[Super Boost Plus/157Trail] Vilka 157x12 nav är bredare mellan flänsarna och vilka fuskar med adaptrar?

happymtb.fr

Aktiv medlem
[Super Boost Plus/157Trail] Vilka 157x12 nav är bredare mellan flänsarna och vilka fuskar med adaptrar?
Sixten Fors sa:
30 mm XM481 29" på DT350 SP IS boost 28H
.
Har du lust att ta kort på hjulet ovan på samma sätt som jag gjorde?

SP navet har smalare flänsar än den jag använder vilket gör att vinkeln blir lite snällare i dit fall men ingen jätteskillnad direkt.

Sixten Fors

Aktiv medlem
happymtb.fr sa:
Sixten Fors sa:
30 mm XM481 29" på DT350 SP IS boost 28H
.
Har du lust att ta kort på hjulet ovan på samma sätt som jag gjorde? SP navet har smalare flänsar än den jag använder vilket gör att vinkeln blir lite snällare i dit fall men ingen jätteskillnad direkt.
Flänsavstånd på sidan med mest offset, fallande:
40,0 mm DT350 Classic CL boost fram
40,0 mm DT350 Classic IS boost fram
38,9 mm DT350 SP IS boost fram
36,9 mm DT350 SP IS boost bak
36,6 mm DT350 Classic IS boost bak
36,0 mm DT350 Classic CL boost bak
36,0 mm M8000 Classic CL non-boost fram
35,3 mm M8000 Classic CL non-boost bak

XM481 på DT350 SP IS boost fram
XM481_DT_fram.jpg

XM481 på DT350 SP IS boost bak
XM481_DT_bak.jpg

XR391 på DT350 SP IS boost bak
XR391_DT_bak.jpg

XM481 på XTM8000 non-boost fram
XT_fram.jpg

happymtb.fr

Aktiv medlem
Tack för bilderna.

Jag tänkte på diametern av flänsarna i mitt tidigare inlägg.

Westman

Aktiv medlem
@HåkanC: 120g lägre roterande massa är 120g, med eller utan däck och vätska. Men du menar kanske att den procentuella skillnaden inte är så stor på total hjulvikt.

Oavsett har jag labbat mycket IRL med olika däck och slang/vätskemängder. Jag tycker att 50g lägre roterande massa i bakhjulet känns (rappare), allt annat lika. Mina tester är mest på 26" och med däck runt 750-850g, som referens. På 29" med däck i samma viktklass hamnar ju den roterande massan ännu längre ut från navcentrum och effekten av lägre massa bör bli ännu tydligare.

Senast ändrad:

Krompa

Aktiv medlem
Superboost+ är inget större problem vad gäller hjul.

Detta gick på 236 EUR från Wheelproject:

Custom Handbuilt MTB Rear 29" Wheel with DT Swiss hub
- DT Swiss Ratchet system: 18T
- Rim: DT Swiss HX531
- HUBS: DT Swiss 350 IS
- Hub axle - rear: 12/157
- Spokes: Sapim CX-RAY 2.0-2.2..
- Nipples: Silver alloy
- Freehub body: Shimano / Sram 9, 10..
- Rear wheel option: Symmetric / standard

Då var det lurigare när jag kraschade en vev eller när jag ville ha större chainring fram.

Vev hade jag tur och kunde behålla halva originalsettet och ring hittade jag till slut denna: https://m.aliexpress.com/item/32880...-SL-SIXC&spm=a2g0s.9042311.0.0.3da24c4d4jeq8x

OneUp har en modulär som funkar också (0 mm offset) men med den blev det knakfest ganska direkt.

Sen behövdes nya spacers också för att få det helt perfekt. Lär vara ännu bökigare att hålla på med flippad ring.

Senast ändrad:

Atakua

Aktiv medlem
Kanske ligger lösningen delvis i att ha en smalare kassett? Alltså bara med de drev som man verkligen använder?

jonte987

Aktiv medlem
Jag hänger inte med. Han har bland annat byggt om en 10s till en lika bred 8s.
that either sounds like fun, or a waste of time, and either way that's okay.
Vad hjälper det? Sen tycker han man kan blanda vilt. Det kan man säkert men har man inte obegränsat med tid är stock bra och ibland går knappt det. (Tex pga korta cs)

kais01

Aktiv medlem
en intressanta fråga är om westmans spaning stämmer; att boost är en parentes, och att industrin snart skulle gå över till superboost?

hur ser det ut idag jämfört med trådstarten 2018?

jonte987

Aktiv medlem
en intressanta fråga är om westmans spaning stämmer; att boost är en parentes, och att industrin snart skulle gå över till superboost?

hur ser det ut idag jämfört med trådstarten 2018?
Super boost wide på vev och 148mm nav. Ingen vet varför.
Enligt annan aktuell tråd blir linjen en halv tumm fel.

WAKIdesigns

Aktiv medlem
Superboost vill man gärna ha om ramen är gjort för plusdäck med stor tire clearance. Klarar man sig med smålare kedjestag vid BB tack till mindre däck kan man köra klingan längre in = köra med boost 148.

157mm för XC hojjar kommer troligen aldrig att gå pga politiken i XC kretsarna, identitet, histori etc. Det är som att be NATO att skicka ATACMS till Ukraina.

jonte987

Aktiv medlem
Osvuret är bäst som Olaf sa.

Frågan är om marknaden orkar med superboost. Jag gör det inte.

Vanlig boost bak ger ju som ni skriver möjlighet att rätta till kedjelinjen med 6mm offset om det får plats vilket det gör på min hoj.

Jag borde kanske kolla linjen på flickans cykel med 135mm bak. Den var ett helvete att få till växlingen på låga växlar

WAKIdesigns

Aktiv medlem
Har precis byggd 26” för min dottern. Tog DJ ram, lagt till växlar. Kort CS gör att jag får inte plats med 32t vid 46-47 chainline. Behövde montera den på yttre tabs av 3delad fyrkants parti. Fick 52 kedjelina… måste köpa 115 fyrkants BB och monter på insida att få 50, eller köpa 103mm BB… gör det andra att få civiliserad Qfactor för barnet…

Berk

Aktiv medlem
Har precis byggd 26” för min dottern. Tog DJ ram, lagt till växlar. Kort CS gör att jag får inte plats med 32t vid 46-47 chainline. Behövde montera den på yttre tabs av 3delad fyrkants parti. Fick 52 kedjelina… måste köpa 115 fyrkants BB och monter på insida att få 50, eller köpa 103mm BB… gör det andra att få civiliserad Qfactor för barnet…

Jag hade tur. Köpte en 27,5" Boost all-mountain ram till sonen. Undergafflade den. Med 150 mm vevarmar kom pedalerna på rätt höjd från marken. Dessutom har detta barnvevpartiet riktigt smal Q-factor (som inte är en faktor, grrr ...). Med 2 mm distanser klarar den kedjestagen. Ramen tar upp till 30t drev med icke-Boost 49 mm kedjelinjen, så man får en perfekt kedjelinjen med 11-delat kassett.

EDIT: kedjelinjen har väl blivit 50,7 mm med 1,7 mm distans på högersidan.

Senast ändrad:
Topp