Sulor LVG skor

martin.bo

Medlem
Sulor LVG skor
Hej.

Har haft problem med mina fötter, stortårna domnar bort efter långa lopp. Och det tar lång tid innan jag återfår känseln. Har nästan återfått 100% sedan förra sommarens äventyr.
Har inte för små skor men har bytt till nya fizik dojor. Men funderar på att inhandla ett par nya sulor. Har kollat på Ergon sulor men känns som det är ren chansning att köpa på nätet. Alla skriver ju så klart att deras sulor fixar allt. Nästan självcyklande med andra ord.

Så är det någon som har provat Ergon? Eller har tips på andra sulor?

//Martin

Pfaff

Aktiv medlem
Sulor LVG skor
Arbetarboden typ Grolls mfl brukar ha nån apparat som läser av foten och tar fram en stödjande sula.
Men det ör inte så att dina skor är för smala eller så? Stortån i mitten?

martin.bo

Medlem
Sulor LVG skor
Arbetarboden typ Grolls mfl brukar ha nån apparat som läser av foten och tar fram en stödjande sula.
Men det ör inte så att dina skor är för smala eller så? Stortån i mitten?
Nä jag har smala fötter så skorna är absolut inte för smala.
Stortån tror jag sitter där den ska men tummen sitter mer mot mitten, häähä

glitch

Aktiv medlem
Sulor LVG skor
Innan du köper en massa saker hade jag börjat med att försöka lista ut varför dina tår domnar. Har du höga eller låga fotvalv? Du domnar på stortån, vilket kan vara en indikation på att nerverna kring första metatarsalen inte har det så bäst.
Säker på att stortån har gott om plats, även ut i sidled?

Iläggssulor försöker ofta dels stötta fotvalvet, dels fördela trycket mellan metatarsalerna genom att lyfta upp något med en pelott.
I cykel som i skidor har vi konstant tryck på framfoten, när du lägger tryck vill foten platta ut sig åt sidorna. Många skor känns bra på, men när du trycker ut foten 90 gånger i minuten så blir det oftast inte så trivsamt ändå i skon. :)

Ska du i med en iläggssula som stöttar upp finns det risk att det blir ännu trängre också då de bygger lite olika

Specializeds BG sulor som man köper baserat på valvhöjd är rätt hyfsade, IceBugs / ortholite finns också med olika valvhöjd, dessa är dock lite större och bättre för bredare fötter förutsatt att plats finns i skon.

Sen brukar sulan som finns i från fabrik vara lika bra som ett papper, så har du tur kan det duga alldeles utmärkt med typ En BG sula, men jag hade försökt luska lite mer vad som kan vara triggern. (Kan också ha sitt ursprung från någon annanstans längs kedjan, men alltid svårt att ställa diagnos på internet :) First-Metatarsal.jpg

Berk

Aktiv medlem
Sulor LVG skor
Vet du om tårna domnar bort pga problem med nerver eller för att dom trycker mot framdelen av skorna och domnar bort efter som gör ont för länga?

Jag kör med Specialized sulor för att jag har höga fotvalvor. Det hjälper otroligt mycket för mig, framförallt mot ont kring fotvalven. Det hjälper också mot ont i tårna (inte stortårna i mitt fall, som är korta) för att foten hålls bättre på plats och inte glider framåt till tårna stoppar det. Jag har dock ingen aning om du har samma problem.

Jag skulle också rekommendera att en expert tittar på det.

roller

Aktiv medlem
Sulor LVG skor
Jag har kört med Sidas formgjutna sulor både till landsväg och utförsåkning (skidor). Jag tycker det är stor skillnad mot generiska köpesulor.

martin.bo

Medlem
Sulor LVG skor
Vad kör du för skor och pedaler?
Har ett par shimano R107 som jag kört med i ganska många år. Har fungerat bra upp till 60mils lopp, inga problem alls. Men när jag körde LOS 2021 och UTU 2022 så tappade jag känseln.
Efter UTU köpte jag ett par Fizik R3. Då var jag ju redan bortdomnad och har dessutom inte kört längre än 20mil i sträck med dem. Så jag kan inte dra någon slutsats annat än att de sitter mycket skönare på foten.

Även om mina R107 inte är slitna så kändes det som att det var dags att unna sig ett par nya skor.

Pedaler har jag Time iclic.

ejma

Aktiv medlem
Sulor LVG skor
Det tar några rundor innan Specialized sulorna format sig hyggligt efter foten. Tycker dock inte att de blir lika bra som gjutna sulor. Om fötterna domnar får vissa delar inte tillräcklig cirkulation. Tror att val av skor är minst lika viktig som sulan.

martin.bo

Medlem
Sulor LVG skor
Innan du köper en massa saker hade jag börjat med att försöka lista ut varför dina tår domnar. Har du höga eller låga fotvalv? Du domnar på stortån, vilket kan vara en indikation på att nerverna kring första metatarsalen inte har det så bäst.
Säker på att stortån har gott om plats, även ut i sidled?

Iläggssulor försöker ofta dels stötta fotvalvet, dels fördela trycket mellan metatarsalerna genom att lyfta upp något med en pelott.
I cykel som i skidor har vi konstant tryck på framfoten, när du lägger tryck vill foten platta ut sig åt sidorna. Många skor känns bra på, men när du trycker ut foten 90 gånger i minuten så blir det oftast inte så trivsamt ändå i skon. :)

Ska du i med en iläggssula som stöttar upp finns det risk att det blir ännu trängre också då de bygger lite olika

Specializeds BG sulor som man köper baserat på valvhöjd är rätt hyfsade, IceBugs / ortholite finns också med olika valvhöjd, dessa är dock lite större och bättre för bredare fötter förutsatt att plats finns i skon.

Sen brukar sulan som finns i från fabrik vara lika bra som ett papper, så har du tur kan det duga alldeles utmärkt med typ En BG sula, men jag hade försökt luska lite mer vad som kan vara triggern. (Kan också ha sitt ursprung från någon annanstans längs kedjan, men alltid svårt att ställa diagnos på internet :) Visa bilaga 615576
Tack Glitch.

Var inne på samma samma spår, att sulorna som följer med förmodligen inte är de bästa. Därför började jag på att fundera på att köpa lite bättre och hoppas på det bästa. Sulor kan man hitta på rea från 150kr och uppåt men man vet ju inte om det hjälper.....
Lutar nog åt att jag tar kontakt med en expert butik så som många andra har tipsat om.

martin.bo

Medlem
Sulor LVG skor
Vet du om tårna domnar bort pga problem med nerver eller för att dom trycker mot framdelen av skorna och domnar bort efter som gör ont för länga?

Jag kör med Specialized sulor för att jag har höga fotvalvor. Det hjälper otroligt mycket för mig, framförallt mot ont kring fotvalven. Det hjälper också mot ont i tårna (inte stortårna i mitt fall, som är korta) för att foten hålls bättre på plats och inte glider framåt till tårna stoppar det. Jag har dock ingen aning om du har samma problem.

Jag skulle också rekommendera att en expert tittar på det.
Svårt att säga men jag skulle gissa på nerverna.
Har ju inte ont alls under loppet utan märker det först efteråt. Har inte direkt ont då heller, känner bara inte tårna.

Berk

Aktiv medlem
Sulor LVG skor
Svårt att säga men jag skulle gissa på nerverna.
Har ju inte ont alls under loppet utan märker det först efteråt. Har inte direkt ont då heller, känner bara inte tårna.

Glömde optionen av för låg blodcirkulation, som nämndes ovan. Men så måste en del av foten nära tårna klämmas för tajt på något sätt. Jag tycker att det känns osannolikt om känslan är bara bort i stortårna. (Men jag är ingen expert)

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Sulor LVG skor
Jag lät göra ett par formade Spez iläggssulor för mina genomkassa plattfötter. Var bla tvungna att ta klippa ner en 46a för mina 44 blan. Tydligen långa platta valv…

Sulorna funkar strålande och ersätter numera de gamla helt formgjutna jag har haft i pjucken.

Team Joda

Aktiv medlem
Sulor LVG skor
Har du provat att flytta klossen bakåt. Det kan ge enorm avlastning, så att foten kan slappna av på ett helt annat sätt.
Precis det här tänkte jag tipsa om också. Jag hade lite känning i ett knä och att fötterna domnade. Flyttade klossarna så långt bak som det gick och poff så var mina besvär borta!

martin.bo

Medlem
Sulor LVG skor
Var ju lite kul att han gnällde just på fizik's skor, hur som så sitter de bra mycket skönare än mina R107.
Tänkte på det där med klossarna. Har dem placerade så leden vid stortån ligger jäms med pedalaxeln.
Skall prova att justera det.

moros

Aktiv medlem
Sulor LVG skor
Var ju lite kul att han gnällde just på fizik's skor, hur som så sitter de bra mycket skönare än mina R107.
Tänkte på det där med klossarna. Har dem placerade så leden vid stortån ligger jäms med pedalaxeln.
Skall prova att justera det.
OM jag minns rätt så är hans främsta klagomål på Fizik att klossarna inte går att justera bak tillräckligt långt på många modeller.

Men som han säger i filmen, det gamla vedertagna att axeln skall vara i nivå med tålederna är oftare av ondo än tvärtom. När jag gjorde bikefit så flyttades också klossarna mer eller mindre längst bak.

ejma

Aktiv medlem
Sulor LVG skor

Topp