Svårt att hitta passande hjul.

RobotKeso

Ny medlem
Är i tankarna att köpa nya hjul till min Cannondale Bad boy från 2014. Har nu originalen på cykeln som har shimano FH-RM66 nav fram och bak. Jag hoppades på att det fanns någon form av gyllene standard bland hjul men verkar finnas en uppsjö av mått. När jag söker på Shimano naven så står det att bakaxeln är 146 (m10) i längd och 10 i diameter. Framaxel är 108 i längd och 9 i diameter.

När jag kikar på tex bikester där man kan filtrera hjul efter axellängd finns det inga som passar dessa mått? Är det något jag missförstått med måtten som mina befintliga hjul har?

art001

Aktiv medlem
Ser ut att vara helt vanliga QR-axlar på din hoj.
100 mm fram och 135 mm bak.

weldion

Aktiv medlem
Tackar för svar. Verkar dock inte finnas så många hjul som är 100/135 samt skivbroms med QR-axel. Eller mycket verkar slutsålt.

Hittade tex dessa https://hollandbikeshop.com/sv-se/b...a-wheel-set-28-sh-11s-aluminum-silver-602348/

På svenska sidor verkar det inte finnas mycket. Pendlar 60km till och från jobbet så vill gärna ha schyssta hjul.
Dessa är OK:

weldion

Aktiv medlem
Dessutom så går det att bygga om flera DT Swiss-hjul från en navbredd/infästning till en som passar din cykel.

weldion

Aktiv medlem
Hoppsan, så många saker att kolla på så missade det.

Okej bra att veta, tycker att många är på 142 bak.
Gå in på DT Swiss hemsida och kolla under "spare parts" för varje hjul som du är intresserad av, där står artikelnummer för delar som behövs för att bygga om t.ex. 12/100+12/142 till QR100/QR135.

freddag

Aktiv medlem
är orginalhjulen trasiga på något sätt?

att köpa enbart ett nav eller fälg kan kosta så lite som 300-400 kr, och du sparar mycket pengar jämfört med att köpa ett helt nytt hjulset. meckkunskaper och minst 1000-2000 kr "får" du om du kan tänka dig att kolla på en youtube-video och skruva ekrar i säg 3-4 timmar.

RobotKeso

Ny medlem
Qr axeln är 5mm. Hjulaxeln är 9/10.
Okej då var det uppklarat. Tackar.
är orginalhjulen trasiga på något sätt?

att köpa enbart ett nav eller fälg kan kosta så lite som 300-400 kr, och du sparar mycket pengar jämfört med att köpa ett helt nytt hjulset. meckkunskaper och minst 1000-2000 kr "får" du om du kan tänka dig att kolla på en youtube-video och skruva ekrar i säg 3-4 timmar.
Inte trasiga direkt. Men väldigt slitna efter ha rullat i 7 år. Har fixat dom ett par gånger men är nu sugen på nya samt bättre hjul

n3wton

Aktiv medlem
Okej då var det uppklarat. Tackar.

Inte trasiga direkt. Men väldigt slitna efter ha rullat i 7 år. Har fixat dom ett par gånger men är nu sugen på nya samt bättre hjul
Gör det ännu lite svårare för dig nu förmodligen, men när du skriver "bättre" så tolkar jag det som att det som efterfrågas är dels en lägre vikt, dels en större driftsäkerhet. Det går också att leta lite andra egenskaper såsom aerodynamik och allmänt beteende beroende på vad man är ute efter, men det är ganska hög detaljnivå på de kraven.

Ett par förhållandvis prisvärda hjul har ofta inga direkt utmärkande egenskaper vare sig det gäller låg vikt eller driftsäkerhet. Det blir snabbt dyrt när man börjar specificera komponentern i detalj. Därtill letar du efter en standard som bara var aktuell ett kort tag, dvs skivbromsat med qr-axlar. Inget fel alls med den standarden skulle jag vilja påstå, men utbudet av bra prisvärda hjul är förmodligen ganska litet.

När det blev skivbromsat på landsvägssidan hade thru-axlarna redan kommit, så på begagnatmarknaden finns typ ingenting. Däremot fanns det mtb-hjul med efterfrågad standard ett kort tag. Så fort det blir lite finare nav såsom DT 350 eller "uppåt" eller dylikt kan man byta endcaps mellan många olika axelstandarder. Hope-nav som är icke-boost funkar på samma vis och det är helt OK nav som jag bara har positiv erfarenhet av.

Jag sålde precis ett par superhjul för skivbromsat och qr men med navdynamo, och trots att det var mycket hjul för pengarna var de inte precis lättsålda. Det ger väl en viss fingervisning om att det är en lite knepig standard.

Och en sak till! Stor del av hjulens hållbarhet är avhängt byggkvaliteten. Att låta en duktig hjulbyggare bygga ihop egenvalda delar borgar ofta för ett bra hjulpar, även om det oftast kostar en slang extra. Kanske ett par DT 350- eller Hope Pro4-nav kombinerat med en hyffsat lätt mtb-fälg (skivbromsspecifik) som du köper löst och därefter låter en hjulbyggare välja prisvärda ekrar till är en vettig melodi?

weldion

Aktiv medlem
Gör det ännu lite svårare för dig nu förmodligen, men när du skriver "bättre" så tolkar jag det som att det som efterfrågas är dels en lägre vikt, dels en större driftsäkerhet. Det går också att leta lite andra egenskaper såsom aerodynamik och allmänt beteende beroende på vad man är ute efter, men det är ganska hög detaljnivå på de kraven.

Ett par förhållandvis prisvärda hjul har ofta inga direkt utmärkande egenskaper vare sig det gäller låg vikt eller driftsäkerhet. Det blir snabbt dyrt när man börjar specificera komponentern i detalj. Därtill letar du efter en standard som bara var aktuell ett kort tag, dvs skivbromsat med qr-axlar. Inget fel alls med den standarden skulle jag vilja påstå, men utbudet av bra prisvärda hjul är förmodligen ganska litet.

När det blev skivbromsat på landsvägssidan hade thru-axlarna redan kommit, så på begagnatmarknaden finns typ ingenting. Däremot fanns det mtb-hjul med efterfrågad standard ett kort tag. Så fort det blir lite finare nav såsom DT 350 eller "uppåt" eller dylikt kan man byta endcaps mellan många olika axelstandarder. Hope-nav som är icke-boost funkar på samma vis och det är helt OK nav som jag bara har positiv erfarenhet av.

Jag sålde precis ett par superhjul för skivbromsat och qr men med navdynamo, och trots att det var mycket hjul för pengarna var de inte precis lättsålda. Det ger väl en viss fingervisning om att det är en lite knepig standard.

Och en sak till! Stor del av hjulens hållbarhet är avhängt byggkvaliteten. Att låta en duktig hjulbyggare bygga ihop egenvalda delar borgar ofta för ett bra hjulpar, även om det oftast kostar en slang extra. Kanske ett par DT 350- eller Hope Pro4-nav kombinerat med en hyffsat lätt mtb-fälg (skivbromsspecifik) som du köper löst och därefter låter en hjulbyggare välja prisvärda ekrar till är en vettig melodi?
Köper man ett par DT-hjul med 12/100-12/142 och byter endcaps och behåller de gamla, då har man breddat marknaden om man säljer hjulen i ett senare skede.
Kan även flyttas med till ett nytt cykelbygge.

freddag

Aktiv medlem
jag har kastat bort mycket pengar på hjul och tycker är det är en av de absolut sämsta "uppgraderingarna" på en cykel. i absolut bästa fall kan det uppstå en liten killkänsla i lilltån av att nåt är lite annorlunda på cykeln. jaa visst känns den plötsligt styvare och rappare? och mer mjuk och följsam? sen vänjer jag mig och allt är lika tråkigt/kul som vanligt. och så börjar jag tänka att hjulen kanske behöver "uppgraderas" igen.

okej om det finns specifika önskemål om att kunna köra slanglöst eller att få mer stabilitet med bredare fälgar på mtb, eller för en tävlande landsvägscyklist som vill spara tre watt i 50 km/h.

men bara "bättre" (dyrare) hjul som är 200 gram lättare och har 40% tyskare frihjulsmekanism gör ingen skillnad på cykelglädjen eller hållbarheten på hjulen.

dt swiss och newmen sägs vara hållbara. men det betyder inte att de håller längre, bara att det är du som gjort fel när de går sönder.

så. nu har jag skrävlat klart. det var inget.

-Andy-

Aktiv medlem
Jag tycker det finns få saker som tar död på cykelglädjen lika effektivt som ett par tunga, tröga och tråkiga hjul på en annars bra cykel. Om hjulen börjar närma sig slutet är en uppgradering rätt väg att gå enligt mig.

RobotKeso

Ny medlem

Jag misstänkte att QR var ute. Tyckte det var lättare att fixa nya hjul till min gamla racer, då hade allt QR minns jag det som.

Fördelen med att kunna konvertera hjulen mellan QR och TA är att jag kan använda dom till en framtida cykel. Nu när TA är standard.
Köper man ett par DT-hjul med 12/100-12/142 och byter endcaps och behåller de gamla, då har man breddat marknaden om man säljer hjulen i ett senare skede.
Kan även flyttas med till ett nytt cykelbygge.
Ja det är så jag tänker. Om inte cykeln överlever tills TA är ute och någon ny standard kommer in.

RobotKeso

Ny medlem
Jag tycker det finns få saker som tar död på cykelglädjen lika effektivt som ett par tunga, tröga och tråkiga hjul på en annars bra cykel. Om hjulen börjar närma sig slutet är en uppgradering rätt väg att gå enligt mig.
Jag upplever det som att jag måste lägga ner ner allt mer tid på mina nuvarande för att dom ska fortsätta rulla. Dom har lösa kullager som jag alltid avskyr att byta ut.

Men DT Swiss verkar bra och ska tåla "stryk" samt möjligheten att kunna konvertera enkelt till QR då det även ingår med hjulen.

Bengt-re

Aktiv medlem
Jag misstänkte att QR var ute. Tyckte det var lättare att fixa nya hjul till min gamla racer, då hade allt QR minns jag det som.

Fördelen med att kunna konvertera hjulen mellan QR och TA är att jag kan använda dom till en framtida cykel. Nu när TA är standard.

Ja det är så jag tänker. Om inte cykeln överlever tills TA är ute och någon ny standard kommer in.
Ute och ute.... beror ju på hur länge man kör sina cyklar. Vi har i familjen 4 st cyklar med skivbromsat QR. Och lite reservhjul, vinterhjul och även något lite nyare par "finhjul" med DT-240 nav.

Går bra att hålla liv i en cykelpark med den standarden också.....

RobotKeso

Ny medlem
Beställde ett par DT Swiss ER 1600 som lär komma början av nästa vecka. Ska köpa nya bromsskivor till dom också.

Ska bli kul att pröva!

RobotKeso

Ny medlem
Hämtade hjulen i lördags. Min 9 delade kassett är för liten så jag behöver sätta en sådan spacer så jag kan fästa kassetten ordentligt. Antar att jag placerar spacern bakom kassetten?

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer