Styrväska, Kona Unit X

oatp1b1

Ny medlem
Styrväska, Kona Unit X
Hej,

Jag har precis köpt en Kona Unit X som all-roundpendlare och behöver en väska på den för att frakta lite vardagliga grejer (matlåda, regnkläder, mobil, nycklar, plånbok, ev. ombyte).
Väskan måste sitta på styret eftersom jag har en barnstol på under en del av vägen till jobbet (d.v.s. sadelväska går inte). Ramväska går bort eftersom jag inte vill ha min matlåda liggandes, haft på tok för många läckincidenter när jag råkat ha dem liggande tidigare. Jag vill också kunna köra gravel och singletrack efter jobbet med väskan på, så packväskor går bort.
Eftersom jag vill att väskan ska klara lite grövre terräng har jag mest tittat på styrväskor för bikepacking, typ Revelate Sweetroll/Bedrock Entrada/Ortlieb Handlebar Pack. Tankar om dessa/tänker jag rätt? Finns andra alternativ?

Tacksam för lite guidning!

nieves

Aktiv medlem
Styrväska, Kona Unit X
Mina matlådor av glas har inte läckt ens med soppa. Oavsett väska är det svårt att få lådan att ligga stilla.
Men en klickfixväska från ortlieb eller vaude är väl bästa tipset, fyll på med kläder så ligger den lättare kvar på botten.

Som sagt tidigare, tätare låda eller mattermos.
https://m.addnature.com/stanley-adventure-vacuum-food-jar-530ml-stainless-steel-594406.html

Eller Biltema för 169 kr https://www.biltema.se/fritid/friluftsliv-och-camping/termosar/mattermos-2000040988

Senast ändrad:

velovin

Aktiv medlem
Styrväska, Kona Unit X
Jag har haft klickfix-väskor, men tycker den höga lastpunkten påverkar cykeln på ett tråkigt sätt.

Sätt på någon diskret frampakethållare för att få ner tyngdpunkten lite?

oatp1b1

Ny medlem
Styrväska, Kona Unit X
Okej, jag är väl inte den som är den. Vad kör ni för matlådor? Jag har haft glaslådor från Ica och Clas Ohlson och de har börjat läcka allihop. Ramväska hade ju varit smidigare, just för tyngdpunkt etc. Det finns ju dessutom rätt mycket större utbud och priserna är ju betydligt trevligare.

jolov

Medlem
Styrväska, Kona Unit X
Blir fort lite svajjigt med större styrväskor. Gillar min outer shell och ortlieb accessory pack, men för små för vad du vill ha.

Kört ikeas matlådor i princip dagligen senaste 3.5åren utan läckage fwiw

tosse

Ny medlem
Styrväska, Kona Unit X
Jag tycker min Ortlieb Ultimate Six fungerar finfint för matlåda, något överdrag, träningskläder och även mindre shopping på väg hem. Lite meck att få hållaren för den på plats men väldigt praktisk för dagligt bruk, upp till 5 kg som de säger har inte varit ett problem men det ändrar såklart hur cykeln känns.
Nackdelen är väl att deras hållare för lampa som flyttar upp det över väskan tenderar att svaja en del och ser lite klumpigt ut. Fungerar nog bättre med något monterat på framgaffeln.

Styrväska, Kona Unit X
Jag har kört ovan rack och väska från cykelkraft i ungefär ett halvår. Funkar hur bra som helst. Aldrig något spill från matlådan.

Har också köpt en unit x istället för min gravel. Jag kan återkomma med hur det passar när jag får hem cykeln.

erik h

Aktiv medlem
Styrväska, Kona Unit X
lundatok sa:
Skickar väl in denna också, jag har rack och väska för att slippa bli svettig om ryggen, tidigare hade jag en eller två lowriderväskor. Tycker nog detta är lite smidigare. Jag parkerar cykeln inom hus på jobbet med väskan kvar och tar med gympåse och datorn upp till kontoret.
https://cykeltokig.se/2019/04/30/har-jag-gatt-och-blivit-gubbe-eller-hipster/
Ser bra ut, behöver nåt liknande både på förortsbeatern och på pendlaren som ska igång igen i vinter. Men vore skönt att kunna sätta en tvååring i flaket också och gå med hela ekipaget. Hur står dig din setup mot en Wald-korg, som ju håller saker mer på plats i sig själv? Är Walden klenare? Antar att du övervägde den också.

lundatok

Aktiv medlem
Styrväska, Kona Unit X
Har en Waldkorg men den är mycket klenare, den är mer som en ståltrådskorg. Den jag har iaf, men den passade bra att ha dator plus gymbag till och från jobbet. Den är garanterat inte klassad för 15 kg som pizzaracket jag har på.

Väskan jag har kan man slänga upp på ryggen vid behov om racket är upptaget, den är inte speciellt obekväm på ryggen. Har även en gummistropp som jag kan stoppa laptop-sleeven under för att hålla den på plats om jag bara har behov av att ha den med mig och inte hela väskan.

velovin

Aktiv medlem
Styrväska, Kona Unit X
erik h sa:
lundatok sa:
Skickar väl in denna också, jag har rack och väska för att slippa bli svettig om ryggen, tidigare hade jag en eller två lowriderväskor. Tycker nog detta är lite smidigare. Jag parkerar cykeln inom hus på jobbet med väskan kvar och tar med gympåse och datorn upp till kontoret.
https://cykeltokig.se/2019/04/30/har-jag-gatt-och-blivit-gubbe-eller-hipster/
Ser bra ut, behöver nåt liknande både på förortsbeatern och på pendlaren som ska igång igen i vinter. Men vore skönt att kunna sätta en tvååring i flaket också och gå med hela ekipaget. Hur står dig din setup mot en Wald-korg, som ju håller saker mer på plats i sig själv? Är Walden klenare? Antar att du övervägde den också.
Jag går många dagar i veckan med en 15 kg 1,5-åring på ett Specialized pizzarack, funkar fint när de korta benen inte orkar mer.

oatp1b1

Ny medlem
Styrväska, Kona Unit X
Tänkte bara uppdatera tråden nu när jag gjort mitt inköp. Skippade styrväska och kör på ramväska istället. Det blev en Revelate Ranger XL som passade i princip helt perfekt på min ram och som rymmer det jag behöver. Väldigt nöjd än så länge!

erik h

Aktiv medlem
Styrväska, Kona Unit X
6 liter verkar den vara på. Får du in komplett ombyte på det? Känns ju attraktivt till snabbcykeln där flak inte blir så kul.

lottta

Ny medlem
Styrväska, Kona Unit X
oatp1b1 sa:
Tänkte bara uppdatera tråden nu när jag gjort mitt inköp. Skippade styrväska och kör på ramväska istället. Det blev en Revelate Ranger XL som passade i princip helt perfekt på min ram och som rymmer det jag behöver. Väldigt nöjd än så länge!
Men den stora frågan då, hur går det med matlådan?

oatp1b1

Ny medlem
Styrväska, Kona Unit X
erik h sa:
6 liter verkar den vara på. Får du in komplett ombyte på det? Känns ju attraktivt till snabbcykeln där flak inte blir så kul.
Köpte XL som är på 10 liter. Skor och byxor har jag på jobbet. Förenklar lite att vi inte har någon klädkod heller, så jag behöver bara ha med mig en t-shirt och underkläder.

lottta sa:
Men den stora frågan då, hur går det med matlådan?
Det har gått bra än så länge, men jag har bara haft en "säker" maträtt med mig än så länge. :-)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer