Svenska randorekord

GoranS

Aktiv medlem
Svenska randorekord
Finns det historik över vem som har flest antal genomförda lopp?
Lär vara svårt att få totalgrepp om såvida man inte kan få tillgång till äldre data än det som finns på randonneurs.se. Dess data sträcker sig tillbaka till 2003 men det finns personer som jag misstänker åkte rätt många lopp innan det. Och en del av de som gjort många lopp enligt randonneurs.se kan ha lopp gjorde före 2003 också.

Sen vet jag inte om det är något reellt problem, men genom att det inte finns unik identifierare för personer i datat på randonneurs.se kommer det att kräva lite detektivjobb att skilja på två personer med samma namn.

GoranS

Aktiv medlem
Svenska randorekord
Kvinnor skulle kunna få ha en egen kategori också?
Om du känner för att plocka fram informationen kan jag absolut lägga upp separata listor för det i trådens första inlägg.

Då jag inte riktigt ser hur man skulle göra det automatiskt känns det dock som ett riktigt hästjobb att gå igenom 18 års resultat och manuellt avgöra för varje resultat om det är satt av en kvinna och bättre än det dittills bästa kända.

Dessutom tillkommer aspekten av att hålla statistiken uppdaterad vilket är framtida jobb. Något värt att tänka på.

Senast ändrad:

Mange.

Aktiv medlem
Svenska randorekord
Vet att du gör det på fritiden och för det är kul. Flest lopp är intressant på riktigt. Men förstår att det krävs mycket jobb att hitta.
Bara att råka stava sitt namn fel kan göra stor skillnad i statistiken.

GoranS

Aktiv medlem
Svenska randorekord
Vet att du gör det på fritiden och för det är kul. Flest lopp är intressant på riktigt. Men förstår att det krävs mycket jobb att hitta.
Bara att råka stava sitt namn fel kan göra stor skillnad i statistiken.
Jo, jag håller med om att både flest lopp och en damtopp skulle vara kul att ha med.

Vad gäller damrekorden hade jag absolut lagt till det om datat innehållit en kolumn för kön. Dock finns ingen sådan och att göra en manuell genomgång av tusentals genomförda lopp är för mig helt enkelt inte värt jobbet.

Vad gäller flest lopp är jag rädd att det skulle bli för felvisande om jag bara tog med loppen från 2003. Med tanke på att det finns de som gjorde rätt många PBP åtminstone delvis innan 2003 tror jag det skulle bli alltför långt ifrån sanningen för att jag skulle vilja sätta mitt namn på en topplista vad gäller antal lopp.

Om någon känner till om det går att få fram data för lopp före 2003 vore det dock mkt intressant. Om det är så att datat bara finns i icke-digitalt format skulle jag absolut kunna tänka mig att lägga ner lite jobb på att infoga det till existerande data s.a. data blir mer komplett bakåt i tiden. Kanske är en fråga för @bsandborgh !?

GoranS

Aktiv medlem
Svenska randorekord
Tidigare har ju resultat lagts till listan med en notering om att det är temporärt i avvaktan på vinpimplande.

Men vill du hålla oss på halster så …

NLC

Aktiv medlem
Svenska randorekord
Får väl bjuda på en bild från eftersläckningen med den skånska randoelitens i väntan på officiella resultat.

Ryktet säger att undertecknad med sedvanlig vapendragare diskade av 300 km på 09.04. Ett par rödljus på slutet (och en oplanerad bomfällning pga godståg) såg till att minimumtiden står kvar att plocka.

Som synes gick det halvt överstyr redan efter första ölen

8CE0D853-DD18-4E94-8694-B92D799067FB.jpeg

#teamhchasreturned

Senast ändrad:

GoranS

Aktiv medlem
Svenska randorekord
Så var listan uppdaterad med preliminärt rekord på 300 km, både för Malmö och på riksnivå.

Jag tänker mig att när säsongen är klar och alla resultat är uppe på randonneurs.se göra en genomgång av resultaten för att se om det finns fler nya rekord för de olika startplatserna. Om någon känner till några sådana får ni dock gärna hjälpa mig genom att skriva ett inlägg om detta.

GoranS

Aktiv medlem
Svenska randorekord
Har dykt upp ett spörsmål kring minimitider och om de baseras på nominell längd (200 km, 300 km, etc.) eller verklig längd. Är det någon av arrangörerna som vet och kan klargöra om det finns något "centralt direktiv" eller om det är så att varje arrangör gör som den vill kring detta?

Normalt är det förstås ingen stor grej, men just i detta sammanhang och när lopp börjar köras på minimitider blir skillnaden stor.

Om man tar en 20-milare som är 200,0 km blir minimitiden 200/34 h, d.v.s. 5.53. Om man tillämpar att minimitiden baseras på verklig längd och loppet är 210 km kommer minimitiden att bli (200/34+10/32) h, d.v.s. 6.12. På den banan kommer därmed 5.53 ej att kunna nås. Generellt sett kommer 5.53 bara att kunna uppnås på banor som är mkt nära 200 km om minimitiden baseras på verklig banlängd. Spontant kan jag tycka att detta detta känns lite tråkigt.

Min fundering är att om det är så att det finns banor på vilka minimitiden är längre än den skulle varit på en bana av nominell längd så kanske man skulle ta med alla personer som kört på minimitiden för en viss banlängd, oavsett vad banlängden och minimitiden varit.

Ett möjligt argument mot detta vore att om man har en minimitid som baseras på verklig längd kommer minimitiden på en 200,0 km lång bana att svara mot 34 km/h i totalsnitt medan det t.ex. på en 210,0 km lång bana kommer att svara mot en snittfart av 33,90 km/h. Jag kan dock tycka att den skillnaden är såpass liten att man kan bortse från det. I det aktuella fallet är tidsskillnaden mellan 210 km med 34 km/h och med 33,90 km/h bara strax över en minut.

Synpunkter?

Peth

Aktiv medlem
Svenska randorekord
Har dykt upp ett spörsmål kring minimitider och om de baseras på nominell längd (200 km, 300 km, etc.) eller verklig längd. Är det någon av arrangörerna som vet och kan klargöra om det finns något "centralt direktiv" eller om det är så att varje arrangör gör som den vill kring detta?

Normalt är det förstås ingen stor grej, men just i detta sammanhang och när lopp börjar köras på minimitider blir skillnaden stor.

Om man tar en 20-milare som är 200,0 km blir minimitiden 200/34 h, d.v.s. 5.53. Om man tillämpar att minimitiden baseras på verklig längd och loppet är 210 km kommer minimitiden att bli (200/34+10/32) h, d.v.s. 6.12. På den banan kommer därmed 5.53 ej att kunna nås. Generellt sett kommer 5.53 bara att kunna uppnås på banor som är mkt nära 200 km om minimitiden baseras på verklig banlängd. Spontant kan jag tycka att detta detta känns lite tråkigt.

Min fundering är att om det är så att det finns banor på vilka minimitiden är längre än den skulle varit på en bana av nominell längd så kanske man skulle ta med alla personer som kört på minimitiden för en viss banlängd, oavsett vad banlängden och minimitiden varit.

Ett möjligt argument mot detta vore att om man har en minimitid som baseras på verklig längd kommer minimitiden på en 200,0 km lång bana att svara mot 34 km/h i totalsnitt medan det t.ex. på en 210,0 km lång bana kommer att svara mot en snittfart av 33,90 km/h. Jag kan dock tycka att den skillnaden är såpass liten att man kan bortse från det. I det aktuella fallet är tidsskillnaden mellan 210 km med 34 km/h och med 33,90 km/h bara strax över en minut.

Synpunkter?
Minimitiden baseras alltid på nominell längd.

Sen får du ta i beaktning att eventuella extrakilometer ska avverkas från det att näst sista kontrollen är avklarad till det att sista kontrollen (mål) öppnar. Har du en 200k som i verkligheten är 210 km, och där näst sista kontrollen är 35 km innan mål så ska du alltså klara av att cykla 35 km på 44 minuter.

GoranS

Aktiv medlem
Svenska randorekord

Sen får du ta i beaktning att eventuella extrakilometer ska avverkas från det att näst sista kontrollen är avklarad till det att sista kontrollen (mål) öppnar. Har du en 200k som i verkligheten är 210 km, och där näst sista kontrollen är 35 km innan mål så ska du alltså klara av att cykla 35 km på 44 minuter.
Grejen är att jag fått indikation på att det finns åtminstone en arrangör som baserar minimitiden på verklig längd snarare än nominell längd och att cyklister som då åker så snabbt som möjligt inte kan komma ner till "nominell minimitid", oavsett hur fort personen i realiteten cyklar.

GoranS

Aktiv medlem
Svenska randorekord
Grejen är att jag fått indikation på att det finns åtminstone en arrangör som baserar minimitiden på verklig längd snarare än nominell längd och att cyklister som då åker så snabbt som möjligt inte kan komma ner till "nominell minimitid", oavsett hur fort personen i realiteten cyklar.
Med detta bara sagt att jag tycker det är en skillnad på att vara svårt (35 km på 44 min) och att vara omöjligt (cykla på 5.53 om minimitiden är 6.12).

Peth

Aktiv medlem
Svenska randorekord
Meh, så kan man väl inte göra?!

mzi

Aktiv medlem
Svenska randorekord
Jag som inte cyklar, tycker inte det spelar så stor roll. De lopp som går på grus kommer inte gå lika snabbt som de som går på asfalt. De som går backigt kommer inte gå lika snabbt som de som går på platt, och de som går i hård vind kommer gå långsammare än de som går i stiltje. Så om man prompt vill gå på lägst minimitid så får man väl leta upp ett lopp som passar de kriterierna?

Och med snabbt menar jag såklart ansträngning. Det kommer vara jobbigare att cykla minimitid på ett gruslopp i motstorm i uppförsbacke än ett platt lopp på asfalt helt vindstilla.

NLC

Aktiv medlem
Svenska randorekord

Exakt x 2.

För den nyfikne, kolla ACPs "ORGANISERS TOOL BOX" på https://www.audax-club-parisien.com/en/our-organizations/brm-world/ där det finns ett kalkylblad för att beräkna kontrolltider -> http://www.audax-club-parisien.com/download/plages_horaires_brm_10_FR.xls som har en rullgardinsmeny med (enbart) alternativen 200, 300, 400, 600, 1000 och 1200 för mål.

Screenshot 2021-09-27 at 09.47.55.png

GoranS

Aktiv medlem
Svenska randorekord
Jag som inte cyklar, tycker inte det spelar så stor roll. De lopp som går på grus kommer inte gå lika snabbt som de som går på asfalt. De som går backigt kommer inte gå lika snabbt som de som går på platt, och de som går i hård vind kommer gå långsammare än de som går i stiltje. Så om man prompt vill gå på lägst minimitid så får man väl leta upp ett lopp som passar de kriterierna?

Och med snabbt menar jag såklart ansträngning. Det kommer vara jobbigare att cykla minimitid på ett gruslopp i motstorm i uppförsbacke än ett platt lopp på asfalt helt vindstilla.
Grejen är att att det kommer att vara väldigt få banor som går att uppnå nominell minimitid på. Om det dessutom är s.a. olika arrangörer har olika regler kommer det i praktiken bara att vara banor hos vissa arrangörer som ens är möjliga att nå nominell minimitid på. Att det sen är olika svårt att nå minimitid på olika banor är lite av en annan femma tycker jag som jag skrev ovan (svårt kontra omöjligt).

GoranS

Aktiv medlem
Svenska randorekord
OK, jag tolkar det som att arrangörer som använder verklig sträcka snarare än nominell sträcka för att beräkna minimitid vid målet bryter mot ACP:s regler.

GoranS

Aktiv medlem
Svenska randorekord
Men om man vill tävla så får man väl söka sig till en annan disciplin?
Hela listan är ju fullkomligen inofficiell så det finns inget tävlingsmoment i det mer än det som människor möjligen skapar själva baserat på listan.

Naturligtvis kan man tycka att listan därmed är fel, och jag kan hålla med om att det ligger något lite i det. Skulle det bli så att jag får uppgifter om att den på något sätt driver på mot onödigt risktagande kommer jag att plocka bort den. Jag tror och hoppas dock att randonnörer är såpass vettigt folk att de klarar av att hantera den som en liten "muntrifikation" snarare än drivkraft till trafikfarlig cykling.

Vad gäller att möjligen skapa ett tävlingsmoment över huvud taget så spelar det dock ingen roll om jag har uppnådd minimitid eller uppnådd nominell minimitid som kriterium för att inkluderas på listan givet att någon uppnått nominell minimitid. Det jag är intresserad av här är valet mellan dessa två, givet att listan ens finns.

Jag tror dock inte vi kommer så mkt längre i diskussionen. Jag får fundera lite på hur jag ska göra med minimitider som skiljer sig p.g.a. att arrangörer väljer att sätta minimitider baserade på verklig banlängd. Just nu lutar jag åt i den mån jag bli varse om dessa inkludera dem med en förklarande fotnot.

ohellstrom

Aktiv medlem
Svenska randorekord
De som eventuellt är besvikna på att den lokala arrangören av olika anledningar inte räknar enligt ACP-reglementet och därmed inte ger hugade randonneurer chansen att logga en 5:53 är hjärtligt välkomna till Lund 9 oktober då den 204km långa banan på vilken det ena av rekorden är satt skall köras igen i Milslukarens regi.

Här blir officiell minimitid 5:53 och inget annat. Om man skulle råka komma fram X minuter tidigare får man snällt stå och vänta 😉

GoranS

Aktiv medlem
Svenska randorekord
Hm, arrangörer som börjar slänga in hemliga kontroller i lönndom för att hindra andra att tangera banrekord. Kanske ska fundera på om det ändå inte är så att den här listan har en tråkig negativ påverkan på randocyklingen i Sverige och borde tas bort. :sneaky:

ohellstrom

Aktiv medlem
Svenska randorekord
Hm, arrangörer som börjar slänga in hemliga kontroller i lönndom för att hindra andra att tangera banrekord. Kanske ska fundera på om det ändå inte är så att den här listan har en tråkig negativ påverkan på randocyklingen i Sverige och borde tas bort. :sneaky:

Det är förhoppningsvis tydligt att det var ett skämt från NLCs sida att introducera en hemlig kontroll av den anledningen.

Nu är jag givetvis partisk eftersom (i all blygsamhet) mitt namn står på flest ställen i listan men jag uppfattar inte alls att den här tråden skulle ha någon negativ påverkan på randocyklingen.

Jag upppfattar det som en kul grej för några få intresserade (de flesta randonneurer vet inte ens att tråden existerar) och det finns absolut ingenting som indikerar att någon någonsin ägnat sig åt något fulspel för att vare sig slå eller få behålla några rekord.

NLC

Aktiv medlem
Svenska randorekord
Jo, det var ett litet skämt enär stadsgränsen passeras efter 197 km (05.48) vilket skulle betyda att sista 7 km av banan skulle behöva köras på 5 minuter, eventuell bullintag obeaktat.

Men visar samtidigt att, som Peth redan påpekat i https://happyride.se/forum/threads/svenska-randorekord.3524375/post-4025495, en längre bana med en sen kontroll kan göra det riktigt svårt att nå minimitiden. Alltid kul med lite matematik :-)

ohellstrom

Aktiv medlem
Svenska randorekord
Finns det regler på hur många kontroller man måste ha? Eller kan vi vänta oss att ha optimerade banor med bara en vändpunktskontroll?

Det finns redan out and back-banor med endast en kontroll. Antalet kontroller har dock, inom rimlighetens gränser, fått mindre betydelse under nådens år 2020 och 2021 när fotokontroller använts i stor stil.

En selfie med en skyltjävel kan man ta snabbare än man hinner kissa färdigt.

Peth

Aktiv medlem
Svenska randorekord
Finns det regler på hur många kontroller man måste ha? Eller kan vi vänta oss att ha optimerade banor med bara en vändpunktskontroll?
Den rekommendation som jag sett är att närhelst en cyklist kan välja en substantiell genväg ska det finnas en kontroll som undanröjer den möjligheten. På två av de lopp jag arrangerar har jag klämt in extrakontroller av den anledningen.

GoranS

Aktiv medlem
Svenska randorekord
Jag har inte hört något snack inom Randonneur Stockholm om ny banläggning för att åstadkomma korta åktider. Det är väl lite olika på de olika startorterna, men åtminstone Uppsala och Södertälje har väl ett ganska uttalat fokus på att ffa få till trevliga banor. Saker som relativt många stämplingar för att säkerställa banföljande eller färjetransporter har t.ex. inte fått banläggarna att dra öronen åt sig.

NotReallyGunde

Aktiv medlem
Svenska randorekord
Men samtidigt ska man lägga kontroller så de som behöver ett stopp får det. så tolkar jag det. Och att vara säkra på att deltagarna kör hela loppet.
En Barkarby/bålsta brevet med välplanerad bana torde ge stora möjligheter för en rekortid. Jag är mutbar!

ooms

Aktiv medlem
Svenska randorekord
Men samtidigt ska man lägga kontroller så de som behöver ett stopp får det. så tolkar jag det. Och att vara säkra på att deltagarna kör hela loppet.
En Barkarby/bålsta brevet med välplanerad bana torde ge stora möjligheter för en rekortid. Jag är mutbar!
Va? Jag har hört att det är sådana fruktansvärt branta och hemska backar där så det kan ju inte gå!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer