Svarta fälgar till gamla hederliga fälgbromsar?

Efter att ha haft ett uppehåll från MTB-drogen i ca 10 år har jag nu fått ett återfall. Sen jag höll på har det hänt en hel del och jag märker att det finns mycket nytt att sätta sig in i.

För att inte plöja ner alldeles för mycket kosing på en gång så köpte jag en äldre Giant som jag tänkte fixa i ordning lite så jag har nåt att rulla på i vår. Jag är sugen på svarta fälgar men om jag förstått det hela rätt så finns det inte svarta fälgar till gamla hederliga fälgbromsar? Eller finns det?

Jodå, men sidan som bromsen ligger an mot är oftast svarvad, därmed silvrig.

Det finns helsvarta som funkar ihop med v-broms, men de sliter man ju bort anodiseringen på rätt så kvickt.

Mavic XC717 är ju en utmärkt fälg för detta exempelvis. :)

Det finns väldigt billiga fälgar som inte är svarvade efter anodisering, dom har svarta fälgsidor men det nöter bromsbeläggen bort rätt omgående och dom blir silverfärgade i ett ojämnt mönster där bromsbelägget gått. Vill du ha svarta fälgsidor som behåller sin svarta färg ska du ha en variant med keramisk beläggning, Mavic och DT är väl dom mest tillgängliga vad gäller keramiska fälgar men räkna med omkrint 1.800 - 2.000 kr för ett par fälgar (enbart lösa fälgar alltså!) så det faller ju lite utanför "inte plöja ned för mkt kosing".

Fast svarta fälgar med silverfärgade bromsytor finns det ju hur mkt som helst av, men jag antar att det inte var det du syftade på här?

Nä helsvarta ska det vara...inget silver :)

Så det ska alltså vara med keramisk beläggning? Jag har surfat runt på lite olika webshoppar (Tyskland och England bl.a) och tittat lite på Mavic. Kan ni peka ut några direkta exempel på någon modell som skulle passa, till 26" MTB? Tycker det flesta jag hittar är för "disc" och det funkar ju inte med min cykel.

När det gäller för mycket kosing så menar jag 10000-tals kronor på direkten. Ett par kompletta hjul finns i budgeten :)

Kan tilläggas att om man sitter och bläddrar recensioner så får DT överlag betydligt bättre betyg än Mavic XC717 vad gäller livslängd (Mavic har ju haft en hel del kvalitetsproblem med mikrosprickor på sina lättare fälgar) men även på styvhet/flex vinner DT. Så ligger priset likvärdigt, välj DT-fälgen. Inte så att jag tror Mavic-fälgen är direkt dålig men det är ju inte dumt att ha snäppet vassare fälg för samma pengar.

Tack! Men Preachers länkar är väl bara själva fälgen...inte en komplett fälg med ekrar och nav? (ledsen om jag inte var tydlig)

Senast redigerad av en moderator:
Det billigaste är nog om du får ett set byggt av CRC eller en tysk webshop exempelvis.

Kompletta fabrikshjul med ceramic-sidor finns, men är oftast rätt dyra (5K+).

Edit: Du frågade efter fälgar, med ekrar och nav heter det hjul.

Du tjänar nog betydligt mer på att använda t.ex CRC's customhjulbyggartjänst där du kan välja nav och ekrar själv. i och med att keramiska fälgar är så pass dyra som dom är, så är nog färdigbyggda hjul i regel ihopsnickrade på betydligt dyrare nav än du kanske behöver för ditt ändamål. Att punga ut för t.ex DT240-nav när Shimano XT-nav fyller dina behov alldeles utmärkt, det är bara pengar i sjön. Stoppa dom slantarna där det märks mer istället, som ett par shyssta SPD-skor, en kolfibersadelstolpe, en bra gaffel, osv.

XT-hjul med Ceramic-fälgar springer väl uppskattningsvis iväg på omkring 3.000 kr hos CRC, då får du 2.000 kr över till annat än att köpa dito på onödigt fina nav.

EDIT, kanske en ren självklarhet men det tål nog att nämnas i sammanhanget. Du måste ha speciella bromsbelägg till dina fälgbromsar när du kör keramiska fälgar. Det är INTE samma belägg som för andra vanliga fälgar.

Jag hade missat deras "hjulbyggartjänst". Skyller på lite rörig sida ;)

Fick inte riktigt ihop ett hjul där jag är säker på att det är keramiska fälgar så jag drog ett mail till dem och förklarade vad jag är ute efter. Vi får se vad de svarar.

Nix jag visste inte det om speciella belägg till keramiska fälgar! Som sagt...har en del att ta igen. ;)

Jag skulle nog inte köpa att par hjul med keramisk beläggning på fälgarna bara för att få svarta fälgsidor. Det känns som en onödig investering. För ungefär samma pengar (jag räknar med ca 3000) kan du väl nästan få ett set med skivbromsar och hjul. Då har du svarta fälgar och skivbromsar. Jag är rätt övertygad om att du inom en snar framtid kommer att vilja ha skivbromsar om du fastnar för det här med MTB igen.

Förutsättningen är att du har fästen för skivbromsar på ramen och gaffeln. Har du inte det är det tveksamt om du ska satsa på att skaffa så pass dyra hjul till den.

Mina 2 cent

Magura HS33 på keramisk fälg är väl annars ett fint alternativ till skivbromsar om man saknar fästen. Lär ju knappast kunna gnälla på bromsverkan eller modulation då :)

Mmm jag hade en mailkonversation med en trevlig kille på CRC och det tillsammans med era råd får mig att lägga dessa planer på is...helt enkelt inte värt det till den här cykeln. Satsar på en generell översyn och lättare uppfräschning istället.

Tack för all hjälp!

Tillbaka
Topp