styrlager, vad menas med under och övre?

cubefritzz

Aktiv medlem
Jag försöker hitta styrlager till min cykel och blir inte klok på vad jag skall ha. I manualen står det:
Top 1 1/8 och Bottom 1 1/2 ärligt talat så är det, det svenska språket som förvirrar mig när jag försöker hitta detta.
Det står över och undre osv sedan står det kullagersats, innebär det att den över och undre ingår eller att det är över och nedre måttet på kullage? Menar de övre måttet på kullager 1 och nedre måttet på kullager 1 eller menar de övre och nedre kullager efter placeringen skall vara på cykeln? Är smått förvirrad där jag måste få tag i styrlager. Är desperat =(. Även snabb leverans önskas på helst 1 dag =). Tack på förhand ni som orkar ta er igenom denna text.

marr

Moderator
Forumvärd
Övre är kullagret uppe på. Nedre är kullagret under.

Ett set innehåller två. Ibland köper man ett set, ibland köper man separat. De beror på vad man ska ha och vad som finns.

jonte987

Aktiv medlem
Så det du behöver är om det är zs/si eller integrerad lager till ramen och vilka mått.

Tex zs 44/56 är vanliga mått för 1 1/8 1 1/2

Woodknocker

Aktiv medlem
Ja ta reda på det du, jäkligt noga, annars kommer det smaka senare bara. INte så komplicrat egentligen och alltid när det gäller cyklar så ska du tänka att nu har de försvårat till det.

jonte987

Aktiv medlem

cubefritzz

Aktiv medlem
Jag vet att jag har tapered fox gaffel 110/15 boost om det säger något?
I manualen står det: Headset FSA Orbit l-t, integrated, Top 1 1/8" top och 1 1/2" Bottom
Hjälper dessa siffror för att hjälpa mig? när jag kört stålull på styrlager för att få bort rost hittade jag siffror som:
fsa thr 1221 1/8 36 x 45 h6 på andra styrlager hittade jag fsa th mr12715 36 x 45 k6
säger detta något till någon? Någon som vet vad jag behöver?

marr

Moderator
Forumvärd
Ja gaffeln är rätt standard. Men vad har du för ram? Bilder på lager? Både uppe och nere.

Inte bara bild på lagret. Gärna hur de sitter i ramen med.

Annars blir det bars gissningslekar.

Vad är det för fel på lagerna du har?

cubefritzz

Aktiv medlem
Jag har nu kollat med förstorningsglas och putsat styrlager ännu mer med stål ull och fått fram följande:

TH MR1221-1/8 36x45 H6 = FSA MR122 Bearing for 1 1/8"
TH MR1271.5 36x45 K6 = FSA MR127

Kan man köpa något annat som är bättre mot rost? Måste det just vara FSA?

Felen på mina lager är att de rostat sönder och alla småkulor trillat ur. Det är först nu jag börjar förstå att man även behöver serva styrlager på cykeln varje höst/vinter och inte bara allt annat =).

Woodknocker

Aktiv medlem
jag ha nu kollat med förstorningsglas och putsat styrlager ännu mer med stål ull och fått fram följande:
Nej bara måtten sitter där. Hur hade du nu tänkt gå tillväga för att få hem det tills imorgon? Klickar du hem via Wiggle får du tidigast måndag. Gå till cykelcity vet jag.

marr

Moderator
Forumvärd
Jag har nu kollat med förstorningsglas och putsat styrlager ännu mer med stål ull och fått fram följande:

Felen på mina lager är att de rostat sönder och alla småkulor trillat ur. Det är först nu jag börjar förstå att man även behöver serva styrlager på cykeln varje höst/vinter och inte bara allt annat =).
Vill du ha bättre kvalitet. Kika på tex. Canecreek. Men eftersom du vägrar berätta vad du har för ram eller för styrlager standard. Så går det inte att hjälpa dig där...
Tex får man kanske byta även lagerkopparna.

Senast ändrad:

robwrnr

Aktiv medlem

Här har du lagren till över och under. Du behöver ju inte köpa komplett headset om du bara ska byta lager.

cubefritzz

Aktiv medlem
Vill du ha bättre kvalitet. Kika på tex. Canecreek. Men eftersom du vägrar berätta vad du har för ram eller för styrlager standard. Så går det inte att hjälpa dig där...
Tex får man kanske byta även lagerkopparna.
Ja tack jag vill ha bättre kvalité än fsa. Vad är bättre än FSA? Vad menar du med styrlager standard? Jag har redan skrivit att jag har följande efter att tittat med förstorningsglas.

Vad mer behöver du? Ramen är ren kolfiber.

marr

Moderator
Forumvärd
Ja tack jag vill ha bättre kvalité än fsa. Vad är bättre än FSA? Vad menar du med styrlager standard? Jag har redan skrivit att jag har följande efter att tittat med förstorningsglas.

Ok, så inget Ipressat? Då har du ett såkallat IS lager.

Dvs IS41 / IS52

jonte987

Aktiv medlem

Kolfiber är ingen head set standard

marr

Moderator
Forumvärd

cubefritzz

Aktiv medlem
Ok, så inget Ipressat? Då har du ett såkallat IS lager.

Dvs IS41 / IS52

Varför är Cranecreek bättre? Ja det är IS på standarden som jag ser det. Håller det bättre mot rost? lättare?

cubefritzz

Aktiv medlem
Det var ett alternativ i högen bara.

Själv kör jag på billigare lager, men har nya i reserv hemma. Går rätt fort att byta :)
Ja det är enkelt att byta, det är svårare att hitta rätt del bara =). Hur vet man vilket styrkullager är kompatibelt med min cykel? Om man inte vill ha just FSA?

jonte987

Aktiv medlem
Om jag skulle chansa baserat vad vi nu vet så stämmer detta rätt bra

Men jag tror inte man behöver köpa bättre kvalitet för att undvika rost

marr

Moderator
Forumvärd
Om jag skulle chansa baserat vad vi nu vet så stämmer detta rätt bra

Men jag tror inte man behöver köpa bättre kvalitet för att undvika rost
Inte IS42, tror det ska vara 41 faktiskt.

Is42 har en ytterdia av 41.8

Argos

Aktiv medlem
Och btw är det inget fel på FSA lager. Ger man dem fett och håller dem justerade håller de i 1000-tals mil trots att det är enkla billiga lager.
Exakt! FSA är bra.

Har en cykel med FSA -lager som nu passerat 12 år av åretruntbruk utan anmärkning. Underhåll är a och o innan man bildar sig en uppfattning på felaktiga grunder om ett visst varumärke.

Senast ändrad:

Batavus

Aktiv medlem
Vilken bra hjälp ni ger! Ni verkar ha strulat med det här många gånger.
Själv har jag haft bekymret en gång, och var tvungen att ta hjälp av säljaren.

Woodknocker

Aktiv medlem
Är väl inte så konstigt egentligen, jag menar är det konstigt att all information om en sådan grej som en cykel? Sätt upp en bra Youtube-kanal och du kan tjäna en hacka.

En cykel är en cykel, inte ett flygplan.

Vilken bra hjälp ni ger! Ni verkar ha strulat med det här många gånger.
Själv har jag haft bekymret en gång, och var tvungen att ta hjälp av säljaren.

edti: Alltså att klura ut hur en cykel funkar är inte kvalificerande för någonting, jag kunde inte ens spika ihop två brädor i träslöjden och till och med jag har lärt mig klara mig (jajaja) utan cykelhandlare. Så illa tvungen.
Men cykelindustrin har fått folket att tro att en cykel är den här superkänsliga rymdblomman som bara måste ha en viss speciell behandling för att inte rasa ihop. Jag har cyklat med ett helt löst styrrör och jag har uppenbarligen överlevt. Innan dess cyklad jag tydligen utan styrlager, för de var sönderrostade. Väldigt lågintelligent beteende men jag köper inte att felmarginalerna gällande cyklar är 0.011% och att man dör på ögonblicket om man inte följer manualerna. Cyklingens fara ligger i dess natur och inte i grejernas konstruktion. Det är farligt att sitta oskyddad på något som färdas i dödliga hastigheter, tar man körkort får man lära sig att det börjar bli dödliga hastigheter redan vid 50km/h, det är däri faran ligger, inte i huruvida man följer Shimanos senaste uppdaterade manual eller inte.

Sista: Och det är egentligen juridik som det handlar om, tillverkarna är tvungna att reservera sig för allt möjligt och säger man något som kan tydas på ett entydigt sätt kan tillverkaren bli skadeståndsskyldig.

Senast ändrad:

Batavus

Aktiv medlem
Må så vara, men cyklar är byggda på olika sätt, och efter delvis olika mått. En del redovisar efter en standard, (och kanske i tum), andra redovisar i något annat system. Dyra cyklar kan dessutom vara specialgjorda, med ovala/elliptiska gafflar, styr- och sadelrör t ex. Skaffar och mäter man inte rätt då blir det köpta oanvändbart.

marr

Moderator
Forumvärd
Är väl inte så konstigt egentligen, jag menar är det konstigt att all information om en sådan grej som en cykel? Sätt upp en bra Youtube-kanal och du kan tjäna en hacka.

En cykel är en cykel, inte ett flygplan.

edti: Alltså att klura ut hur en cykel funkar är inte kvalificerande för någonting, jag kunde inte ens spika ihop två brädor i träslöjden och till och med jag har lärt mig klara mig (jajaja) utan cykelhandlare. Så illa tvungen.
Men cykelindustrin har fått folket att tro att en cykel är den här superkänsliga rymdblomman som bara måste ha en viss speciell behandling för att inte rasa ihop. Jag har cyklat med ett helt löst styrrör och jag har uppenbarligen överlevt. Innan dess cyklad jag tydligen utan styrlager, för de var sönderrostade. Väldigt lågintelligent beteende men jag köper inte att felmarginalerna gällande cyklar är 0.011% och att man dör på ögonblicket om man inte följer manualerna. Cyklingens fara ligger i dess natur och inte i grejernas konstruktion. Det är farligt att sitta oskyddad på något som färdas i dödliga hastigheter, tar man körkort får man lära sig att det börjar bli dödliga hastigheter redan vid 50km/h, det är däri faran ligger, inte i huruvida man följer Shimanos senaste uppdaterade manual eller inte.

Sista: Och det är egentligen juridik som det handlar om, tillverkarna är tvungna att reservera sig för allt möjligt och säger man något som kan tydas på ett entydigt sätt kan tillverkaren bli skadeståndsskyldig.
Det är du som tror att en cykel är en superkänslig rymdblomma. Hur är det med självinsikten egentligen? Läser du vad du själv skriver i andra trådar?

cubefritzz

Aktiv medlem
Tack för all hjälp verkligen. I vintras och hösten 2020 bytte jag samtliga kullager på cykeln men glömde just styrlager. Tänkte inte på att det även fanns kullager där vilket är uppenbart. Körde en 6 milar tävling för någon vecka sedan, att då styrlager inte rasade ihop då var ett under. Jag hörde knak och brak och förstod inte varifrån det kom förrän igår då alla kullor trillade ur. Jag fick köra ca 30 mil T/R för att få tag på rätt kullager just idag, så att jag verkligen kunde komma ut och köra MTB just idag och resten av sommaren. Är supernöjd med all hjälp jag fått. Butiken som sålde kullager nämnde det som många redan sagt här, plocka ur samtliga kullager under hösten/vintern och gör rent och fetta upp så håller alla kullager/styrlager hur länge som helst =). Om någon annan behöver cykeldelar oavsett märke så har Trek Servicenter i GBG allt: https://trekstoregbg.se/service/ den gamle mannen som arbetar där är superduktig.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer