Styrlagerkoppar - hur får jag ur dem från ramen?

Makten

Aktiv medlem
Crown race kan man ta från ett annat lager utan problem. Jag gjorde det när den av misstag blev kvar på gaffeln jag skrotade.

Går givetvis inte med muppiga slitsade crown race, men med tadiotinella så fungerar det.men
Är du verkligen helt säker på det? Jag har sett såna lager med helt olika storlek på kulorna, och då lär det inte bli bra. Men visst, finns det standarder och man lyckas lista ut vilken som gäller så...

Såna slitsade är ju endast till för "maskinlager" som har egna lagerbanor. De är bara koniska utan kulbana. Dumt att även dessa kallas crown race då de inte är en del av kullagret.

BJS

Aktiv medlem
Är du verkligen helt säker på det? Jag har sett såna lager med helt olika storlek på kulorna, och då lär det inte bli bra. Men visst, finns det standarder och man lyckas lista ut vilken som gäller så...

Såna slitsade är ju endast till för "maskinlager" som har egna lagerbanor. De är bara koniska utan kulbana. Dumt att även dessa kallas crown race då de inte är en del av kullagret.
Ja de får ju vara hyggligt likt. Jag plockade crown race från en OnOne lager och när jag jämnfört crown race mellan olika tillverkare så såg de väldigt lika ut. Kör med onOne crown race på ett FSA lager och det fungerar utmärkt. Naturligtvis så måste det se rimligt lika ut. Min spaning var att av det jag stött på så har flera tradiotinella lager varit så lika att det har gått byta delar mellan dem med gott resultat.

Wiciman

Aktiv medlem
Det är lite förvånande att ingen såg detta när du visade första bilden, där man tydligt ser att undre lagerkoppen ÄR lagerbanan. Det du saknar är alltså ett crown race som är en inre lagerbana (det är därifrån benämningen "crown race" kommer, ursprungligen, när alla lager hade den konstruktionen). Kanske leta i lådorna om det ligger där nånstans?

Måste du byta styrlager så är det egentligen bara innermåtten på ramen och gaffelrörets diameter (eller diametrar om det är koniskt) som är intressanta, inte vad som satt där innan. Jag har ingen superkoll på styrlagerstandarder men det borde gå att hitta nåt som är EC (external cup) så att det nya lagret bygger ungefär lika mycket höjd som det gamla. Och som sagt; mät innermåttet i ramen istället för yttermåttet på den gamla koppen.

Edit: Såhär ser det ut schematiskt och det du saknar är den undre gröna lagerbanan. Sen behöver du naturligtvis grejer för det övre lagret också, som antagligen är snarlikt.

Tack för skissen.

Det jag saknar, om jag vill bygga vidare på det jag har, är alltså det jag markerat nedan.

Dvs:
- Conical compression ring, som konverterar 1.5" till 1 1/8"
- Top race, som konverterar 1.5" till 1 1/8"
- Crown race, som konverterar 1.5" till 1 1/8"

Korrekt?

1633765613240.png

d_anders

Aktiv medlem
Är nog liten chans att hitta överblivna prylar inom rimlig tid. Lägg lite tid på att googla runt efter vettigt pris och beställ sen.

Makten

Aktiv medlem
Tack för skissen.

Det jag saknar, om jag vill bygga vidare på det jag har, är alltså det jag markerat nedan.

Dvs:
- Conical compression ring, som konverterar 1.5" till 1 1/8"
- Top race, som konverterar 1.5" till 1 1/8"
- Crown race, som konverterar 1.5" till 1 1/8"

Korrekt?

Visa bilaga 517365
Nja, lagerbanorna "konverterar" ingenting. De ska passa på gaffelröret och ha rätt dimensioner för kullagret, det vill säga rätt radie för kulornas diameter (edit: oftast något större än kulstorleken) och rätt diameter utvändigt för att kulorna ska hamna på rätt ställe. Det är det jag är tveksam till kommer funka bra om man bara väljer nåt random utan att veta att det är kompatibelt. Det skadar nog inte att prova dock, eftersom det inte är nån megabelastning på dessa lager.

Edit: Tänk såhär; dina befintliga kullager är av vinkelkontakttyp, och "crown race" som du saknar är den inre lagerbanan, medan "lagerkoppen" är den yttre lagerbanan. Båda sitter direkt mot ram och gaffelrör, utan något emellan.

kullager.png

Egress

Aktiv medlem
Bra cykelbutiker har ofta diverse reservdelar till lager av den modell du har på cykeln (men som du redan bankat ut). Ofta har de även en "skrotlåda" med överblivna, men fullt användbara, delar.

Vad jag kan se så har du fortfarande inte bekräftat vad för sorts gaffel du har, så alla tips på exakt vilket styrlager du behöver är helt enkelt gissningar.

Ta med dina prylar till en kompetent mekaniker som jobbar i ev välutrustad verkstad. Min gissning är att det kommer vara både enklare och snabbare än att försöka lista ut alla variabler del för del via Happy.

BJS

Aktiv medlem
Nja, lagerbanorna "konverterar" ingenting. De ska passa på gaffelröret och ha rätt dimensioner för kullagret, det vill säga rätt radie för kulornas diameter (edit: oftast något större än kulstorleken) och rätt diameter utvändigt för att kulorna ska hamna på rätt ställe. Det är det jag är tveksam till kommer funka bra om man bara väljer nåt random utan att veta att det är kompatibelt. Det skadar nog inte att prova dock, eftersom det inte är nån megabelastning på dessa lager.
Det är ofta större kulor vilka är lite mindre känsliga i enklare öppna lager. Den stora nackdelen som jag ser det är att de är obefintligt tätade och MÅSTE underhållas med rengöring och omfettning då och då - annars dör de snabbt hur som helst.

Men med det sagt har jag kört långt med gamla gammaldax öppna lager med fel crownrace. Slitaget är omärkbart trots över 4000 mil cyklning varav mångs mil i vintetväglag med salt och skit. Underhåll kan ge bra livslängd även på enkla prylar....

BJS

Aktiv medlem
Bra cykelbutiker har ofta diverse reservdelar till lager av den modell du har på cykeln (men som du redan bankat ut). Ofta har de även en "skrotlåda" med överblivna, men fullt användbara, delar.

Vad jag kan se så har du fortfarande inte bekräftat vad för sorts gaffel du har, så alla tips på exakt vilket styrlager du behöver är helt enkelt gissningar.

Ta med dina prylar till en kompetent mekaniker som jobbar i ev välutrustad verkstad. Min gissning är att det kommer vara både enklare och snabbare än att försöka lista ut alla variabler del för del via Happy.
Mycket klarnar när man har prylarna framför sig.

Wiciman

Aktiv medlem
Blir nog trots allt för krångligt att hitta kompletterande delar till befintligt lager.

Kommer köra på en standard 1 1/8" framgaffel.

Har hittat detta lite billigare kompletta styrlager:

Det jag inte blir klok på är benämningen:
"För 49 mm OD huvudrör"... OD borde rimligtvis stå för yttre diameter, men det är ju diametern på insidan av ramen som är relevant väl? Jag har ju 49mm i detta mått på ramen.

Makten

Aktiv medlem
Det är ofta större kulor vilka är lite mindre känsliga i enklare öppna lager. Den stora nackdelen som jag ser det är att de är obefintligt tätade och MÅSTE underhållas med rengöring och omfettning då och då - annars dör de snabbt hur som helst.

Men med det sagt har jag kört långt med gamla gammaldax öppna lager med fel crownrace. Slitaget är omärkbart trots över 4000 mil cyklning varav mångs mil i vintetväglag med salt och skit. Underhåll kan ge bra livslängd även på enkla prylar....
Det funkar säkert om det bara är lite fel, men jag har sett kullager där kulstorleken skiljer med typ en faktor två, och då är chansen att det funkar antagligen inte särskilt stor. Det gäller ju att kulorna åtminstone hamnar på nåt rimligt ställe på lagerbanan. Är det "nere på platten" så kommer gaffeln glappa och är det "uppe på sidorna" så kommer det inte tåla nån axiell last att tala om.

Detta bör man ganska enkelt kunna prova genom att sätta ihop lagerdelarna utanför cykeln. Det ska då inte vara radiellt glapp, och inte (alltför) trögt att trycka ihop delarna axiellt. Det kan hända att det sker ett litet "snäpp" när allt hoppar på plats dock.

Och ja, dylika lager är rent mekaniskt överlägsna eftersom de är mycket större än kompletta "maskinlager" där banor och koppar stjäl massa godstjocklek så att själva kullagret blir mindre/smalare. Men som du säger så kan de vara dåligt tätade istället.

Egress

Aktiv medlem
Det jag inte blir klok på är benämningen:
"För 49 mm OD huvudrör"... OD borde rimligtvis stå för yttre diameter, men det är ju diametern på insidan av ramen som är relevant väl? Jag har ju 49mm i detta mått på ramen.

Som sagts tidigare i tråden, online-butiker verkar ha en tendens att ange fel dimensioner och specifikationer. I det här fallet så har de troligen blandat ihop ID och OD.

Kolla upp specifikationen på FSA's egna hemsida. De har tekniska ritningar tillgängliga för de flesta av deras lager.

Notera att det lagret du länkat till är "zero stack" för nedre lagerkoppen (dvs. lagerkoppen och lagren sitter försänkta inuti styrröret). Den som satt i ramen tidigare var ett "external cup" (dvs. lagerkoppen och lagren sitter på utsidan av styrröret).

Wiciman

Aktiv medlem
Som sagts tidigare i tråden, online-butiker verkar ha en tendens att ange fel dimensioner och specifikationer. I det här fallet så har de troligen blandat ihop ID och OD.

Kolla upp specifikationen på FSA's egna hemsida. De har tekniska ritningar tillgängliga för de flesta av deras lager.

Notera att det lagret du länkat till är "zero stack" för nedre lagerkoppen (dvs. lagerkoppen och lagren sitter försänkta inuti styrröret). Den som satt i ramen tidigare var ett "external cup" (dvs. lagerkoppen och lagren sitter på utsidan av styrröret).

FSAs hemsida gav inte mycket klarhet…

jonte987

Aktiv medlem
Ja, verkar som amazon har rätt. Od 49 på HT. Något otippat att jobba med den siffran kan en lekman tycka

d_anders

Aktiv medlem
Mindre vanliga styrlager är tyvärr oftast svåra att hitta billigt.

Till trainerhojen behövde jag egentligen is52 zs44 tapered. Hittade inget billigt så jag stabiliserade gaffeln med bland annat bitar av cykeldäck istället.

Egress

Aktiv medlem
FSAs hemsida gav inte mycket klarhet…

Det finns en PDF i din länk som man får läsa om man vill veta

Wiciman:
Nu kommer det här kanske låta otrevligt, men så är det inte menat.
Allt denna tråd har bevisat är att du behöver ta dina prylar till en kompetent mekaniker.

Flera av oss har nu försökt leda dig på rätt väg, men du har gång på gång visat att du inte riktigt greppar det här med olika dimensioner, vad som skall mätas, samt olika typer av headset och vilka delar som behövs (i sig inte konstigt med tanke på att det finns så många olika och det blir lätt förvirrande).

Citaten ovan var sista droppen för mig - att du inte på egen hand kan titta ordentligt på tillverkarens sida och hitta informationen som klart och tydligt finns där i den länkade PDF'en talar för sig självt.

Om du helt enkelt låter en cykelmekaniker titta på problemet så kommer det lösas snabbt, och med mindre risk för att du råkar bränna budgeten och mer tid ifall du skulle råka beställa fel grejor.

qma

Aktiv medlem
49.

49.7 ser det ut som. Man ska läsa på lilla skalan på den glidande delen också.

S.H.I.S för vad som behövs är utrett på första sidan. Original är EC49/EC49 och önskad styrrör OD är 28.6/30. Styrlagret som behövs ska ha S.H.I.S = EC49/28.6 - EC49/30 eller ZS49/28.6 - ZS49/30 (eller rentav en mix om det är fördelaktigt prismässigt). ZS-varianten är snyggare och bättre men kan förkorta gaffeln och styrrörlängds-behovet en aning då original var EC (men inte särskilt hög bygghöjd).

Salabaladala

Aktiv medlem
S.H.I.S för vad som behövs är utrett på första sidan. Original är EC49/EC49 och önskad styrrör OD är 28.6/30. Styrlagret som behövs ska ha S.H.I.S = EC49/28.6 - EC49/30 eller ZS49/28.6 - ZS49/30 (eller rentav en mix om det är fördelaktigt prismässigt). ZS-varianten är snyggare och bättre men kan förkorta gaffeln och styrrörlängds-behovet en aning då original var EC (men inte särskilt hög bygghöjd).
Ja, skrev innan jag läst så långt i tråden.

Topp