Svajande sadelstolpar, hur mycket snabbare kan man bli med en sådan?

Spacekitty

Aktiv medlem
Som svar på inlägg i annan tråd antyder Rompa att svajande sadelstolpar är en fördel i kampen mot klockan. Vi vet ju att flexande ramar och mjuka däcksidor och breda lågtrycksdäck kan vara snabbare. Men finns det någon seriös test på sadelstolparna avseende tiden på heldämpade cyklar med redan breda mjuka däck för att vinna XCO/XCM lopp?

Kan man spara minuter på detta eller handlar det om sekunder på långlopp som Cape Epic? Hur mycket snabbare hade Jenny RIssveds eller Annika Langvad varit med svajande stolpe istället för en styvare sänkstolpe.

(Specialized har ju till och med konstaterat att rakade ben är snabbast i deras vindtunnel, så jag vågar inte säga emot dom.)

https://happyride.se/forum/read.php/1/2933629/3541436#msg-3541436

Det finns en sak som irriterat mig mycket min Epic, att bakdelen gungar något enormt och det märks tydligt på transportsträckor på grus och landsväg.

--klipp--klipp--

Det är alltså den jäkla kolfiberstolpen som gungat så jag blir sjösjuk. Man undrar om Specialized inte har provat att cykla själva på grejerna.

kakan_polen2

Aktiv medlem
Både Jenny å Annika liksom dem allra flesta är nog snabbare med dropper än en flexande stolpe. Väljer man mellan en stenhård ej flexande stolpe å en flexande så bör den flexande ge mer komfort å därmed spara kraft och därför göra en piggare och därmed snabbare.

Tider på detta har jag inte sett...

emmer

Ny medlem
Spacekitty sa:
Vi vet ju att flexande ramar och mjuka däcksidor och breda lågtrycksdäck kan vara snabbare.
Vet vi?
(Mer än för mjuka däckssidor som alltid jobbar när hjulet snurrar.)
Är det inte lagom är bäst? och beroende på omständigheter är visst bättre eller sämre och annat bättre eller sämre.

Spacekitty sa:
Men finns det någon seriös test på sadelstolparna avseende tiden på heldämpade cyklar med redan breda mjuka däck för att vinna XCO/XCM lopp?
Ska du inte blanda in variabeln "skicket på föraren" i det hela.
Vissa blir sjösjuka av mjuka stolpar och vissa blir leabrôtna av stumma stolpar. Är det inte lagom är bäst?

jonte987

Aktiv medlem
Trodde det var för komfort men jag är kanske naiv. (Samma gäller rakade ben).

NickPick

Aktiv medlem
Fredagstråd på en söndag?

Trendig grusvägscyklist köper mtb "jäklar vad det gungar, mer än min bockstyregravel! Specialized vet inte vad dom säljer, tycker jag".

*poppar popcorn*.

ooms

Aktiv medlem
NickPick sa:
Fredagstråd på en söndag?

Trendig grusvägscyklist köper mtb "jäklar vad det gungar, mer än min bockstyregravel! Specialized vet inte vad dom säljer, tycker jag".

*poppar popcorn*.
Nä, de natur- och miljövurmande mtb-cyklisterna gillar ju inte att cykla grus- el landsväg, de skjutsar cykeln fram och tillbaka med bilen istället (med en massa onödig miljöbelastning som följd, "öööh, tänkte inte på det..."). Nu kom det nån som inte drar sig för det, och då är det väl bra att ev brister uppdagas? Spez kanske är helt omedvetna?

kais01

Aktiv medlem
när det gäller flexande sadelstolpar och snabbhet har jag ingen riktig åsikt, men på mina bromptons har jag köpt lätta sadelstolpar i titan resp kolfiber. båda flexar ordentligt, och jag trodde först jag skulle störas av detta, men numera känns det helt naturligt.

iaf har konceptet styvare är bättre fått mothugg på senare tid. cykeltillverkarna har nog via sina interna tester vetat om det rätt länge, men å andra sidan inte offentligt gått emot denna marknadsföringsnorm. tempocyklar som körs med mindre maximal kraftutveckling har av tradition varit flexigare.

anpassning av flex har i tester gjort så stor skillnad som 50 watt på 500 watt. och det var inte styvare som var bättre:)

här är en tråd om att träffa rätt flex i ramen, alltså rätt i förhållande till cyklistens kraftutövning. i en pod som det länkas till där säger cannondales chefdesigner för ramar att han inte längre tror att den ultimata cykeln har högsta möjliga styvhet. man har där bland annat testat med separata wattmätare för vevar och hjul för att se om det blir förluster med mjukare ram. det blir det inte.

https://happyride.se/forum/read.php/1/3466945/3467227

anpassat flex i ram, gaffel och nu sadelstolpe kanske blir nästa hype;) ?

NLC

Aktiv medlem
Det är ju det hära som är så härligt med MTB, man vågar experimentera och hitta på

NickPick

Aktiv medlem
NLC sa:
Det är ju det hära som är så härligt med MTB, man vågar experimentera och hitta på

Ja det händer lite där, men sadelstolpar med dämpning är ju väldigt populärt både på landsvägscykling och framförallt "gravelcyklar" tillsammans med stora mjuka däck som också ger fjädring. Ts problem kan lika gärna bero på dåligt rundtramp. Personligen skulle jag ha svårt att isolera exakt vart gunget kommer ifrån när man har typ 1.3 bar i däcken, länkage, dämpare, sadelstolpe och sadel som gör sitt.

emmer

Ny medlem
kais01 sa:
Det har det väl varit i tio år redan.
Senaste är väl justerbart flex allt efter förare, förarvikt, teknik och preferenser.
(Tänk Madone / Boone osv.)

Berk

Aktiv medlem
Tror inte att man blir snabbare med mycket flexande stolpe, framförallt på en FS (antar att din Epic är FS). Men kanske är "problemet" att stople är dragit ut mycket? Flexen är kvadratiskt i längden och egenfrekvens bli också lägre med längden. Om du har otur hämner du i egenfrekvens svängning på transportsträckor.

kais01

Aktiv medlem
emmer sa:
kais01 sa:
Senaste är väl justerbart flex allt efter förare, förarvikt, teknik och preferenser.

jo säkert bland vissa kännare emmer. men har du hört dem gå ut och säga "jag vill ha en flexigare ram"?

min känsla är att detta ändå pågått i det fördolda, och kanske under mycket längre tid än tio år.

kais01

Aktiv medlem
Berk sa:
Tror inte att man blir snabbare med mycket flexande stolpe, framförallt på en FS (antar att din Epic är FS). Men kanske är "problemet" att stople är dragit ut mycket? Flexen är kvadratiskt i längden och egenfrekvens bli också lägre med längden. Om du har otur hämner du i egenfrekvens svängning på transportsträckor.

är det inte just när man träffar egenfrekvensen som det påstås kunna öka karten. alltså i stolpen, inte i cykelns fjädring...

emmer

Ny medlem
kais01 sa:
emmer sa:
kais01 sa:
jo säkert bland vissa kännare emmer. men har du hört dem gå ut och säga "jag vill ha en flexigare ram"?
Står i vart fall i manulen hur man gör och varför man gör det. Sen vill man nog inte ha en flexiblare ram i alla lägen.

emmer

Ny medlem
kais01 sa:
är det inte just när man träffar egenfrekvensen som det påstås kunna öka karten. alltså i stolpen, inte i cykelns fjädring...
Egenfrekvens är per definition odämpad och allt har en egenfrekvens.
(Men för dämparen i fjädringen ändrar sig frekvensen hela tiden så där är det inget problem, och luftkammaren har så liten massa så den är inte heller kritisk.)

kais01

Aktiv medlem
emmer, jag vill hävda att det är ett bekymmer om man hamnar i takt med fjädringen på på en mtb. inte minst på grund av att frekvensen är dämpad stjäl det energi.

en orsak till att jag absolut vill ha anti-squat på min skogscykel. minskar problemet dramatiskt.

Senast ändrad:

jolov

Aktiv medlem
kais01 sa:
när det gäller flexande sadelstolpar och snabbhet har jag ingen riktig åsikt, men på mina bromptons har jag köpt lätta sadelstolpar i titan resp kolfiber. båda flexar ordentligt, och jag trodde först jag skulle störas av detta, men numera känns det helt naturligt.

iaf har konceptet styvare är bättre fått mothugg på senare tid. cykeltillverkarna har nog via sina interna tester vetat om det rätt länge, men å andra sidan inte offentligt gått emot denna marknadsföringsnorm. tempocyklar som körs med mindre maximal kraftutveckling har av tradition varit flexigare.

anpassning av flex har i tester gjort så stor skillnad som 50 watt på 500 watt. och det var inte styvare som var bättre:)

här är en tråd om att träffa rätt flex i ramen, alltså rätt i förhållande till cyklistens kraftutövning. i en pod som det länkas till där säger cannondales chefdesigner för ramar att han inte längre tror att den ultimata cykeln har högsta möjliga styvhet. man har där bland annat testat med separata wattmätare för vevar och hjul för att se om det blir förluster med mjukare ram. det blir det inte.

https://happyride.se/forum/read.php/1/3466945/3467227

Är jag blind? Hittar ingen podcastlänk?

HåkanC

Aktiv medlem
kais01 sa:
dheine berättade att han väntade hårt mothugg från riner/cannondale, men det kom liksom inte.
Sen bör man vara medveten om att Jan Heine pratar enbart om den sorts ramar som funkar för honom,
och att han säljer ramdelar för att tillverka just sådana ramar; https://www.renehersecycles.com/product-category/components/framebuilding/
Var går gränsen mellan information och reklam?

Ytterligare en sak att tänka på är att Jan Heine är både kortare och lättare en medellängd och vikt för en vuxen svensk man.
När han i ett nr av sin tidning hade en artikel om hur han hade hjälpt till att konstruera en ram, och cykel, åt en man som är både längre och tyngre än honom själv så valde han medvetet rejält grövre rördimensioner för att få ramen tillräckligt styv.
Både vad gäller trampstyvhet och vridstyvhet (man bör skilja på dem).

Vad betyder då allt detta?
Jag tolkar det som att även Jan Heine håller med det emmer skrev ovan; https://happyride.se/forum/read.php/1/3541517/3541523#msg-3541523
"Att lagom är bäst"
Ett annat sätt att säga det är att det är individuellt vad som funkar bäst och att det är fel att generalisera.

/Håkan

kais01

Aktiv medlem
jo definitivt håkan. men intressant att man lämnar doktrinen styvare är bättre. och att någon har kluret att ifrågasätta och testa.

sen finns det saker att ifrågasätta även hos heine. och han når inte ända fram alla gånger. nyligen försökte han så vitt jag erfarit med rätta hävda att 26 rullar lika bra på grus som 29, men sedan med hjälp av försök på ett 10 cm högt hinder hävda att samma gäller i stök. man behöver inte cykla långt i sådana förhållanden för att märka att det inte stämmer. det kanske gäller för hjulet, men inte kombinationen hjul-cykel-förare.

HåkanC

Aktiv medlem
kais01 sa:
jo definitivt håkan. men intressant att man lämnar doktrinen styvare är bättre. och att någon har kluret att ifrågasätta och testa.
Att man bör ha en cykel med tillräckligt styv ram, både map trampstyvhet och vridstyvhet, har hävdats länge, kanske inte på internetforum,
men åtminstone av de som försöker vara mer seriösa

kais01 sa:
nyligen försökte han så vitt jag erfarit med rätta hävda att 26 rullar lika bra på grus som 29, men sedan med hjälp av försök på ett 10 cm högt hinder hävda att samma gäller i stök. man behöver inte cykla långt i sådana förhållanden för att märka att det inte stämmer. det kanske gäller för hjulet, men inte kombinationen hjul-cykel-förare.
Nja, han har ändrat sig och uppdaterat blogginlägget vad gäller MTB jmf med det han väljer att kalla "allroad"-cyklar,
Enl undersökningen han hänvisar till är 29" MTBer åtminstone 2,4% snabbare jmf med 26" MTBer, läs själv; https://janheine.wordpress.com/2019/04/29/myth-17-bigger-wheels-roll-faster-amended/

Även det här stycket är intressant och stämmer med mina egna erfarenheter och intryck
"To keep the nimble handling of a racing bike, you need to keep the rotational inertia of the wheels the same – by reducing the rim diameter to make up for the taller (and heavier) tire. That is why 650B wheels are popular for all-road bikes. With ultra-wide tires, 26″ wheels make sense, too."
Att onödigt stor roterande vikt(däck, slang, fälg, mm), liksom onödigt (lateralt) flexande hjul, kan göra att hela cykeln känns trög och trist är väl knappast en överraskning?

Samma sak med ramgeometrin, med >43cm kedjestag (som ofta behövs för >40mm-däck o 622-hjul) märks det skillnad mot ramar med kortare, och vanligare, <41cm kedjestag. En av mina cyklar har 405mm den trivs jag bra på, men med 11-delat får man justera framväxeln noggrant!

Det gäller alltså inte enbart för ram- (och hjul-)styvhet utan även för ramgeometri att hitta en lagom kompromiss som fungerar för avsedd typ av cykling och som man personligen trivs med,
är ngn förvånad?
Eller tillbaka till internetcyklingens svepande generaliseringar?

/Håkan

kais01

Aktiv medlem
marknadsavdelningarna har nog större svårigheter med svepande formuleringar än internetcyklisterna. varje gång det kommer en ny modell får vi höra att den är x gram lättare och y procent styvare.

jo heine fick göra lite avbön där. jag skrev även själv ett par inlägg på den aktuella sidan.

och 'nimble handling' är beroende av en del mer faktorer än roterande vikt.

frågan är hur flexiga sadelstolpar kommer in i allt detta;) ?

Berk

Aktiv medlem
Berk sa:

Eller mer precis: egenfrekvens berör på styvheten av stolpen och din vikt. Så om ingen annan har problem med den stople är stolpen kort och du lätt eller stolpen är lång och du är tungt. För att du är en kvinna som tävlar tror jag att det är antagligen det första.

C-dale

Aktiv medlem
Jag har kört mycket med svajande sadelstolpe.
Började med en U.S.E titanstolpe dia 27,2mm o tunt gods på en H.T. Dåligt rundtramp o man studsade upp från sadeln. Kompisen skaffade en likadan men hade längre utstick som krävde ett perfekt rundtramp.
På min grushoj kör jag med en Evoc/Canyon vcls tvådelad stolpe. Mycket bekväm och tycks vara lite mera dämpad i returen.Bara om man kör i större hål som returen kan lätta mig från sadeln.

Spacekitty

Aktiv medlem
Berk sa:
Berk sa:

Eller mer precis: egenfrekvens berör på styvheten av stolpen och din vikt. Så om ingen annan har problem med den stople är stolpen kort och du lätt eller stolpen är lång och du är tungt. För att du är en kvinna som tävlar tror jag att det är antagligen det första.

Min längd är samma som Annika (174 cm), men jag är 2 kilo tyngre (66 kg). Min benlängd är 88 cm, så jag sitter ganska högt (ca 75,5 cm). Jenny är betydligt kortare och lättare. Båda har valt bort S-work svajande stolpe och satt på dropper på sina Epic. Har dom båda valt bort den av en ren slump? Tror inte det, det gör man inte om man vill vinna på deras nivå, allt är utprovat både en och flera gånger. Själv kommer jag aldrig att vinna något, men det gör mig inget, jag cyklar ju bara för att det är kul

Det är nog en tandläkarstolpe som huvudsakligen är avsedd att ge bra komfort för ovana cyklister.

Skulle vara trevligt om Rompa kunde peka vidare till matig info.

Berk

Aktiv medlem
Spacekitty sa:
Berk sa:
Berk sa:

Min längd är samma som Annika (174 cm), men jag är 2 kilo tyngre (66 kg). Min benlängd är 88 cm, så jag sitter ganska högt (ca 75,5 cm). Jenny är betydligt kortare och lättare. Båda har valt bort S-work svajande stolpe och satt på dropper på sina Epic. Har dom båda valt bort den av en ren slump? Tror inte det, det gör man inte om man vill vinna på deras nivå, allt är utprovat både en och flera gånger. Själv kommer jag aldrig att vinna något, men det gör mig inget, jag cyklar ju bara för att det är kul

Det är nog en tandläkarstolpe som huvudsakligen är avsedd att ge bra komfort för ovana cyklister.

Men att välja en dropper är en helt annan sak än att väöja bort en svajande karbånstolpe.

jolov

Aktiv medlem
Berk sa:
Spacekitty sa:
Berk sa:
Berk sa:

Men att välja en dropper är en helt annan sak än att väöja bort en svajande karbånstolpe.

+1

En vibrationsdämpande sadelstolpe är en fullständigt annan sak än en dropperstolpe. ex specialized och deras "CG-R" (cobble gobbler). Såg ni många droppers på Paris-Roubaix?
Sett att den suttit på många randohojjar också, så verkar finnas en användning bortom "ovana cyklister" med

C-dale

Aktiv medlem
Crocko sa:
C-dale sa:
Spez. stolpe fjädrar så lite att det är ganska meningslöst att använda den med tanke på viktökningen.

https://www.bike-magazin.de/kompone...stuetzen-im-labor--und-praxistest/a28513.html

Var det verkligen en Spez stolpe med i det där testet? I så fall missade jag den.
Nej.Jag får be om ursäkt. Den har varit med i något annat test som jag hade i bakhuvudet. Väldigt lite fjädringsväg hade den l alla fall.

Crocko

Aktiv medlem
C-dale sa:
Crocko sa:
C-dale sa:
Spez. stolpe fjädrar så lite att det är ganska meningslöst att använda den med tanke på viktökningen.

https://www.bike-magazin.de/kompone...stuetzen-im-labor--und-praxistest/a28513.html

Var det verkligen en Spez stolpe med i det där testet? I så fall missade jag den.
Nej.Jag får be om ursäkt. Den har varit med i något annat test som jag hade i bakhuvudet. Väldigt lite fjädringsväg hade den l alla fall.

Kanske inte är för alla, men min egen erfarenhet stämmer ganska väl med detta test:

https://road.cc/content/review/250250-specialized-cg-r-carbon-seatpost

För min del tycker jag att den minskar sadelsmaken vid längre turer, men det är inget som svajar en fram i högre hastighet men sväljer en del ojämnheter, men man upplever nog mer nytta om man är lite tyngre.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer