Styrlagerkoppar - hur får jag ur dem från ramen?

Wiciman

Aktiv medlem
Styrlagerkoppar - hur får jag ur dem från ramen?
Ska byta styrlager men för att lyckas med det måste jag ha väck de gamla kopparna för att kunna mäta ID på ramen.

Har försökt med vevlagerextraktor (typ rör som är kluvet och som expanderar sig inne i ramen) men verktygets tappar kommer inte åt flänsen på lagerkoppen.

Kommer inte heller åt att knacka ut kopparna med mejsel. Sitter liksom försänkta.

Någon som har tips hur jag ska komma vidare?

headset3.jpg






1633674699898.png
 

Bilagor

  • headset.jpg
    headset.jpg
    521.5 KB · Besök: 44

Berk

Aktiv medlem
Styrlagerkoppar - hur får jag ur dem från ramen?
Om du vill bara byta lager kan du behålla kopporna. Men antar att du har en anledning varför du också vill byta kopporna.

Andra här säger att det skulle går med ett drivdorn på utsidan. Men utsidan är runt, så tycker att det är svårt. Att värma upp styrhuvudet kan hjälpa.
 

Raggamuffin

Aktiv medlem
Styrlagerkoppar - hur får jag ur dem från ramen?
Behöver du verkligen ha ut dem? Vad skall i istället?
Chansen att få ut den med annat än mord ser lite lurigt ut.

Går det att få grepp med en sån tång som är en rem? Vad de nu heter.
 

Wiciman

Aktiv medlem
Styrlagerkoppar - hur får jag ur dem från ramen?
Behöver du verkligen ha ut dem? Vad skall i istället?
Chansen att få ut den med annat än mord ser lite lurigt ut.

Går det att få grepp med en sån tång som är en rem? Vad de nu heter.
Behöver få ut dem för att mäta ramens inre diameter för att på så sätt source:a ett nytt styrlager. Kommer inte åt med skjutmått på insidan när kopparna sitter kvar.
 

BJS

Aktiv medlem
Styrlagerkoppar - hur får jag ur dem från ramen?
De där kopparna får du inte ut utan att förstöra dem. Men är du villig att offra befintliga koppar så är det bara att försiktigt förstöra dem.
 

Wiciman

Aktiv medlem
Styrlagerkoppar - hur får jag ur dem från ramen?
De där kopparna får du inte ut utan att förstöra dem. Men är du villig att offra befintliga koppar så är det bara att försiktigt förstöra dem.
definiera "förstöra" :-)? problemet är ju som sagt att jag inte kommer åt att banka ut dem då flänsarna sitter "recessed" inne i ramen. blir kanske att plocka fram Dremeln :-)
 

Raggamuffin

Aktiv medlem
Styrlagerkoppar - hur får jag ur dem från ramen?
Behöver få ut dem för att mäta ramens inre diameter för att på så sätt source:a ett nytt styrlager. Kommer inte åt med skjutmått på insidan när kopparna sitter kvar.

Det ska alltså inte i ett nytt likadant styrlager?
Du ska ha nya koppar i av annan storlek?

Där är ju helt klart kant nog att knacka ut dem utifrån, med de kommer dö då men ska du ändå ha nya koppar och inte bara lager så är det väl bara att döda på :)
 

Wiciman

Aktiv medlem
Styrlagerkoppar - hur får jag ur dem från ramen?
Det ska alltså inte i ett nytt likadant styrlager?
Jo men som jag förstått det måste jag mäta ID i ramen för att kunna source:a rätt (komplett) lager. Behöver beställa allt annat än kopparna.

Du ska ha nya koppar i av annan storlek?

Det är inte min plan.

Där är ju helt klart kant nog att knacka ut dem utifrån, med de kommer dö då men ska du ändå ha nya koppar och inte bara lager så är det väl bara att döda på :)
 

BJS

Aktiv medlem
Styrlagerkoppar - hur får jag ur dem från ramen?
definiera "förstöra" :-)? problemet är ju som sagt att jag inte kommer åt att banka ut dem då flänsarna sitter "recessed" inne i ramen. blir kanske att plocka fram Dremeln :-)
Båggilsblad, dremmel... målet att få ett spår i koppen så släpper den. Tråkigt och tidsödande, men säkrare än att klämma fast utskicket och hoppas på tur.

Dock förstår jag inte att det inte skulle gå återanvända kopparna. Jag har en cykel med ofrivilligt "hybridlager" med koppar i orginal och lager samt crownrace från ett nytt annat lager. Det trista är givitvis att hitta mått och lista ut vad som passar - svårt, men möjligt.

Edit. Jo - jag har nog något lager som aldrig passade i lådorna... OnOne hade billiga helt okej lager förr iaf så köpte på mig lite prylar.... Allt passande inte.
 

Berk

Aktiv medlem
Styrlagerkoppar - hur får jag ur dem från ramen?
Jo men som jag förstått det måste jag mäta ID i ramen för att kunna source:a rätt (komplett) lager. Behöver beställa allt annat än kopparna.

Den finns bara några få mått. Mät innerdiameter av lägre sidan av kopporna och lägg till två gånger tjockleken av godset av kopporna, dvs 2 x 1-1.5 mm.

Andra lösning är är mätta diameter av lägersättet och köpa vilken lager som helst med rätt diameter.
 

Valhalla_

Aktiv medlem
Styrlagerkoppar - hur får jag ur dem från ramen?
Jag hade tagit fram glidhammaren och kört med krok inlindad i eltejp. Tror inte man skulle skada varken kopparna eller ramen något särskilt.
 

Wiciman

Aktiv medlem
Styrlagerkoppar - hur får jag ur dem från ramen?
Den finns bara några få mått. Mät innerdiameter av lägre sidan av kopporna och lägg till två gånger tjockleken av godset av kopporna, dvs 2 x 1-1.5 mm.

Andra lösning är är mätta diameter av lägersättet och köpa vilken lager som helst med rätt diameter.
Ser nu att koppen står märkt "FSA The Pig" kan väl inte finnas så många versioner av den nä.
 

Wiciman

Aktiv medlem
Styrlagerkoppar - hur får jag ur dem från ramen?
Om någon kan styra mig rätt till vilket styrlager jag behöver så hade jag blivit lycklig. En veritabel djungel detta...

Jag kommer att köra med standard 1 1/8" gaffel och lagret ska enligt Egress ovan ha EC49 koppar.
 

Egress

Aktiv medlem
Styrlagerkoppar - hur får jag ur dem från ramen?
Du mater på en extern kopp. Illustrationen visar ett headtube för integrerat lager.
Är planen att byta lager eller lagerkopp?
 

Egress

Aktiv medlem
Styrlagerkoppar - hur får jag ur dem från ramen?
Jadu. Nu har du ju bankat ut koppen, så det är nog lättast att byta både kopp och lager.
Diametern på din gaffelkrona kan också vara en bra sak att mäta.
 

Egress

Aktiv medlem
Styrlagerkoppar - hur får jag ur dem från ramen?
Förutsatt att gaffelkronan har en diameter på 30mm, gaffelröret (där styrstammen kläms fast) är 1 1/8" (28.6mm), samt att övre styrröret även det har en inre diameter på 49.7mm så är det här en bra start:

 

Wiciman

Aktiv medlem
Styrlagerkoppar - hur får jag ur dem från ramen?
Du tänker att jag skippar externa lagerkoppar helt då alltså? Men då kommer nästa fråga. Inre diameter på ramens styrrör/head tube är ju 49mm. I beskrivningen på det lager du länkade till står det 44mm. Det lär väl inte passa då?:

"
The name 40.ZS49 describes the semi integrated (also known as press fit or zero stack) Ahead reduction headset for 1.5 to 1 1/8" conversion and frames with a 44mm inner diameter headtube. The S.H.I.S. denotation (see attachment) is ZS49/28.6 | ZS49/30.
Material: Cups and Covers: 6061 T-6 aluminium
Crown Race: Split Glass-Reinforced Polyamide
Bearings: Black Oxide
Weight supplement: manufacturer information
 

Wiciman

Aktiv medlem
Styrlagerkoppar - hur får jag ur dem från ramen?
De har skrivit fel i beskrivningen eller i modellen. Zs44 är 44mm
Ok.

Även detta bör funka väl? Brukar crown race (ringen man monterar på gaffelröret) följa med? Hittar ingen info om det i beskrivningen.

 

Wiciman

Aktiv medlem
Styrlagerkoppar - hur får jag ur dem från ramen?
Rotade i lådorna och hittade kullagren till lagerkopparna.

Kullagren är lösa kulor som sitter ihop med en ring.

Kunde en budgetlösning vara att enbart skaffa lösa detaljer och få till ett komplett lager med ovan som bas?

Om jag vill köra 1 1/8" gaffel med ovan delar, vad behöver jag?
 

Egress

Aktiv medlem
Styrlagerkoppar - hur får jag ur dem från ramen?
Rotade i lådorna och hittade kullagren till lagerkopparna.
Grattis.

Kullagren är lösa kulor som sitter ihop med en ring.
Såna är kul.

Kunde en budgetlösning vara att enbart skaffa lösa detaljer och få till ett komplett lager med ovan som bas?
Ja. Om du kan hitta delar som passar ihop.

Om jag vill köra 1 1/8" gaffel med ovan delar, vad behöver jag?
Ta med vad du har (ram, gaffel, lagerkoppar, kullager) till en cykelaffär med en kompetent mekaniker.
Verkar inte som att vi kan komma längre än såhär i en forumtråd med tanke på alla okända variabler, dålig info hos återförsäljare på nätet etc.
 

qma

Aktiv medlem
Styrlagerkoppar - hur får jag ur dem från ramen?
Bara för att bekräfta det som redan skrivits här...

Styrlagret du redan har är ju alltså ett s.k. reducer headset (Edit: Eller kanske inte reducer - se kompletterande info i min nästa postning) för ditt 49/49 mm (a.k.a. "one point five") styrhuvud, för att köra 1 1/8 gaffel (styrrör OD 28.6/30 mm), så om det inte är skrot kan du köra vidare med det, montera nya kulor, etc. Vehövs ett nytt så kan du lika gärna köra ZeroStack såsom det där Orbit Z 1.5R.
 
Senast ändrad:

Wiciman

Aktiv medlem
Styrlagerkoppar - hur får jag ur dem från ramen?
Bara för att bekräfta det som redan skrivits här...

Styrlagret du redan har är ju alltså ett s.k. reducer headset för ditt 49/49 mm (a.k.a. "one point five") styrhuvud, för att köra 1 1/8 gaffel (styrrör OD 28.6/30 mm), så om det inte är skrot kan du köra vidare med det, montera nya kulor, etc. Vehövs ett nytt så kan du lika gärna köra ZeroStack såsom det där Orbit Z 1.5R.
oklart vilken gaffel som suttit original. Köpte ramen löst, med enbart kopparna och kullagren (lösa). Har inte hittat mer info om cykeln, en Crescent Dirt 009 (?) anno cirka 2008. sannolikt följde crown race mm lagerdetaljer med när gaffeln rök.

 

qma

Aktiv medlem
Styrlagerkoppar - hur får jag ur dem från ramen?
oklart vilken gaffel som suttit original. Köpte ramen löst, med enbart kopparna och kullagren (lösa). Har inte hittat mer info om cykeln, en Crescent Dirt 009 (?) anno cirka 2008. sannolikt följde crown race mm lagerdetaljer med när gaffeln rök.

Det är ett ganska speciellt crown race (jag har ett sånt styrlager med samma mått på min gamla DH-hoj).

Edit: Det kan hända att gaffeln som satt på var tapered, och därmed satt vanliga (inte reducer) crown racet på, då det (styrlagret) säljs/såldes i de två varianterna och crown race är det som skiljer sig.
 
Senast ändrad:

Egress

Aktiv medlem
Styrlagerkoppar - hur får jag ur dem från ramen?
…and the plot thickens😬
Se mitt tidigare svar.

Vehövs ett nytt så kan du lika gärna köra ZeroStack såsom det där Orbit Z 1.5R.
Zero stack passar, men kommer förkorta gaffelns effektiva längd och således påverka styrvinkel, vevlagerhöjd, och sadelvinkel. Vilket i sin tur kan påverka cykelns hanteringsegenskaper.

Visserligen marginellt, men alltid värt att nämna när man rekommenderar delar som skiljer sig från original eller de som var installerade innan.
 

Makten

Aktiv medlem
Styrlagerkoppar - hur får jag ur dem från ramen?
Rotade i lådorna och hittade kullagren till lagerkopparna.

Kullagren är lösa kulor som sitter ihop med en ring.
Det är lite förvånande att ingen såg detta när du visade första bilden, där man tydligt ser att undre lagerkoppen ÄR lagerbanan. Det du saknar är alltså ett crown race som är en inre lagerbana (det är därifrån benämningen "crown race" kommer, ursprungligen, när alla lager hade den konstruktionen). Kanske leta i lådorna om det ligger där nånstans?

Måste du byta styrlager så är det egentligen bara innermåtten på ramen och gaffelrörets diameter (eller diametrar om det är koniskt) som är intressanta, inte vad som satt där innan. Jag har ingen superkoll på styrlagerstandarder men det borde gå att hitta nåt som är EC (external cup) så att det nya lagret bygger ungefär lika mycket höjd som det gamla. Och som sagt; mät innermåttet i ramen istället för yttermåttet på den gamla koppen.

Edit: Såhär ser det ut schematiskt och det du saknar är den undre gröna lagerbanan. Sen behöver du naturligtvis grejer för det övre lagret också, som antagligen är snarlikt.

Br_aheadset.png
 
Senast ändrad:

BJS

Aktiv medlem
Styrlagerkoppar - hur får jag ur dem från ramen?
Det är lite förvånande att ingen såg detta när du visade första bilden, där man tydligt ser att undre lagerkoppen ÄR lagerbanan. Det du saknar är alltså ett crown race som är en inre lagerbana (det är därifrån benämningen "crown race" kommer, ursprungligen, när alla lager hade den konstruktionen). Kanske leta i lådorna om det ligger där nånstans?

Måste du byta styrlager så är det egentligen bara innermåtten på ramen och gaffelrörets diameter (eller diametrar om det är koniskt) som är intressanta, inte vad som satt där innan. Jag har ingen superkoll på styrlagerstandarder men det borde gå att hitta nåt som är EC (external cup) så att det nya lagret bygger ungefär lika mycket höjd som det gamla. Och som sagt; mät innermåttet i ramen istället för yttermåttet på den gamla koppen.
Crown race kan man ta från ett annat lager utan problem. Jag gjorde det när den av misstag blev kvar på gaffeln jag skrotade.

Går givetvis inte med muppiga slitsade crown race, men med tadiotinella så fungerar det.men
 
Topp