Surly Cross Check, muppig geometri, alternativ?

evo

Aktiv medlem
Varför har crosscheck så förbannat kort styrhuvud? Det ser helt åt helvete ut med en massa spacers.

Finns det några liknande ramar med rolig färgsättning (orange är 2014 års färger) och normalare geometri? Helst inte skivbromsad då jag vill återanvända både hjul och bromsar.

Bengt-re

Aktiv medlem
Crosschecken är ju en av marknadens snyggaste cyklar...

Ta bort spacers och ha coolt drop då?

evo

Aktiv medlem
Ni lyckas ju nästan övertyga mig.

Jag tycker själv också den är snygg men irriterar med på det korta styrhuvudet. 12 cm med 57 cm överrör? Jag menar, allvar...

Anyway, jag velar mellan den orange:a (som kommer inom kort) och hospital green. Svart och mörkblått är snyggt också. Men tråkigt.

evo

Aktiv medlem
Alltså, jag vill helst ha en i stål men den där var ju vansinnigt snygg!

Makten

Aktiv medlem
bojsänke skrev:
-------------------------------------------------------
> Fast det där är ju ingen cross.

Exakt vad definierar en cross? En räser med gott om plats för feta däck och med lite slackare geometri borde väl vara just en cross, om man sätter hjul efter behov på den?

Edit: Italienaren såg ju ut som om den kom från Biltema tycker jag. Helt oerhört ful:-P

Senast ändrad:

bojsänke

Ny medlem
Det får inte plats någon gegga i de där bromsarna. Men visst, som pendlarcykel verkar den vettig. Tveksamt om det går in crossdäck ens dock.

NLC

Aktiv medlem
Håller med Bengt-re, det smala & låga styrröret är ju en del av charmen, ser mycket roligare ut än moderna "komfortracers" pylon i fronten.

Alfsomfan

Aktiv medlem
Om du kan tänka dig skivbromsat så kanske soma wolverine skulle kunna vara nåt. Svårt habegär på den.

bsandborgh

Aktiv medlem
Cross Check har nästan horisontell överrör. Sen har man valt att vinkla diagonalröret mycket för att få kort styrrör. Svårt att se att det påverkar sittställningen. I övrigt är väl geometrin normal(dålig)?

Sedan lägger jag också min röst på Pelago Stavanger. Riktigt fin klassisk fransk randonneurcykelgeometri på den! Och är förberedd för metallskärmar. Men snygg? Nej.

evo

Aktiv medlem
Italienaren har jag sneglat mycket på. Men det här ska vara en alltiallo-cykel med skärmar, pakethållare etc. Flamingon börjar tjura och vill bli kvitt sin status som pendlarhärk, tycker den förtjänar bättre. Dessutom har jag tröttnat på att ta bort/sätta tillbaka skärmar varje vinter man ska knöka in dubbdäcken.

Jag håller med om att ett alltför långt styrrör inte ser bra. Komfortracers är asfula, men tittar man på de färdigbyggda Cross Checks som finns ser de inte heller riktigt kloka ut. Många spacers och uppåtvinklade styrstammar. Väldigt opro, även med pendlarmått mätt.

evo

Aktiv medlem
mmmrrrr skrev:
> Shand Stoater?
>
> Patria Randonneur?

Klart intressanta.

bojsänke

Ny medlem
evo skrev:
> Jag håller med om att ett alltför långt
> styrrör inte ser bra. Komfortracers är asfula,
> men tittar man på de färdigbyggda Cross Checks
> som finns ser de inte heller riktigt kloka ut.
> Många spacers och uppåtvinklade styrstammar.
> Väldigt opro, även med pendlarmått mätt.

Men om man räknar bort konfortstyrrören så har CC inte så farligt lågt styrrör. Lagret kommer bygga ungefär tre centimeter, gaffeln är lång och BB-dropet djupt. Allt det ger ett styrrör som "ser" mycket kortare ut än det faktiskt är.
Min stålfulcross har ännu lägre styrrör (9cm), men går med slammad stam för att ens närma sig racerns sittställning (11cm) - som i sin tur dessutom har en 2cm-bricka under stammen.

Att många Cross Check har en trave spacers beror på att de verkar byggda med minimalt eller inget drop. Ska man få till det utan att krossa kulorna måste man bygga spacertorn på cyklar med rakt överrör. Tänker du köra utan drop?

Dessutom är ett litet antal spacers både snyggt och praktiskt och tyder på att ägaren har ägnat i varje fall någon tanke åt hur cykeln ska passa. 2cm under och 5mm över är till och med helt enligt the Rules.
Dessutom ger det som sagt bättre komfort genom att flexa top och diagonalrör snyggare.

evo

Aktiv medlem
Jo, jag har tänkt på gaffellängden och att styrlagret bygger men ändå nojat. Drop ska jag ha, inget monsterdrop men som racern ungefär. Vet inte vad det ligger på, 9 cm kanske.

Hmm, jag väntar in den orange:a tror jag. Den är snyggare. Det har ju inte snöat än...

staine

Aktiv medlem
evo skrev:
> Snygg staine! Så, får vi se dig i Gömmarskogen
> snart?

Tar ni emot nybörjare där? Ok i så fall :-)

Den får lite spajsi kaller på pedalerna iaf tänkte jag:

http://www.wiggle.co.uk/dmr-v12-pedal/

edit, inte alla fyra bara den, tadaaa, oranga såklart!

Senast ändrad:

evo

Aktiv medlem
Plattisar? Fegis, du ska sitta fast och vurpa spektakulärt.

Skämt å sido, håll reda på happyrides i huddinge-tråden så ska vi nog lotsa dig genom brötet också.

staine

Aktiv medlem
Jag har ju alltid kört spd men testade en mtb m plattisar det var kul, på ett annat sätt :-)

(hojen är mest tänkt som ny vinter/saltslask/snöstorm/blankis/snömodd-pendlare då jag klantat mig och sålt den jag hade hehe)

Men serri du kan ju själv hänga på då, snart ordnar SnOrig en cx-runda, tror jag.

evo

Aktiv medlem
Den som hade en CX. Men jag får väl ta hardtail:en. Blir bra träning...

staine

Aktiv medlem
?
Har jag missuppfattat nåt?
Handlar inte tråden om att du ska köpa ny cx?
Kööp köööööp!

bojsänke

Ny medlem
Då är väl Maktens Kona Kapu inte så dum? Active Winter 30mm borde gå in. Eller Honky Tonk - komplett cykel för under 7500kr. Men jag skulle nog vilja ha skivor...

Senast ändrad:

staine

Aktiv medlem
Stumpy skrev:
> Mamma mia. Staine börjar prata MTB.

Modets växlingar. Börjar bli retro-cool med mtb juh och det gäller att ligga i framkant!
;-)

kjell

Ny medlem
Geometrin på Cross Check är helt feltänkt. En cross ska ha kortare övre ramrör än en landsvägshoj, inte längre. Satsa på Honky Tonk, mycket trevligare att cykla på.

evo

Aktiv medlem
Jo, alltså Honky Tonk är säkert jättebra. Men att få plats med Winter 30 mm inkl. skärmar blir nog problematiskt.

evo

Aktiv medlem
scottparsley skrev:
> Brother Kepler!

Där är den ju!

evo skrev:
> scottparsley skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Brother Kepler!
>
> Där är den ju!

Eller hur! Mycket fin. Sugen på att beställa en själv. Har suttit med fingret på avtryckaren ett flertal gånger.

evo

Aktiv medlem
Alltså, den tickar ju alla boxar. Billig, stål, geo, snygg, rak gaffel.

Ojoj, det blir en spännande helg det här, det kliar i fingret...

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer