Sura ben så fort jag stannar en kort stund.

sebastian_nurmela

Aktiv medlem
Upplever att jag surnar till mer i benen om jag stannar upp en kort stund än tidigare år. Räcker med en paus på 2~3min. Riktigt jobbigt att komma igång igen, kan ta upp till 20min innan det börjar kännas bättre. Räcker med att jag cyklat ~ 1 timme. Käkar och dricker bra under rundan.
åldersrelaterat (51) eller finns det något tips/lösning? Blir lätt jojo cykling då jag inte pallar hålla jämn fart då benen känns kraftlösa.

Drosa

Aktiv medlem
Är du dåligt tränad? Har själv upplevt samma sak i våras när jag började cykla igen men det har blivit bättre och bättre ju mer jag kört och nu har jag inga problem med det. Tror inte att det är direkt kopplat till åldern utan mer hur tränad man är. Själv 51 år. Så kämpa på även om det känns hårt nu för det blir bättre vad det lider.

nieves

Aktiv medlem
Upplever att jag surnar till mer i benen om jag stannar upp en kort stund än tidigare år. Räcker med en paus på 2~3min. Riktigt jobbigt att komma igång igen, kan ta upp till 20min innan det börjar kännas bättre. Räcker med att jag cyklat ~ 1 timme. Käkar och dricker bra under rundan.
åldersrelaterat (51) eller finns det något tips/lösning? Blir lätt jojo cykling då jag inte pallar hålla jämn fart då benen känns kraftlösa.
Käkar du under 1h rundor? Ät 2-3h innan så klarar du dig ett par timmar utan problem.
Testa att cykla tom, hur blir det då?
Jag cyklar allt under 4-5h utan att äta ngt under rundan, är det längre så äter jag små tuggor var 20:e minut.
Är närmare 60 än 50.

Hasse#7

Aktiv medlem
Kör du mer kraft än kadens vill den där känslan gärna komma smygande. Särskilt om man brukar orka men inte gör det för tillfället.

glitch

Aktiv medlem
Upplever du skillnader i vardagen också, t.ex. gå i trappor? Benböj? Om du går från stillastående till full aktivitet (typ springa efter bussen).
Om så är fallet tycker jag du ska prata med din läkare om förändringen är markant märkbar och du är ungefär lika vältränad som du brukar.

Jag har själv liknande besvär, så när jag cyklar med andra brukar jag försöka hålla igång benen (cykla runt i cirklar) för annars stumnar det ihop totalt och tar en stund att få igång systemet igen.
Men i mitt fall är det en rad faktorer som spelar in, jag opererades akut för en aortadisektion för två år sen och sen dess fungerar inte cirkulationen helt enkelt inte som tidigare i kombination med lägre nivåer av röda blodkroppar, blodtrycksmedicinering, blodförtunnande osv.

Så där finns en mängd anledningar just i mitt fall. Men jag hade bett om att få göra blodprov osv. för att kolla alla värden för säkerhets skull i ditt fall så att allt ser bra ut och förhoppningsvis behövs bara mer träning ;-)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer