Svensk(skåning) kör världsrekord i Everesting :D

marr

Moderator
Forumvärd
Det hade varit något gps strul, så han cyklade lite för långt tillochmed om jag förstod det rätt.

GoranS

Aktiv medlem
Vad är reglerna för rekordet och vem är det som avgör om ett rekord är godkänt? Tycker bara det låter väldigt konstigt att man inte kör en kontrollmätt backe upp utan förlitar sig på en potentiellt strulande GPS.

Imponerande insats dock, hur som helst.

Senast ändrad:

marr

Moderator
Forumvärd
GoranS sa:
Vad är reglerna för rekordet och vem är det som avgör om ett rekord är godkänt? Tycker bara det låter väldigt konstigt att man inte kör en kontrollmätt backe upp utan förlitar sig på en potentiellt strulande GPS.
Jag har absolut ingen aning. Tyckte mest de var kul :) kanske aldrig blir något officiellt.

NLC

Aktiv medlem
GoranS sa:

Kolla http://www.everesting.cc/ -> The Rules

och om man sen blir sugen är det bara gå till http://everesting.io oh börja räkna

GoranS

Aktiv medlem
NLC sa:
GoranS sa:

Kolla http://www.everesting.cc/ -> The Rules

och om man sen blir sugen är det bara gå till http://everesting.io oh börja räkna
Nej, sugen blir jag inte. Verkar extremt tråkigt att köra upp och ner för samma backe en massa gånger. Och jag är tveksam till om jag skulle greja att genomföra det enligt reglementet.

NLC

Aktiv medlem
Raggamuffin sa:
Slimminge 109 gånger, låter inte så illa ändå :)
Tanken har ju slagit en, men frågan är om man ska satsa på punchigt kort och brant eller lite längre och mer av åkbacke-stuk. Med 90+ repetitioner gissar jag att det kan bli lite jobbigt om man kör för mycket anaerobt...

GoranS

Aktiv medlem

Raggamuffin

Aktiv medlem
NLC sa:
Raggamuffin sa:
Slimminge 109 gånger, låter inte så illa ändå :)
Tanken har ju slagit en, men frågan är om man ska satsa på punchigt kort och brant eller lite längre och mer av åkbacke-stuk. Med 90+ repetitioner gissar jag att det kan bli lite jobbigt om man kör för mycket anaerobt...
Mentalt är nog t ex Sa Calobra 13 gånger enklare.
Backen Tobbe använt här verkar betydligt brantare än en backe jag valt :)

GoranS

Aktiv medlem
Jag tror att man bör välja en backe som har jämn lutning och inte är jättelång. Dessutom tror jag det är bra om den är relativt rak och utan anslutande vägar från sidorna så att man kan ta sig ner så fort som möjligt. Vidare bör den vara så brant som möjligt utan att man behöver gå "alltför tungt muskulärt". Vad denna lutning är varierar säkert från cyklist till cyklist. Världsrekordet på 24-timmarsklättring (21086 meter) sattes f.ö. i en 1,7 km lång backen med en snittlutning på 10,6%.

Senast ändrad:

nisseson

Aktiv medlem
Upp till kraterkanten från El Medano på Teneriffa fyra gånger är nog den enda variant av Everesting jag skulle kunna tänka mig att försöka. Dels för att det är bara fyra repetitioner (plus någon liten uppvärmning) samt att det är så vacker väg.

GoranS

Aktiv medlem
Tror dock inte den är idealisk. Dels är det ju grusväg en bit och dels är nog biten upp till strax över 2000 möh för flack för att vara helt idealisk. Och, här är jag lite osäker, men jag har fått för mig att det inte är den vindmässigt lugnaste platsen.

NLC

Aktiv medlem
Med tanke på att det ändå inte är någon backpristävling utan en uthållighetsmätning så behöver man nog inte så vansinnigt mycket mer uppvärmning än att man kan göra det på den/de första repetitionerna. Vidare är det nog listigt att välja en backe med så jämn lutning som möjligt för att ha kontroll över att man inte spenderar för mycket W' utan håller sig i en effektzon man kan repetera om och om igen många, många gånger alternativt hålla i timmar i sträck. Tänker jag, men jag har tänkt fel förr...

ostrand

Aktiv medlem
Gick undan nerför... 107 knyck.. Jisses!

@NLC det har ju gjorts på Lotta...

nisseson

Aktiv medlem
Alltså, "uppvärmningen" jag avsåg var på de ca. 300 höjdmeter extra man behöver för att nå 8848 totalt om man kör backen jag tänkte på på Teneriffa. :-) Ska man hålla på i en 15 timmar totalt (som det nog minst skulle ta för mig) så är den första stigningen på 3 timmar nog mer än lagom för att komma upp lagom i varv.

Supertramp

Aktiv medlem
Starkt kört i alla fall!
Jag gissar att han snittade ca 3,5W/kg (i nästan 9 timmar).
Eller han kanske körde med Wattmätare ? Min Strava premium har gått ut, då kan man inte se om Watten är från effektmätare eller?

marr

Moderator
Forumvärd
Supertramp sa:
Starkt kört i alla fall!
Jag gissar att han snittade ca 3,5W/kg (i nästan 9 timmar).
Eller han kanske körde med Wattmätare ? Min Strava premium har gått ut, då kan man inte se om Watten är från effektmätare eller?
Ingen wattmätare.

marr

Moderator
Forumvärd
Här är vad Tobias själv säger om backen. Han tillade även att han var ganska mör idag :p

"
Vet inte så noga hur många watt, jag producerade i klättringen, men det borde vara strax under 300w gissningsvis. Jag kan den backen ganska bra numera efter många många repetitioner under de senaste året. Den är känd som en riktig mördarbacke som till och med lokala cykelproffsen undviker. Jag träffade Simon Clarke's pappa igår och han bekräftade det, och jag brukade också undvika den.
Ganska varierande lutning faktiskt. Den börjar med en 14% sträcka innan den planar ut i nästan 100meter, sen stiger den gradvis till ca 20% och håller det i 150-200meter, och efter det varierar den mellan 12-16%.

"

GoranS

Aktiv medlem
Ja, borde helt klart finnas förbättringspotential bara genom ett lämpligare backval. Om han presterar så bra med upp till 20% lutning misstänker jag att den ideala lutningen för honom är rätt hög vilket kan göra det lite besvärligare att hitta en "rak" backe med jämn lutning. Hade man fått plocka en lämplig del av någon backe hade det nog inte varit så marigt, men regeln nedan verkar begränsa denna möjlighet:

Rides must be full ascents each time (Strava segments or the accepted ‘traditional’ climbing route will generally be the best guide for this. You can’t commit to a combination of full and half laps). Acceptable is a shorter segment of a climb if it is recognised in its own right. If in doubt, ask.

Senast ändrad:

Konkret

Ny medlem
GoranS sa:
Konkret sa:
bluetail sa:
Konkret sa:
Vadå, berget är ju 8850? Saknas ju 2 meter'
Säger vem? Den officiella siffran är 8848!
Sant, dock är berget uppmätt till 8850.
Hm, enligt länken du tog bort så är den även senare än 8850-mätningen uppmätt till 8848 meter.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Mount_Everest
Jo, men inte genom mätning utan en överenskommelse.

GoranS

Aktiv medlem
Konkret sa:
GoranS sa:
Konkret sa:
bluetail sa:
Konkret sa:
Hm, enligt länken du tog bort så är den även senare än 8850-mätningen uppmätt till 8848 meter.

What? Från länken:

Den 9 oktober 2005 tillkännagav Kina, efter månader av mätningar och beräkningar, att Mount Everests höjd är 8 844,43 meter över havet med en säkerhet av ±0,21 meter. De gör anspråk på att detta är den mest noggranna och precisa mätningen hittills.

Har du ytterligare information som visar att dessa resultat inte var baserade på mätningar och/eller att de skulle vara sämre än de som kom fram till 8850 m. Vore intressant med en länk i så fall.

Senast ändrad:

Konkret

Ny medlem
GoranS sa:
Konkret sa:
GoranS sa:
Konkret sa:
bluetail sa:
Konkret sa:

What? Från länken:

Den 9 oktober 2005 tillkännagav Kina, efter månader av mätningar och beräkningar, att Mount Everests höjd är 8 844,43 meter över havet med en säkerhet av ±0,21 meter. De gör anspråk på att detta är den mest noggranna och precisa mätningen hittills.

Har du ytterligare information som visar att dessa resultat inte var baserade på mätningar och/eller att de skulle vara sämre än de som kom fram till 8850 m. Vore intressant med en länk i så fall.
Samma länk säger Höjdläge 8 850 m ö.h.
Primärfaktor 8 850 m

Konkret

Ny medlem
Konkret sa:
GoranS sa:
Konkret sa:
GoranS sa:
Konkret sa:
bluetail sa:
Konkret sa:

What? Från länken:

Primärfaktor 8 850 m

Samma länk säger.
Snöhättans tjocklek varierar över tiden, vilket gör att dess tjocklek är omöjlig att fastställa.

I april 2010 blev Kina och Nepal överens om att berget är 8848 meter högt.[7]

GoranS

Aktiv medlem
Konkret sa:
GoranS sa:
Konkret sa:
GoranS sa:
Konkret sa:
bluetail sa:
Konkret sa:

What? Från länken:

Primärfaktor 8 850 m

Motsäger inte det jag skrev ("även senare än 8850-mätningen uppmätt till 8848 meter") med mindre än att det finns information som visar att kineserna inte mätt. Vad gäller den verkliga höjden skulle jag säga att wiki-sidan ger motstridiga besked. Åtminstone skulle jag inte utifrån den vilja sätta några pengar på vare sig 8848 eller 8850 som den korrekta höjden. F.ö. anger brittiska wiki-sidan:

Elevation 8,848 metres (29,029 ft) [1]

Prominence 8,848 metres (29,029 ft) 

GoranS

Aktiv medlem
Men, 6.8-kilosregeln då? ;-)

Det där är ju en "tävlingsform" där vikt verkligen kostar så det måste vara helt rätt att trycka ner den. Onödigt att ge bort minuter på att släpa dödvikt upp och ner.

En annan sak som skulle kunna ge lite extra vore att helt köra i dagsljus. Nu misstänker jag att han inte fegade utför, men dels slipper man ju släpa på lampa och dels är det trots allt bättre sikt i dagsljus än med lampa i mörker. I detta fall misstänker jag att det hade att göra med att temperaturen skulle blivit för hög för optimal prestation om han startat i soluppgången. Man skulle dock kunna tänka sig att han med ett försök som inte sker mitt i sommaren skulle kunna slippa ifrån den nackdelen.

Senast ändrad:

NLC

Aktiv medlem
Finns flera aspekter på utförandet, dagsljus är en, nivå av support en annan. Personligen håller jag Peter Lundgrens Everesting 2015-05-01 rätt högt, inte bara för att han var först i Sverige att göra ett godkänt försök eller för att han höll på i 14 timmar utan kanske mer för att väderförhållandena var av typen "utdragen misär". Snygga grafer blev det ju också!

Supertramp

Aktiv medlem
Om man ska köra "Everest" bör man nog ha en lutning på minst 7-8% om man inte vill slösa bort onödig energi på.luftmotstånd (uppför) och att behöva trampa nedför.

Tobbe klättrade ca 1000m/tim. Låt säga att man kör utför ca 20% av tiden. Då behöver man klättra ca 1,25 km/t. Det motsvarar 25km/t vid 5% lutning. Vilket är i storleksordningen 70W luftmotstånd.

T.Lestrell

Ny medlem
Kul med alla kommentarer ;)
Min första Everest var på ett större berg, med en lång klättring med snittlutning på bara 6.4% då krävdes det 8.5 varv, 289.8km och 12:12:26 att komma upp på toppen ;)
Andra var på en lite brantare 11% backe, 12 varv och 159,6km och 9:19:14 i tid.
Så håller helt med om att det är snabbare med en brantare backe. Jag skulle säga att ca 16-20% konstant lutning och utan snäva svängar och en höjd skillnad av ca 200m (så att man undviker för många u-svängar, och extrema felmarginaler från uppmätningen av segmentet) skulle vara nära den ultimata backen, men var finns den backen? ;)

I respons till GoranS: givetvis hade jag kunnat köra lite fortare nerför i fullt dagsljus, än på natten, men det blev 36 grader senare på den dagen så jag var glad att jag avklarade största delen i kring 14 grader :) Trafiken på vägen ökar också efter 9-10 på morgonen och man riskerar att förlora tid på att blokeras av bilar. Och javisst lampan väger ju en del, jag startade också med två flaskor vilket också var onödig vikt. Om man hade full support och fick en liten lätt flaska lite oftare, utan att behöva stanna så hade man ju sparat mer onödig vikt och tid, och om man stängde av vägen så att man inte hade någon trafik alls så skulle man kunna spara mer tid. Jag är också nästan tre kilo tyngre detta året jämfört med förra, så det finns definitivt mer tid att jaga om man optimerar det hela lite mer... Jag är inte i toppform än heller, så fortare kan det absolut gå ;) Men Everesting handlar ju för de mesta om att genomföra och uppnå målet, oavsett tid! Kom igen och testa själva och sätt ert namn på listan, det är ganska fräckt ;)

Azog

Aktiv medlem
Bra jobbat! :-)

Lite sugen blir man ju, även om jag nog hade tagit det lite lugnare.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer