat. Hur kom smutsen in där? Högtryckstvättar du hojen? Tätar hylsan dåligt mot lagerkoppen/ramen?
Ja, skit och fukt. Är ju lite rostigt som synes också. Tänkte om bättre lager kanske var tätade bättre...
Näe, högtryckstvättar inte, men jag misstänker att dammskyddet på bilden är boven. Den känns inte jättetät och inte särskilt påkostad.
F41F55D5-3E24-43DD-869E-BBC452C08AB3.jpeg
0CA88710-428A-4972-9F67-1B31BF7E1FC8.jpeg

d_anders

Aktiv medlem
Styrlager, uppgradera?
Rost på utsidan av maskinlagret beror väl mest på stålkvalitet och är ett kosmetiskt "problem". Mycket smuts däremot tyder som sagt på att själva lagret utsätts för onödigt mycket vatten och smuts.

glitch

Aktiv medlem
Styrlager, uppgradera?
Givet hur det ser ut rekommenderar jag dig att lägga ordentligt med fett nästa gång som en skyddande hinna. Kör man "torrt" som det ser ut på din bild är det inte konstigt att livslängden blir lidande.
Sen tycker jag gott man inför hösten / våren kan lägga 10 minuter på torka rent och lägga på nytt fett.
Då håller de flesta lagren en bra stund.

Martinmat

Aktiv medlem
Styrlager, uppgradera?
Jag gör som glitch säger och smetar på rikligt med fett innan montering för oftast är det dåliga tätningar som dödar lagren. Sedan är det vettigt att i samband med gaffelservice kolla lagret göra rent å på med nytt fett.

Helleman

Medlem
Styrlager, uppgradera?
Rost på utsidan av maskinlagret beror väl mest på stålkvalitet och är ett kosmetiskt "problem". Mycket smuts däremot tyder som sagt på att själva lagret utsätts för onödigt mycket vatten och smuts.
Exakt, tänkte mer att rosten visar på att lagret blivit utsatt för fukt.

Håller med er om att det nog handlar om att fetta in lite då och då. Dammskyddet har säkert mindre roll jämfört med fettet som ju är en bra fukt och smutsspärr.
Jag upptäckte detta när jag gjorde gaffelservice för första gången. Innan dess hade jag inte kikat där och risken är väl att det var ganska lite fett där från början. Nu lade jag på ett lager fett iaf och kommer fortsätta med det så klart. Bytte styrlager på frugans cykel i höstas och då gjorde jag samma sak, men tänkte aldrig på att kolla min egen cykel samtidigt.

Tack för era synpunkter och ideer! Nu känner jag att jag satsar min energi på fett och renhet framför dyra lager! 👍

Helleman

Medlem
Styrlager, uppgradera?
En fråga till: har jag förstått det korrekt att alla semi-integrerade lager med angiven storlek 1 1/8” är lika i storlek? Dvs jag kan köpa vilket semi-integrerat övre styrlager som helst? 1 1/8” är ju innerdiametern på lagret, dvs diametern på gaffelns övre del av styrstången på en konisk styrstång. Men jag har tolkat det som att själva inpassningen i ramen av de semi-integrerade lagren och dess lagerkoppar, är en standard som följs.
Tänkte nämligen köpa ett lager inklusive lagerkopp från tillverkaren Ritchey istället för ett original från Canyon, då jag ändå köper vevlager och lite verktyg på webben.

ers

Aktiv medlem
Styrlager, uppgradera?
För att väcka en äldre tråd så behöver jag som TS byta lager på min Neuron. Har rullat ca 750km och det känns som det är grus i både övre och undre lagret. Jag beställde nya via Canyon och noterade att de nästan inte fanns fett alls vid lagrerna vilket antagligen dödat de i förtid.

Undrar oxå vad man kan köpa istället då det var extremt lång leveranstid från Canyon...

Senast ändrad:

Helleman

Medlem
Styrlager, uppgradera?
Jag köpte ett lager av Ritchey för typ 200kr och det kommer nog bli bra.
Köpte på Bike-discount. Köpte endast det övre lagret (inklusive kopp) då det undre var som nytt.
Har inte bytt ännu, men när jag byter kommer jag lägga på ordentligt med fett, vilket jag även gjort nu på mitt befintliga lager.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer